Lady Day - η κυρία με τις γαρδένιες

Αρχείο Παίχτηκε από 04/12/2015 έως 14/02/2016
στο Altera Pars
Διάρκεια: 100'
Συγγραφέας: Βάσια Καρυτινού
Σκηνοθέτης: Αλέξης Τσάφας
Ερμηνεύουν: Αλεξία Μπεζίκη

Περιγραφή

Ένα διαφορετικό βλέμμα πάνω στην πολυτάραχη ζωή της μεγάλης ερμηνεύτριας, σε μια παράσταση, που συνδυάζει το θέατρο με την Jazz και τη δεκαετία του ‘30 με το σήμερα.

Περισσότερα

«Είχα άσπρες τουαλέτες, άσπρες γόβες, άσπρη λιμουζίνα και κάθε βράδυ μου έφερναν στο καμαρίνι μου άσπρες γαρδένιες και άσπρη πρέζα…» Μπίλι Χόλιντέϊ

Η Μπίλι Χόλιντεϊ (1915-1959), για τους φίλους Lady Day, σε μια εκ βαθέων εξομολόγηση προς το τέλος της ζωής της. Μια παράσταση - φόρος τιμής στην μεγάλη ερμηνεύτρια, για πολλούς την μεγαλύτερη τραγουδίστρια της τζαζ, με το καταπληκτικό μέταλλο και τον αργόσυρτο ρυθμό ερμηνείας, την χρονιά που συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή της.

Ζωντανή νεοϋορκέζικη τζαζ, άφθονο ποτό από το μπαρ (που είναι ενσωματωμένο στον χώρο των θεατών) και one woman show από την Αλεξία Μπεζίκη. Στη μουσική ο σαξοφωνίστας Γιάννης Κασσέτας που παίζει, συνθέτει και ενορχηστρώνει. Στο κοντραμπάσο ο Μάνος Λούτας.

Η Βάσια Καρυτινού, υπογράφει το κείμενο το οποίο εμπνεύστηκε από την ζωή της Χόλιντεϊ, αντλώντας από διάφορες πηγές.

Σκηνοθετεί ο Αλέξης Τσάφας με τις αποσκευές του γεμάτες από τις πλούσιες και πολύχρωμες κινηματογραφικές του εμπειρίες στο Πράσινο Ακρωτήρι της Αφρικής.

«ΠΑΡΑΞΕΝΟ ΦΡΟΥΤΟ»*… ΔΕΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ (ΠΙΘΑΝΩΣ) ΔΕΝ ΞΕΡΑΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΠΙΛΙ ΧΟΛΙΝΤΕΪ

  1. Εργάστηκε ως πόρνη -από την ηλικία των 14 ετών. «Μου δόθηκε η ευκαιρία να γίνω πουτάνα των 25 δολαρίων κι εγώ την άρπαξα…»
  2. Ο μουσικός πατέρας της, την παράτησε μικρή γεγονός που την στιγμάτισε.
  3. Ανέπτυξε μια θυελλώδη σχέση με την μητέρα της, η οποία πέθανε στα 38 της. «Ούτε κι εγώ θα τα φτάσω. Το πολύ σαράντα», έλεγε. Πέθανε στα 44 της χρόνια.
  4. Είχε σχέσεις και με άντρες και με γυναίκες.
  5. Έκανε φυλακή και αναμορφωτήριο.
  6. Ήταν εξαρτημένη από ναρκωτικά και αλκοόλ.
  7. Οι περισσότεροι άντρες με τους οποίες συνδέθηκε την κακομεταχειρίζονταν, την εκμεταλλεύονταν και της προμήθευαν ναρκωτικά.
  8. Δεν απέκτησε ποτέ παιδιά.
  9. Λόγω χρώματος δεν της επέτρεπαν να μπαίνει από την κεντρική είσοδο στους χώρους που τραγουδούσε, ενώ το όνομα της ήταν πρώτο στη μαρκίζα!
  10. Παρέμεινε μέχρι τέλους ασυμβίβαστη και ντόμπρα. Ποτέ δεν κατηγόρησε κανέναν για τις επιλογές ζωής της.

