Ιστορία ενός αιχμαλώτου

Διάρκεια: 120' (μαζί με το διάλειμμα)
Συγγραφέας: Στρατής Δούκας
Σκηνοθέτης: Μανώλης Γιούργος
Ερμηνεύουν: Γιάννης Παπαθύμνιος, Νεκτάριος Παπαλεξίου

Περιγραφή

Ένα έργο υβριδικού χαρακτήρα (μαρτυρία και μυθοπλασία μαζί), με ιδιαίτερο θεατρικό ενδιαφέρον, χάρη στην παραστατικότητα της αφήγησης και τον γνήσιο λαϊκό λόγο, θεωρούμενο ως ένα από τα 100 καλύτερα ελληνικά λογοτεχνικά βιβλία των τελευταίων δύο αιώνων!).

Περισσότερα

Για είκοσι παραστάσεις

Στα 1928 δύο άντρες συναντώνται στο καφενείο ενός χωριού της Πιερίας. Ο ένας είχε αιχμαλωτισθεί πριν 6 χρόνια από τους Τούρκους στη Μικρασιατική καταστροφή. Μέσα από τρομακτικές βαναυσότητες, καταφέρνει να δραπετεύσει μαζί με έναν σύντροφό του και μετά από περιπλανήσεις και παραπλανήσεις - καθώς υποδύεται τον Τούρκο - στο εχθρικό έδαφος και στο εχθρικό ανθρώπινο περιβάλλον, επιστρέφει στην πατρίδα και αφηγείται την οδύσσειά του.

Ο άλλος, πνευματικός άνθρωπος της εποχής, τον ακούει και καταγράφει ένα μέρος απ’ αυτήν την αδιανόητη ιστορία στη μνήμη του και το άλλο στο χαρτί, έκθαμβος για το «ωραίο αυτό λαϊκό λουλούδι του Λόγου» που του προσφέρεται. Θα φύγει στη Θεσσαλονίκη και θα την υπαγορεύσει ολόκληρη την ιστορία σε συγγενή του, υποδυόμενος με τη σειρά του, τον ήρωα.

Στην εξιστόρηση η «μεγάλη» Ιστορία αγκαλιάζει τη «μικρή», την προσωπική ιστορία, και μαζί κι οι δυο γίνονται μύθος και ανεξίτηλο συλλογικό βίωμα, για μελλοντικούς χρόνους, επιβεβαιώνοντας έτσι τα διορατικά λόγια του Χρόνη Μίσιου: πως όταν «…ο άνθρωπος ξανακαταχτήσει την ανθρωπιά του, όταν ξαναρχίσει να δημιουργεί ανθρώπινο πολιτισμό, να γράφει πια την ιστορία κάθετα, όχι για λαούς και για μάζες, αλλά για τον Παύλο, για τη Ρηνιώ, για την Ελένη, για το μαστρο-Στέφανο... τότε μονάχα οι άνθρωποι θα ξέρουν τι κοστίζει η ιστορία, τι κοστίζει η συμμετοχή". (Χρόνης Μίσσιος, «Καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς»)

Σκηνικό: Βαγγέλης Λογοθέτης
Φωτογράφιση - Βίντεο: Μαριάννα Παναγιώτου

8 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μία καταπληκτική παράσταση σε έναν πανέμορφο, ιδιαίτερο και φιλόξενο χώρο. Είδα το πιο αγαπημένο μου βιβλίο της εφηβικής ηλικίας να παίρνει σάρκα και οστά σε ένα πολύ λιτό σκηνικό, από δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς και σε μία απόδοση που σέβεται απόλυτα το έργο και το μήνυμά του. Μία πραγματική θεατρική εμπειρία. Ευχαριστώ πολύ τη Θεατρομάνια για την πρόσκληση! Επίσης ευχαριστώ τους ιδιοκτήτες του θεάτρου καθώς λόγω χρονικής καθυστέρησης δεν μπόρεσα να παρακολουθήσω την παράσταση την περασμένη Κυριακή, οπότε και κέρδισα την πρόσκληση. Ωστόσο με δική τους ευγενική πρωτοβουλία μπόρεσα να χρησιμοποιήσω την πρόσκληση για την παράσταση αυτής της εβδομάδος και να δω τελικά αυτή την πολύ όμορφη παράσταση.

