1652

Ψυχή στα μανταλάκια

Διάρκεια: 90' (χωρίς διάλειμμα)
Κείμενο: Διασκευή από τα διηγήματα «Η κυρία Κατάκη» και «Καιρός Σκεπτικός» της Ιωάννας Καρυστιάνη
Διασκευή: Εύη Δημητροπούλου
Σκηνοθέτης: Εύη Δημητροπούλου
Σκηνογραφία: Λέα Κούση
Κοστούμια: Λέα Κούση
Φωτισμοί: Δημήτρης Τσιούμας
Ερμηνεύουν: (αλφαβητικά) Βασίλης Βλάχος, Τζένη Σκαρλάτου, Κάτια Σπερελάκη, Ελισάβετ Σταυρίδου, Αλέξανδρος Τσακίρης

Περιγραφή

Από τη συλλογή διηγημάτων της Ιωάννας Καρυστιάνη «Η κυρία Κατάκη» και «Καιρός Σκεπτικός»

Περισσότερα

Οι μοναχικοί της Καρυστιάνη, είτε στην πόλη βρίσκονται είτε στην επαρχία, μας ανοίγουν τη ψυχή τους και λένε με ειλικρίνεια εκείνα που δεν μπορούμε να δούμε και να πούμε.  Τολμούν να προχωρούν δίχως καβάτζες, να παλινωδούν ανάμεσα στο γλέντι, το θρήνο και τον αυτοσαρκασμό.

Από τη συλλογή διηγημάτων της Ιωάννας Καρυστιάνη «Η κυρία Κατάκη» και «Καιρός Σκεπτικός», ανεβαίνει από το Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017 στον Πολυχώρο Τέχνης «Αλεξάνδρεια» (Σπάρτης 14, Πλατεία Αμερικής, τηλ: 2108673655) η παράσταση «Ψυχή στα Μανταλάκια», σε διασκευή-σκηνοθεσία της Εύης Δημητροπούλου. Ερμηνεύουν: Βασίλης Βλάχος, Τζένη Σκαρλάτου, Κάτια Σπερελάκη, Ελισάβετ Σταυρίδου, Αλέξανδρος Τσακίρης.

Τι κοινό έχουν η Καλλιόπη από τα Χανιά, οραματίστρια της επανάστασης που το’χει τάμα να προσκυνήσει στον Άγιο Δημήτριο, η Στάσα από την Καλλιθέα που δεν χάρηκε τον έρωτα αλλά έχει δέκα πτυχία στα μυστικά των σεντονιών, ο κος Μάνδρακας από τη Σύρο, υπάλληλος καθαριότητας και αναπληρωματικός ψάλτης που τριγυρίζει ξεβράκωτος παραμονή Χριστουγέννων, ο Μίλτος και ο Τόλης, το ζευγάρι που ζει στην Κινέττα και μετά από τριάντα χρόνια σιωπής καλεί τις μαμάδες για φαγητό, η Σούλα η παζαριώτισα που έμεινε νύχτα από βενζίνη στα βουνά της Μακεδονίας και ο Τζακ ο μάγος εξ ανατολών που σχεδιάζει τη μεγάλη επιστροφή;

Όλοι τους κρατούν τη ξεγνοιασιά που υπάρχει στην ελληνική ομορφιά αλλά και εκείνη την ανεξήγητη θλίψη. Την αναζητούν με έναν αισθησιασμό σαν αίνιγμα ανερμήνευτο και με μια αφέλεια που ανοίγει νέους χώρους ζωής.

Η παράσταση φιλοδοξεί να μας ταξιδέψει στη μαγεία των στιγμών που συντροφεύουν εκείνους που δεν το βάζουν κάτω. Αυτοί είναι οι αγαπημένοι της Ιωάννας Καρυστιάνη, όλοι εκείνοι οι άσημοι ήρωες που τολμούν και βγάζουν τη ψυχή τους στα μανταλάκια.

Μέλημά της έχει να δώσει χώρο στα οράματα της πραγματικότητας που μας προσφέρει η βραβευμένη συγγραφέας (Μικρά Αγγλία, Σακιά, Κοστούμι από χώμα) και σεναριογράφος (Οι νύφες, Ψυχή Βαθιά, Μικρά Αγγλία), που με το βλέμμα της έχει αναδείξει τη δύναμη της ελληνικότητας προσδίδοντας, με την απλότητα που την χαρακτηρίζει, την οικουμενική της διάσταση.

Τραγούδι παράστασης: Νότης Μαυρουδής
Μαγικά παράστασης: Costa Funtastico
Φωτογραφίες: Γεωργία Σιέττου, Στέλιος Δανιήλ
Γραφιστικά : Ιουλία Καραβασίλογλου
Παραγωγή: Καλλιτεχνική Εταιρεία ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

17 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πρώτα πρώτα θα ήθελα να ευχαριστήσω την θεατρομανία για την πρόσκληση. Η παράσταση ήταν ενδιαφέρουσα. Τα κείμενα σαν να διαβάζεις βιβλίο της Καρυστιάνη δοσμένο λίγο πιο γλαφυρά. Οι ηθοποιοί ζούν τους χαρακτήρες τους. Αν και πήγα την τελευταία μέρα της παράστασης κανείς δεν φαινόταν κουρασμένος και διεκπεραιωτικός. Ξεχώρισα τις Τζένη Σκαρλάτου και Ελισάβετ Σταυρίδου. Το μόνο μειονέκτημα ήταν το θέατρο που φαίνεται να έχει πρόχειρα μετατραπεί από το ωραίο σπίτι που ήταν. Τα καθίσματα άβολα. Νομίζω ότι σε ένα άλλο χώρο η παράσταση θα μπορούσε να λειτουργήσει καλύτερα και ο θεατής να την απολαύσει αναπόσπαστος.

  2. Από την θεατρολόγο Μαρία Μαρή

    Μέσα από γέλιο, αλλά και πικρή μελαγχολία, θα τολμήσω να πω και πόνο, οι ήρωες της Ιωάννας Καρυστιάνη κρεμούν στα μανταλάκια την ψυχή τους. Αποκαλύπτουν την οδυνηρή τους μοναξιά, αλλά και τον αγώνα τους, με μια ιλαροτραγική διάθεση, όπως έκανε πάντα ο Έλληνας, με τέτοιο τρόπο, που να αφορά εντέλει τον άνθρωπο γενικότερα.

    Στον Πολυχώρο Τέχνης Αλεξάνδρεια παρουσιάζεται η παράσταση «Ψυχή στα μανταλάκια», βασισμένη σε διηγήματα της Ιωάννας Καρυστιάνη από τις συλλογές της «Η κυρία Κατάκη» και «Καιρός Σκεπτικός», σε διασκευή και σκηνοθεσία της Εύης Δημητροπούλου.

    Το κοινό που έχουν όλες οι ιστορίες είναι αυτή η περιδίνηση της ζωής με εφήμερες απολαύσεις, με οδύνες και αποδεκατισμένα όνειρα, με προσμονές και αναζήτηση του χαμένου εαυτού. Με σκηνικό – οδηγό ένα κρεβάτι εκτίθενται τα εσώψυχα όλων αυτών των ηρώων. Εξάλλου όπως από την αρχή της παράστασης λέγεται «Τα κρεβάτια και τα μαξιλάρια κλείνουν τα απομεινάρια του εαυτού».

    Το ζευγάρι των ομοφυλόφιλων, ο Μίλτος (Αλέξανδρος Τσακίρης) και ο Αποστόλης (Βασίλης Βλάχος), που ζουν στην Κινέττα και επιτέλους περιμένουν τις μαμάδες τους για φαγητό, η Σούλα, η γυρολόγος ( Ελισάβετ Σταυρίδου) που ενώ έχει παντρέψει την κόρη της, ακόμα της δίνει λεφτά και ανήμερα Πρωτοχρονιάς βγάζει πάγκο στη λαϊκή, η Καλλιόπη (Τζένη Σκαρλάτου) από τα Χανιά, οραματίστρια της επανάστασης που το’ χει τάμα να προσκυνήσει στον Άγιο Δημήτριο, η Στάσα (Κάτια Σπερελάκη) από την Καλλιθέα, που δεν χάρηκε τον έρωτα, αλλά έχει να πει πάρα πολλά για το τέλος των σεξουαλικών σχέσεων μέσα στο ζευγάρι, ο κος Μάνδρακας (Βασίλης Βλάχος) από τη Σύρο, υπάλληλος καθαριότητας και αναπληρωματικός ψάλτης, τενόρος, που τριγυρίζει ξεβράκωτος με το πάνω μέρος της πιτζάμας του παραμονή Χριστουγέννων, εκδιωχθείς από τη γυναίκα του, που τον γλωσσοτρώει η γειτονιά, ο Τζακ ο μάγος εξ ανατολών (Αλέξανδρος Τσακίρης) που σχεδιάζει τη μεγάλη επιστροφή. «Ήγγικεν η ώρα να ξεράσετε τα πεπραγμένα της ψυχής σας!» Αυτό ακριβώς κάνουν όλοι, εκείνες τις κατά τ’ άλλα γιορτινές μέρες.

    Οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών ήταν τέτοιες, που μύρισε ατμόσφαιρα πραγματικού θεάτρου. Απόλαυση ειδέναι και αισθάνεσθαι. Μια παράσταση – κατάθεση ψυχής, έτοιμος να τη σηκώσει ο καθένας με τη βαλίτσα του και να πορευτεί στο υπόλοιπο της ζωής του, με το φόβο «μην καταντήσει να αγαπήσει αυτό που περιφρονεί».

    Ο Βασίλης Βλάχος, εμπνευσμένος, αεικίνητος, με μια υπέροχη φωνή στο τραγούδι, η Τζένη Σκαρλάτου, που ταυτιζόταν με τους companieros και τον Fidel Castro χωρίς να ξέρει ισπανικά, αναζητώντας τη διαφυγή από την καταπίεση του συντηρητικού πατέρα, η Κάτια Σπερελάκη εκφράζει τέλεια τη ματαίωση της γυναίκας, η Ελισάβετ Σταυρίδου, με πάθος και ορμή καταθέτει τον χωρίς τέλος αγώνα της ζωής της, ο Αλέξανδρος Τσακίρης απίθανος σε όλους τους ρόλους, από τον ομοφυλόφιλο ως εκείνον που καθύβριζε τους πάντες και τηλεφωνούσε στις 3 τα ξημερώματα στην « ωραιοτάτη εξαδέλφη του».

    Ευφάνταστη, με οικονομία κινήσεων, με σωστή εκμετάλλευση του χώρου σκηνοθεσία, με σωστούς φωτισμούς, έτσι που να αναδειχθεί η σύλληψη της συγγραφέως και να στηθεί μια εξαιρετική και εύρυθμη παράσταση.

    Το συναρμολογούμενο κρεβάτι, σκηνικό της Λέα Κούση, ωραία σύλληψη, περνά σε όλες τις σπονδυλωτές ιστορίες και γίνεται από κρεβάτι ως και φράκτης σπιτιού για τον εκδιωχθέντα Μάνδρακα.

    Όλα εναρμονισμένα σε αυτήν την παράσταση ακόμα και η υπέροχη μουσική του Νότη Μαυρουδή, μαζί μελαγχολική, αλλά και ελαφρά σαρκαστική.