Συνέντευξη με την ομάδα Ηippo Theatre Group (Αλέξανδρος Ράπτης και Φώτης Δούσος) για την παράσταση «Mellonia»

Αρχικά πείτε μας τι θα δει ο θεατής όσον αφορά στο σκηνικό μέρος που φαίνεται αρκετά ενδιαφέρον.
Αλέξανδρος Ράπτης: Η Mellonia είναι μία σκηνική σύνθεση από πολλά ήδη τεχνών. Το βασικό σκηνικό είναι ένα κινηματογραφικό πανί και μπροστά του τρία τραπέζια πάνω στα οποία υπάρχουν μουσικά όργανα και αντικείμενα που θα χρησιμοποιηθούν απο τους ηθοποιούς. Η παράσταση βασίζεται σε ένα κόμικ, τις μονταρισμένες εικόνες του οποίου βλέπουμε καθόλη τη διάρκεια της παράστασης σε ένα βίντεο που προβάλλεται στην οθόνη. Οι ηθοποιοί μιλάνε τους διαλόγους του κόμικ, αναπαράγουν το ηχητικό περιβάλλον και τραγουδάνε τραγούδια γραμμένα γι' αυτό, κινούμενοι στους ρυθμούς ενός ιδιότυπου “βιντεοκλίπ”. Οι ηθοποιοί παίζουν για το πανί, αλλά είναι αναπόφευκτο να αιχμαλωτίζουν το βλέμμα του θεατή, που άλλοτε γοητεύεται από την εικόνα και άλλοτε από την κίνηση και την ερμηνεία των ηθοποιών. Η παράσταση θυμίζει συναυλία, κινηματογραφική ταινία, θέατρο. Ή μια σύνθεση τους.

Τι σημαίνει "Mellonia";
Αλέξανδρος Ράπτης: Η λέξη Mellonia προέρχεται από τη λέξη μέλλον, και ο στόχος της ήταν να υποψιάσει τον θεατή για την θεματική της παράστασης, που βασίζεται στην επιστημονική φαντασία. Η Mellonia είναι μια κοινοπολιτεία του μέλλοντος, σε έναν άλλο αστρικό χρόνο και τόπο που θυμίζει πολύ την γη και το δικό της μέλλον. Με την Mellonia αποστασιοποιούμαστε από το παρόν κοιτάζοντας μία διαφορετική κοινωνία, που όμως έχει αντιστοιχίες με την σημερινή: οι κοινωνικές ανάγκες και οι κοινωνικές παθογένειες είναι παρόμοιες. Κάτω από αυτό το πρίσμα το έργο έχει μία πολιτική διάσταση με την ευρύτερη έννοια του όρου.  Απ' την άλλη πρόσφατα έπεσε το μάτι μου σε μια ακόμα σχετική πληροφορία. Mellonia ή Mellona ήταν η μια αρχαία θεότητα των Ρωμαίων που βοηθούσε στην αφθονία του μελιού. Η σύνδεση βέβαια μπορεί να γίνει μόνο σε επίπεδο επιστημονικής φαντασίας μιας και η παράσταση δεν έχει καμία σχέση με το μέλι. Σύμφωνα με τη βασική πλοκή της ιστορίας η τεχνητή νοημοσύνη εξελίχθηκε τόσο πολύ που οι μηχανές επαναστάτησαν και επιτέθηκαν στην ανθρωπότητα. Τελικά όμως οι άνθρωποι επικράτησαν σε αντίθεση με τα περισσότερα κλασικά σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Στην Mellonia υπάρχει ένας “πλανητάρχης”, που εξουσιάζει και τους ανθρώπους και τις μηχανές. Με τη βοήθεια ενός προηγμένου τεχνολογικού επιτεύγματος έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα σύστημα ελέγχου πάνω σε όλα τα έμβια όντα με νοημοσύνη. Η Mellonia είναι μια δυστοπία πολύ “μακριά” από το σήμερα.

Έχετε παίξει αρκετές φορές στο εξωτερικό, τι ανταπόκριση είχατε;
Φώτης Δούσος: Από το 2009 που ιδρύσαμε την ομάδα, επισκεφτήκαμε πολλές χώρες του εξωτερικού κάνοντας παραστάσεις και σεμινάρια και αυτή ήταν μια επειρία καθοριστική για μας. Ουσιαστικά διαμόρφωσε, έδωσε σχήμα, άρθρωση και φωνή στο προσωπικό μας θεατρικό ιδίωμα. Βοήθησε να εμπεδωθούν μέσα μας βεβαιότητες για την ύπαρξη ενός παγκόσμιου υπεργλωσσικού θεατρικού κώδικα που είναι φορέας επικοινωνίας και αισθητικής συνδιαλλαγής. Μέριμνα μας ήταν πάντα να γίνουμε κατανοητοί, να καταστήσουμε τους θεατές μας κοινωνούς της ιστορίας που καλούνται να παρακολουθήσουν. Θεωρούμε ότι το καταφέραμε (αν και εδώ δεν πρόκειται για κάτι τελεσίδικο αλλά για ένα συνεχές ζητούμενο) επενδύοντας στις εκφραστικές δυνατότητες του σώματος του ηθοποιού και στις άρρητες δυνάμεις πιο ενισχύουν την επικοινωνία (ενέργεια, συναίσθημα, βούληση, ψυχική και πνευματική ανοιχτότητα, ευρύνοια).

Είναι πιο εύκολο να ανεβάζετε παραστάσεις με δικό σας κείμενο;
Φώτης Δούσος: Θα έλεγα ότι είναι πιο δύσκολο να ανεβάζεις παραστάσεις με δικό σου κείμενο. Γιατί βρίσκεσαι αναγκαστικά σε πολύ ολισθηρό έδαφος. Δεν έχεις τη σιγουριά του καταξιωμένου και αναγνωρισμένου κειμένου. Δε στηρίζεσαι σε κάποια αυθεντία. Δεν έχεις a priori εικόνα για το πως θα επικοινωνήσει ο θεατής με ένα παντελώς άγνωστο κείμενο. Πρέπει να καμφθεί η όποια (εύλογη) επιφυλακτικότητα εκ μέρους του για να μπορέσει να λειτουργήσει η παράσταση. Επίσης από άποψη διαφήμισης και μάρκετινγκ το άγνωστο κείμενο δεν βοηθάει στο να κατατοπιστεί το κοινό περί τίνος πρόκειται. Με λίγα λόγια είναι μεγάλος μπελάς, αλλά αξίζει κάποιες φορές τον κόπο γιατί σου δίνει απόλυτη ελευθερία έκφρασης.

Τι ετοιμάζετε στο μέλλον;
Φώτης Δούσος: Περιοδείες στο εξωτερικό, σεμινάρια και την έκδοση ενός βιβλίου που μιλάει για το είδος του θεάτρου που κάνουμε (kinemo), αναπτύσσει τεχνικές, προτείνει ασκησιολόγιο και αναλύει αισθητικά, ιδεολογικά και μορφολογικά ζητήματα.

 Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