2415

Η Ωραία Ελένη/ La Belle Helene

Αρχείο Παίχτηκε από 25/01/2018 έως 01/04/2018
στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Διάρκεια: 100' (με διάλειμμα 10')
Συγγραφέας: Jacques Offenbach
Μετάφραση: Πέτρος Χρυσάκης
Σκηνοθέτης: Παναγιώτης Αδάμ
Σκηνογραφία: Βάλια Συριοπούλου
Κοστούμια: Βάλια Συριοπούλου
Ερμηνεύουν: Μαρισία Παπαλεξίου, Γιάννης Φίλιας, Γιώργος Παπαδάκης, Γιώργος Ματθαιακάκης, Αντώνης Σιγάλας, Νίκος Ζιάζιαρης, Στρατής Στηλ, Πηνελόπη Κέφου, Λουκάς Θεοδοσόπουλος, Μιχάλης Ψύρρας
Παίζουν μουσική: Πιάνο: Χρύσα Γρένδα, Βιολί: Βανέσσα Αθανασίου, Περικλής Τιμπλαλέξης, Τσέλο: Καίτη Πάντζαρη, Φλάουτο: Μαρία Παχνιστή

Περιγραφή

H Ωραία Ελένη, η ξεκαρδιστική οπερέτα - έκπληξη που κέρδισε κοινό και κριτικούς, επιστρέφει για τέταρτη συνεχή χρονιά, από τις 25 Ιανουαρίου στο θέατρο του ΙΜΚ, σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Αδάμ και μουσική διεύθυνση Χρύσας Γρένδα – Γιάννη Τσανακαλώτη.
Μέσα από μια ανανεωμένη και σύγχρονη ματιά -σκηνοθετικά, κινησιολογικά και ερμηνευτικά- η Ωραία Ελένη μιλάει ελληνικά και σκιαγραφεί ανάλαφρα, αλλά χωρίς περιστροφές, μια κοινωνία που κάνει ό,τι μπορεί για να μη βρεθεί αντιμέτωπη με την πικρή αλήθεια της καθημερινότητας.

Περισσότερα

Κωμική όπερα σε τρεις πράξεις σε λιμπρέτο των Ludovic Halevy & Henri Meilhac

Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Η γνωστότερη φάρσα του Offenbach, είναι μια σάτιρα που δεν χαρίζεται σε κανέναν, ένα έργο με μελωδίες, που δημιούργησαν σχολή, μια μουσική κωμωδία που, από τις πρώτες νότες ως το φινάλε, συνδυάζει ευρηματικά υπέροχες μουσικές ερμηνείες με σκηνές αυθεντικής αίσθησης του χιούμορ.
Έρωτας, μοιχεία, σκηνές ζηλοτυπίας, ναυαγοσωστικά κόλπα, μεταμφιέσεις και μαντικές τεχνικές χαρίζουν άφθονο γέλιο. Ενάντια στη φήμη που θέλει το λυρικό θέατρο ένα θέαμα αποκλειστικά για λίγους και «εκλεκτούς» και την οπερέτα ένα είδος παρωχημένο - μουσειακό, η  Ωραία Ελένη αναδεικνύει το λαϊκό και προσιτό χαρακτήρα του συγκεκριμένου θεατρικού είδους προτείνοντας μια νέα ριζοσπαστική ανάγνωση.

Μουσική Διεύθυνση: Χρύσα Γρένδα, Γιάννης Τσανακαλιώτης
Μουσική Προσαρμογή: Επαμεινώνδας Βεργιόγλου
Προσαρμογή Διαλόγων: Παναγιώτης Αδάμ
Επιμέλεια Κίνησης: Πηνελόπη Κέφου - Λουκάς Θεοδοσόπουλος
Σχεδιασμός Φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Φωτογραφίες: Στέφανος Κυριακόπουλος

Το έργο

Στην κατά Offenbach εκδοχή, η μυθική ηρωίδα βρίσκεται εγκλωβισμένη σ’ ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον, διψασμένο για δύναμη και εξουσία. Έναν κόσμο που,  μόνιμα και εμμονικά, αρνείται να αντιμετωπίσει τη σήψη που τον κατατρώει. Εγωπαθείς βασιλιάδες, κακομαθημένα πριγκιπόπουλα, διεφθαρμένοι ιερείς, συνθέτουν τον σουρεαλιστικό καμβά της ιστορίας.

