Η άκρα ταπείνωση

Κείμενο: Παντελής Φλατσούσης & η ομάδα, βασισμένοι στο μυθιστόρημα Η Άκρα Ταπείνωση της Ρέας Γαλανάκη
Δραματουργία: Παναγιώτα Κωνσταντινάκου
Σκηνοθέτης: Παντελής Φλατσούσης
Σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Ερμηνεύουν: Βαγγέλης Αμπατζής, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Λάμπρος Γραμματικός, Μαριάμ Ρουχάτζε

Περιγραφή

Το μυθιστόρημα Η Άκρα Ταπείνωση εστιάζει στα γεγονότα της νύχτας της 12ης Φεβρουαρίου 2012, που μετέτρεψαν την Αθήνα σε πεδίο μάχης και άφησαν ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην εικόνα της πόλης μέχρι σήμερα, ακριβώς δέκα χρόνια μετά.

Περισσότερα

Ποια είναι σήμερα η σχέση μας με τα χρόνια της κρίσης;  Με ποιους τρόπους άλλαξαν οι ζωές των ανθρώπων έπειτα από αυτή την κομβική ιστορική στιγμή; Με ποιες απρόσμενες διαδρομές διαπλέκονται τα ατομικά με τα συλλογικά βιώματα και πώς μια κοινωνία μπορεί να βρει τρόπους να τα αφηγηθεί; Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα η ελληνική κοινωνία μετά τις καταιγιστικές εξελίξεις του πυκνού ιστορικού χρόνου της τελευταίας δεκαετίας; Έχει άραγε τελειώσει η περίοδος της κρίσης ή μήπως, αντίθετα, έχει συμβάλει ώστε να εγκαινιαστεί μια νέα ιστορική περίοδος με κυρίαρχη την γενική ανασφάλεια; Πώς μπορούν οι γενιές που έρχονται στο προσκήνιο να προχωρήσουν πέρα από το τραύμα της κρίσης χωρίς, όμως, αυτό να συνεπάγεται τη λήθη;

Στην νέα του παράσταση, ο Παντελής Φλατσούσης(Βραβείο σε Νέο Καλλιτέχνη του Θεάτρου, από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών, 2022) με μία ξεχωριστή ομάδα ηθοποιών (Δήμητρα Βλαγκοπούλου – βραβείο Μελίνα Μερκούρη 2020, Βαγγέλης Αμπατζής, Λάμπρος Γραμματικός, Μαριάμ Ρουχάτζε), θα επιχειρήσει να δώσει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα με αφετηρία και όχημα το ομότιτλο μυθιστόρημα της πολυβραβευμένης Ρέας Γαλανάκη Η Άκρα Ταπείνωση (Καστανιώτης, 2015 – Βalkanika Literary Award, 2019).

Το μυθιστόρημα Η Άκρα Ταπείνωση εστιάζει στα γεγονότα της νύχτας της 12ης Φεβρουαρίου 2012, που μετέτρεψαν την Αθήνα σε πεδίο μάχης και άφησαν ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην εικόνα της πόλης μέχρι σήμερα, ακριβώς δέκα χρόνια μετά. Παρακολουθώντας την καθημερινότητα ανώνυμων ηρώων και ηρωίδων, διαφορετικών ηλικιών, καταβολών και ιδεολογιών, η συγγραφέας Ρέα Γαλανάκη εξετάζει την ιδιαίτερα κρίσιμη αυτή στιγμή της Ελλάδας της κρίσης στην ιστορική της διάσταση, σε διάλογο με γεγονότα προηγούμενων ιστορικών περιόδων αλλά και με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Συνομιλώντας διαρκώς με τις αρχαίες τραγωδίες, τις οποίες χρησιμοποιεί ως όχημα, η συγγραφέας επιχειρεί να φωτίσει τις συνέχειες και ασυνέχειες μεταξύ ατομικού και συλλογικού ιστορικού χρόνου, που έρχονται στο φως την περίοδο στην οποία αναφέρεται το βιβλίο.

Η παράσταση, που πρόκειται να κινηθεί στο μεταίχμιο μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας, θα επιχειρήσει να αναψηλαφήσει την μνήμη των πρώτων ετών της περασμένης δεκαετίας, αλλά και συνολικότερα την ελληνική κοινωνία κατά τα μεταπολιτευτικά χρόνια, με αφετηρία το σήμερα και κατεύθυνση προς το παρελθόν, στην προσπάθεια να βρει, μαζί με το κοινό, απαντήσεις για το μέλλον.

