Συνέντευξη με την Βίκυ Δαμιανού για την παράσταση "​Επιχείρηση Tango"

Επιμέλεια: Ναντίν Αθανασίου

Η έμπνευση για το κείμενο πως προέκυψε;
Από ένα αστείο. Κάποια παιδιά από την ομάδα μιλούν γερμανικά, τους έλεγα λοιπόν, αστειευόμενη, πως στο επόμενο έργο θα τους βάλω να τραγουδήσουν το Lili Marleen. Από περιέργεια, την περιέργεια ενός ανθρώπου που ασχολείται με τη μουσική, έκανα μια έρευνα για το τραγούδι αυτό, πότε γράφτηκε, ποιες ήταν οι ηχογραφήσεις που έγιναν κλπ. Διαπίστωσα πως ήταν το πιο δημοφιλές τραγούδι του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και πως για τους Γερμανούς είχε προπαγανδιστικό χαρακτήρα. Σκέφτηκα να δοκιμάσω να τοποθετήσω το επόμενο έργο της ομάδας στο Βερολίνο, λίγο πριν την έναρξη του πολέμου και κάπως έτσι προέκυψε η "Επιχείρηση TANGO".

Τι σχέση έχει το tango με τους Ναζί;
Το tango ήταν έτσι κι αλλιώς πολύ διαδεδομένο στην Ευρώπη την εποχή της επικράτησης του ναζισμού στη Γερμανία. Αργεντινοί μαέστροι ταξίδευαν από το Buenos Aires στις μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις και έδιναν συναυλίες. Οι ναζί είχαν ιδιαίτερη αδυναμία στο Tango καθώς το θεωρούσαν "καθαρή" και όχι "φυλετικά μολυσμένη" μουσική. Ο ίδιος ο Χίτλερ ήταν θερμός θαυμαστής του Eduardo Bianco, ενός Αργεντινού μαέστρου ο οποίος έζησε αρκετά χρόνια στην Ευρώπη και ήταν γνωστός για τα φιλοναζιστικά του φρονήματα. Το τραγούδι του Bianco με τον τίτλο "Plegaria", το οποίο ακούγεται και στην παράσταση, παιζόταν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης από ορχήστρες κρατουμένων ως συνοδεία για τους συγκρατούμενούς τους που πήγαιναν στα κρεματόρια. Έμεινε στην ιστορία ως "το Tango του θανάτου".

Πόσο εύκολο είναι να συνδυαστεί το tango με το θέατρο και το τραγούδι; Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι Musical η παράσταση?
Ναι, η παράσταση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μιούζικαλ ή, όπως λέγεται στα ελληνικά, μουσικό θέατρο. Παρόλο που το έργο έχει μία σφιχτή πλοκή, η πρόζα, το τραγούδι και ο χορός έχουν το ίδιο βάρος μέσα στην παράσταση. Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο γιατί, για να μην κάνει "κοιλιά" το έργο, πρέπει οι χορογραφίες και τα τραγούδια να έχουν και δραματουργική αξία, όχι μόνο δηλαδή να έχουν σχέση με την υπόθεση αλλά και να την εξελίσσουν. Τα τραγούδια τα επιλέγουμε σε ένα μεγάλο βαθμό με βάση τους στίχους τους και επειδή τα περισσότερα είναι στα ισπανικά, σε όλες μας τις παραστάσεις προβάλονται υπέρτιτλοι, όπως ακριβώς στην όπερα. Οι χορογραφίες έχουν πάντα έντονο το θεατρικό στοιχείο και είναι και αυτές αλληλένδετες με την εξέλιξη της ιστορίας.

Όσον αφορά το ίδιο το Tango ως μουσικό και χορευτικό είδος, έχει τέτοιο πλούτο και ευελιξία που μπορεί πραγματικά να συνδυαστεί με σχεδόν οποιαδήποτε θεματολογία. Αρκεί φυσικά ο συγγραφέας και ο χορογράφος να έχουν την απαραίτητη φαντασία και να μην περιορίζονται από τις στερεοτυπικές εικόνες που έχουν επικρατήσει σε σχέση με το Tango.

Σας δυσκόλεψε κάτι στις πρόβες;
Το μουσικό θέατρο είναι από μόνο του ένα δύσκολο είδος. Δεν μπορείς να οι περιοριστείς μόνο σε αυτό που ξέρεις να κάνεις καλά. Αν είσαι π.χ. χορευτής θα πρέπει και να παίξεις ή να τραγουδήσεις, αν είσαι  ηθοποιός θα πρέπει και να χορέψεις, εν ολίγοις θα πρέπει όλοι να τα κάνουν όλα. Αυτό εκτός από τη δυσκολία που έχει για τους καλλιτέχνες απαιτεί και πολύ περισσότερες πρόβες. Ευτυχώς στην ομάδα μας ο καθένας μας έχει πολύχρονη εμπειρία στο είδος του κι έτσι μπορούμε και βοηθάμε ο ένας τον άλλο.

 

Θα υπάρξει και επόμενο εγχείρημα από την ομάδα σας;
Αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Στην Ελλάδα έχουν παρουσιαστεί κάποιες μουσικοθεατρικές παραστάσεις Tango από ομάδες που σχηματίστηκαν μόνο για τις ανάγκες των παραστάσεων αυτών. Η ομάδα T4Tango ξεκινήστε τη δράση της το 2014 και είναι η μοναδική ομάδα στην Ελλάδα η οποία σταθερά ανεβάζει παραστάσεις μουσικού θεάτρου με tango μουσική και χορό. Το "Επιχείρηση TANGO" είναι το τέταρτο έργο μας και δεν βλέπω το λόγο γιατί να μην υπάρξει και πέμπτο.

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