233

Οικογένεια Τσέντσι

Διάρκεια: 75' χωρίς διάλειμμα
Κείμενο: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Συγγραφέας: Εμπνευσμένο από το θεατρικό έργο του Α. Αρτώ «Οι Τσέντσι» και το ομώνυμο διήγημα του Σταντάλ
Σκηνοθέτης: Ιόλη Ανδρεάδη
Ερμηνεύουν: Μιλτιάδης Φιορέντζης, Ελεάνα Καυκαλά, Μαρία Προϊστάκη

Περιγραφή

Ρώμη, 1599.
Ο Κόμης Τσέντσι είναι ο πλουσιότερος άντρας της εποχής. Είναι έξυπνος, ασεβής και κυνικός. Είρωνας και σκωπτικός. Οι φήμες για εκείνον οργιάζουν. Λέγεται, πως οι φρίκες του δεν έχουν προηγούμενο και πως οι ορέξεις του, παρά την ηλικία του, δεν γνώρισαν ακόμη το μέτρο.

Περισσότερα

Ένα βράδυ, ο Τσέντσι δέχεται μια απρόσμενη επίσκεψη. Στο Μέγαρό του καταφτάνει ο απεσταλμένος διαπραγματευτής του Πάπα, Σινιόρ Καμίλο. Ο Κόμης δυσκολεύεται να βρει το καλό στις προθέσεις του απρόσκλητου επισκέπτη και η βροχή που τον συνοδεύει δεν μοιάζει με αγαθό οιωνό.

Ο Σινιόρ Καμίλο, συμβουλεύει τον Τσέντσι, πως αν επιθυμεί να παραμείνουν άγνωστα τα μέχρι τώρα εγκλήματά του, οφείλει άμεσα να παραχωρήσει στο Βατικανό το ένα τρίτο της περιουσίας του.

Ο γέρο-Τσέντσι, παρά τις αντιρρήσεις του, έκπληκτος από την πρόταση της Ιεράς Εξέτασης να φιμωθεί με τον ίδιο του τον χρυσό, αποφασίζει να συνθηκολογήσει. Στο όνομα, όμως, αυτής της συνθηκολόγησης - και αφού το χρυσάφι που παραχωρεί μοιάζει αρκετό για μερικά εγκλήματα ακόμα - σχεδιάζει το ανομολόγητο: ένα τεράστιο όργιο, όπου θα σκοτώσει τους δυο του γιους και θα σπιλώσει την τιμή της μονάκριβης κόρης του.

Η ατιμασμένη Βεατρίκη, είναι η μόνη σε ολόκληρη τη Ρώμη που έχει το θάρρος να τον εκδικηθεί για τα ανομήματά του. Η εξουσία, όμως, είναι μια δύναμη χωρίς δικαιοσύνη και επιστρέφεται σ’ όποιον την πολεμά.

Το ικρίωμα που την περιμένει είναι ζεστό. Και η ιστορία είναι πραγματική.

Λίγα λόγια για τους Τσέντσι

Η «Οικογένεια Τσέντσι» γράφτηκε την άνοιξη του 2015. Βασίζεται δραματουργικά στο θεατρικό έργο «Οι Τσέντσι» του Αρτώ και στην πραγματική ιστορία από το ομώνυμο χρονικό του Σταντάλ. Το έργο αποπειράται να παρουσιάσει ένα γεγονός του 16ου αιώνα στο σήμερα, με έναν τρόπο διαμεσολαβημένο και χωροταξικά περιορισμένο, τοποθετώντας τους ήρωες εγκλωβισμένους σε μια ιδεατή βιτρίνα, η οποία τους προσδίδει κύρος, αλλά τους αφαιρεί κάθε διέξοδο φυγής.

Οι Τσέντσι (Les Cenci) του Αρτώ αποτέλεσαν έργο-ορόσημο για το λεγόμενο «Θέατρο της Σκληρότητας» και το κείμενό του θεωρήθηκε υψηλής δραματουργικής δύναμης και μεγάλης επιρροής σε πολλαπλά πεδία και κινήματα των τεχνών του 20ου αιώνα. Στο πρώτο ανέβασμα του έργου, το οποίο πραγματοποιήθηκε από τον Αρτώ στις 7 Μαΐου του 1935, η παράσταση κρίθηκε ως αποτυχία από κοινό και κριτικούς κι έμεινε στην σκηνή μόνο για 17 βράδια. Τον ρόλο του Κόμητα Τσέντσι ερμήνευε ο ίδιος ο Αρτώ, ο οποίος μετά την οικονομική καταστροφή του εγχειρήματος απογοητεύτηκε τόσο που αποφάσισε πως δε θα ξανασκηνοθετήσει για το θέατρο ποτέ.

Τα πάθη της οικογένειας των Τσέντσι, τα φρικαλέα εγκλήματα του Κόμη Τσέντσι και η γενναία και τραγική αυτοθυσία της 16χρονης Βεατρίκης, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για κορυφαίους ποιητές, στοχαστές και ζωγράφους όπως ο Σέλλεϋ, ο Σταντάλ, ο Μοράβια, ο Αρτώ και η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι. Ο τελευταίος απόγονος της οικογένειας, ο Φράνκο Τσέντσι, είναι σήμερα 57 ετών και ζει στη Ρώμη ως καλλιτέχνης. Τα περισσότερα έργα του αφορούν στη Βεατρίκη Τσέντσι, στην οποία αφιέρωσε και την μεγάλη του έκθεση το 2013 στην Acta International Gallery.