Video design & editing: Κωνσταντίνος Νησίδης

Ηχητικός σχεδιασμός: Παναγιώτης Μανουηλίδης

Βοηθός σκηνοθέτη: Σόνια Καλαϊτζίδου

Επικοινωνία: Ευαγγελία Σκρομπόλα

Παραγωγή: Spectrum AMKE

*Το μυθιστόρημα Η Άκρα Ταπείνωση της Ρέας Γαλανάκη κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη

Φωτογραφίες

25 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Υπέροχη η ερμηνεία των ηθοποιών! Επίσης, η σκηνοθεσία έκανε ένα εξαιρετικό έργο, σκηνοθετώντας την πλοκή με μια πολύ συναρπαστική και καθηλωτική μέθοδο. Ήμουν απολύτως αφοσιωμένος στο έργο από την αρχή ως το τέλος και απλά ξέχασα τον χρόνο. Συνολικά, ήταν μια υπέροχη εμπειρία και θα συνιστούσα αυτό το θεατρικό έργο ανεπιφύλακτα!

  2. Παρακολούθησα στις 08-04-2023 την εξαιρετική παράσταση "Άκρα Ταπείνωση" στο υγρό και υποβλητικό θέατρο Θησείον.Πρόκειται για ένα πολιτικό και κοινωνικό έργο με αφήγηση και δράση, το οποίο σχοινοβατεί ανάμεσα στη μυθοπλασία και στην πραγματικότητα, στη λογοτεχνία και στο θεατρικό ντοκουμέντο.Οι τέσσερις ηθοποιοί καταφέρνουν να πραγματευτούν έξοχα τα μηνύματα του έργου, της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, της ανόδου της Χρυσής Αυγής, της δημιουργίας των "νεοαστέγων" μέσα από την ιστορική αναδρομή από το παρελθόν με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου αλλά πάντα τοποθετημένα στο σήμερα.Τα ερωτήματα και τα ζητήματα είναι κατάφωρα και έκδηλα, όπως "Τί είναι η Αθήνα για σένα?", "Η κάθε γενιά έχει μετρημένους νικητές και κάθε γενιά έχει αμέτρητους νικημένους", "Η κάθε γενιά με την εξέγερσή της έχει και τη δική της καταστροφή". Πολύ ωραία σκηνοθεσία με τα επίπεδα τραπέζια, τις οθόνες, τα φώτα, τις κάμερες, καταφέρνοντας να μπολιάσει το θέατρο με τον κινηματογράφο.Ευρηματική ιδέα του σκηνοθέτη Παντελή Φλατσούση να αρχίζει η παράσταση από το φουαγιέ του θεάτρου όπως το ότι ανοίγει η πόρτα του θεάτρου και η Τειρεσία με τη Νύμφη βγαίνουν στους δρόμους της Αθήνας του σήμερα.Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια για τη διπλή πρόσκληση!

  3. Πολύ ωραία αρχή με την παράσταση να ξεκινά στο φουαγιέ και αμέσως μετά, το καλωσόρισμα στην αίθουσα να γίνεται με κέρασμα. Πολύ ενδιαφέρον κείμενο, με νόημα και βάθος, του οποίου οι διάλογοι μεταφέρθηκαν αυτούσιοι, αν και σε μία θεατρική διασκευή θα τους προτιμούσαμε πραττόμενους και όχι αφηγούμενους. Ωραίες ερμηνείες, αν και δε μπορούσαμε να τις απολαύσουμε 100% λόγω της αδιάλειπτης και σχεδόν εμμονικής παρεμβολής της κάμερας. Βέβαια, οι ηθοποιοί κινούνταν ανάμεσά μας γεμάτοι ζωντάνια, φρεσκάδα και πυγμή, ενώ ενδιαφέρον παρουσίαζε και το σκηνικό, με τις αλλαγές του. Κάπως μεγάλο σε διάρκεια έργο, αλλά ταίριαζε με το μεγάλο κείμενο, που είχε τόσα να μας πει! Ευχαριστούμε!

  4. Το έργο έχει απάνθρωπα μεγάλη διάρκεια (σχεδόν 2 ώρες), σε βαθμό και σε σημείο μάλιστα που εξαντλεί τους θεατές πνευματικά και σωματικά. Επίσης κουραστική ήταν και η συνεχής μεταπήδηση στις προβολικες παρουσιάσεις των ηθοποιών. Δυστυχώς με τα παραπανω χάνει το έργο και κάπου εμείς, οι θεατές, χάσαμε τον βηματισμό μας. Οι ηθοποιοί έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό αλλά...!! Ευχαριστώ για την πρόσκληση.

  5. Ενδιαφέρουσα παράσταση με πρωτότυπα σκηνοθετικά ευρήματα. Η μεταφορά του μυθιστορήματος της Ρέας Γαλανάκη σίγουρα απαιτούσε ιδιαίτερη μαεστρία και σε γενικές γραμμές ο στόχος επετεύχθη. Ωραίες ερμηνείες μς την κυρία Βλαγκοπούλου να ξεχωρίζει.
    Θεατρομάνια, ευχαριστούμε πολύ για την πρόσκληση!

  6. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. Ήταν μια αξιόλογη, ενδιαφέρουσα και πολύ ιδιαίτερη παράσταση. Μου άρεσε πολύ και η σκηνοθετική ματιά σε ένα τόσο δύσκολο εγχείρημα και η ερμηνεία των ηθοποιών. Το μόνο που θεωρώ άστοχο ήταν το γεγονός ότι μόνο μέσω βίντεο μπορούσες να κάνεις focus στους ηθοποιούς.

  7. Μία από τις πιο βαρετές παραστάσεις που έχω παρακολουθήσει. Πρωτότυπα τα σκηνοθετικά ευρήματα μεν αλλά κάποιες φορές αποσυντόνιζαν και κάποιες φορές προκαλούσαν έντονη ζαλάδα και δυσφορία οι πολύ έντονες εναλλαγές εικόνων από τον προτζέκτορα. Οι αφηγήσεις των ηθοποιών ήταν ατάκτως ερριμμένες χωρίς καμία συνοχή. Όσο και να προσπαθούσα ήταν αδύνατο να παρακολουθήσω τον ειρμό της παράστασης. Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν αξιόλογες.
    Η παράσταση ήταν τόσο συγκεχυμένη όσο και η αισθηση που προκαλούσε ο καπνός που αναδύονταν κατά διαστήματα στη σκηνή.

  8. Μία πολύ όμορφη παράσταση, συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές. Αν και η παράσταση ήταν περισσότερο μία αφήγηση γεγονότων βασισμένη σε βιβλίο δεν ήταν καθόλου κουραστική. Θα μπορούσε να είναι μικρότερης διάρκειας όμως και πάλι εγώ την παρακολούθησα χωρίς να αισθανθώ δυσφορία και μάλιστα κατευθείαν από την δουλειά. Τα σκηνοθετικά ευρήματα και το ταλέντο και των τεσσάρων ηθοποιών κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον. Ευχαριστώ πολύ ΘΕΑΤΡΟΜάΝΙΑ για την υπέροχη βραδιά.

  9. Καταπληκτική παράσταση από νέους ταλαντούχους ηθοποιούς για ένα διαχρονικά επίκαιρο θέμα. Θαυμάσια σκηνοθετικά ευρήματα για τη δραματουργική απόδοση ενός απαιτητικού λογοτεχνικού βιβλίου. Υπέροχο το τραγούδι της Μαριάμ Ρουχάτζε! Μην χάσετε αυτήν την παράσταση! Ευχαριστούμε Θεατρομάνια!

  10. Πολύ ιδιαίτερη σκηνοθεσία, μοναδική εμπειρία, μοιάζει σαν ο θεατής να σκηνοθετεί την παράσταση που παρακολουθεί. Οι 4 ηθοποιοί βοηθούν να μεταφερθείς στο όχι και τόσο μακρινό 2012 και ξαναζήσεις τα γεγονότα. Ακόμη συζητάμε με την παρέα που παρακολουθήσαμε την παράσταση μαζί: "τι είναι η Αθήνα για μας"...

  11. Η παράσταση ήταν συγκλονιστική πόσο μάλλον γιατί βίωσα αυτά τα γεγονότα που εξιστορούνται. Το μυθιστόρημα της Γαλανάκη δραματοποιήθηκε με σεβασμό και αυθεντικότητα. Όλοι οι συντελεστές εξαιρετικοί.

  12. Εκπληκτική παράσταση αν & πολύ δύσκολο εγχείρημα η θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος της Ρέας Γαλανάκη. Συγχαρητήρια στον σκηνοθέτη Παντελή Φλατσούση & σε όλους τους ηθοποιούς για την ξεχωριστή θεατρική βραδιά!

  13. Μερικές φορές δεν χρειάζεται ένα λογοτεχνικό κείμενο να θεατροποιείται. Άλλες πάλι είναι μεγάλο δώρο για τον θεατή. Στην Άκρα Ταπείνωση επιβαλλόταν να εκτελεστεί άθλος. Ενδιαφέρουσα η προσπάθεια του πολυμεσικού ανεβάσαματος. Θα μπορούσε να είναι και ραδιοφωνική εκδοχή.

  14. Ενδιαφέρουσα και ευφάνταστη η παρουσίαση-δραματοποιημένη αφήγηση του μυθιστορήματος. Κατά την αναπαράσταση της δράσης του έργου αξιοποιήθηκαν μέσα, που συνήθως χρησιμοποιεί ο σκηνοθέτης Παντελής Φλατσούσης στις παραστάσεις του, όπως κάμερες, προτζέκτορες κ.α. Ερμηνευτικά θεωρώ ότι ξεχώρισε η ηθοποιός Δήμητρα Βλαγκοπούλου. Ευχαριστώ για τις προσκλήσεις