*Έτσι λεγόταν ένα από τα πιο σπαρακτικά της τραγούδια…

Συντελεστές:
Σύνθεση/Ενορχήστρωση/Σαξόφωνο: Γιάννης Κασσέτας
Κοντραμπάσο: Μάνος Λούτας
Σκηνοθεσία: Αλέξης Τσάφας
Κείμενο/Διασκευή: Βάσια Καρυτινού
Φώτα: Στέλλα Κάλτσου
Σκηνικά - Κουστούμια: Δήμητρα Παναγιωτοπούλου
Φωτογραφία - Γραφιστικά: Κώστας Παπαλέξης 
Με την Αλεξία Μπεζίκη στον ρόλο της Billie

Βιογραφικά Συντελεστών

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΑΦΑΣ

Ο Αλέξης Τσάφας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1956. Σπούδασε κινηματογράφο και φωτογραφία. Μιλά αγγλικά, ισπανικά και πορτογαλικά. Από το 1977 άρχισε να εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές.  Έκτοτε έχει σκηνοθετήσει τέσσερις μικρού και πέντε μεγάλου μήκους ταινίες, καθώς και αρκετά δημιουργικά ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση. Παράλληλα ταξιδέψε σε όλες τις Ηπείρους και κατέγραψε εικόνες ζωής και πολιτισμού. Ως συνεργάτης του περιοδικού «Γεωτρόπιο» τηε «Ελευθεροτυπίας» είχε την ευκαιρία να δημοσιεύσει πολλά αφιερώματα σχετικά με τις χώρες που έχει επισκεφτεί.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ:

Zenaida 2015 (Fiction 66 min)

Thessaloniki International Film Festival

A menina dos olhos grandes 2011 (Fiction 85 min)

Festival International du film Panafricain de Cannes – France *Opening Ceremony

Festival de Cinema FESTin Lisbon – Portugal

Festival International Un Pays Un Film – France

Cape Verde International Film Festival – Cape Verde *Best Fiction Film Award

Festival International du film d’Afrique et des îles – France

Southern Appalachian International Film Festival Tennessee – USA

Thessaloniki International Film Festival – Greece

Festival Internacional de Cinema FIC Luanda – Angola *Best Fiction Film Award

Africa International Film Festival - Nigeria

Berlin Black International Cinema Festival - Germany

Festival International du Cinema Vues d’Afrique Montreal – Canada

Festival cinemas d’Afrique Lausanne – Switzerland

Cinemigrante Festival Internacional de Cine Buenos Aires - Argentina

Mindelo – traz d’ horizonte 2008 (Documentary 80 min)

Festival de Cinema de Gramado - Brazil

Mostra Internacional de Cinema Mostralingua 2008 - Portugal

Festival Internacional de Documentário Etnográfico 2009 - Porto Rico

Berlin Black International Cinema Festival - Germany *Best Documentary Award

Ecofilms Rodos Iinternational Film Festival - Greece

Ischia International Film Festival 2009 Napoli - Italy

Festival der Nationen – Austria * Bronze Bear in Feature Length Documentary

DOCFEST 2009 - Greece * Honorary Award to the Director

Levante International Film Festival Bari – Italy

O Cabo da música 2005 (Music documentary 65 min)

Festival de Cinema de Cabo Verde – Cape Verde

Thessaloniki Documentary Festival - Greece

Χορεύοντας με τον Raidel - el vecino Cubano 2002 (Documentary 90 min)

XI Biennale des Jeunes Créateurs de l’Europe et de la Mèditerranée

Thessaloniki Film Festival - Greece

Sydney Film Festival 2003 – Australia

Tunnel 1992 (Fiction 90 min)

Thessaloniki Film Festival – Greece 

ΑΛΕΞΙΑ ΜΠΕΖΙΚΗ

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1981. Αποφοίτησε από το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ το 2004.Το 2003 φοίτησε στην Ακαδημία Θεάτρου της Λουμπλιάνα στη Σλοβενία. Από το 2004 εως το 2006 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο σωματικό θέατρο και το σύγχρονο χορό στη Βέρνη της Ελβετίας.

