Dostoyevskaya metro station

Διάρκεια: 100'
Κείμενο: Βασισμένο στο έργο του Ντοστογιέφσκι.
Δραματουργική επεξεργασία: Ελένη Μποζά
Σκηνοθέτης: Ελένη Μποζά
Ερμηνεύουν: Νίκος Γιαλελής, Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Ελένη Ανδρικοπούλου, Κώστας Κουτρουμπής, Χάρης Μπαλασόπουλος

Περιγραφή

«Dostoyevskaya Metro Station», η Ελένη Μποζά σκηνοθετεί τέσσερα διηγήματα του Φ.Μ. Ντοστογιέφσκι στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας από την Τετάρτη 1η Νοεμβρίου.

Πρόκειται για μία σκηνική σύνθεση, το κείμενο της οποίας προκύπτει από τη δραματουργική επεξεργασία των διηγημάτων της ώριμης περιόδου του συγγραφέα: «Μια αισχρή ιστορία», «Κροκόδειλος», «Μπαμπόκ», «Το όνειρο ενός γελοίου».

Περισσότερα

Ο Φ. Μ. Ντοστογίεφσκι αποτελεί για άλλη μια φορά πηγή έμπνευσης για την Ελένη Μποζά, μετά την εξαιρετική παράσταση «Με αφορμή το χιόνι που λιώνει» που ανέβηκε από την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού το 2004.

Σημείωμα της σκηνοθέτιδος

Σε μία εμφανώς μεταβατική στιγμή της ανθρώπινης ιστορίας, εν αναμονή της επερχόμενης δυστοπικής πραγματικότητας που προκαλεί στα άκρα την ανθρώπινη ύπαρξη, πέντε ηθοποιοί με όχημα το αιχμηρό χιούμορ του Φ. Μ. Ντοστογιέφσκι, διαπραγματεύονται τη σύνδεση του χθες με το σήμερα, ατενίζοντας το αύριο κατάματα. Χρησιμοποιώντας θραύσματα από το συγκεκριμένο υλικό, οι ηθοποιοί της παράστασης διαδηλώνουν με χιούμορ τα βασικά ερωτήματα που προκύπτουν από τη σύγχρονη ρευστή μετανεωτερική πραγματικότητα» 

Συντελεστές:
Εικαστική επιμέλεια: Κωνσταντίνος  Ζαμάνης – Ελένη Μποζά
Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Γκότση

Το κείμενο της παράστασης είναι βασισμένο στην μετάφραση της Σταυρούλας Αργυροπούλου από τις εκδόσεις ΡΟΕΣ.

*Σημείωση: Ο συμβολικός τίτλος της παράστασης αντλείται από τον ομώνυμο σταθμό του μετρό της Ρωσίας που άνοιξε το 2010 και κοσμείται με έργα που απεικονίζουν σκηνές από τα έργα του Ντοστογιέφσκι.

32 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Καλή παράσταση, που παρουσιάζει άλλες φορές με εύθυμο και άλλες με δραματικό τρόπο τα διηγήματα του Ντοστογιέφσκι. Σε κάποια σημεία είναι κάπως αφαιρετική η παρουσίαση και δεν γίνεται εύκολα κατανοητή η θεματολογία. Η σκηνοθεσία λειτουργική, με έξυπνα ευρήματα. Οι ηθοποιοί στο σύνολό τους πολύ καλοί. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση!

  2. Νέοι ηθοποιοί που σου μεταδίδουν τη ζωντάνια και το κέφι τους. Πολύ καλές ερμηνείες από όλους σε ένα έργο βαρι με σκηνοθετικές ατέλειες . Πέρασα πολύ όμορφα αν και θα προτιμούσα η πλατεία να μην ήταν τόσο φωτισμένη.

  3. Ευχαριστώ πολύ αγαπημενη θεατρομάνια για την πρόσκληση.Παρόλο που οι ηθοποιοί ηταν πολυ καλοί δυστυχώς χάθηκα στο κείμενο .Βέβαια ολες οι παραστάσεις δεν είναι για όλους αρα μπορεί εγω να μην κατάλαβα τί ηθελαν να πουν οι ηθοποιοί.΅Ελπίζω στο μέλλον να ξαναδώ την ομάδα σε κάτι άλλο .Καλή χρονιά με υγεία

  4. 3/1 μετα από παραχωρηση του Δημητρη Τασιου(που τον ευχαριστω)ειδα την εν λογω παρασταση.Δυσκολο εργο μιας και πρεπει να γνωρίζεις τα εργα του Ντοστογιέφσκι.Φιλοτιμη προσπαθεια των ηθοποιων.Αρκετα καλη προσπαθεια.