Σύλληψη | Σκηνοθεσία | Μετάφραση Πρωτότυπων Κειμένων: Ιόλη Ανδρεάδη
Κείμενο: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Σκηνογραφία | Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Ήχος: Ερατώ Α. Κρεμμύδα
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Κατασκευές: Περικλής Πραβήτας & Βικτώρια Νταρίλα
Βοηθός Φωτισμών: Μαριάντζελα Σεφεριάν
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Αφίσα: Κώστας Τσακαλάκης

Ερμηνεύουν

Κόμης Τσέντσι | Μπερνάρντο: Μιλτιάδης Φιορέντζης
Μπαλαντέρ [Καμίλλο | Αντρέας | Ορσίνο | Λουκρητία]: Ελεάνα Καυκαλά
Βεατρίκη: Μαρία Προϊστάκη

Η «Οικογένεια Τσέντσι» κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από την «Κάπα Εκδοτική».

Την έκδοση προλογίζει η ποιήτρια Γλυκερία Μπασδέκη.

 

Ιόλη Ανδρεάδη

Η Ιόλη Ανδρεάδη  γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο King’s College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε 6,5 χρόνια στο Λονδίνο. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Είναι ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013, στο Brooklyn της Νέας Υόρκης, και το 2015, χρονιά όπου με δική της πρωτοβουλία το Lab φιλοξενήθηκε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σύρο. Τη σεζόν 2014 - 2015 δίδαξε «Αρχαίο Δράμα &  Devised Theater» στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, πραγματοποιώντας επίσης σεμινάρια θεάτρου στον ίδιο χώρο με τον τίτλο «Χωράω», για άτομα σε απεξάρτηση, σε συνεργασία με το «18 άνω». Από τον Νοέμβριο του 2014 συμμετέχει στο Caravan Project, διδάσκοντας δημιουργική γραφή σε ακριτικές περιοχές (Λέσβος, Κρήτη κ.α.). Τον Ιανουάριο του 2015 έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Σημείο το έργο της «Αρτώ / Βαν Γκογκ, avec un pistolet». Η παράσταση εκείνη αποτέλεσε το πρώτο μέρος της έρευνας που διεξάγει πάνω στα κείμενα και τη σκέψη  του σπουδαίου μεταρρυθμιστή και θεωρητικού του θεάτρου Αντονέν Αρτώ, η οποία έρευνα συνεχίζεται με την  «Οικογένεια Τσέντσι».

Οι ήρωες του έργου:

Κόμης Τσέντσι & Μπερνάρντο (ο μικρότερος γιός του Κόμητα):
ερμηνεύονται από το ίδιο πρόσωπο

Βεατρίκη, η κόρη του Κόμητα Τσέντσι.

Μπαλαντέρ, ένας επινοημένος ρόλος ο οποίος φέρει επί σκηνής όλους τους υπόλοιπους χαρακτήρες του έργου: τον απεσταλμένο του Πάπα «Σενιόρ Καμίλλο», τον υποτακτικό του Κόμητα Τσέντσι «Αντρέα», τον κληρικό και επίδοξο αρραβωνιαστικό της νεαρής Βεατρίκης «Ορσίνο» και τη γυναίκα του Κόμητα Τσέντσι «Λουκρητία». Ο ρόλος του «μπαλαντέρ» αγκαλιάζει τα πρόσωπα αυτά και τα παρουσιάζει μέσα από μια υποκριτική βεντάλια, καθώς τα πρόσωπα αυτά εκπροσωπούν δραματουργικά τη λειτουργία του αρχαίου χορού: αλλάζουν γνώμη και νουθετούν τους συνομιλητές τους, ανάλογα με το ποιος βρίσκεται επί σκηνής και με βάση το συμφέρον της εξέλιξης του έργου.

Η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο King’s College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε 6,5 χρόνια στο Λονδίνο. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Είναι ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013, στο Brooklyn της Νέας Υόρκης, και το 2015, χρονιά όπου με δική της πρωτοβουλία το Lab φιλοξενείται στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σύρο.

Τον Ιανουάριο του 2015 έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Σημείο της Αθήνας το έργο της «Αρτώ/Βαν Γκογκ, avec un pistolet». Η παράσταση αποτελεί το πρώτο μέρος της έρευνας που διεξάγει πάνω στα κείμενα και τη σκέψη του σπουδαίου μεταρρυθμιστή και θεωρητικού του θεάτρου Αντονέν Αρτώ, η οποία συνεχίζεται με την παρουσίαση στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης του έργου «Οικογένεια Τσέντσι».

Τη σεζόν 2014 - 2015 δίδαξε «Αρχαίο Δράμα &  Devised Theater» στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, πραγματοποιώντας επίσης σεμινάρια θεάτρου με τίτλο «Χωράω», για άτομα σε απεξάρτηση, σε συνεργασία με το «18 άνω». Από τον Νοέμβριο του 2014 συμμετέχει στο Caravan Project, διδάσκοντας δημιουργική γραφή σε ακριτικές περιοχές (Λέσβος, Κρήτη κ.α.).

Βίντεο