Συνεργάζεται σταθερά με το Γιάννη Καλαβριανό και την  Εταιρεία θεάτρου Sforaris. Έχει παίξει  στις παραστάσεις: “Γιοί και κόρες (μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας)”, “Παραλογές (ή μικρές καθημερινές τραγωδίες”), “Πρακτόρισσες”, “Εγώ είμαι το θείο βρέφος 2”. Είναι μέλος της ομάδας Default company με παραγωγές τις παραστάσεις “On the blink”, “On the run”, ”Ιστορίες καιρού” για τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και “Το παιδί και τα μάγια” για το θέατρο Πόρτα.

Έχει συνεργαστεί επίσης με το Εθνικό θέατρο στην παράσταση «Μυστικοί αρραβώνες», τη Λία Τσολάκη στην παράσταση “Parking”, με το Trio 7d9 στην παράσταση “Rush”, με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας στην παράσταση “Ορέστεια”, με το χοροθέατρο Ροές στην παράσταση “Ηλέκτρα Αυτουργός”, με την Ορχήστρα των μικρών πραγμάτων στην παράσταση “Ως το τέλος”, με τη  Smack dance company στην παράσταση “Under cinderella’s skirt”, με τον  Thomas Mettler στην παράσταση “About life and death”, με το Πρόσχημα στην παράσταση “Smack” κ.ά.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΣΣΕΤΑΣ

Ο Γιάννης Κασέτας σπούδασε στο Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης σαξόφωνο και κλασσικό πιάνο , αλλά ήταν στο Ωδείο του Νάκα με καθηγητή τον Δημήτρη Βασιλάκη που άρχισε να ασχολείται σοβαρά με την τζαζ μουσική. Πήρε την πρώτη του υποτροφία για το μαθητικό πρόγραμμα του ξακουστού πανεπιστημίου Berkeley σε ηλικία 15 ετών, και άλλη μια όταν ήταν 18. Αποφοιτησε στα 21 του με δίπλωμα στο σαξόφωνο με έπαινο [αλλά αρίστευσε και στα μαθήματα σύνθεσης, ενορχήστρωσης και αντίστιξης].

Έχει κάνει τέσσερις προσωπικές δισκογραφικές δουλειές στην εταιρία puzzlemusik, με πολλές συμμετοχές μεγάλων καλλιτεχνών του διεθνούς στερεώματος, όπως οι Clarence Penn, Miles Griffith, Ullysses Owens Jr., Γεωργός Κοντραφουρης, Απόστολος Σιδερης κ.α. Η τρίτη δισκογραφική του δουλειά παρουσιάστηκε στο Shapeshifter Lab της Νέας Υόρκης και αγοράστηκε από την αμερικανική εταιρία Blue Truffle. Έχει συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως τα Tinos Jazz Festival και Χουμακαο τζαζ φεστιβάλ στο Πουέρτο Ρικο.

Ως συνθέτης θεωρείται - από τους κριτικούς της Ελληνικής και όχι μόνο σκηνής - σαν ένας από τους κορυφαίους στο είδος του, και η μουσική του έχει αποκαλεστεί "προκλητική και εμπνευσμένη" [Jason Yarde], "γεμάτη πρωτότυπες ιδέες" [Jack Walrath] και "τζαζ-φανκ με προσωπικό ύφος" [περιοδικό τζαζ & jazz]. Η τελευταία του δισκογραφική δουλειά "East ‘N Blues" ψηφίστηκε από το περιοδικό Jazz On Line  ως ο καλύτερος δίσκος για το 2014 στα βραβεία κοινού, και απ’ το περιοδικό Athens Voice ως μια από τις τέσσερις καλύτερες δουλειές της χρονιάς στα βραβεία κριτικών [όλα τα είδη μουσικής].

Πρόσφατα συνέθεσε μια τζαζ σουίτα για το μουσικό χορευτικό έργο του Δημήτρη Καραλη "Moving Sound" που παρουσιάστηκε στο Deree και αγοράστηκε απ’ την διεθνούς φήμης χορευτική ομάδα Coda21 του Πουερτο Ρικο. Παρουσιάστηκε στο Σαν Χουαν [PR] και έχει ήδη προτάσεις από άλλους χώρους στο εξωτερικό.

Στα μελλοντικά του σχέδια είναι η συμμετοχή του στο θεατρικό έργο  «Lady Day  -Η  κυρία με τις γαρδένιες" , στο οποίο υπογράφει την σύνθεση, την ενορχήστρωση και παίζει σαξόφωνο.

Παράλληλα συνεργάζεται σαν σεσσιον μουσικός με πολλές μπάντες, σε πολλά διαφορετικά σχήματα, όπως τζαζ, ροκ, λάτιν , έντεχνα [με  την τραγουδοποιό Βασιλική Καρακώστα, το σουίνγκ γκρουπ HiRollers κ.α.).

20 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Είναι από τις ιστορίες, που ακούς για κάποιους ανθρώπους, που όσο κι αν πόνεσαν στη ζωή τους, όσες φορές κι αν έπεσαν, όσο κι αν δεινοπάθησαν, αυτοί έβρισκαν πάντα την δύναμη μέσα από το χάρισμά τους, να σηκωθούν και να συνεχίσουν να πορεύονται! Χάρισμα, που μάλλον για κάποιο λόγο τους δώθηκε!
    Μια όμορφη και δυναμική αφήγηση, για την ζωή της Billie Holiday, με τη συνοδεία της μουσικής καθ' όλη τη διάρκεια του έργου, να "συνομιλεί" μαζί της.
    Συγχαρητήρια σε όλους όσους ζωντάνεψαν αυτή την ιδιαίτερη ιστορία.

    Θεατρομάνια,
    ευχαριστούμε πολύ!

  2. "Γιατι ειμαι η χολιντει και εχω περασει πολλα". Με συτα τα λογια τελειωνει το εργο. Και πως να μην το λεει αυτο? Αφου στην ζωη της πιο χαμηλα, δεν μπορουσε να παει. Ενω στην καλλιτεχνικη της ζωη εφτασε πολυ ψηλα. Ολο αυτο, σε συνδιασμο με την ζωντανη τζαζ μουσικη πανω στην σκηνη, δινουν μια ιδιαιτερη ατμοσφαιρα. Ευχαριστω για την προσκληση.

  3. Ένας πολύ ωραίος μονόλόγος.Η μουσική ήτανε μια καταπλητική νότα μέσα στην παράσταση και η ερμηνεύτρια εξαιρετική.Η παράσταση έλαβε χώρα μέσα σε έναν πολύ ζεστό χώρο.Μας άρεσε πολύ.Ευχαριστούμε πολύ για την πρόσκληση.

  4. Δυστυχώς, πολύ μέτρια παράσταση. Κατά τη γνώμη μου, η ζωή της μεγάλης ερμηνεύτριας θα έπρεπε να παρουσιαστεί με μεγαλύτερη ένταση και πάθος. Στα πλεονεκτήματα, η ζωντανή μουσική. Στα μεγάλα μειονεκτήματα, το κρύο της θεατρικής αίθουσας!
    Ευχαριστώ πολύ τη Θεατρομάνια για την πρόσκληση.

  5. poli omorfi parastasi ! tin apolausa ke ofilo na po oti i alexia to ixe ! i performans itan ekseretiki !i poria tis eleonoras bilie holiday os autowiografia me apotiposi ton sinesthimaton tis !!! poli kalos o saksofonistas alla genika tha protimusa perissoteri musiki paremwoli !! episimano oti to theatro ine krio ke xriazese oposdipote na ise ntimenos zesta ! euxaristo poli theatromania !!!!!

