1574

Γέρμα

Αρχείο Παίχτηκε από 10/05/2019 έως 09/06/2019
στο Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες
Συγγραφέας: Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα
Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη
Διασκευή: Θανάσης Σαράντος
Δραματουργική επεξεργασία: Μάρκος Τσούμας
Σκηνοθέτης: Θανάσης Σαράντος
Σκηνογραφία: Φιλάνθη Μπουγάτσου
Κοστούμια: Μπιάνκα Νικολαρείζη
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Πολιτάκης
Μουσική: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης
Μουσική σύνθεση: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης
Κίνηση: Κώστας Καρβουνιάρης
Ερμηνεύουν: Πηνελόπη Μαρκοπούλου (Γέρμα), Βίλμα Τσακίρη (Ντολόρες), Τάσος Σωτηράκης (Γιάννης), Θανάσης Σαράντος (Βίκτωρας), Βασιλίνα Κατερίνη (Μαρία)

Περιγραφή

Με επιτυχία ξεκίνησαν την περασμένη Παρασκευή 10/5 στο θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ, οι παραστάσεις της «ΓΕΡΜΑ», του εμβληματικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα σε σκηνοθεσία – διασκευή Θανάση Σαράντου, αποσπώντας το δυνατό και ένθερμο χειροκρότημα των θεατών. Ο Θανάσης Σαράντος και η Εταιρία Θεάτρου «ηθικόν ακμαιότατον» παρουσιάζουν  για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, μία διασκευή της «Γέρμα» για 5 πρόσωπα, που βιώνουν τον λορκικό μύθο σ’ ένα ελληνικό ακριτικό χωριό της Ηπείρου εν έτει 2019.

Περισσότερα

ΓΕΡΜΑ: η στέρφα, η άκαρπη, η στείρα, η έρημη

Η λέξη "yermo" είναι επίθετο της ισπανικής γλώσσας. Προέρχεται από το λατινικό "eremus", που δεν είναι άλλο, από το ελληνικό "έρημος", το οποίο -ενίοτε- προφέρεται "έρμος" και "γέρμος". Ο τύπος του θηλυκού γένους του "yermo" είναι "yerma". Από καθαρή σύμπτωση, η ισπανική λέξη "yerma" τυγχάνει ομόηχη της ελληνικής λέξης "γέρμα", η οποία σημαίνει "γέρσιμο, δύση, ηλιοβασίλεμα, τέλος". Σε τούτο το δράμα, λοιπόν, η τραγικότητα της κεντρικής ηρωίδας, της Γέρμα (Yerma), ξεκινά από το ίδιο το πολυσήμαντο όνομά της.

Μια γυναίκα ακολουθεί το πρωτόγονο ένστικτό της με τραγικές συνέπειες για εκείνη, αλλά και για τους πάντες γύρω της, σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας με ιλιγγιώδη ταχύτητα και συγκλονιστική κορύφωση.

 Η υπόθεση του έργου

Σ’ ένα ελληνικό ακριτικό χωριό της Ηπείρου το 2019, η Γέρμα, μία παντρεμένη γυναίκα, δέχεται την κατακραυγή του κοινωνικού της περίγυρου, λόγω του ότι είναι στείρα. Ο διακαής και εμμονικός πόθος της για τη μητρότητα και τη γονιμότητα, θα την οδηγήσουν στο να ξεπεράσει τα όρια και τα ήθη της κλειστής κοινωνίας στην οποία ζει.

Η Γέρμα φτάνει σε αδιέξοδο και κάνει την επανάστασή της: σκοτώνει τον άντρα της και μαζί του τις αξίες που εκείνος πρεσβεύει. Αυτό το βίαιο, τυφλό και αυτοκαταστροφικό ξέσπασμά της, εκφράζει τη βαθιά επιθυμία της για μια ζωή χωρίς συμβατικές και ψυχοφθόρες σχέσεις.

Γραμμένη το 1934, η «Γέρμα» αποτελεί ένα από τα τρία λυρικά έργα του Λόρκα, γνωστά και ως «Αγροτική τριλογία» (τα άλλα δύο είναι «Ο Ματωμένος Γάμος» και το «Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα»), στα οποία ο συγγραφέας καταπιάνεται με το θέμα της υποταγής των γυναικών, στα πρότυπα και τις παραδόσεις των πατριαρχικών κοινωνιώναποζητώντας την ελευθερία και την ισότητα. Στην Ελλάδα το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε τη δεκαετία του 1960 από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία – μετάφραση Αλέξη Σολομού.

Η «Γέρμα» αποτελεί έναν λυρικό ύμνο για τη γονιμότητα, τη μητρότητα και την κοινωνική καταπίεση της γυναίκας. Ο Λόρκα ανιχνεύει τις ουσιαστικές ανάγκες των ηρώων του, καταγγέλλοντας το μαρτύριο της στέρησης και της μη επαφής, που οδηγεί στο θάνατο, απευθυνόμενος σε κάθε κοινωνία ανεξαρτήτως εποχής.

Βοηθός σκηνοθέτη:  Μηνάς Σπανάκης
Βοηθός ενδυματολόγου: Χαρά Μπαγουράκη
Βοηθός σκηνογράφου:  Φώτης Κομεσσάριος
Σύμβουλος δραματουργίας- επιμέλεια προγράμματος: Μάρκος Τσούμας
Φωτογραφίες: Ρίτα Τσέλα
Οργάνωση παραγωγής: Ράνια Παπαδοπούλου
Παραγωγή: Α.Μ.Κ.Ε. «ηθικόν ακμαιότατον»

Η παράσταση επιχορηγείται από το ΥΠ.ΠΟ.Α

Με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Θερβάντες

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ

Ο Φρεντερίκο Γκαρθία Λόρκα γεννήθηκε στις 5 Ιουνίου του 1898. Ο πατέρας του ήταν πλούσιος κτηματίας και η μητέρα του δασκάλα. Από τους πρώτους μήνες της ζωής του υπέστη την ταλαιπωρία σοβαρής ασθένειας, η οποία μάλιστα θα του αφήσει και μια μικρή χωλότητα. Τα παιδικά του χρόνια τα περνάει στον τόπο που γεννήθηκε: στο Φουέντε Βακέρος της Γρανάδας. Ο Λόρκα θα φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο της Γρανάδας όπου θα σπουδάσει Φιλοσοφία και Δίκαιο, ενώ παράλληλα παίρνει μαθήματα κιθάρας και πιάνου με δάσκαλο τον Μανουέλ ντε Φάλλια. Το 1918 εγκαθίσταται στη Μαδρίτη. Μένει στη Φοιτητική Εστία και εκεί έχει την ευκαιρία να γνωριστεί με τους Λουίς Μπουνιουέλ, Σαλβαδόρ Νταλί, Μιγέλ Ουναμούνο και άλλους. Το 1920 ανεβαίνει στη Μαδρίτη το έργο του "Τα μάγια της πεταλούδας". Την ίδια χρονιά γράφεται στη Φιλοσοφική Σχολή και την επομένη κυκλοφορεί στη Μαδρίτη η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο "Βιβλίο ποιημάτων", ενώ παράλληλα γράφει το "Ποίημα του Κάντε Χόντο". Το 1922 δίνει διάλεξη για το κάντε χόντο (λαϊκό ανδαλουσιάνικο τραγούδι) και οργανώνει μαζί με τον ντε Φάλλια τη "Γιορτή του Κάντε Χόντο". Σε συνεργασία πάλι με τον ντε Φάλλια θα οργανώσει παραστάσεις του "Ανδαλουσιάνικου Κουκλοθέατρου Κατσιπόρα". Το 1925 ο θίασος της Μαργαρίτας Σίργκου ανεβάζει στη Βαρκελώνη το έργο "Μαριάνα Πινέδα" με σκηνικά του Σαλβαδόρ Νταλί. Το 1928 εκδίδει μαζί με φίλους του από τη Γρανάδα το περιοδικό "El Gallo" ("O πετεινός"), όπου και δημοσιεύονται τα μονόπρακτα του "Η παρθένος, ο ναύτης και ο σπουδαστής" και "Ο περίπατος του Μπάστερ Κήτον". Την ίδια χρονιά εκδίδει το πρώτο μέρος του "Ρομανθέρο Χιτάνο" με ποιήματα της περιόδου 1924-1927. Μετά τα ταξίδια του στην Νέα Υόρκη και την Κούβα ο Λόρκα επιστρέφει το 1930 στη Μαδρίτη, όπου ανεβαίνει στο θέατρο Εσπανιόλ το έργο του "Η θαυμαστή μπαλωματού". Μετά την ανακήρυξη της Δημοκρατίας στην Ισπανία, ο Λόρκα εκδίδει το "Ποίημα του Κάντε Χόντο" και το 1932 ιδρύει και διευθύνει, μαζί με τον Εντουάρντο Ουγκάρτε, τον πανεπιστημιακό θίασο "Λα Μπαράκα" ("Η Παράγκα"), ο οποίος περιοδεύει στην ισπανική επαρχία παρουσιάζοντας έργα του κλασικού ισπανικού θεάτρου. Το 1933 ανεβαίνουν στη Μαδρίτη τα έργα "Ματωμένος γάμος" και "Δον Περλιμπλίν", ενώ την επόμενη χρονιά ανεβαίνει στο Τεάτρο Εσπανιόλ η "Γέρμα" με τη Μαργκαρίτα Σίργου. Το θέατρο "Λα Μπαράκα" δίνει παραστάσεις στη Νότια Αμερική, και ο Λόρκα γράφει το "Θρήνο για τον Ιγνάθιο Σάντσεθ Μεχίας". Τον επόμενο χρόνο θα παιχτούν τα έργα του "Η παραστασούλα του Δον Κριστόμπαλ" και "Δόνια Ροζίτα η ανύπαντρη". Το 1936 ο Λόρκα διαβάζει στη Μαδρίτη τη διακήρυξη των Ισπανών συγγραφέων κατά του φασισμού, στη διάρκεια τιμητικής εκδήλωσης για τον ποιητή Ραφαέλ Αλμπέρτι και στις 16 Ιουλίου αναχωρεί για τη Γρανάδα. Την επομένη μέρα ξεσπά το πραξικόπημα του Φράνκο και τρεις μέρες αργότερα οι φαλαγγίτες καταλαμβάνουν τη Γρανάδα. Στις 3 Αυγούστου ο κουνιάδος του Λόρκα Μοντεσίνος, σοσιαλιστής δήμαρχος της Γρανάδας, συλλαμβάνεται και εκτελείται. Ο Λόρκα καταφεύγει στο σπίτι ενός φίλου του, του ποιητή Λουίς Ροσάλες, του οποίου τα αδέλφια ήταν φαλαγγίτες. Συλλαμβάνεται τη νύχτα 17 προς 18 Αυγούστου και κρατείται στο Κυβερνείο της Γρανάδας. Στις 19 Αυγούστου τα χαράματα εκτελείται στο χωριό Βιθνάρ.

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ της καλλιτεχνικής ταυτότητας του θεατρικού σχήματος «Ηθικόν Ακμαιότατον»

Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία θεάτρου «ηθικόν ακμαιότατον» ιδρύθηκε το 1999 από το σκηνοθέτη και ηθοποιό Θανάση Σαράντο.

Έως τώρα, η εταιρεία θεάτρου «ηθικόν ακμαιότατον» έχει παρουσιάσει τα εξής έργα:

«Χειμωνιάτικο Παραμύθι» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ: Από Μηχανής Θέατρο και ως μετάκληση του ΚΘΒΕ , Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Μάιος και Ιούνιος 2018).

«Ο Αμερικάνος» (2009-2019) του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Θέατρο «Άλεκτον», Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» και περιοδεία (2009-2011)
Δεκέμβριος 2009 – Ιανουάριος 2010: Θέατρο Άλεκτον
Δεκέμβριος 2010 – Ιούλιος 2011: Θέατρο – «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης», περιοδεία σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Λαμία και Σκιάθο, Καβάλα (Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου 2011)
Δεκέμβριος 2011 - Ιανουάριος 2012: Θέατρο – «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης» (Black Box)
Σεπτέμβριος - Νοέμβριος 2012: Κινηματοθέατρο «Τριανόν»
25 & 26 Δεκεμβρίου 2012: Θέατρο Ακροπόλ
Ιανουάριος - Μάρτιος 2013: Χανιά, Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Βέροια, Κέρκυρα, Πάτρα
Δεκέμβριος 2014: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ιανουάριος 2016: Θέατρο Απόλλων, Πάτρα
Οκτώβριος 2016: KΘΒΕ, Θεσσαλονίκη
Ιανουάριος 2017: Θέατρο Αυλαία, Θεσσαλονίκη
Δεκέμβριος 2017- Ιανουάριος 2018 :  Από Μηχανής Θέατρο
Μάρτιος 2018: Θέατρο Απόλλων, Σύρος
Ιανουάριος 2019: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης.

«Απομνημονεύματα Στρατηγού Μακρυγιάννη» (2014) , με αφορμή τα 150 χρόνια από το θάνατό του, τον Αύγουστο του 2014 στη γενέτειρα του Μακρυγιάννη (Κροκύλειο Δωρίδος) και το Νοέμβριο στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Επίσης παρουσιάστηκε:
Ιανουάριος 2015: Θέατρο Απόλλων. ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας, Πάτρα
Απρίλιος 2015: Θέατρο Αλκμήνη, Αθήνα
Αύγουστος 2015: Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας, Βλυχάδα Σαντορίνης
Σεπτέμβριος 2015: Κήπος Δημ. Βιβλιοθήκης Αγ. Παρασκευής, Αθήνα
Απρίλιος 2016: Θέατρο Λιθογραφείον, Πάτρα
Οκτώβριος 2016: KΘΒΕ, Θεσσαλονίκη
Μάρτιος 2017: Θέατρο Αυλαία, Θεσσαλονίκη
Οκτώβριος- Νοέμβριος 2017 : Aπό Μηχανής Θέατρο, Αθήνα.

«Αναζήτηση εργασίας» (2014) του Μισέλ Βιναβέρ
"Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque" - Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου από το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος & το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης "Αναζήτηση Εργασίας" Έργο σε 30 θραύσματα του Μισέλ Βιναβέρ.
Μάιος 2014

«Χρήμα, έρωτας και ανταρσία» στον Ιανό (2014) των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ
Μια δραματουργική σύνθεση γνωστών ποιημάτων και επίκαιρων αποσπασμάτων από έργα του Μπρεχτ καθώς και εμβληματικών τραγουδιών του Κουρτ Βάιλ για την κρίση, τον έρωτα, τη λαγνεία και την επανάσταση.
ΙΑΝΟΣ, Φεβρουάριος 2014

«Ψυχολογία Συριανού συζύγου» (2012) του Εμμανουήλ Ροΐδη
Low Budget Festival – Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Νοέμβριος 2012

«Όνειρο στο κύμα» (2011-2012) του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2011
Οκτώβριος 2011: Κέντρο Πολιτισμού στην Βέροια.
Απρίλιος-Μάιος 2012: Θέατρο Ακροπόλ.

«Ο Σκύλος, η Νύχτα και το Μαχαίρι»* (2009) του Μάριους φον Μάγιενμπουργκ
Από Μηχανής Θέατρο.

*Ο Γιώργος Δεπάστας βραβεύτηκε με το Βραβείο θεατρικής Μετάφρασης «Μάριος Πλωρίτης» για τη μετάφραση του έργου Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι του Μάριους φον Μάγενμπουργκ, (Εταιρία Θεάτρου Συν-Επί στο «Από Μηχανής Θέατρο», σκην. Θανάση Σαράντου).

«Ένας αριθμός» (2005) της Κάριλ Τσέρτσιλ
(συμπαραγωγή της εταιρείας «Ηθικόν Ακμαιότατον» με το Θέατρο Εμπρός).

«Ο Μικρός Πρίγκιπας» (2000-01) του Αντουάν ντε Σαίντ-Εξυπερύ
(Συνεργείο Τεχνών) * (υποψηφιότητα για βραβείο Νέου δημιουργού το 2003).

«Καλιγούλας» (1999-2000) του Αλμπέρ Καμύ
Αθήνα και Θεσσαλονίκη σε συμπαραγωγή με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας το 1999-2000 (Θέατρο Καλαμαριάς και Θέατρο του Νέου Κόσμου)
Πρώτη Παρουσίαση: Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, Δημοτικό Θέατρο, 17/12/199.

 Περισσότερα στο blog της ομάδας  :http://ithikon-akmeotaton.blogspot.gr/p/blog-page_8209.html

Φωτογραφίες

Βίντεο

6 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Θα ήθελα να εστιάσω πρώτα στους ανθρώπους που εργάζονται στο θέατρο οι οποίοι είναι όλοι ευγενέστατοι και πάντα χαμογελαστοί. Ο χώρος πάντα περιποιημένος και προσεγμένος, όπως εξάλλου και οι παραστάσεις που ανεβαίνουν.
    Η παράσταση πραγματεύεται τις ανθρώπινες σχέσεις, σε μια εποχή όπου η θέση της γυναίκας είναι στο σπίτι, καθώς η κοινωνία είναι επικριτική και αυστηρή σε αυτά τα θέματα.
    Οι ηθοποιοί ήταν πραγματικά εξαιρετικοί, η σκηνοθεσία μου άρεσε πάρα πολύ και η απόδοση του έργου ήταν πολύ άμεση.
    Χίλια μπράβο στους συντελεστές και χίλια ευχαριστώ για την πρόσκληση...

  2. Πραγματικά μια υπέροχη παράσταση! Οι συντελεστές όλοι εξαιρετικοί. Η κα Μαρκοπούλου μοναδική, καθηλωτικη, αληθινή. Η παρουσία κας Τσακιρη δίνει μια αμεσότητα κ μια απλότητα, που κρατά ισορροπία στο δράμα.
    Συγχαρητήρια! Από τις καλύτερες παραστάσεις που έχω δει!
    Θεατρομανια ευχαριστούμε πολύ για την πρόσκληση.