Διεθνής Περιοδεία για την Ελληνίδα ηθοποιό Δέσποινα Σαραφείδου

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιείται αυτές τις μέρες η διεθνής περιοδεία της ηθοποιού Δέσποινας Σαραφείδου και του πολιτιστικού οργανισμού «1+1=1» με δύο σόλο παραστάσεις να παρουσιάζονται σε τρία σημαντικά φεστιβάλ κατόπιν ειδικής πρόσκλησης. Μετά την πολύ πετυχημένη παρουσίαση του έργου «Μήδεια∙ μηδέν στο κόκκινο» της Σοφίας Διονυσοπούλου που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη 18 Μαΐου στο Theatre Workers Union of Armenia στο πλαίσιο του διεθνούς φεστιβάλ μονολόγων «Armmono» της Αρμενίας μετά από πρόσκληση της καλλιτεχνικής Διευθύντριας Marianna Mkhitaryan, σειρά έχει το έργο “Kassandra - astand-uptragedyinbrokenEnglish” του SergioBlanco. Ο σπαρακτικός και κωμικός μονόλογος που ο Ουρουγουανός συγγραφέας έγραψε ειδικά για την Ελληνίδα ηθοποιό, θα παρουσιαστεί στις 26 Μαΐου στο Λουξεμβούργο στο 12o Fundamental Monodrama Festival μετά από πρόσκληση του διευθυντή του φεστιβάλ Steve Karier και τον Ιούνιο θα ανέβει στο θέατρο Teatrul Tony Bulandra της Ρουμανίας στο πλαίσιο του 10ου Babel Festival, σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί.

Λίγα λόγια για τα έργα

Μήδεια∙ μηδέν στο κόκκινο

Ένα κείμενο γραμμένο σε στίχο και εμπνευσμένο από το μύθο που προϋπήρχε του Ευριπίδη, όπου η Μήδεια θυσιάζει τα παιδιά της στην Ήρα για να τα σώσει από την οργή του όχλου, προσφέροντάς τους έτσι την αθανασία. Έργο βαθιά πολιτικό και αντιρατσιστικό, φέρνει σε αντιπαράθεση δύο κόσμους, τον κόσμο της Φύσης και τον κόσμο των αστών. Γραμμένο ως διάλογος (με μία Μήδεια μάγισσα, που μαντεύει το μέλλον, και μια Mήδεια γυναίκα που βιώνει το ζοφερό παρόν), στο θέατρο ανεβαίνει ως μονόλογος με το χαρακτήρα να συγκρούεται ανάμεσα στις δύο προσωπικότητές του, με την ακρίβεια αλλά και την ελευθερία στη μουσικότητα που δίνει η παρτιτούρα. Η παράσταση χρησιμοποιεί ανατολίτικες τεχνικές και δίνει έμφαση στη σωματικότητα. Ανέβηκε στο θέατρο Φούρνος, στην Αθήνα, το 2018 (17 Ιανουαρίου - 16 Φεβρουαρίου) και έκτοτε ταξίδεψε και παρουσιάστηκε στους εξής τόπους:

Monofest ’18 Tiyatro Medresesi – Tiyatro Medresesi, Τουρκία (Σεπτέμβριος 2018).

Φεστιβάλ Βόλου (Σεπτέμβριος 2019).

Divadlo Kontra – Spisska Nova Ves, Σλοβακία (Νοέμβριος 2019).

T1A: Strefa VIP – «Weglin» Cultural Center, Lublin, Πολωνία (Νοέμβριος 2019).

Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου (Αύγουστος 2021).

Επίσης το έργο έχει εκδοθεί από τις εκδόσεις Sestina το 2016. Εχει μεταφραστεί και εκδοθεί στα γαλλικά μαζί με τα έργα Ιφιγένεια της Ευριπίδου και Νεροπομπή σε ενιαίο τόμο με τίτλο Mersduvent από τον εκδοτικό οίκο Les nouvelles Editions Place (2017).

