Τζένη και Μαρξ

Αρχείο Παίχτηκε από 09/11/2019 έως
στο Olvio
Διάρκεια: 80' (χωρίς διάλειμμα)
Δραματουργική επεξεργασία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Σκηνοθέτης: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Σκηνογραφία: Μαρίλια Λέζου
Κοστούμια: Μαρίλια Λέζου
Φωτισμοί: Νίκος Βούλγαρης
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης
Κίνηση: Νατάσα Παπαμιχαήλ
Ερμηνεύουν: Μαρία Κανελλοπούλου

Συμμετέχει ο  Γιώργος Παππάς ως νεαρός Καρλ Μαρξ.

Περιγραφή

Βασισμένο στην πλούσια επιστολογραφία της Τζένης Μαρξ με το σύντροφό της και επαναστάτη φιλόσοφο Καρλ Μαρξ, είναι το καινούργιο έργο της Σοφίας Αδαμίδου, με τίτλο «Τζένη και Μαρξ», που θ’ ανέβει στις 9 Νοεμβρίου, στο θέατρο OLVIO.

Περισσότερα

Η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη οδηγεί σκηνοθετικά την ηθοποιό Μαρία Κανελλοπούλου, υπό τη συνοδεία της πρωτότυπης μουσικής του Σταμάτη Κραουνάκη.

Η βαρόνη Τζένη φον Βεστφάλεν, με ρίζες στην υψηλή αριστοκρατία και ο, τέσσερα χρόνια μικρότερός της, σχεδόν άπορος νεαρός φοιτητής Καρλ Μαρξ, γνωρίζονταν από παιδιά. Η ιστορία τους όμως δεν ήταν ένα ρομαντικό παραμύθι. Οι δυό τους υπέφεραν, εξορίστηκαν, δοκιμάστηκαν σκληρά από τη φτώχεια, τις στερήσεις και το «κυνηγητό», χωρίς ποτέ να χάσει η Τζένη το χιούμορ της και την εμπιστοσύνη της στον Καρλ Μαρξ, αλλά και στην υπόθεση της εργατικής τάξης. Η αδιάλειπτη στήριξή της στο πλευρό του έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ολοκλήρωση του έργου του. Τα σημαντικότερα άρθρα και συγγράμματα του Μαρξ, όπως το «Κεφάλαιο», το «Κομμουνιστικό Μανιφέστο», κ.ά. πέρασαν από τα χέρια της, αφού είχε αναλάβει να καθαρογράφει και να δακτυλογραφεί τα δυσανάγνωστα χειρόγραφα του συζύγου της.

«Δεν υπήρξαν ποτέ δύο άνθρωποι -και οι δύο το ίδιο υπέροχοι- που να ταιριάζουν τόσο και να συμπληρώνει ο ένας τον άλλο» -έγραψε αργότερα η μικρότερη κόρη του Μαρξ, Ελεονώρα.

Η αξιοπρέπεια και οι τρόποι της είχαν πάνω σε όλους, όσους την γνώριζαν, μια μαγική επίδραση. Ηταν συγχρόνως μητέρα, φίλη, ερωμένη, έμπιστη και σύμβουλος. Μια όμορφη, δυναμική και θαρραλέα γυναίκα σε μια εποχή που η θέση της γυναίκας δεν ήταν καθόλου ευνοϊκή.

Μέσα από την πληθωρική επιστολογραφία της Τζένης (έχουν διασωθεί συνολικά 320 επιστολές), αναβιώνει μια ιστορική περίοδος από το 1839 έως το 1869, την περίοδο που στην Ευρώπη συμβαίνουν κοσμοϊστορικά γεγονότα. Είναι η εποχή που οι λαοί σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη επαναστάτησαν και απείλησαν το πολιτικό και κοινωνικό κατεστημένο. Είναι η εποχή που η εργατική τάξη, ξεκινά σε ολόκληρη την Ευρώπη τους αγώνες για τη διεκδίκηση μιας καλύτερης ζωής, με πολιτικά δικαιώματα.

ΤΟ ΕΡΓΟ
Η παράσταση ξεκινά με τη Τζένη Μαρξ καταβεβλημένη από τις κακουχίες και μόνη, καθώς δεν μπορεί να δει τον Κάρλ,  τον έρωτα της ζωής της, ο οποίος βρίσκεται άρρωστος στο διπλανό δωμάτιο. Η απουσία αυτή την οδηγεί σε ένα ταξίδι μνήμης στο παρελθόν, στις πιο σημαντικές στιγμές της ζωής τους, όμορφες και άσχημες, που πέρασαν μαζί, ενωμένοι, σύντροφοι παντοτινοί και συνοδοιπόροι.

Σκηνοθετική προσέγγιση

Η σκηνοθεσία χρησιμοποιεί τη φόρμα της βιωματικής αφήγησης, για να φωτίσει το μονόλογο της Τζένης, καθώς ξεδιπλώνει την κοινή ζωή της με τον Καρλ, μέσα από τις επιστολές που είχαν ανταλλάξει. Την ακολουθεί στους τρεις μεγάλους «αναγκαστικούς» προορισμούς (Βρυξέλλες, Παρίσι, Λονδίνο), στους οποίους έζησαν, δημιούργησαν και βίωσαν τα μεγάλα πολιτικά-ιστορικά γεγονότα της εποχής τους. Μέσα από μουσικές, τραγούδια, ηχητικά αποσπάσματα, φωτογραφίες, προβολές και δραματοποιημένες στιγμές του παρελθόντος, βιώνουμε την πολυτάραχη ζωή της Τζένης και του Καρλ Μαρξ. Ένα ζευγάρι που αποτελεί μέχρι και σήμερα υπόδειγμα συντροφικότητας και κοινής αποδοχής στόχων και οραμάτων.

Βοηθός Σκηνοθέτη: Λυδία Κωτσιαρίδη
Επικοινωνία της παράστασης: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου
Παραγωγή: θέατρο OLVIO

Πηγές
«Λατρεμένε μου  Καρλ » (Ποικίλη Στοά), «Ο Μαύρος» (Σύγχρονη εποχή), «Για την αγάπη, τη φιλία, την αλληλεγγύη» (Σύγχρονη εποχή)

Ερευνα, επιλογή:  Μυρώδης Αδαμίδης

Φωτογραφίες

5 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ενδιαφέρουσα παράσταση που η εξαιρετική ερμηνεία της κας Κανελλοπούλου που μας ταξίδεψε στον χρόνο, στα δύσκολα χρόνια που έζησε ο Καρλ Μαρξ και με γλαφυρό τρόπο μας διηγήθηκε την ιδιωτική τους ζωή.
    Όμως ο "νεαρός Καρλ Μαρξ" δεν μας έπεισε με την ερμηνεία του.