Η κυρία του Μαξίμ

Συγγραφέας: Ζωρζ Φεντώ
Μετάφραση: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνοθέτης: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνογραφία: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική σύνθεση: Κορνήλιος Σελαμσής
Κίνηση: Σοφία Πάσχου
Ερμηνεύουν: (με αλφαβητική σειρά) Θανάσης Αλευράς, Στέλλα Αντύπα, Αφροδίτη Αντωνάκη, Κωνσταντίνος Αρνόκουρος, Μελίνα Βαμπούλα, Ηλιάνα Γαϊτάνη, Θανάσης Δήμου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Έμιλυ Κολιανδρη, Κώστας Κορωναίος, Αυγουστίνος Κουμουλος, Πέλλα Μακροδημήτρη, Αθηνά Μουστάκα, Ελπίδα Νικολάου, Άννα Πατητή, Πέτρος Σκαρμέας, Γιώργος Τζαβάρας, Κώστας Φιλίππογλου, Γιάννης Φιλίππου, Δημήτρης Φουρλής, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος

Περιγραφή

Το Εθνικό Θέατρο δίνει και πάλι ραντεβού με το κοινό το 26 Δεκεμβρίου, στις 19:30, ζωντανά από την Κεντρική Σκηνή, παρουσιάζοντας το αριστούργημα του Ζωρζ Φεντώ, Η κυρία του Μαξίμ, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι χθες (Σάββατο, 21/11), εκμηδενίστηκαν οι αποστάσεις για θεατές από όλο τον κόσμο, που αγκάλιασαν την πρώτη ζωντανή μετάδοση του Εθνικού Θεάτρου από τη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος.

Η απευθείας μετάδοση θα είναι διαθέσιμη στη σελίδα: livestream.n-t.gr με αγορά ηλεκτρονικού εισιτηρίου (κωδικού πρόσβασης).

Το Εθνικό Θέατρο παραμένει ενεργό για όσο διάστημα συνεχίζεται η αναστολή λειτουργίας των θεάτρων.

Στη μετάδοση θα υπάρχει δυνατότητα επιλογής αγγλικών υποτίτλων.

Σημειώνεται ότι η παράσταση δεν θα είναι διαθέσιμη για προβολή μετά το πέρας της.

Περισσότερα

Πολλοί είναι οι αθώοι που περνάνε διά πυρός και σιδήρου στα εξωφρενικά πεπρωμένα που επινόησε ο Φεντώ· το αρχέτυπο, ωστόσο, είναι ο δύσμοιρος ο κύριος Πετιπόν, ο οποίος ξυπνά στο σπίτι του έπειτα από ένα ξενύχτι στο καμπαρέ «Μαξίμ». Ο ίδιος δεν θυμάται τίποτα από τη χθεσινή βραδιά, στο κρεβάτι του όμως βρίσκεται μια νεαρή χορεύτρια από τα μπαλέτα του «Μαξίμ». Η φάρσα τίθεται σε κίνηση και η ζωή του γίνεται άνω-κάτω μέσα σε ένα λεπτό. Οι άπειροι χαρακτήρες του έργου μπλέκονται σε ατελείωτες συγχύσεις, παρεξηγήσεις και αναποδιές! Λίγο πριν από την… έκρηξη, ο δαιμόνιος συγγραφέας ξεμπλέκει τις μαριονέτες του, αλλά όχι προτού ο Πετιπόν έχει υποφέρει ένα πραγματικό μαρτύριο, δυσανάλογα βαρύ για το αθώο λάθος του.

Το έργο έκανε την πρώτη πρεμιέρα του στις 17 Ιανουαρίου 1899 στο  Théâtre des Nouveautés, και σημείωσε θρίαμβο. Επισκέπτες της Διεθνούς Έκθεσης του 1900 ήρθαν στο Παρίσι τόσο για την ίδια την έκθεση όσο και για να μη χάσουν την Κυρία του Μαξίμ!