Κείμενο - Σκηνοθεσία - Εικαστική επιμέλεια: Σοφία Διονυσοπούλου

Στέμμα, κρινολίνο: Alexander Collections

Μουσική επιμέλεια: Μαρίνα Μέντζου

Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης

Φωτογραφίες: Δημήτρης Γερακίτης

Ερμηνεία: Δέσποινα Σαραφείδου

Παραγωγή: Εταιρεία θεάτρου 1+1=1

Έγραψαν:

«Η Μήδεια της Σαραφείδου έχει ήδη ανέβει στο άρμα με τους δράκοντες, ίπταται επί των εγκοσμίων, ακούγοντας τους προγονικούς νόμους να υπαγορεύουν τα μελλούμενα».

Νάγια Παπαπάνου, BOEMRADIO.GR  31-1-2018

«Η χρυσαφιά βασίλισσα-μάγισσα και η πορφυρή παθιασμένη γυναίκα συγχωνεύονται και συγκρούονται με υποδειγματική ένταση και ευαισθησία από τη Δέσποινα Σαραφείδου.

Μια ποιητική μυσταγωγία».

Πέτρος Ροδόπουλος, DIASTIXO.GR  26-1-2018

«Έργο με έντονες πολιτικές αναφορές, που μιλάει για τη σύγκρουση των πολιτισμών, των δύο φύλων, της εξουσίας και της υποταγής, της αλήθειας και του ψεύδους, της φύσης και του κόσμου των αστών. Μια πρόταση μανιφέστο».

Ζωή Τόλη, ENETPRESS.GR  1-2-2018

«Όλες οι Μήδειες μαζί. Η Μήδεια της Διονυσοπούλου είναι ένα πλάσμα διωκόμενο, αλλότριο, αποξενωμένο από τα γνωρίσματα της ανθρωπινότητας. Η εκδικητική της φιγούρα δεσπόζει μοναχική πάνω στη σκηνή καθώς δεν παριστά μόνο το ευριπίδειο έργο, αλλά ανακαλεί και τη Μήδεια του Σενέκα, του Corneille, του Jean Anouilh και το «Υλικό Μήδειας» του Heiner Müller. Μια εξαιρετική παράσταση, όπου Φόνος παρίσταται ως πράξη ιερότητας, ως τελετουργική θυσία. Η Μήδεια της Δέσποινας Σαραφείδου στρέφεται ως σούφι σε ρυθμούς κοσμογονικούς, ως άλλη Θεά των Όφεων του μινωϊκού πολιτισμού. Ένα λίκνο παρουσιάζεται ταυτόχρονα και ως ειρκτή, δυο αρβύλες συμβολίζουν τα δυο της παιδιά που θα σφαγούν για να γλιτώσουν, η παιδοκτόνος φέρει κόκκινο μπούστο και κρατά λωρίδες κόκκινου αίματος».

Νίκος Ξένιος, BOOKPRESS.GR 13-2-2018

«Μια παράσταση που πρέπει να δει όποιος ενδιαφέρεται για κάτι διαφορετικό και όποιος έχει εντρυφήσει στην αρχαία ελληνική γραμματεία».

Κατερίνα Μαντέλη, KATERINAMANTELI.GR  18-1-2018

Video trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vksR8vL1dtg

Fb: https://www.facebook.com/Medearedemptiness/

Kassandra

Η Kassandra ξετυλίγει την Οδύσσειά της, φορώντας κόκκινες γυαλιστερές μπότες. Με τα σπαστά αγγλικά της, μιλάει για τη δική μας αναζήτηση νοήματος και ελπίδας. Πόλεμος, εξουσία, κερδισμένοι και χαμένοι, σεξ, χιούμορ και σαρκασμός. Ευριπίδης και Bugs Bunny, Abba, Manchester United και Σκάρλετ Ο’Χάρα. Η απόσταση μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, ηθοποιού και θεατή, χώρου και λόγου καταρρέει. Στο μονόλογο του Μπλάνκο, η μυθική Κασσάνδρα γίνεται άντρας που νιώθει γυναίκα, μια σύγχρονη trans μετανάστρια που παλεύει για την επιβίωση, σε διαρκή αναζήτηση ταυτότητας – εξόριστη στο σώμα της, ξένη σε κάθε πατρίδα.

Η Kassandra υπήρξε πρώτο ανέβασμα έργου του Sergio Blanco στην Ελλάδα. Πρωτοανέβηκε στην Αθήνα, στο μπαρ Άνθρωπος το 2011, όπου και παίχτηκε επί τρεις περιόδους (Μάρτιος-Μάιος 2011, Φεβρουάριος-Μάρτιος 2012, Ιανουάριος-Απρίλιος 2014). Παρουσιάστηκε επίσης στη Νέα Υόρκη (KGB Bar, 2011 και Cornelia Street Café, 2012). Στην Ελλάδα: Souzy Tros, Bob Theatre Festival (Αθήνα), Θέατρο Αμαλία και Blackbox (Θεσσαλονίκη) και σε πολυάριθμους χώρους και θέατρα (Μυτιλήνη, Νάξος, Δράμα, Σέρρες, Αμοργός, Ιωάννινα, Πρέβεζα, Πάργα, Ηράκλειο, Λάρισα), όπως και στο Φεστιβάλ του Κίελο στη Γερμανία

Από το 2011 έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 20 φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Νέα Υόρκη – Η.Π.Α., Φίερ – Αλβανία, Λουγκάνο – Ελβετία, Πέγια – Κόσοβο, Πράγα – Τσεχία, Μπίτολα, Ρέσεν και Στρώμνιτσα – Βόρεια Μακεδονία, Σόφια – Βουλγαρία, Μαδρίτη – Ισπανία, Σίριντσε – Τουρκία, Σπίσκα Νόβα Βες – Σλοβακία), αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές και βραβεία:

Bραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου (Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Apollon 2011, Φίερ),

Βραβείο Καλύτερης Διαδραστικής Περφόρμανς (Διεθνές Φεστιβάλ Μονοδράματος MonoAkt - Κόσοβο, 2012),

Βραβείο Ερμηνείας Actor of Europe 2012 (Διεθνές Φεστιβάλ Actor of Europe - Ρέσεν, 2014),

Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας σε Trans Ρόλο & Βραβείο Καλύτερου Πρωτότυπου Κειμένου (3rd Gay Theatre Awards - Αθήνα, 2014).

Το έργο Kassandra ξεκίνησε να γράφεται στην Αθήνα την άνοιξη του 2008 και ολοκληρώθηκε στην Πάρο το φθινόπωρο του ίδιου έτους, κατά τη διαμονή του συγγραφέα στο «Σπίτι της Λογοτεχνίας». Με αφετηρία το μυθικό πρόσωπο της Κασσάνδρας, ο γαλλο-ουρουγουανός θεατρικός συγγραφέας γράφει σε μια γλώσσα που δεν είναι η δική του έναν μονόλογο όπου η πασίγνωστη ηρωΐδα από την Τροία αφηγείται, με τα στοιχειώδη αγγλικά μιας σύγχρονης μετανάστριας που πουλάει λαθραία προϊόντα, την ιστορία της, απομυθοποιώντας τον ίδιο της τον μύθο. Μέσα από τις ιστορίες του δικού της παρελθόντος, η Κασσάνδρα μάς αφηγείται τις ιστορίες του δικού μας παρόντος. Μέσω του μονόλογου Kassandra ο Sergio Blanco γράφει και ξαναγράφει την ιστορία της τρωαδίτισσας ηρωΐδας και των μύθων που την περιβάλλουν, προκειμένου να φτάσει σε ό,τι ο ίδιος περιγράφει ως «μια πραγματική ‘‘ξε-γραφή’’ του μύθου». Σε μια πρόσφατη συνέντευξή του, μιλώντας γι’ αυτή την ιδέα της ‘‘αποδομημένης γραφής’’, ο S.B. λέει: «Σιγά-σιγά, η διαδικασία της γραφής μετατράπηκε σε μια πραγματική διαδικασία ‘‘ξε-γραφής’’: η Kassandra δεν είναι ένα ‘‘γραμμένο’’ θεατρικό κείμενο, είναι ένα ‘‘ξε-γραμμένο’’ κείμενο».

