187

Αϊτή, μία performance για την Ιστορία

Αρχείο Παίχτηκε από 13/01/2019 έως 03/03/2019
στο 104
Διάρκεια: 60'
σύλληψη: Μάριος Τσάγκαρης, Άλκης Ζούπας
Κείμενο: Μάριος Τσάγκαρης, Άλκης Ζούπας
Σκηνοθέτης: Μάριος Τσάγκαρης, Άλκης Ζούπας
Φωτισμοί: Γιώργος Ζαφειρίου
Ερμηνεύουν: Γιώργος Καπινιάρης, Άλκης Ζούπας

Περιγραφή

Σε μια προσπάθεια αποφυγής του διδακτισμού και των εύκολων απαντήσεων, η παράσταση θέτει γενικότερα ερωτήματα - πώς τοποθετούμε τον εαυτό μας απέναντι στα ιστορικά γεγονότα αλλά και απέναντι σε αυτά που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας.

Περισσότερα

 Από τον Ιανουάριο

από την ομάδα Hatari

 

Κεντρική ιδέα:

Έχει σημασία το παρελθόν; Είναι λογική η πρόβλεψη ότι σε εκατόν πενήντα χρόνια δεν θα ξέρει κανείς ότι υπήρξαμε ποτέ; Υπάρχει μία Ιστορία ή πολλές; Σε πόσα δευτερόλεπτα ένα facebook post θεωρείται παλιό; Ήταν ο εμφύλιος ένα πείραμα; Τα ντόμινο όταν στηθούν σωστά, στήνονται σωστά μόνο για να πέσουν; Γίνεται να σε καθορίζει κάτι που δεν γνωρίζεις;

Με κύριο και αποκλειστικό εργαλείο την ερώτηση, η Ιστορία του νεοελληνικού κράτους γίνεται πεδίο προβληματισμού, έρευνας και παιχνιδιού αλλά και σημείο αντίστιξης με το ανιστορικό και επίπεδο παρόν.

  • ιστορία ενός κράτους που ξεκίνησε το ταξίδι του με τις θερμές ευχές για απελευθέρωση από την Αϊτή - η πρώτη χώρα που αναγνώρισε επίσημα την ελληνική επανάσταση του 1821. Το «Χαΐτιον», μία ανεξάρτητη, αλλά πολύ φτωχή χώρα, που, καθώς δεν ήταν σε θέση να ενισχύσει οικονομικά την επανάσταση, έστειλε στους Έλληνες 45 τόνους καφέ προς πώληση, για να αγοραστούν καριοφίλια και άλλα πολεμοφόδια, αλλά και 100 Αϊτινούς εθελοντές, που πέθαναν όλοι κατά τη διάρκεια του ταξιδιού προς την Ελλάδα [...].

Σε μια προσπάθεια αποφυγής του διδακτισμού και των εύκολων απαντήσεων, η παράσταση θέτει γενικότερα ερωτήματα - πώς τοποθετούμε τον εαυτό μας απέναντι στα ιστορικά γεγονότα αλλά και απέναντι σε αυτά που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας.

Δύο performers ανταλλάσουν ερωτήσεις, καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης, χωρίς την προσδοκία απάντησης, επιμένοντας, όμως, στην πολυπρισματικότητα και στην αμφισημία ανάγνωσης των ιστορικών γεγονότων, μία κατάδυση στην Ιστορία και στην ατομική μνήμη. Τα ερωτήματα τους ξεκινούν από τις γνώσεις που έχουμε για κάποιο ιστορικό γεγονός και επεκτείνονται σε φιλοσοφικές, υπαρξιακές, ή και χιουμοριστικές διερευνήσεις γύρω από τη φύση της ιστορικής πραγματικότητας και τη σημασία της για την προσωπική ιστορία του κάθε ατόμου.

  • πλήρης απουσία απαντήσεων δημιουργεί έναν εσωτερικό ρυθμό και ένα συνεχές κρεσέντο, που υπογραμμίζει τη θεμελιώδη σημασία της αμφιβολίας και της έρευνας.
  • ερώτηση, ένας μηχανισμός που έχει αποδείξει την παραστασιακή του σημασία και δυναμική (π.χ. Forced Entertainment, Rosencrantz & Guildenstern Are Dead) μας επιτρέπει να κινηθούμε από την διερεύνηση της Ιστορίας στην αναζήτηση ατομικής και συλλογικής ταυτότητας.

Βοηθός Σκηνοθέτη: Φένη Μπένου
Επιμέλεια Κίνησης: Βάλια Παπαχρήστου
Σχεδιασμός Φωτισμού - Video - Φωτογραφία: Γιώργος Ζαφειρίου
Πρωτότυπη Μουσική - Σχεδιασμός ήχου: Μάριος Τσάγκαρης
Σχεδιασμός Αφίσας: Κωνσταντίνος Σελλάς
Επικοινωνία: Φένη Μπένου – Ελένη Μιχαλάκη
Παραγωγή: ομάδα Hatari

Παραστάσεις ως τώρα:
Μάιος - Ιούνιος 2017// 10 παραστάσεις στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (ΚΕΤ)
Οκτ 2017 // 8 παραστάσεις στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (ΚΕΤ)
Οκτ-Νοε 2017 // 4 παραστάσεις στην Τεχνόπολη    . Αθηναίων

Φωτογραφίες