225

Παρίας

Αρχείο Παίχτηκε από 18/05/2016 έως 27/06/2016
στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Διάρκεια: 50'
Συγγραφέας: Αugust Strindberg
Μετάφραση: Εύθυμης Αντωνόπουλος
Σκηνοθέτης: Θοδωρής Βουρνάς
Ερμηνεύουν: Παναγιώτης Πανταζής, Αλέξανδρος Ψυχράμης

Περιγραφή

Ο «Παρίας» επικεντρώνεται στην πνευματική διαμάχη δύο αντρών, του Κυρίου Χ. (Παναγιώτης Πανταζής) και του Κυρίου Ψ. (Αλέξανδρος Ψυχράμης). Οι δύο άντρες βρίσκονται σε ένα αγροτόσπιτο εν μέσω καταιγίδας και μάχονται για επιβίωση κατά τη δαρβινική θεωρία του ισχυρότερου. Και οι δύο έχουν διαπράξει εγκλήματα κατά τον πρότερο βίο τους. Η παρουσίαση των δύο ιστοριών και μια ακολουθία από ευφυολογήματα που σταδιακά αποκαλύπτουν την αλήθεια, θέτουν τους δύο πρωταγωνιστές ενώπιος ενώπιο να αγωνίζονται για να αποδείξουν ποιος είναι πιο ένοχος και ποιος έχει εξιλεωθεί για την αμαρτία του.

Περισσότερα

«στο όνομα της ματαιοδοξία και της φιλοδοξίας θα μπορούσε να συγχωρεθεί κάτι που δεν θα μπορούσε να συγχωρεθεί στο όνομα της ανάγκης;»

 Ο «Παρίας» επικεντρώνεται στην πνευματική διαμάχη δύο αντρών, του Κυρίου Χ. (Παναγιώτης Πανταζής) και του Κυρίου Ψ. (Αλέξανδρος Ψυχράμης). Οι δύο άντρες βρίσκονται σε ένα αγροτόσπιτο εν μέσω καταιγίδας και μάχονται για επιβίωση κατά τη δαρβινική θεωρία του ισχυρότερου. Και οι δύο έχουν διαπράξει εγκλήματα κατά τον πρότερο βίο τους. Η παρουσίαση των δύο ιστοριών και μια ακολουθία από ευφυολογήματα που σταδιακά αποκαλύπτουν την αλήθεια, θέτουν τους δύο πρωταγωνιστές ενώπιος ενώπιο να αγωνίζονται για να αποδείξουν ποιος είναι πιο ένοχος και ποιος έχει εξιλεωθεί για την αμαρτία του.

Ο Σουηδός Αugust Strindberg θεωρείται ο κυριότερος εκπρόσωπος του μοντέρνου θεάτρου και εξέχουσα πολιτιστική φυσιογνωμία και έγινε ιδιαίτερα γνωστός με τα έργα του Miss Julie, The Father, The Dance of Death. Στο μονόπρακτο Pariah (1889), o Strindberg ξεπερνά τις προηγούμενες δραματικές συνθήκες, εισάγει το νατουραλιστικό θέατρο βασισμένο στη nouvelle formule και στις αρχές faire vrai, faire grand, faire simple. H σκηνή διαποτίζεται με δαρβινικές και νιτσικές ιδέες και σκιαγραφείται η μάχη δύο αντρών για επιβίωση, επικράτηση, επιβολή και εξόφληση παλαιών λογαριασμών που εκκινούν από το παρελθόν, στοιχειώνουν το παρόν και διακυβεύουν το μέλλον.

Η παράσταση βασίστηκε στην μεταδιδακτορική έρευνα από την Δρ Κική Σελίωνη (Biophysical acting) που υποστηρίζεται από το Central School of Speech and Drama University of London, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, την Σχολή της Μαίρης Βογιατζή-Τράγκα και την Ελληνοεκδοτική και αφορά τη μέθοδο του Laban και τη διδασκαλία της στους ηθοποιούς.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Εύθυμης Αντωνόπουλος
Δραματουργία: Βασίλης Τζιώκας
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς
Acting Coach: Κική Σελίωνη
Σκηνογραφία: Ευδοκία Βεροπούλου
Artwork/Video: Βασίλης Τζιώκας

10 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Την περασμένη Τετάρτη το βράδυ παρακολούθησα την εξαιρετική παράσταση Ο Παρίας του Αύγουστου Στρίντμπεργκ. Η παράσταση φαινομενικά είναι μια σύγκρουση δύο χαρακτήρων αλλά είναι και κάτι βαθύτερο: η σύγκρουση δύο κοσμοθεωριών, δύο τρόπων σκέψης, δύο πολιτισμών.. Το θεμελιακό ερώτημα της παράστασης είναι, νομίζω, τι είναι η ηθική και ποια είναι τα όρια της.. Η ηθική είναι ένα σύνολο κανόνων και αρχών που διέπει ή οφείλει να διέπει την κοινωνία και τον τρόπο που αυτή λειτουργεί.. Τα κρίσιμα ερωτήματα είναι δύο: ποιος ορίζει αυτούς τους κανόνες και με τι κίνητρο και πως ερμηνεύει ο καθένας αυτούς τους κανόνες.. Η απάντηση δεν είναι εύκολη, ούτε μονοσήμαντη και ελλιπής αποχρώσεων.. Στην παράσταση μας και οι δύο ήρωες έχουν παραβεί κάποιους κανόνες.. Ο πρώτος όμως (Αλέξανδρος Ψυχράμης) το κάνει για να εκπληρώσει κάποιες ανάγκες.. Ο δεύτερος από την άλλη (Παναγιώτης Πανταζής) γοητεύεται από την ιδέα της παραβατικότητας, από την κρυφή της σαγήνη, από την ηδονή της πράξης του ιδωμένης σαν ένα αισθητικό γεγονός.. Η αίσθηση αυτή είναι που τον κρατάει ζωντανό, που τον ιντριγκάρει και του δίνει ένα βαθύ στεναγμό χαράς και ανακούφισης.. Η διαφορετική οπτική και στάση ζωής των δύο αντρών, συνεπικουρούμενη από ένα καταλυτικό περιστατικό με την κοπέλα του σπιτιού, τους οδηγεί μοιραία στη ρήξη και στη σύγκρουση.. Το αναπόφευκτο τέλος είναι ο αφανισμός και η εκμηδένιση.. Η φύση οδηγείται για άλλη μια φορά προς την αυξανόμενη αταξία και την υποβάθμιση της ενέργειας που κρύβει μέσα της.. Οι δύο πρωταγωνιστές είναι φλεγματικοί, ιδιαίτερα ο Παναγιώτης Πανταζής, ακριβείς και συγκροτημένοι σ΄ αυτό που κάνουν.. Ιδιαίτερα ο συνδυασμός σωματικού και κλασσικού θεάτρου είναι αρκετά συνεκτικός αλλά σίγουρα ενέχει βελτίωσης.. Ο σκηνοθέτης Θοδωρής Βουρνάς έστησε μια ακέραιη και αξιοπρεπή παράσταση που σέβεται τον θεατή, βοηθούμενος βέβαια από την κ. Κική Σελιώνη ,actor coach, η οποία έχει διαπρέψει στην Αγγλία τελειοποιώντας σταδιακά την επιστήμη της.. Ειδικά η διάλεξη της κ. Σελιώνη στην αρχή και στο τέλος μου έμαθε πολλά πράγματα για την σύγχρονη δραματουργία και υποκριτική καθώς και την διασύνδεσή τους με την φιλοσοφία του Αριστοτέλη..Οι σκηνές από έργα του Σαίξπηρ, μετά το τέλος της παράστασης του Παρία, στην κυριολεξία, με συνεπήραν..
    Ευχαριστώ πολύ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ για την ευκαιρία που μου δώσατε να παρακολουθήσω αυτή την εξαιρετική παράσταση! Να είστε όλοι καλά! Καλή συνέχεια! Εύχομαι σε όλους ένα όμορφο και δροσερό καλοκαίρι!

  2. Η παρασταση πολυ καλη με υπεροχες ερμηνειες ειχαμε την ευκαιρια μαζι με το μονοπρακτο του STRINDBERG να παρακολουθησουμε συζητηση σχετικα με τον τροπο εκπαιδευσης των ηθοποιων.Ευχαριστω παρα πολυ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ για την προσκληση.

  3. ΣΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΕΧΟΥΜΕ ΜΙΑ<>ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ. Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΕΝ ΣΥΝΤΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΔΥΟ ΑΝΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΤΟ <> ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ Strindberg ΠΟΥ ΕΧΩ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ. ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΜΕΤΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΧΩΡΗΣΕΙ. ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΣΑΙΞΠΗΡ ΕΡΜΗΝΕΥΜΕΝΑ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΣΕ ΚΑΝΕΙ ΝΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΕΙΣ ΟΤΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΖΗΛΕΨΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΕΡΙΧΑΡΑΚΟΝΩΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΟΠΩΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ Σ'ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΧΩΡΑ. ΒΕΒΑΙΑ ΑΥΤΟ ΙΣΩΣ ΦΑΝΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ Η' ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΝ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΧΩΡΟ, ΑΛΛΑ ΕΓΩ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΝΗΚΩ ΔΕΝ ΤΟ ΜΕΤΑΝΙΩΣΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 3 ΩΡΕΣ ΚΑΙ ΑΣ ΕΤΡΕΧΑ ΜΕΤΑ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΩ ΓΙΑΤΙ ΒΓΗΚΑ ΕΚΤΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  4. Η συγκεκριμένη παράσταση θεωρώ οτι είναι κατάλληλη για όλον τον καλλιτεχνικό χώρο αφου προσπαθεί να μας μυήσει στις σπουδές και στην μεθοδολογία εκμάθησης της τέχνης του ηθοποιού.Ιδιαίτερο το πρώτο μέρος εξαιρετικό το μέρος της παράστασης .
    Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση αγαπητή θεατρομάνια.

  5. Εξαιρετικη παράσταση πολύ καλες οι ερμηνείες των δυο ηθοποιών. Το έργο είναι μια σπουδή πάνω στην ψυχολογία του θεάτρου και μια προσπάθεια να βρεθεί ένας καλύτερος τρόπος εκπαίδευσης των ηθοποιών μέσων των θεατών. Την παράσταση προλόγησε η Dr Κικής Σελιώνης προκειμένου να προετοιμάσει τον θεατή για το τι θα δει και στο που αποσκοπεί αυτή η παράσταση. Στο τέλος της παράστασης τέθηκαν ερωτήματα από τους θεατές αλλά και από την Dr Σελιώνη και αυτό που διαπίστωσα είναι ότι εμείς ως θεατές δεν έχουμε "παιδευτεί" για μπορέσουμε να δούμε πέρα από το προφανές και η Dr Σελιώνη προερχόμενη από τη σχολή του Λονδίνου να προσπαθεί να καταλάβει την σημερινή ελληνική πραγματικότητα μέσω των αρχαίων κειμένων που έχουν ως ευαγγέλιο στο εξωτερικό και κυρίως της "ποιητικής του Αριστοτέλη".Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.

  6. Η εφαρμογή της μεθόδου εκπαίδευσης ηθοποιών Biophysical acting της Dr Κικής Σελιώνης ήταν ο πρωταρχικός κύριος στόχος της παράστασης "Παρίας" που ανεβαίνει στο Ίδρυμα Κακογιάννη.
    Η σκηνοθεσία είναι του Θοδωρή Βουρνά, ενώ τους ρόλους των δύο ανδρών που μάχονται μέχρι θανάτου ερμηνεύουν οι Παναγιώτης Πανταζής και Αλέξανδρος Ψυχράμης.
    Η αλήθεια είναι, ότι τους όποιους θεατές ποσώς ενδιαφέρει η μία ή η άλλη μέθοδος εκπαίδευσης των ηθοποιών: το ζητούμενο από τον θεατή είναι μια καλή παράσταση και σύμφωνα με τον Αριστοτέλη η "την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν".
    Έτσι μάλλον αδιάφορα υποδέχθηκε το κοινό τη διάλεξη της Κικής Σελιώνη στην αρχή της παράστασης για τη μέθοδο της και απλά αναρωτήθηκε στο τέλος του ημίωρου μονόπρακτου του Στρίντμπεργκ, τι ήταν τελικά αυτό που έκανε τη διαφορά της μιας ή της άλλης μεθόδου μιας και εκείνο που πραγματικά συνέβη ήταν μια σχετικά καλή παράσταση ενός θεάτρου από αυτές όμως που ανεβαίνουν πολλάκις στα ελληνικά θέατρα χωρίς κάτι το ιδιαίτερα εντυπωσιακό τόσο στην ερμηνεία των ηθοποιών όσο και στη σκηνογραφία κλπ.
    Η ίδια εξήγησε ότι παρακολουθήσαμε μια παράσταση ή οποία βρίσκονταν στο στάδιο 1 της μεθόδου και υπάρχει πολύς δρόμος μέχρι το τελικό στάδιο 10.
    Δυστυχώς δεν δόθηκε στο κοινό η ευκαιρία να παρακολουθήσει κάποιο άλλο στάδιο και να κάνει τις απαραίτητες συγκρίσεις έτσιι ώστε η Dr. να επιβεβαιωθεί στη θεωρία της.
    Αργότερα, παρακολούθησα κάποιους μονολόγους από τα έργα του Σαίξπηρ στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. Τον ένα από αυτόν, της Λαίδης Μάκβεθ, τον ερμήνευσαν δύο ηθοποιοί, η μία από το επίπεδο 1 της θεωρίας και η άλλη από το επίπεδο 10.
    Εμένα απλά, μου φάνηκε διαφορά σκηνοθεσίας, με την πρώτη να είναι πιο χορογραφημένη με έντονες κινήσεις, ενώ η άλλη πιο εσωτερική και στακάτη...
    Αργότερα, η ίδια παράσταση του Παρία, θα παρουσιάζεται σε όλα τα στάδια μέχρι το τελικό.
    Ενδιαφέρον το εγχείρημα για άμεσα ενδιαφερόμενους (μαθητές δραματικών σχολών, ηθοποιούς, σκηνοθέτες κλπ) .