Κείμενο Sergio Blanco

Σκηνοθεσία: Δέσποινα Σαραφείδου - Ευαγγελία Ανδριτσάνου

Επιμέλεια κοστουμιών: Λουκία Μινέτου

Μουσική επιμέλεια: Βασίλης Τσόνογλου

Φωτογραφίες - Επιμέλεια φωτισμού: Δημήτρης Γερακίτης

Οπτική επικοινωνία: Dennis Spearman

Trailer: Χρήστος Μουρούκης

Ερμηνεία: Δέσποινα Σαραφείδου

Ομάδα παραγωγής: Λαρίσα Βέργου, Θόδωρος Καγκελάρης, Θάνος Κάππας, Αλέξης Καρατζάς, Ελένη Καρρά, Χριστίνα Κούλη, Δήμητρα Νικολοπούλου, Ελένη Πανίτσκα, Τζένη Παρασκευοπούλου, Αννέτα Πυλαρινού, Αντώνης Ροκάκης, Γραμμματούλα Σταυρακούδη, Μαρία-Ξένια Στυλιανού

Έγραψαν:

* Η Kassandra είναι μια μοναδική εμπειρία θεάτρου. Σπάνια έχω δει έναν περφόρμερ να παραμένει τόσο ευέλικτος και ήρεμος ενώ βρίσκεται σε διάδραση με το κοινό. Αδράξτε την ευκαιρία να δείτε αυτή την παράσταση. Είναι μια δουλειά φτιαγμένη με πολλή μαστοριά, μεγάλη ευφυΐα, με ένα δυνατό, αινιγματικό κείμενο. Μην τη χάσετε. [Jeffrey Jay Fowler, Prague Fringe Festival 2012 Reviews - Fringe Theatre]

* Ο συγγραφέας, προκειμένου να θίξει ζητήματα του σύγχρονου κατακερματισμένου ως προς την πατρίδα, τη γλώσσα, το κοινωνικό φύλο ατόμου, δανείζεται το πρόσωπο της μάντισσας Κασσάνδρας διακτινίζοντάς το σε μια σύγχρονη πόλη. Η Κασσάνδρα αποκτά σπαρταριστή υλικότητα με τη μορφή της Δέσποινας Σαραφείδου που μετατρέπει το κείμενο του Μπλάνκο σε μια διασκεδαστική περφόρμανς, γεμάτη ενέργεια, αμεσότητα, ένταση, χιούμορ και την πικρή αλήθεια κάθε μετανάστη. Ερμηνεία απολαυστική. [Δημήτρης Τσατσούλης, Ελευθεροτυπία]

* Καταδιωγμένη, πρόσφυγας, μακριά από την κατεστραμμένη πατρίδα της, η Κασσάνδρα πουλάει τσιγάρα σε φτηνά καταγώγια, εκδίδεται σε σαδομαζοχιστές πελάτες και διηγείται σε άθλια, σπασμένα αγγλικά τη λυπητερή ιστορία της. Μια ιστορία που η Σαραφείδου αποδίδει με μοναδική δεξιοτεχνία, καθώς προικίζει τον γλυκερό τόνο των εξομολογήσεών της με δραματική οξύτητα και παραπειστικό χιούμορ. [Ηρακλής Λογοθέτης, Ποντίκι Art]

* Στην Kassandra υπάρχει συγκίνηση και ταυτόχρονα πολύ γέλιο. Ένας σουρεαλιστικός αντιπολεμικός μονόλογος – η παράσταση ακροβατεί ανάμεσα στην κωμωδία, το γκροτέσκο και το τραγικό επιλέγοντας έναν σύγχρονο, σκληρό τρόπο αφήγησης. Η Δέσποινα Σαραφείδου, μέσα από ένα εξπρεσιονιστικό παίξιμο υπήρξε μια απολαυστική Κassandra, τρυφερή, ευάλωτη, συναισθηματική και καπάτσα. [Γιάννα Τσόκου, Alumnus]