  5. "Η ιστορία επαναλαμβάνεται , την πρώτη φορά σαν τραγωδία και την δεύτερη σαν φάρσα". Το απόφθευγμα αποδίδεται στον Μαρξ. Η σκηνοθέτις , μεταφέροντας στο θεατρικό σανίδι τα διηγήματα του Ντοστογιέφσκι επιλέγει έναν τρίτο δρόμο. Επαναλαμβάνει την ιστορία σαν φάρσα -με κλοουνίστικη υπερβολή - που ενυπάρχει στην τραγωδία. Γιατί οι ήρωες του Ντοστογέφσκι , πέρα από την παιγνιώδη και σατιρική προδιάθεση του συγγραφέα , δεν παύουν να αποτελούν αρχετυπικούς τραγικούς ήρωες , με την χαρακτηριστική παιδική αφέλεια ,την συναισθηματική ζεστασιά, τον ουτοπικό οραματισμό και την υποταγή στους άρρητους νόμους του πεπρωμένου , στοιχεία που μέσα από τους λογοτεχνικούς κύκλους έγιναν ευρύτερα γνωστά ως "ρωσική ψυχή".
    Ο στόχος - αν υποθέσουμε οτι υπάρχει- εδώ δεν μπορεί παρά να είναι διττός. Από την μια έχουμε το πνεύμα του λόγου κι από την άλλη το πνεύμα των καιρών. Η σκηνοθέτις κλείνει πειστικά το μάτι και στα δυο. Η δραματουργική ανάσταση των χαρακτήρων αναπόφευκτα μας αφορά τόσο σε επίπεδο κοινωνικής κριτικής όσο και σε επίπεδο οραματισμού. Τα θέματα άλλωστε προσφέρονται για κάτι τέτοιο , είναι διαχρονικά και επίκαιρα. Από την πολιτική σήψη και τις ακαθαρσίες της συνείδησης του "Μπαμποκ" εως την υπολανθάνουσα κριτική στον καπιταλισμό και την γραφειοκρατία του "Κροκοδείλου" κι από την εμβληματική μεταφορά της ταξικής διαστρωμάτωσης στην "Αισχρή ιστορία" μέχρι την σχεδον βιβλική ουτοπική παραβολή του "Ονείρου ενός γελοίου".
    Η σκηνοθεσία υποτάσσεται εν πολλοίς σε αυτό το όραμα , χρησιμοποιεί την υπερβολή ως μέσο περισσότερο παρά ως αυτοσκοπό. Είναι επίσης ξεκάθαρη η πρόθεση να δωθεί προτεραιότητα στο πνεύμα του κειμένου και την διαλλεκτική που ανοίγει μαζί του η δραματουργός έναντι της αναπαράστασης , κι αυτό νομίζω δυσκολεύει πολύ τον θεατή που δεν έχει προηγούμενη επαφή με τα εν λόγω διηγήματα του Ντοστογιέφσκι. Οι ερμηνείες εξαιρετικές. Αν υπάρξει ποτέ περίοδος "Αναγέννησης" στις τέχνες και τα γράμαμτα αυτού του τόπου είναι βέβαιο οτι θα ξεκινήσει από το θέατρο. Υπάρχει πραγματικά πολύ ταλέντο και αστείρευτη δυναμική στον χώρο.

  6. Πολύ πυκνωμένο κείμενο και ρυθμός ζωηρός αλλά δεν καταφέρνει να τις περάσει στο θεατή με τρόπο φυσικό και θεατρικό. Tο κείμενο ξεχειλίζει και κουράζει κάποιες στιγμές όσο εξαίσιοι κι αν είναι οι ηθοποιοί

  7. Φιλότιμη η προσπάθεια των νεαρών ηθοποιών.Η Σκηνοθεσία δεν ανταποκρινόταν εξολοκλήρου στις απιτήσεις του συγκεκριμένου έργου.Η Ερμηνεία ήταν μέτρια ενώ η γρήγορη εναλλαγή των μομνόπρακτων δημιουργούσε αμηχανία στο θεατή που κάπως έχανε τον ειρμό της παράστασης.Εκτιμώ την προσπάθεια των ηθοποιών και πιστεύ ότι στο μέλλον μπορούν να δώσουν καλύτερες παραστάσεις.

  8. Δυστυχώς δεν μου άρεσε η παράσταση. Οι νεαροί ηθοποιοί έκαναν μια φιλότιμη προσπάθεια, αλλά η σκηνοθεσία δεν βοηθούσε καθόλου την παράσταση.Και ίσως να έπρεπε να ξέρω καλά όλα τα έργα του Ντοστογιέφσκι, γιατί δεν κατάλαβα τίποτα από κανένα μονοπρακτο που έπαιξαν. Ευχαριστώ Θεατρομανία.

  9. Ευχαριστώ Θεατρομάνια για την διπλή πρόσκληση. Υπήρξαν αρκετές φορές κατά την διάρκεια της παράστασης που ένιωσα μια αμηχανία. Εκτιμώ την προσπάθεια των συντελεστών. Περισσότερο χάρηκα τον Κροκόδειλο απο τα μονόπρακτα.

  10. ΟΙ ΝΕΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΙ.ΕΧΟΥΝ ΜΕΛΛΟΝ.Η ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΠΟΛΥ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΗ ΕΛΑΦΡΩΣ ΑΚΑΤΑΛΑΒΙΣΤΙΚΗ.ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΟΛΟΣ ΟΚΟΣΜΟΣ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΡΑΚΟΚΛΟΥΘΕΙ,ΕΙΔΑΛΩΣ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΤΑΤΟΠΟΙΣΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ.ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΤΗΝ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ ΓΥΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΙ.