321

Άννα Καρένινα

Διάρκεια: 210' (με διάλειμμα)
Συγγραφέας: Λέων Τολστόι
Μετάφραση: Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης
Διασκευή: Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης
Σκηνοθέτης: Πέτρος Ζούλιας
Ερμηνεύουν: Μαρία Ναυπλιώτου, Χρήστος Σουγάρης, Μαρία Σαββίδου, Αλέξανδρος Μπαλαμώτης, Δημήτρης Καραμπέτσης, Μαριάννα Τουντασάκη, Μελέτης Ηλίας, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Ευγενία Δημητροπούλου, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Ντίνα Αβαγιανού, Δήμητρα Σιγάλα, Μαρίνος Δεσσύλας, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Ορφέας Αυγουστίδης, Γεράσιμος Γεννατάς, Θοδωρής Φραντζέσκος, Γιάννης Αθητάκης, Σταύρος Μερμήγκης, Μυρτώ Αλικάκη, Αντώνης Χατζής, Γεωργία Μητροπούλου, Σπύρος Μπιμπίλας

Περιγραφή

Με φόντο το περιβάλλον της αριστοκρατικής Ρωσίας, όπου οι ανθρώπινες σχέσεις αλλοιώνονται από τις κοινωνικές συμβάσεις, τον καθωσπρεπισμό και την υποκρισία, ο Τολστόι χτίζει την ιστορία της εμβληματικής ηρωίδας του. Η Άννα Καρένινα θα πληρώσει ακριβά το τίμημα του μετεωρισμού της ανάμεσα στο καθήκον προς τον σύζυγό της, Καρένιν και το πάθος της για τον εραστή της, κόμη Βρόνσκι. Κάθε επιλογή της, αντί να την οδηγεί σε λύση, φαίνεται να τη σπρώχνει βαθύτερα στο αδιέξοδο, και το τραγικό της τέλος μοιάζει αναπόφευκτο.

Περισσότερα

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει για πρώτη φορά στην ιστορία του την «Άννα Καρένινα» του Λέοντος Τολστόι, ένα από τα κορυφαία έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, με ένα θίασο πρωταγωνιστών και την Μαρία Ναυπλιώτου στον ομώνυμο ρόλο.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης σημειώνει:

Ένα ταξίδι. Από την Αγία Πετρούπολη της συντήρησης στην προοδευτική Μόσχα. Από τον θεσμό του γάμου στην περιπέτεια του έρωτα. Από τη λογική στο πάθος. Από τη φυσική θεώρηση στη μεταφυσική. Από το δαιμονικό ορμέμφυτο, στο Θεό και στη συγχώρεση. Από την ευτυχία στη δυστυχία. Από το χθες στο σήμερα. Από την υποδούλωση και τον καπιταλισμό στην επερχόμενη επανάσταση. Από το σύνολο στη μονάδα. Στην ανθρώπινη ύπαρξη. Από τα σκοτάδια της ψυχής στην αλήθεια και το φως. Από τη ζωή στο θάνατο. Από τη γνώση και τη λογική στην ατέρμονη αναζήτηση του ανθρώπου.

Από το μυθιστόρημα στο θέατρο.

Προσπάθησα τίμια και με σεβασμό να κρατήσω στις παλιές ράγες το κλασικό αριστούργημα του Λέοντος Τολστόι, βάζοντας όσο μπορούσα πιο ζωντανά στα κουπέ του τρένου του, τους διαχρονικούς χαρακτήρες και τις σχέσεις των μυθιστορηματικών ανθρώπων του, σε μια από τις πιο δύσκολες θεατρικές εμπειρίες του προσωπικού θεατρικού ταξιδιού μου.

Μετάφραση/Διασκευή: Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης
Σκηνοθεσία/Δραματουργική επεξεργασία: Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά/Κουστούμια: Αναστασία Αρσένη
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Επιμέλεια κίνησης: Φώτης Διαμαντόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάννα Τουντασάκη
Βοηθός σκηνογράφου: Φώτης Μουρτάς
Βοηθός ενδυματολόγου: Ελευθερία Πέτροβα
Φωτογράφος της παράστασης: Πάτροκλος Σκαφίδας