Έχουν αποκαλέσει τον Φεντώ μοναδικό κληρονόμο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ο ίδιος δήλωνε πως «για να γράψεις ένα καλό βωντβίλ, παίρνεις την τραγικότερη δυνατή κατάσταση και προσπαθείς να αποκαλύψεις την μπουρλέσκ πλευρά της». Αντίθετα, όμως, από την τραγωδία, ο Φεντώ δεν αναγνωρίζει στον άνθρωπο τραγικό μεγαλείο. Είναι στο τέλος όσο ασήμαντος και μηδαμινός ήταν στην αρχή, και συνεχίζει να παραπατάει στο χείλος του τίποτα.

Ο σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος σημειώνει: Κοινωνική υποκρισία. Απονεκρωμένες καταπιεστικές συμβάσεις. Δυσλειτουργικοί γάμοι. Απιστία. Εξαπάτηση. Ενοχή. Άγχος. Αναζήτηση ταυτότητας. Καταπιεσμένη σεξουαλικότητα. Χάσμα μεταξύ κοινωνικών τάξεων. Αλλοτρίωση μέσω του χρήματος. Εκμετάλλευση. Χειραγώγηση. Εκδίκηση. Βία. Πορνεία. Σεξισμός. Φαλλοκρατία. Και άγχος πάλι και πάλι άγχος. Άγχος και φόβος απώλειας. Και άλλος φόβος απώλειας. Πολύς φόβος απώλειας και θανάτου. Με μία πρόχειρη καταγραφή θεμάτων που εμφανίζονται στην δραματουργία του Ζώρζ Φεντώ και συγκεκριμένα στο αριστούργημά του Η Κυρία του Μαξίμ θα μπορούσε να διαπιστώσει κανείς ότι συσσωρεύεται εδώ άφθονο υλικό για να δομηθεί ένα ή και περισσότερα δράματα, από εκείνα που απασχολούσαν, γοήτευαν -ή ακόμα σόκαραν - το κοινό στο πέρασμα μεταξύ 19ου και 20ου αιώνα, καθώς και τη μετέπειτα δραματουργία. Και όντως δεν είναι λίγα τα παραδείγματα έργων που αποσκοπώντας στη συγκίνηση και τον προβληματισμό του κοινού σε αυτά ακριβώς τα θέματα επικεντρώνονται. Όχι όμως ο Φεντώ. Εκείνος ούτε να συγκινήσει προσπαθεί ούτε και να προβληματίσει. Δεν έχει καμία εμπιστοσύνη σε μια «συγκινησιακά εκλεπτυσμένη» ανθρώπινη φύση. Δεν θεωρεί κανέναν άνθρωπο ούτε ακριβώς αθώο ούτε ακριβώς θύμα. Θα υπέθετε κανείς πως η άποψη που είχε για το είδος μας είναι πως πρόκειται για ένα σμάρι δαιμόνιων επιβιωτικών ζώων που θορυβούν ασταμάτητα και έχουν ειδικευτεί στο να διαφεύγουν διαρκώς με κόλπα και πανουργία από τους κινδύνους που τους επιφυλάσσει η χαμηλή θέση τους στην τροφική αλυσίδα. Ο άνθρωπος ούτε διορθώνεται, ούτε προβληματίζεται , ούτε και νοιάζεται ιδιαιτέρως για κάτι άλλο πέρα από τον εαυτούλη του. Οι «υψηλές αξίες» είναι απλώς ένα τέχνασμα που έχει εφευρεθεί για να χειραγωγούν οι λίγοι πανούργοι τους πολλούς αφελείς. Ο Φεντώ δεν νοιάζεται για «ευαισθησίες». Είναι πολύ ευφυής για κάτι τέτοιο. Και όπως είχε γράψει ο συμπατριώτης του Ρακίνας κάποιους αιώνες πριν, «Η τραγωδία αποτείνεται στο συναίσθημα, η κωμωδία στην ευφυΐα». Οπότε, με τα θέματα που άλλοι θα συναισθηματολογούσαν ο Φεντώ κατασκευάζει ανελέητες κωμωδίες: Μηχανές που συνθλίβουν κάθε σοβαροφάνεια και κομπορρημοσύνη. Που κονιορτοποιούν ακόμα και την παραμικρή βεβαιότητα του όποιου «νοήματος» που ο άνθρωπος μπορεί να υιοθετεί ως παρηγοριά μέσα στο υπαρξιακό κενό του. Ο άνθρωπος του Φεντώ δεν μαθαίνει από τα λάθη του. Απλώς τα επαναλαμβάνει μέχρι τελικής πτώσης. Ο Κάρλ Μάρξ είχε γράψει «Η ιστορία επαναλαμβάνεται. Αρχικά ως τραγωδία. Κατόπιν ως φάρσα». Αυτούς λοιπόν τους φαρσικούς φαύλους κύκλους της ζωής αποτυπώνει και ο Φεντώ επιτρέποντας ως μόνο νόημα μέσα σε αυτόν τον παράδοξο υπαρξισμό του το να γελάμε με τα χάλια μας, προετοιμάζοντας σχεδόν την ρήση του Σ. Μπέκετ, «Μπροστά σου το χειρότερο ώσπου να αρχίσεις να γελάς» .

Βοηθός σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης
Βοηθός σκηνογράφου: Ελλη Παπαδάκη
Βοηθός ενδυματολόγου: Κυρράνα Γκιόκα
Φωτογράφος παράστασης: Πάτροκλος Σκαφίδας

METΡΑ ΠΟΥ ΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΠΟΔΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΤΟΥ COVID 19

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΘΕΑΤΩΝ

  • Φορώ την μάσκα πριν την ΕΙΣΟΔΟ στο κτίριο του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ και την απομακρύνω ΜΌΝΟ μετά την ΕΞΟΔΟ μου από αυτό

  • Για την ΑΣΦΑΛΗ ΕΙΣΟΔΟ και ΕΞΟΔΟ μου από το θέατρο ακολουθώ τις ηχητικές οδηγίες, καθώς και τις οδηγίες του προσωπικού του Εθνικού Θεάτρου

  • Κρατώ απόσταση ασφαλείας 1,5 μέτρα

  • Απολυμαίνω τα χέρια μου στις ειδικές συσκευές με απολυμαντικό υγρό

METΡΑ ΠΟΥ ΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΠΟΔΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΤΟΥ COVID 19

ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

  • Οι χώροι του θεάτρου έχουν απολυμανθεί και είναι ασφαλείς

  • Εφαρμόζεται η  τεχνολογία FREE COOLING για πλήρη ανανέωση του αέρα των χώρων του θεάτρου προ της εισόδου  των θεατών και  μετά την αποχώρησή τoυς.

  • Όσο παρακολουθείτε την παράσταση για την δική σας ασφάλεια οι τεχνικοί μας ρυθμίζουν τα μηχανήματα να προσάγουν 100% νωπό φιλτραρισμένο αέρα χαμηλής ταχύτητας και θερμοκρασίας

  • Υπάρχει φροντίδα για την αυστηρή τήρηση της επιτρεπόμενης χωρητικότητας

  • Σε όλους τους χώρους μεταδίδονται ηχητικές ενημερώσεις για την αποφυγή συγχρωτισμού του κοινού

  • Ακολουθείτε τις επιδαπέδιες και επίτοιχες σημάνσεις απόστασης

  • Σε όλους τους χώρους του θεάτρου υπάρχουν συσκευές με απολυμαντικό υγρό

  • Το έργο που θα παρακολουθήσετε δεν έχει διάλειμμα

  • Στα κυλικεία του Εθνικού Θεάτρου εφαρμόζονται όλοι οι προβλεπόμενοι κανόνες υγειονομικού ενδιαφέροντος που ισχύουν στην εστίαση

  • Για την ασφάλειά σας οι υπεύθυνοι υποδοχής και οι ταξιθέτες του Εθνικού Θεάτρου εποπτεύουν και σας βοηθούν στην τήρηση των κανόνων

Φωτογραφίες

Βίντεο