* Μια εύφορη εμπειρία θεάτρου στην πλήρη της έννοια. [Μιχάλης Ταμπούκας, Ελευθεροτυπία]

fb: https://www.facebook.com/KassandraGR

video trailer: http://www.youtube.com/watch?v=3RdGJWs5EKM&feature=youtu.be

Πληροφορίες για τα Φεστιβάλ

http://armmono.com/guests/297--2019-armmono-2019-program.html?fbclid=IwAR0dZYkcSpW8NVUhP3RkMK7Qjhbz5EelNHSYieybd4PLLuD0ho3V-5rvNRQ

https://fundamental.lu/fr/monodrama/monodrama2022

https://www.facebook.com/BABELFASTTargoviste

http://babelfest.ro/?page_id=7682

Λίγα λόγια για τη Δέσποινα Σαραφείδου

Τελείωσε τη Φιλοσοφική Σχολή Αθήνας (Τμήμα Φ.Π.Ψ., κατ. Ψυχολογίας) και τη Σχολή Δραματικής Τέχνης Ε. Χατζίκου.

Στο θέατρο έπαιξε σε έργα του κλασικού και του σύγχρονου ρεπερτορίου σε σκηνοθεσία των Θ. Εσπίριτου, Μ. Σάρδη, Χ. Μπακονικόλα, Π. Οικονομοπούλου, Ό. Ζήση, Ευ. Ανδριτσάνου, Θ. Τσαπακίδη, Δ. Κονδυλάκη, Α. Αλάτση, Δ. Αράπογλου, L. Gomezbeck, Δ. Κωνσταντινίδη, Κ. Ντέλλα, Ά. Τομπούλη, Ι. Ανδρεάδη, Σ. Διονυσοπούλου, Ρ. Μοσχοχωρίτη, Ρ. Πατεράκη, L. Breuer κ.ά., στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Έχει συμμετάσχει σε ταινίες των Κ. Ευαγγελάκου, Τ. Μπουλμέτη, Π. Πορτοκαλάκη, Δ. Νικολοπούλου. Συνεργάστηκε με συνθέτες-μουσικούς (R. Daly, Κ. Καλαϊτζίδης, E. Beglarian) σε παραστάσεις λόγου και μουσικής (Ελλάδα, Νέα Υόρκη, Λονδίνο).

Εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη με τη Ρ. Πατεράκη και τον L. Breuer. Παρέδωσε σεμινάρια κίνησης και υποκριτικής στην Ελλάδα και στην Αμερική. Διδάσκει θέατρο στο Twixtlab.

Κείμενά της έχουν παρουσιαστεί στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων και στο La MaMa e.t.c., N.Y. Έχει μεταφράσει θεατρικά έργα (Φ. Αραμπάλ, Ά. Μινγκέλα, Λ. Μπρούερ - Μπ. Τέλσον, Σ. Μπλάνκο), θεωρία θεάτρου (Α. Βασίλιεβ), λογοτεχνία, ψυχανάλυση, ανθρωπολογία.

Μέλος του Ε.Κ.Δ.Ι.Θ. Ιδρυτικό μέλος της Eταιρείας Θεάτρου 1+1=1.

Βραβεία ερμηνείας:

Α΄ Γυναικείου Ρόλου – Φεστιβάλ Apollon, 2011

Actor of Europe 2012 – Φεστιβάλ Actor of Europe, 2012

Καλύτερης Ερμηνείας σε Trans Ρόλο – 3rd Queer Theatre Awards, 2014

για τον μονόλογο Kassandra του S. Blanco (συν-σκηνοθεσία με την Ε. Ανδριτσάνου και ερμηνεία), που έχει παρουσιαστεί σε περισσότερα από 20 φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

«Κάρολος Κουν» Ερμηνείας Ηθοποιού σε ελληνικό έργο 2018

για τον ρόλο της Σάρρας στη Θυσία του Αβραάμ, σε σκηνοθεσία Δ. Κωνσταντινίδη.

Προηγούμενο άρθροΚριτική για την παράσταση "Η ταράτσα"
Επόμενο άρθρο9ο καλλιτεχνικό Summer Camp από τις Μορφές Έκφρασης