Διανομή (με σειρά εμφάνισης)
Κόμισσα Άννα Αρκάντιεβνα Καρένινα: Μαρία Ναυπλιώτου
Κόμης Αλεξέι Αλεξάντροβιτς Καρένιν: Χρήστος Σουγάρης(αντικατέστησε τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο)
Κόμισσα Βρόνσκαγια: Μαρία Σαββίδου(αντικατέστησε την Κωνσταντίνα Τάκαλου)
Καρνέι: Αλέξανδρος Μπαλαμώτης
Ματβέι: Δημήτρης Καραμπέτσης
Ματριόνα: Μαριάννα Τουντασάκη
Πρίγκιπας Στεπάν (Στίβα) Αρκάντιεβιτς Ομπλόνσκι: Μελέτης Ηλίας
Πριγκίπισσα Ντάρια (Ντόλυ) Αλεξάντροβνα Ομπλόνσκι: Ευδοκία Ρουμελιώτη
Πριγκίπισσα Αικατερίνα (Κίττυ) Αλεξάντροβνα Στσερμπάτσκαγια: Ευγενία Δημητροπούλου
Κονσταντίν (Κόστια) Ντμίτριτς Λέβιν: Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος(αντικατέστησε τον Μάξιμο Μουμούρη)
Κόμισσα Νόρντστον: Ντίνα Αβαγιανού
Πριγκίπισσα Ελιζαμπέτα (Μπέτσυ) Τβιέρσκαγια / Μαρία Νικολάγεβνα: Δήμητρα Σιγάλα
Τβιέρσι / Γιατρός:  Μαρίνος Δεσσύλας
Κόμης Νόρντστον: Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος
Κόμης Αλεξέι Κυρίλοβιτς Βρόνσκι: Ορφέας Αυγουστίδης
Νικολάι Ντμίτριτς Λέβιν: Γεράσιμος Γεννατάς
Γεγκόρουσκα / Μιχαήλοβ: Θοδωρής Φραντζέσκος
Κόμης Καρνούνσκι / Αγόρι εράνου: Γιάννης Αθητάκης
Ελεγκτής / Ιερέας / Φιόντορ: Σταύρος Μερμήγκης
Κόμισσα Λύντια Ιβάνοβνα: Μυρτώ Αλικάκη
Διπλωμάτης / Πιοτρ: Αντώνης Χατζής
Πριγκίπισσα Σορόκινα / Σεριόζα / Μαμή: Γεωργία Μητροπούλου
Μουζίκος / Ζυλ Λαντό: Σπύρος Μπιμπίλας

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Συγκλονιστική, αισθαντική και σπαραχτική Μαρία Ναυπλιώτου!Ευρηματική σκηνοθεσία και άρτιες ερμηνείες σε μια από τις καλύτερες παραστάσεις της φετινής χρονιάς. Η μόνη μου διαφωνία έχει να κάνει με το ρόλο του Μπρόνσκι, στον οποίο ο Ορφέας Αυγουστίδης παρότι εξαιρετικός, δεν κατάφερε να αποδώσει τη φλόγα ενός ανεξέλεγκτου έρωτα με την ηρωίδα. Δεν ταίριαζε με το πάθος,την ορμή και τη φιγούρα της.

  2. Mία από τις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς. Το δράμα της εμβληματικής ηρωίδας του Τολστόι διαδραματίζεται με κλιμακούμενη συγκινησιακή φόρτιση μπροστά στα μάτια του κοινού. Η συγκλονιστική ερμηνεία της Μαρίας Ναυπλιώτου αναδεικνύει τις συναισθηματικές διακυμάνσεις της ηρωίδας, την πάλη της με τα κοινωνικά πρέπει της εποχής και τα κρύφια καλέσματα για εκπλήρωση ενός έρωτα που δεν έζησε ποτέ. Η ερμηνεία της απογειώνεται ιδιαιτέρως στο δεύτερο μέρος της παράστασης όπου κορυφώνεται και το δράμα της ηρωίδας.
    Η χρονική διάρκεια της παράστασης θα μπορούσε ενδεχομένως να μειωθεί με την αφαίρεση ή την μείωση της χρονικής έκτασης ορισμένων σκηνών στις οποίες αναλύεται η πολιτικοοικονομική θεωρία του Τολστόι, η οποία αν και ενδιαφέρουσα, τελικώς κουράζει το κοινό.
    Έπειτα, παρότι η ερμηνεία του Ορφέας Αυγουστίδη ήταν συμπαθητική, δεν θεωρώ ότι απογείωσε τον χαρατκήρα του Μπρόσνσκι. Δεν μου έβγαζε σε καμία περίπτωση την αρρενωπότητα και τη γοητεία που είχε ο Μπρόνσκι. Ως εκ τούτου, το φλογερό πάθος ανάμεσα στην Καρένινα και τον Μπρόνσκι δεν ξετυλίχτηκε στον βαθμό που θα έπρεπε.
    Πάραυτα, είναι μια καλοδουλεμένη παράσταση η οποία σέβεται το κύρος και την εμβέλεια του έργου και σε ολοκληρώνει συναισθηματικά.