  2. Πολυ καλη μεταφορά του αντιπολεμικού εργου του Δουκα που ειχα διαβασει στα εφηβικά μου χρόνια στον φιλόξενο χώρο του Ιδιόμελου.Συγκινητικές ερμηνείες από τους δυο πρωταγωνιστές.Παρα πολυ καλή προσπάθεια.Ευχαριστούμε την Θεατρομάνια

  3. Παρακολούθησα την παράσταση στις 31/1/2016. Πρόκειται για μία εξαιρετική θεατρική μεταφορά ενός από τα πιο αξιόλογα και αντιπολεμικά έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Είναι ευρηματική η προσθήκη αποσπασμάτων από τον πρόλογο της έκδοσης του 1929, από το «ιστορικό» της έκδοσης, από γράμματα του συγγραφέα προς τον αδελφό του και από μία συνέντευξή του. Με αυτό τον τρόπο δίνεται μία νέα πνοή στο έργο, καθώς αναδεικνύεται ο διάλογος ανάμεσα στον συγγραφέα και στο πρόσωπο που του αφηγήθηκε την ιστορία. Γενικότερα, η μεταφορά του κειμένου στο σανίδι έγινε με απόλυτη σοβαρότητα και σεβασμό. Οι ερμηνείες των δυο ηθοποιών είναι πραγματικά μοναδικές. Είναι μια παράσταση που αξίζει να την παρακολουθήσει κανείς, γι’ αυτό και τη συνιστώ ανεπιφύλακτα.
    Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση!

  4. Οι εντυπώσεις μου από την παράσταση είναι εξαιρετικές.
    Συγκεκριμένα:
    Η θεατρική απόδοση ενός τόσο σημαντικού λογοτεχνικού έργου από τον κ. Μανώλη Γιούργο, σε συνδυασμό με την θαυμαστή ερμηνεία των ηθοποιών και το λακωνικό και απέριττο λόγο που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας συνδέει με ισχυρούς δεσμούς το θεατή με τη σκηνή και διατηρεί συνεχώς το ενδιαφέρον του για την εξέλιξη της ιστορίας. Τα σκηνικά λιτά. Επίκεντρο ο λόγος, το βλέμμα, η έκφραση των προσώπων και η στάση του σώματος . Η σύνδεση του θεατή με τα δρώμενα είναι εντονότερη όταν και ο ίδιος έχει παρόμοια ακούσματα από την προσφυγιά των προγόνων του.

    Το ομώνυμο βιβλίο βασίστηκε στις σημειώσεις του συγγραφέα κατά τη διάρκεια ακρόασης της ιστορίας που του εξιστόρησε ο ήρωας σε κάποιο καφενείο ενός χωριού της Πιερίας. Είναι η ιστορία επιβίωσης ενός νεαρού Ίωνα στρατιώτη (Νεκτάριος Παπαλεξίου), ο οποίος αιχμαλωτίστηκε από τους Τούρκους μετά τη μικρασιατική καταστροφή. Ο Γιάννης Παπαθύμνιος υποδύεται το συγγραφέα αλλά και πολλά από τα πρόσωπα της ιστορίας, με εξαιρετική επιτυχία.

    Εύγε στους συντελεστές!

  5. Μια εξαιρετική παράσταση, με πάρα πολύ καλές ερμηνείες και των δυο ηθοποιών. Θαυμάσια μεταφορά του έργου του Στρατή Δούκα στο θεατρικό πλατό. Ο χώρος του θεάτρου πολύ ζεστός και φιλικός (ένα παλιό αρχοντικό διαμορφωμένο σε χώρο τέχνης). Ευχαριστούμε πολύ για τις προσκλήσεις....