1253

Θεσμοφοριάζουσες

Αρχείο Παίχτηκε από 12/06/2019 έως 14/07/2019
στο Από Μηχανής Θέατρο
Μετάφραση: Τάσος Ρούσσος
Σκηνοθέτης: Πάνος Λουκαΐδης
Σκηνογραφία: Ειρήνη Πετράκη
Κοστούμια: Ειρήνη Πετράκη
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Μουσική: Άγγελος Καλογιάννης
Μουσική σύνθεση: Άγγελος Καλογιάννης
Χορογραφία: Χρυσηίδα Λιατζιβίρη
Κίνηση: Χρυσηίδα Λιατζιβίρη
Ερμηνεύουν: Γιώργος Δουργούτης, Σοφία Κεσίδου, Ευανθία Κιάκο, Αγγελική Κιντώνη, Μυρτώ Μπέρνχαρντ, Ειρήνη Τζαβάρα, Θωμάς Χαβιανίδης, Κωνσταντίνος Ψυχογιός

Περιγραφή

Το «Από Μηχανής» Θέατρο εγκαινιάζει για πρώτη φορά το θεσμό «Summer StockTheatre» για το καλοκαίρι του 2019 με κεντρική θεματική τον Αριστοφάνη. Ένα project υποκριτικής και έρευνας το οποίο ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2019 με μια σειρά από προσεγγίσεις των έργων του σπουδαίου κωμωδιογράφου της αρχαιότητας από δυο γκρουπ ηθοποιών και αντίστοιχους σκηνοθέτες που προέκυψαν από ακροάσεις και ως αποτέλεσμα θα παρουσιάσουν τις Θεσμοφοριάζουσες (σκηνοθεσία: Πάνος Λουκαΐδης) και τη Λυσιστράτη (σκηνοθεσία: ΚωνσταντίνοςΜαραβέλιας), τον ερχόμενο Ιούνιο.

Περισσότερα

Summer Stock Theater

ΑΡΙΣΤΟφΑΝΗΣ ΑΛλΙΩΣ project

Λυσιστράτη – Θεσμοφοριάζουσες

Με εργαλεία τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την ευρηματικότητα τους, οι δύο
θίασοι εμπνέονται από το αριστοφανικό σύμπαν και το αναπλάθουν με σύγχρονη
ματιά. Όχι για ορχήστρα αρχαίου θεάτρου ούτε για ιταλική σκηνή αλλά για το
σύγχρονο κλειστό θεατρικό χώρο της οδού Ακάδημου 13 στο Μεταξουργείο το οποίο
φιλοξενεί τις πρόβες και την παρουσίαση των δύο αυτών παραστάσεων, το
σημαντικότερο όμως, αναλαμβάνει να καλύψει πλήρως την παραγωγή τους.

Με τα πιο απλά υλικά, σκηνικά και κοστούμια από το φροντιστήριο του θεάτρου, οι
δύο θίασοι θα μας ξαναπούν με απόλυτη ελευθερία και χωρίς θεατρικούς
περιορισμούς, τις ιστορίες του σπουδαίου ποιητή και θα αναδείξουν το νόημα τους.
Ένας Αριστοφάνης αλλιώτικος, ένας Αριστοφάνης όπως τον καταλαβαίνουμε
σήμερα, ξαναδιαβάζοντας τον κι επινοώντας την παρουσίαση του με τολμηρότητα
και αναπάντεχους τρόπους.

Tο «Από Μηχανής» Θέατρο μέσα από την ολοκληρωμένη αυτή καλλιτεχνική
διαδικασία (ακρόαση-πρόβα-παράσταση), μετατρέπεται σε τόπο συνάντησης,
εκπαίδευσης, σκηνικής εμπειρίας και προπαντός ανάδειξης νέων φωνών ενώ με τις
παραγωγές Θεσμοφοριάζουσες και Λυσιστράτη που θα παρουσιαστούν, ο θεσμός
του «Summer Stock Theatre» έρχεται όχι μόνο να δώσει ευκαιρίες στους νέους
δημιουργούς αλλά να προτείνει μια φρέσκια προσέγγιση για τα θεατρικά πράγματα.

Μια ιδέα του Χρήστου Παρίδη (δημοσιογράφος/curator θεάτρου) ο οποίος σε
συνεργασία με το «Από Μηχανής» Θέατρο, αναλαμβάνει την καλλιτεχνική
επιμέλεια του «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ Summer Stock Theatre-ΑΡΙΣΤΟφΑΝΗΣ
ΑΛλΙΩΣ project».

ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ

Οι γυναίκες τελώντας την μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, αποφασίζουν να τιμωρήσουν τον Ευριπίδη επειδή στα έργα του τις δυσφημίζει. Ο ίδιος ταραγμένος προσπαθεί να αποτρέψει τον κίνδυνο αποστέλλοντας στην γιορτή τον Μνησίλοχο ντυμένο γυναικεία για να τον υπερασπιστεί. Αρχικά προσχηματικά επιτίθεται και εκείνος στον Ευριπίδη ωστόσο έπειτα τον υποστηρίζει με το επιχείρημα πως και οι ίδιες οι γυναίκες είναι υπεύθυνες για ακόμα περισσότερα από όσα τους προσάπτει ο τραγικός ποιητής. Αγανακτισμένες οι γυναίκες του Χορού μαθαίνουν από τον Κλεισθένη πως κάποιος άνδρας με γυναικεία περιβολή κυκλοφορεί ανάμεσά τους. Ο Μνησίλοχος αποκαλύπτεται και κατηγορείται για παραβίαση τελετουργικών κανόνων ενώ ο Ευριπίδης, στην προσπάθεια να σώσει τον υπερασπιστή του, εμφανίζεται στην γιορτή των Θεσμοφορίων και ζητά από τις γυναίκες να απελευθερώσουν τον Μνησίλοχο με την υπόσχεση ότι ο ίδιος θα σταματήσει να τις κακολογεί.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Σημαντικά βήματα για την κατοχύρωση μιας ισότιμης θέσης της γυναίκας έχουν γίνει. Είναι όμως αρκετά; Όχι. Η γυναίκα εξακολουθεί να νιώθει ότι πρέπει να προσπαθήσει λίγο περισσότερο, να παλέψει λίγο περισσότερο για να εξασφαλίσει τη θέση που δικαιούται. Το όραμα για μια κοινωνία ισοτιμίας δεν έχει εκπληρωθεί κι έτσι η γυναίκα-μητέρα, εργαζόμενη, σύζυγος, σύντροφος δίνει την καθημερινή της μάχη για να διεκδικήσει τα αυτονόητα, μια μάχη στην οποία δεν είναι η μόνη αλλά που τη δίνουν κι άλλες ομάδες πολιτών οι οποίοι επίσης δεν κατέχουν ισάξιο μερίδιο στην λειτουργεία της Πολιτείας. Στην δική μας προσέγγιση, γυναικείοι ρόλοι και Χορός γίνονται ένα κι εκείνο που τους ενώνει είναι ακριβώς αυτό: η κοινή μάχη. Τι έχουν να πουν οι Θεσμοφοριάζουσες σήμερα; Τα πάντα.  Όπως άλλωστε κάθε κλασικό έργο. Ο Αριστοφάνης στις Θεσμοφοριάζουσες παίζει ετυμολογικά με τα γυναικεία ονόματα. Οι γυναίκες στέκονται απέναντι στους άντρες ως ένας καθρέφτης που αντανακλά τις αδυναμίες του «ισχυρού φύλου» και τις επιστρέφει μεταμορφωμένες σε σεμνότητα κι αρετή. Αυτόν ακριβώς τον καθρέφτη αναζητώ κι εγώ σε ένα σήμερα που αντίστοιχες «αντανακλάσεις» ίσως να μας πάνε όλους κι όλες ένα βήμα παραπέρα, ένα βήμα πιο κοντά.

Βοηθός Σκηνοθέτη: Ειρήνη Πετράκη

Φωτογραφίες-Trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας

  • Θεσμοφοριάζουσες:

 

Φωτογραφίες

9 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Παράσταση υπόδειγμα αριστοφανικού ανεβάσματος, με έμφαση στην ουσία του κειμένου και στα σκηνικά ευρήματα και όχι στις βωμολοχίες παρά μόνο όπου και όσο χρειαζόταν. Η Αριστοφανική αυτή κωμωδία που επαφίεται στη μεταμφίεση αποτέλεσε μια άκρως διασκεδαστική παράσταση. Θα ήταν άδικο να μην επισημάνουμε ότι αυτό που είδαμε αποτέλεσε εμφανώς δουλειά συνόλου, την οποία υπηρέτησαν με μπρίο όλοι ανεξαιρέτως οι ηθοποιοί. Θα σταθώ λίγο περισσότερο στον Θωμά Χαβιανίδη που θεωρώ ότι ήταν εξαιρετικός στον ρόλο του Μνησίλοχου.
    Να ευχαριστήσω εδώ θερμά μαζί με τη Θεατρομάνια και τον υπεύθυνο του θεάτρου που αν και λόγω καθυστέρησης χάσαμε την παράσταση την Πέμπτης -μιας και ορθώς δεν μας επιτράπηκε η είσοδος αφού η παράσταση είχε ξεκινήσει-, μετέφερε τα εισιτήριά μας για την Παρασκευή.