288

Ο γάμος του Καραχμέτη

Συγγραφέας: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Σκηνοθέτης: Όλια Λαζαρίδου
Σκηνογραφία: Όλια Λαζαρίδου
Κοστούμια: Δάφνη Ρόκκου
Ερμηνεύουν: Ιφιγένεια Γρίβα, Νικόλαος Γεώργιος Χαλδαιάκης

Περιγραφή

Μετά την περσινή sold out επιτυχία, το σημαντικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Ο Γάμος του Καραχμέτη» σε σκηνοθεσία της Όλιας Λαζαρίδου ταξιδεύει στο θέατρο «ΑΥΛΑΙΑ» στη Θεσσαλονίκη στις 29 και 30 Νοεμβρίου 2017.

Περισσότερα

Η ιστορία του διηγήματος λαμβάνει χώρα στη Σκιάθο την εποχή της Τουρκοκρατίας. Ο Κουμπής ένας από τους προεστούς του χωριού και φίλος του Τούρκου ναυάρχου, μετά από δεκαπέντε έτη στείρου γάμου με τη Σεραϊνώ φλέγεται από την επιθυμία να αποκτήσει παιδιά. Το σχέδιό του είναι να απαγάγει τη γειτόνισσά του τη Λελούδω που είναι μόλις τριάντα ετών και να δωροδοκήσει ένα παπά ή να τον βιάσει με φοβέρα να τους στεφανώσει. Το τέλος της ιστορίας αναδεικνύει τη Σεραϊνώ, τη γυναίκα του, σε Αγία ψυχή και την προβάλλει σαν παρήγορη μαρτυρία για τη δυνατότητα εξαγιασμού του βέβηλου κόσμου μας.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΕΡΓΟΥ
Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, στην Σκιάθο, ο Κουμπής αποφασίζει «ότι έπρεπε να χωρίσει τη γυναίκα του, επειδή ύστερ’ από 15 χρόνων συζυγίαν δεν του είχε κάμει παιδί». Η γυναίκα του, η Σεραϊνώ, αποδέχεται αδιαμαρτύρητα τη μοίρα της και αποφασίζει να αναθρέψει τα παιδιά του Κουμπή από το νέο του γάμο.

Η καρτερική Σεραϊνώ, υπομένουσα, θυσιάζεται και αγιάζει. Αυτό το θαυμαστό συναξάρι του «Άγιου των ελληνικών γραμμάτων» διασκευάστηκε και σκηνοθετήθηκε από την Όλια Λαζαρίδου.

Η σκηνοθεσία με ξεκάθαρα, λιτά μέσα αποσαφηνίζει τις επιδιώξεις, εξαλείφει τις συγκρούσεις και οδηγεί μεθοδικά και στέρεα στη λύση. Ο «δρών λόγος» δεν είναι περιγραφικός. Αρκεί ο θεατής να παραμείνει προσηλωμένος στην αλληλουχία των σκηνών και η λεκτική δράση προσφέρει πλήθος συναισθημάτων ζωτικής αξίας.

Τεχνικά: οι αργές μεταβάσεις, οι τονισμοί, η ένταση της φωνής, ο υπογραμμισμένος λόγος, οι σωματικές αποστάσεις και στάσεις, η χειρονομιακή ρύθμιση, η ανταλλαγή βλεμμάτων αποπνέουν το αρμόζον «παπαδιαμαντικό» ήθος, συνδυασμένο με μια υπαινικτική, εξίσου αρμόζουσα, ειρωνεία.

Η Ιφιγένεια Γρίβα, κρυφά απελπισμένη, συγκρατημένη και στωική, με ήπια ερμηνευτική χάραξη, καταφέρνει να αφήσει βαθύ αποτύπωμα. Ο Νίκος Χαλδαιάκης επιτηδευμένα μονοδιάστατος, με ένα παιγνιώδες βλέμμα καταλήγει προσφιλώς τρυφερός.

Τα σκηνικά (της ομάδας με τη βοήθεια της Δάφνης Ρόκκου και της Μαρίας Χανιωτάκη) και τα σημαίνοντα λειτουργικά αντικείμενα, σε συνδυασμό με το φωτιστικό σχεδιασμό του Θωμά Οικονομάκου συντέλεσαν στην άρτια όψη του συνόλου.

Ειδικές παραστάσεις για τα σχολεία την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2017 και Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017 στις 10:00 το πρωί μετά από συνεννόηση.