2172

Στο μυαλό του Φραντς Κάφκα

ΔιαγωνισμόςΑρχείο Παίχτηκε από 08/02/2020 έως 08/03/2020
στο Altera Pars
Διάρκεια: 80' (χωρίς διάλειμμα)
Διασκευή: Σοφία Καζαντζιάν
Σκηνοθέτης: Σοφία Καζαντζιάν
Σκηνογραφία: Βαλεντίνο Βαλάσης
Κοστούμια: Βαλεντίνο Βαλάσης
Φωτισμοί: Μάριος Ιορδάνου
Χορογραφία: Σοφία Καζαντζιάν
Ερμηνεύουν: Μάριος Ιορδάνου, Σοφία Καζαντζιάν, Πάνος Βουτσινάς, Βαλεντίνο Βαλάσης, Ακριβή Μαλισσόβα, Στυλιάνα Περατικού

Περιγραφή

Τη σκηνοθεσία υπογράφει η βραβευμένη από την Unesco Σοφία Καζαντζιάν, η οποία έχοντας παρουσιάσει με μεγάλη επιτυχία δουλειά της για τον Τσέχο συγγραφέα τον περασμένο Ιανουάριο στη γενέτειρά του, την Πράγα, δημιουργεί την πιο καφκική κωμωδία που έγινε ποτέ! Γέλιο και συγκίνηση μαζί και ερμηνείες που ακροβατούν μεταξύ λογικού και παράλογου ταξιδεύοντας το θεατή στον ατμοσφαιρικό κόσμο του ιδιοφυούς συγγραφέα, Φραντς Κάφκα.

Περισσότερα

Ο Κάφκα διάβαζε τα έργα του ως κωμωδίες. Εσύ; Για πρώτη φορά, ζωντανεύουν επί σκηνής 16 πρόσωπα από το σύνολο του έργου του (Δίκη, Πύργος, Μεταμόρφωση, Στη Σωφρονιστική Αποικία, Καλλιτέχνης της πείνας, Γράμμα στον Πατέρα, Γράμματα στη Μιλένα κ.α.) αλλά και στιγμές από τη ζωή του, οι οποίες δεν έχουν έρθει ποτέ στο καλλιτεχνικό προσκήνιο.

Η παράσταση που τελεί υπό την αιγίδα του Τσέχικου Κέντρου Πολιτισμού “Αθήνα”, θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του 1ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Παραλόγου, το οποίο διοργανώνουν και επιμελούνται καλλιτεχνικά η Σοφία Καζαντζιάν και ο Μάριος Ιορδάνου.

Ο Μάριος Ιορδάνου και η Σοφία Καζαντζιάν, έχοντας διαγράψει μία εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία με τις θεατρικές τους παραστάσεις στο εξωτερικό (Παρίσι, Βερολίνο, Μόναχο, Ζυρίχη, Μόσχα, Λονδίνο, Δουβλίνο, Πράγα κ.α.) και έχοντας βραβευτεί από την Unesco για τη διεθνή ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού, δημιουργούν μία μοναδική παράσταση για έναν από τους σημαντικότερους συγγραφείς του 20ου αιώνα.

Στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, περιλαμβάνονται επίσης οι παραστάσεις της ομάδας της Σοφίας Καζαντζιάν La Familia, “Στα ίχνη του Αλμπέρ Καμύ” (1/2/2020) για τον Αλμπέρ Καμύ, και “Τα άνθη του Κακού” (2/2/2020) του Σαρλ Μπωντλαίρ.

Ηχοληψία: Χριστόφορος Τσακιρόπουλος
Φωτογραφία: Κατερίνα Σβορώνου
Σχεδιασμός αφίσας: Γιώργος Αλεξάνδρου
Βοηθός σκηνοθέτη: Μελπομένη Φιλίππου
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

Φωτογραφίες

34 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μακράν η περισσότερο ξεχωριστή κ ιδιαίτερη παράσταση!!! Ενα σπάνιο διαμάντι στα θεατρικά δρώμενα!! Μια γροθιά στο στομάχι...που δε σ αφήνει να αρθρώσεις λέξη στο τελος της...γιατι σε εχει καθηλώσει!!
    Η υπερταλαντουχα Sofia Kazantzian εν προκειμένω γράφει, παίζει, τραγουδάει, χορεύει, σκηνοθετεί κ ολα αυτα τα κανει καταπληκτικά...η οποία ειχε την έμπνευση να παραδώσει αποσπασματα απο τα γραπτα του Frantz Kafka μέσα απο την "ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ" ερμηνεία του κ.Μάριου Ιορδάνου, ευθύνεται για τη σύλληψη αλλα κ την πραγματωση αυτού του αριστουργήματος. Θερμά συγχαρητήρια για μια τοσο αξιόλογη προσπάθεια η οποια αγγίζει νου κ ψυχη κ προσφέρει τροφη για σκεψη κ βελτίωση εαυτού κ κόσμου..ΜΠΡΑΒΟ

  2. Καταπληκτική παράσταση. Καταπληκτική. Βαθιά νοήματα, έξυπνοι διάλογοι,τρομερη μουσική. Χωρίς να είμαι μεγάλος γνωστής του έργου ή της ζωής του Κάφκα δεν είχα καμία δυσκολία να την παρακολουθήσω. Μπράβο σε όλους. Να πάτε οπωσδήποτε. Θα περάσετε υπέροχα. Ευχαριστούμε πολύ θεατρομανια.

  3. ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ παράσταση με εξαιρετικές ερμηνείες . Είναι τόσο καλή που τελειώνει και νομίζεις ότι έχει αρχίσει πριν ένα τέταρτο. Επίσης δεν χρειάζεται να έχεις εντρυφήσει στον Κάφκα. Είναι με τέτοιο τρόπο δοσμένη ώστε να γίνονται κατανοητά σπουδαία μηνύματα. Αν και πιστεύω ότι όλο και κάτι θα σας φανεί οικείο. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΑΝΕΠΙΦΥΛΑΚΤΑ. Ευχαριστώ πολύ.

  4. Ευχαριστώ πολύ θεατρομάνια για την πρόσκληση!!
    Μια ωραία παράσταση με πολλά νοήματα!!Εντυπωσιάστηκα με το κείμενο και την απόδοσή του
    από τον ταλαντούχο Μάριο Ιορδάνου!!Ελπίζω όλοι να έχουν την τύχη να δουν την παράσταση!!

  5. Πολύ καλή παράσταση από την αρχή μέχρι το τέλος! Υπήρχαν πολλές αστείες στιγμές μέσα στην παράσταση. Ο φωτισμός έκανε το κλίμα ακόμα καλύτερο. Τα σκηνικά χρησιμοποιήθηκαν εξαιρετικά. Με λίγα λόγια, μια παράσταση που αξίζει να την δουν όλοι.

  6. Aρκετα καλή παράσταση, ωραία μουσική, η σκηνή με τον άγγελο ηταν πολυ πρωτοτυπη σκηνοθετικά & εντυπωσιακη. Στα συν της παράστασης η συντομη ανάλυση του έργου στο τέλος & τα πολύ ωραία μηνύματα που πέρασε ο πρωταγωνιστής.

  7. Η Σοφία Καζαντζιάν υπογράφει το κείμενο και τη σκηνοθεσία της εξαιρετικής παράστασης «Στο μυαλό του Φραντς Κάφκα», στην οποία χορεύει, τραγουδά και πρωταγωνιστεί μαζί με τον Μάριο Ιορδάνου, ο οποίος επωμίζεται το ρόλο του μεγάλου λογοτέχνη. Η Καζαντζιάν καταφέρνει, μέσα σε 80΄, να δώσει τη βιογραφία του Κάφκα, να παρουσιάσει τις θέσεις και τις απόψεις του, με μοχλό αποσπάσματα από έργα του και στοιχεία από τη ζωή του. Κι όλα αυτά συνθέτοντας ένα στιβαρό έργο, με αρχή, μέση και τέλος, με σκωπτικό σχολιασμό, μέσω του εμβολισμού των διαλόγων με «εικονο-γράμματα» και στοιχεία μιας Commedia dell'arte. Μια ευθυμία που δρα στην υπογράμμιση των νοημάτων κι όχι στη διασκέδασή τους. Ο χορός, το τραγούδι, τα προσεκτικά επιλεγμένα από τον Βαλεντίνο Βαλάση κοστούμια και η σκηνογραφία (του ίδιου) συνδέουν το ονειρικό με το ιστορικό, την εποχή που έζησε ο Κάφκα και αναδεικνύουν έντονα την αίσθηση της κοινωνικής ασφυξίας.
    Ο Κάφκα συστήνεται ως γερμανόφωνος εβραίος σοσιαλιστής. Η σχέση με τον συντηρητικό πατέρα του, η ρήξη μαζί του και με την προοπτική του καλού δημόσιου υπάλληλου, του παντρεμένου με μια πλούσια εβραία, σύμφωνα με τα κοινωνικά και οικογενειακά πρότυπα, αποτελούν στοιχεία ενός πνεύματος που ζει σε μια διαρκή εξέγερση. Το ονειροπόλημα, αλλά και η διαπίστωση της κοινωνικής αδικίας απέναντι στην εργατική τάξη (με την οποία έρχεται σε επαφή μέσω της ημι-κρατικής Ασφαλιστικής Εταιρεία Εργατικών Ατυχημάτων στην οποία δουλεύει και από την οποία εμπνέεται μια διαρκή κριτική στη γραφειοκρατία), τον οδηγούν στην δήλωση του «κόκκινου γαρύφαλλου» προς τα έξω, στην αναζήτηση των ρωγμών σε ένα σύστημα που πνίγει τον άνθρωπο και τον ευνουχίζει, που τον καταδικάζει ως ένοχο όταν κινείται εκτός κανονικότητας, αλλά και στην αναζήτηση της εσωτερικής απολύτρωσης.
    Ο Κάφκα δε μπορεί να είναι ούτε πρόβατο στην αγέλη, ούτε λύκος που βγάζει την αδυναμία του με την επίθεση στο κοπάδι, ούτε βοσκός που δεν παίρνει θέση. Βάζει τον εαυτό του με τους λίγους που επιλέγουν να αντιστέκονται, να σκέφτονται και να ονειρεύονται ένα αύριο διαφορετικό από τη μάζα. Ο νιτσεϊσμός του Κάφκα παρουσιάζεται καθάριος και προοδευτικός, όπλο για αναμέτρηση με το ρεαλισμό και την πεπατημένη. Μέσα σε αυτά διαρκώς υπεισέρχεται ο ρόλος της τέχνης, που παράγεται από τον πόνο για να δώσει τη θέση της στον επόμενο πόνο, ενώ ο λογοτέχνης παρομοιάζεται με τον κεραυνό που κάνει τέχνη για να φέρει την αλήθεια στο προσκήνιο. Η σχέση του Κάφκα με τις πόρνες και τη Μιρέλα, μια σημαντική σχέση της ζωής του που εκτελέστηκε από τους ναζί, αντιπαραβάλλεται στη συμβατικότητα της οικογενειακής θαλπωρής, αντιπαραβάλλεται στο συμβιβασμό με τον καθωσπρεπισμό και τη νόρμα.
    Σε μια παράσταση που γεφυρώνει το λογικό με το παράλογο ή καλύτερα τα επανατοποθετεί, που αναδεικνύει τον Κάφκα ως κατεξοχήν πολιτικό συγγραφέα, αξίζει να αναφερθεί πως οι ερμηνείες του Πάνου Βουτσινά, του Βαλεντίνο Βαλάση, της Ακριβής Μαλισσόβα και της Στυλιάνας Περατικού, δίνουν το δικό τους στίγμα. Η παράσταση «Στο μυαλό του Φραντς Κάφκα» αποδεικνύει πως μπορεί μια παράσταση που στήνεται επαγγελματικά, με βάθος και ουσία, μακριά από το εύπεπτο και εύκολο, μακριά από το συρμό, να έχει έδαφος για να σταθεί και κοινό που μπορεί να τη στηρίξει. Εξάλλου, στους καιρούς που ζούμε, κι αν δεν υπήρχε μια τέτοια τέχνη θα έπρεπε να τη δημιουργήσουμε….

  8. Θα σταθώ στα πιο αξιόλογα κατ'εμέ σημεία της παράστασης. Αρχικά, στην εξαιρετική μουσική επένδυση. Έπειτα, στις ευφάνταστες μάσκες-κατασκευές (σκύλος, κατσαρίδα κτλ.). Σίγουρα στη σπουδαία και πολυτάλαντη κα Καζαντζιάν, χαμαιλέων με πολλά εκφραστικά μέσα. Τέλος, στον παθιασμένο λόγο του κου Ιορδάνου μετά την παράσταση, που αποκάλυψε και τη ζωοφιλική διάσταση του Φ. Κάφκα και του ίδιου. Ευχαριστώ πολύ τη Θεατρομάνια για την πρόσκληση!

  9. ΕΝΑ ΜΟΝΟ ΠΡΑΓΜΑ ΕΧΩ ΝΑ ΠΩ... ΝΑ ΠΑΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΟΛΟΙ... ΤΕΛΕΙΑ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΠΟΨΗ... ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΡΤΥΡΗΣΩ ΚΑΤΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΓΙΑΤΙ ΑΠΛΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΤΙ ΣΗΜΑΝΕΙ ΚΑΛΟ ΘΕΑΤΡΟ... ΤΕΛΕΙΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ

  10. Να που σε πολλές περιπτώσεις οι καλές προθέσεις δεν εξασφαλίζουν ένα άρτιο αποτέλεσμα. Από την παράσταση που είδαμε δεν έλειψαν ούτε η επαρκής μελέτη ούτε ο ενθουσιασμός. Στα θετικά, η έμπνευση που προκαλεί στον θεατή να καταπιαστεί με τον σπουδαίο αυτόν συγγραφέα. Στις αδυναμίες, η παρουσίαση των αποσπασμάτων από τα διάφορα έργα του Κάφκα που δεν κατάφερνε να συγκροτήσει μια ενότητα και κυρίως το γκροτέσκο που κυριαρχούσε και υπερκάλυπτε τις λεπτές αποχρώσεις της σκέψης του μεγάλου αυτού στοχαστή. Κατά τη γνώμη μας, πρόκειται για μια συμπαθητική παράσταση που δεν απογειώθηκε ποτέ. Σ' ευχαριστούμε, Θεατρομάνια, για την διπλή πρόσκληση που μας πρόσφερες!

  11. Συγκλονιστική παράσταση που παραδίδει μαθήματα ζωής στον θεατή! Φωτίζει άγνωστες πτυχές του βίου και μας μυεί στην φιλοσοφία του σπουδαίου Κάφκα χάριν στο ευανάγνωστο κείμενο της πολυτάλαντης Σοφίας Καζαντζιάν που κατάφερε να αποτυπώσει και να μεταφέρει στο κοινό τις σκέψεις,τις ανησυχίες,τους φόβους,τις αξίες,την ουσία και την αλήθεια του! Ένα πραγματικά δύσκολο εγχείρημα και μια αξία θαυμασμού ευρηματική σύλληψη ιδέας και μεταφοράς του έργου του επί σκηνής που στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία!!! Ένα φωτεινό δίδυμο που μεγαλουργεί!Υποδειγματικές ερμηνείες σε μια παράσταση που μιλάει κατευθείαν στην ψυχή του θεατή και προσφέρει Αριστοτελική κάθαρση! Μία παράσταση που αφυπνίζει, αγαπά και σέβεται τον κοινό! Δίνει πραγματική αξία στο θέατρο και προάγει την τέχνη και τον πολιτισμό και την σκέψη! Εύχομαι τα καλύτερα για αυτά τα δύο αξιόλογα παιδιά καθώς και για την θεατρομάνια που μας χαρίζει ωραίες προσκλήσεις!!!

  12. Χθες παρακολούθησα μία από τις ωραιότερες παραστάσεις των τελευταίων ετών. Μία μαύρη κωμωδία που μας δείχνει τη σκέψη αλλά και τη ζωή του Κάφκα. Όλοι οι ηθοποιοί ήταν εξαιρετικοί. Η ερμηνεία του Μάριου Ιορδάνου καθηλωτική. Τα κοστούμια και το σκηνικό υπέροχα. Θα σταθώ όμως περισσότερο σε ένα πρόσωπο. Στη Σοφία Καζαντζιάν. Κάνει τη διασκευή, σκηνοθετεί, χορεύει, παίζει, τραγουδάει. Όλα αυτά μαζί σε τόσο υψηλό επίπεδο, σπάνια συναντώνται.. Όλοι έχουν ένα ταλέντο αλλά αυτή τα συγκεντρώνει όλα. Δεν την γνώριζα αλλά είμαι ευτυχής που είδα δουλειά της. Γιατί η δουλειά της Καζαντζιάν σημαίνει ΘΕΑΤΡΟ. ΚΑΛΟ ΘΕΑΤΡΟ. Όπως πρέπει να είναι. Ευχαριστώ για την πρόσκληση.

  13. Αριστουργηματική παράσταση με κωμικά στοιχεία,λυρισμό, συγκίνηση, βάθος, έντονο προβληματισμό,ουσία και πανανθρώπινες αξίες όλα δοσμένα γενναιόδωρα από την κυρία Καζαντζιάν στον θεατή που μεγαλουργεί με αυτό το κείμενο!!! Νιώθεις ότι διεισδύει πραγματικά μες στα άδυτα της ψυχής και του μυαλού του Κάφκα...θα μπορούσε να είναι και η μετεμψύχωση του Κάφκα...Η μεταφορά όλου του έργου,της φιλοσοφίας,καθώς και του βίου του γίνονται πλέον ευανάγνωστα και γνωστά σε όλους τους θεατές ανεξάρτητα από το πνευματικό υπόβαθρο που διαθέτουν. Από την αρχή μέχρι το πέρας της παράστασης-διδασκαλίας δεν σταματάς να παίρνεις μαθήματα ζωής.Η σκηνοθεσία δωρική με ωραίο φωτισμό και τέλεια μουσική που απογειώνει το έργο!!! Η κυρία Καζαντζιάν είναι αιθέρια ύπαρξη,πολυτάλαντη με άριστη κίνηση, χορό, φωνή, υποκριτικό-σκηνοθετικό-συγγραφικο-ταλέντο. Ο κύριος Ιορδάνου ένας εκπληκτικός καλλιτέχνης με μία καθηλωτική ερμηνεία-διδασκαλία γροθιά στο στομάχι του κοινού."Πνευματικά ανάπηρους" θα χαρακτήριζα αυτούς που δεν θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν αυτή την δυνατή παράσταση αφύπνισης!!! Ευχαριστούμε από καρδιάς όλους τους συντελεστές για αυτό που μας χάρισαν καθώς και το θεατρομάνια για το υπέροχο δώρο!!!

  14. ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ! Δείτε την για να καταλάβετε τι σημαίνει θέατρο και τέχνη γενικότερα. Ίσως η καλύτερη παράσταση που έχω δει. Ακόμη και εάν δεν έχετε ξαναακούσει για τον Κάφκα, το ταλέντο των συντελεστών της παράστασης θα σας μαγέψει και θα σας συμπαρασύρει. Πραγματικά ο κ. Ιορδάνου και η κ. Καζατζιάν μεγαλουργούν, όπως διάβασα σε προηγούμενο σχόλιο. Νομίζω ότι πρέπει να περιμένουμε πολλά από τους δυό τους στο μέλλον. Ευχαριστώ το Θεατρομάνια για την ευκαιρία, αλλά πάνω από όλα ευχαριστώ τους συντελεστές της παράστασης!

  15. Ακόμα μια εξαιρετική δουλεία της Σοφίας Καζαντζιάν και του Μάριου Ιορδάνου. Μια παράσταση που φλερτάρει το κωμικό με το παράλογο, είναι μία παράσταση διαχρονική που αφορά τον άνθρωπο Συγχαρητήρια όλοι ήταν υπέροχοι ευχαριστώ Θεατρομάνια.

  16. Ακόμα μια εξαιρετική δουλεία της Σοφίας Καζαντζιάν και του Μάριου Ιορδάνου. Μια παράσταση που φλερτάρει το κωμικό με το παράλογο, είναι μία παράσταση διαχρονική που αφορά τον άνθρωπο Συγχαρητήρια ! Όλοι ήταν υπέροχοι ευχαριστώ Θεατρομάνια.

  17. Μια πολύ ευχάριστη παράσταση για έναν πολύ σκοτεινό συγγραφέα. Καλή σκηνοθεσία, ευρηματική η μεταμόρφωση σε κατσαρίδα. Όμορφα χορευτικά και πολύ ωραία μουσική επένδυση. Όμως ο πρωταγωνιστής δεν θύμιζε τον Κάφκα αλλά μάλλον ροκ σταρ. Ευχαριστούμε θεατρομάνια!

  18. Η παράσταση είναι μια μαύρη κωμωδία που βασίζεται στη ζωή και τα λεγόμενα του Κάφκα. Προσπαθεί να περάσει στον θεατή, εκφράζοντας την μεγάλη αγάπη του γνωστού συγγραφέα για την τέχνη, μερικές από τις φιλοσοφικές ανησυχίες του. Με σκηνοθετημένα κομμάτια από τα έργα του ντυμένα με μουσική και ωραίο φωτισμό σου κάνει ένα γρήγορο ταξίδι μέσα από το μυαλό και τις ιδέες του. Το πάθος και η ταύτιση των ερμηνευτών με τις απόψεις του συγγραφέα είναι έκδηλη. Αξίζει να παρακολουθήσεις την παράσταση και ένα επιπλέον μπράβο στην Σοφία Καζαντζιάν για την ερμηνεία της. Ευχαριστώ Θεατρομάνια για τις προσκλήσεις.