  6. Ωραία παράσταση, αν σ'ενδιαφέρει η τζαζ μουσική. Πραγματικά σε μεταφέρει σε άλλη εποχή. Αν και η μουσική ήταν εξαιρετική, περίμενα ότι θα άκουγα και κάποια τραγούδια. Απογοητεύτηκα που δεν άκουσα.. Ένα ακόμα αρνητικό που αφορά στον χώρο, είναι το υπερβολικό κρύο μέσα στην αίθουσα. Ειδικά αν πας στην μεταμεσονύκτια, τα πράγματα είναι πραγματικά δύσκολα!!!

  7. Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΣΤΟ ΧΑΡΛΕΜ ΤΟΥ 30. ΜΕ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΤΖΑΖ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΜΑΘΑΙΝΕΙΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΠΙΛΗ ΧΟΛΙΝΤΑΙΗ. Ο ΧΩΡΟΣ ΠΟΛΥ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟΣ ΚΑΙ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΤΟ ΣΤΥΛ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ.

  8. έτσι κι ετσι. Θα μπορούσες να διαβάσεις ενα μικρό βιβλίο για τις ίδιες πληροφορίες.. μια απλή αφήγηση με καλό παίξιμο. Το μεγάλο μείον: δεν τραγουδούσε η τύπισα.. λάθος επιλογή ρόλου λοιπόν.
    ευχαριστούμε θεατρομάνια

  9. Μια σχετικά καλή παράσταση, που έτεινε να γίνεται λίγο βαρετή, αφού σε κάθε παύση της ηθοποιού- αφηγήτριας η υπόκρουση Τζαζ μουσικής ήταν σχεδόν στο ίδιο μοτίβο... θα ήταν προτιμότερο να ακούγεται στο backround, σαν φόρος τιμής, και η Billie Holiday που ήταν τόσο διακεκριμένη τραγουδίστρια και τραγουδοποιός της τζαζ !!
    Θεατρομάνια ευχαριστώ για την πρόσκληση!!

  10. Μέτρια παράσταση.Θα προτιμούσα μια ηθοποιό που να μπορούσε και να τραγουδήσει ή ας ακουγόταν λίγο Μπίλλυ Χολιντέι σαν background.O τρόπος που ήταν δοσμένο δε βοήθησε τη φαντασία μου να εναρμονιστεί με την εποχή και το περιβάλλον.Στα θετικά η ζωντανή μουσική που όμως δεν κάλυπτε τις ελλείψεις.
    Ευχαριστώ για την πρόσκληση.

  11. Η ιστορία της Lady Day είναι ένας μονόλογος εντοιχισμένος με jazz ήχους. Μια σκληρή ιστορία, μια καλή ερμηνεία που δυστυχώς δεν στάθηκε αρκετή για να με γεμίσει συναισθήματα. Θα ήθελα στις μουσικές παύσεις να ακούσω τη φωνη της μεγάλης ερμηνεύτριας έστω και λίγο. Μάλιστα σε καποια σημεια αδυνατουσα να την ακουσω. Η εξιστορηση στην αρχή ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα ωστόσο στη συνέχεια ένιωσα να βουλιάζω στο κάθισμα... επίσης η παράσταση επρόκειτο να ξεκινήσει στις 00.00 αλλά το τρίτο καμπανάκι ακούστηκε μετά τις 00.30 το οποίο με έβγαλε εκτός προγράμματος.
    Θα την προτείνω στους λάτρεις της τζαζ, για τους υπόλοιπους κρατώ τις επιφυλάξεις μου. Ευχαριστώ για την πρόσκληση

  12. Υπό τους ήχους της τζαζ εξελίχθηκε η βιογραφία της lady day .Βιασμοί πορνεία ναρκωτικά δόξα.Ωραία η μεταμεσονύκτια παράσταση σε έβαζε στο κλίμα της ποταπαγόρευσης και στο κλίμα της εποχής που οι νέγροι θεωρούνταν μιάσματα. .Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση