Αρχική Εκπαίδευση Σεμινάρια-Εργαστήρια Ensemble Theatre Training στον Facta Non Verba

Ensemble Theatre Training στον Facta Non Verba

12

Energy and Performance Practice*

«Το αποτέλεσμα θα ‘ναι πως κάποια μέρα θ’ ανακαλύψετε πως το κορμί σας έχει αρχίσει ν’ αντιδρά ολοκληρωτικά, έχει δηλαδή εκμηδενιστεί, δεν υπάρχει πια. Δεν παρουσιάζει περαιτέρω αντίσταση. Οι παρορμήσεις σας ελευθερώνονται».

Γκροτόβσκι (1982 : 142)

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΤΟΥ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ: Στο σωματικό θέατρο, το σώμα είναι το κύριο εργαλείο της έκφρασης του ηθοποιού. Το κάθε στοιχείο – κείμενο, τραγούδι, κίνηση, φωνή – φιλτράρεται, ρέει και απορρέει μέσα από τις δράσεις και αντιδράσεις του σώματος. Μόνο όταν καταφέρνουμε να ξεπεράσουμε την αέναη ανάγκη του μυαλού για έλεγχο, διανοητική ερμηνεία και επεξήγηση όλων των στοιχείων του θεατρικού χώρου, μπορούμε πραγματικά να επιτρέψουμε στο σώμα να μας καθοδηγήσει προς μια αυθεντική, οργανική, δημιουργική ροή και παρουσία πάνω στη σκηνή.

ENSEMBLE: Σ’ αυτόν τον εργαστηριακό κύκλο θα εξερευνήσουμε πως μέσα από τεχνικές σωματικού θεάτρου – εμπνευσμένες από την Πολωνική θεατρική παράδοση – θα δημιουργήσουμε την αρμονική, ενεργειακή ενότητα που λέγεται ensemble. Ο κάθε συμμετέχων αποτελεί αδιάσπαστο κομμάτι αυτού του ensemble – όπως ακριβώς το κάθε μέλος του σώματος, μαζί με την αναπνοή, συγχρονίζονται και αλληλεπιδρούν με όλα τα στοιχεία του χώρου και τα διάφορα εσωτερικά και εξωτερικά ερεθίσματα που γεννιούνται σ’ αυτόν – και μαθαίνει να προσφέρει αλλά και να απολαβαίνει ουσιαστική υποστήριξη μέσα από τον ενεργειακό και κινησιολογικό συντονισμό με την ομάδα.

ENERGY: Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην αφύπνιση της ενέργειας του περφόρμερ – αυτό το ανεξιχνίαστο, και συνάμα, αδιαμφισβήτητα αισθητό χαρακτηριστικό που διέπει το «πνεύμα» και την πρακτική του κάθε περφόρμερ. Χρησιμοποιώντας στοιχεία εκπαίδευσης του συνόλου (ensemble training), συντονισμού και κίνησης, θα προσεγγίσουμε διάφορες μεθόδους αφουγκρασμού του εαυτού σε σχέση με τον άλλο και σε σχέση με το σύνολο, με σκοπό να αποκτήσουμε μεγαλύτερη επίγνωση και δημιουργική ευστροφία επί σκηνής, καθώς και να συνδεθούμε με τον κόσμο των ενορμήσεων του περφόρμερ που οδηγούν σε μια ελεύθερη, οργανική και αυθεντικά δημιουργική ροή ενέργειας, κίνησης, λόγου και φωνής.

PERFORMANCE PRACTICE: Θα δουλέψουμε πάνω στον ρυθμό και τη μουσικότητα της κίνησης και του λόγου, πάνω σε βασικές ακροβατικές ασκήσεις και ομαδικούς κινησιολογικούς αυτοσχεδιασμούς. Θα εξερευνήσουμε τη σχέση μας και τη σχέση του συνόλου με τον χώρο, καθώς και πώς μέσα από το σώμα ανοίγουμε το κανάλι της φωνής. Μέσα από κείμενο, τραγούδι και κίνηση, θα εξερευνήσουμε πώς, στοιχεία της παράδοσης, μπορούν να μετατραπούν σε πολύτιμα εργαλεία για τον περφόρμερ του σήμερα, αφυπνίζοντας το σώμα και τη φωνή του. Θα επικεντρωθούμε στο ηχητικό τοπίο του κειμένου, στοχεύοντας να «ξεκλειδώσουμε» το έμφυτο εκφραστικό, συναισθηματικό και δραματικό του περιεχόμενο, αφυπνίζοντας την ενέργεια που ενυπάρχει στον ήχο των λέξεων. Θα εξερευνήσουμε πως αρθρώνοντας και ενσαρκώνοντας το ηχητικό τοπίο του κειμένου, ο ηθοποιός-περφόρμερ μπορεί να αφουγκραστεί και να διοχετεύσει τους χαρακτήρες και τις ιστορίες που κατοικούν μέσα σ’ αυτό, ενώ παράλληλα δημιουργεί τον απαραίτητο «χώρο» μέσα του για συναισθηματική σύνδεση με τη φωνή και το σώμα του, αναπτύσσοντας ενσυνειδητότητα, ευαισθησία, επίγνωση και σκηνική παρουσία.

ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ: Συνδέοντας όλα αυτά τα στοιχεία, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να διεγείρουν τη φαντασία τους, τη δημιουργικότητά τους και την ικανότητά τους να αφουγκράζονται, επεκτείνοντας και εμβαθύνοντας την αντίληψη του σώματος, της σκηνικής παρουσίας και την ενσυναίσθησή τους, αφυπνίζοντας την ενέργεια του συνόλου.

ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Το εργαστήρι απευθύνεται σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς, χορευτές και χορογράφους, μουσικούς, εκπαιδευτικούς και παιδαγωγούς, φοιτητές και σπουδαστές δραματικών σχολών και γενικότερα σε όποιον-α νιώθει την ανάγκη να καλλιεργήσει και να επεκτείνει τα μέσα έκφρασης του μέσω της εστίασης στο σώμα και την ανταλλαγή ενέργειας με τον άλλον, το σύνολο, την ομάδα.

Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να εργαστούν ξυπόλυτοι και να φορούν άνετα ρούχα πρόβας.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Ο εργαστηριακός κύκλος θα περιλαμβάνει δύο τρίωρα μαθήματα την εβδομάδα, Τρίτη και Πέμπτη 6 με 9 μμ. Θα ξεκινήσει Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2020 και θα ολοκληρωθεί τέλη Μαΐου-αρχές Ιουνίου.

Το Σάββατο και την Κυριακή 17 και 18 Οκτωβρίου 11 με 2 μμ θα πραγματοποιηθούν δύο ανοικτά μαθήματα. Απαραίτητη η κράτηση θέσης.

ΧΩΡΟΣ: Τα μαθήματα θα γίνονται στη Facta Non Verba, Βαλαωρίτου 18 στον 7ο όροφο, Θεσσαλονίκη. Στον χώρο τηρούνται όλα τα μέτρα ασφάλειας για τον Covid-19.

ΕΓΓΡΑΦΗ-ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ: 100 ευρώ/μήνας (90 ευρώ/άνεργοι-φοιτητές) .

Λόγω του covid-19 o αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος. Θα τηρηθεί χρονική σειρά δήλωσης συμμετοχής.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ-ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: inbox στη σελίδα της Facta Non Verba  email: [email protected]

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΙΣΗΓΗΤΗ: Ο Δημήτρης Βάρκας είναι ηθοποιός, περφόρμερ και δάσκαλος σωματικού θεάτρου. Κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη και την τελευταία δεκαετία ζει και εργάζεται στην Πολωνία. Αποφοίτησε από το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσ/νίκης (Α.Π.Θ.). Έχει συνεργαστεί με διάφορους θιάσους της Θεσ/νίκης, συμπεριλαμβανομένης της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης. Κατέχει τίτλο Μάστερ στην Υποκριτική από το Manchester Metropolitan University (MMU), μαθητεύοντας κοντά στον βραβευμένο πολωνικό θίασο Teatr Piesn Kozla / Song of the Goat Theatre, στο Βρότσλαβ της Πολωνίας. Από το 2012 έγινε μέλος του θιάσου και συν-δημιουργός των παραστάσεων «Portraits of the Cherry Orchard», «Crazy God», «Island» και «Hamlet – a Commentary», με τις οποίες έχει περιοδεύσει σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική αποσπώντας πολυάριθμα βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ. Συμμετέχει ως περφόρμερ στην πολυβραβευμένη παράσταση «Songs of Lear» (Scotsman Fringe First, Herald Archangel και Musical Theatre Matters Special Award, κ.α.). Πιο πρόσφατα, στην παράσταση «Anti-Gone Triptych», ερμηνεύει το ρόλο του Κρέοντα, ερευνώντας το ηχητικό τοπίο της Αρχαίας και Νέας Ελληνικής γλώσσας. Επιπλέον συνέθεσε μελωδικές γραμμές για τα χορικά με βάση το αρχαίο κείμενο. Από το 2014 παραδίδει σεμινάρια κι εργαστήρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2017 διδάσκει στο Bral School of Acting, τη σχολή του Song of the Goat Τheatre, στο Βρότσλαβ της Πολωνίας. Το 2019 συνεργάστηκε με το θέατρο Ballhaus Naunynstrasse στο Βερολίνο ως κινησιολόγος-χορογράφος για την παράσταση «Splitter».

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: dimitrisvarkas.wixsite.com/actor