Ο συνθέτης χρησιμοποιεί την ηρωίδα του ως σύμβολο της προσωπικής ελευθερίας του ατόμου και της απελευθέρωσής του από τις στείρες κοινωνικές συμβάσεις που μας κρατούν δέσμιους μέχρι και σήμερα.

«Χρησιμοποιώντας το πολύτιμο υλικό του, θελήσαμε με χιούμορ και υπαινικτικά σαρκαστική διάθεση, όπως αυτός προστάζει, να στήσουμε μια φωτεινή και ευφάνταστη παράσταση που στόχο της έχει να ξαναδώσει στην κωμική όπερα τον λαϊκό της χαρακτήρα. Η ελληνική απόδοση του libretto και οι άμεσα αναγνωρίσιμες εικόνες στις οποίες βασιστήκαμε για τη δημιουργία αυτής της δουλειάς, συνθέτουν ένα θέαμα εύληπτο και ευφρόσυνο για τον σύγχρονο θεατή» σημειώνουν οι δημιουργοί της παράστασης.

Ο συνθέτης

Ο Jacques Offenbach γεννήθηκε στην Κολωνία το 1819. Ξεκίνησε αρχικά να παίζει βιολί και στη συνέχεια τσέλο. Το 1833 η οικογένεια του μετακόμισε στο Παρίσι, όπου ο Offenbach  κέρδιζε τα προς το ζην ως μουσικός ορχήστρας στην Opera Comique και συνέθετε μουσική δωματίου (ρομάντζα και βαλς). Η πρώτη του προσπάθεια να γράψει σκηνικά έργα δεν ήταν πετυχημένη. Το 1850 έγινε Διευθυντής του Γαλλικού Θεάτρου και τη χρονιά της Παγκόσμιας Έκθεσης του Παρισιού (1855) άνοιξε το δικό του θέατρο, το Bouffes-Parisiens στα Ηλύσια Πεδία. Στο απόγειο της φήμης του, τη δεκαετία του 1860, ο Henri Meilhac και ο Ludovic Halévy συνεργάστηκαν μαζί του ως λιμπρετίστες. Μετά το Γαλλοπρωσικό Πόλεμο και την κατάρρευση της Δεύτερης Αυτοκρατορίας, η διάθεση της κοινωνίας άλλαξε και τα έργα του έγιναν λιγότερο δημοφιλή. Το Θέατρο της Χαράς πτώχευσε και αυτός αναχώρησε για περιοδεία στην Αμερική για να ξαναδοκιμάσει την τύχη του. Πέθανε ενώ ακόμα δούλευε στα Παραμύθια του Χόφμαν, μια φανταστική όπερα, την οποία συμπλήρωσε ο Ernest Guiraud.

Βιογραφικά συντελεστών

Ο Παναγιώτης Αδάμ γεννήθηκε στην Αθήνα το 1970. Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν. Σπούδασε Σχέδιο στη Σχολή του Θ. Παπιώτη, Σκηνογραφία στη Σχολή Ι.Α.S. Μαθήτευσε με τους: Τίνα Παραλή (γλυπτική - θεατρικές κατασκευές), Γιώργο Μάτσακαρη (Alexander Technique), Πιάνο (Εθνικό Ωδείο, Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης). Έχει συνεργαστεί με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Θέατρο Αυλαία, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Θέατρο Vault, Θέατρο Olvio και πολλά άλλα. Ως γλύπτης δούλεψε με τους σκηνογράφους: Γ. Ζιάκα, Γ. Πάτσα, Α. Δαγκλίδη, Ε. Νάθενα, Λ. Πεζανού, Α. Βέττα και με το ζωγράφο Α. Φασιανό. Διδάσκει Μελοδραματική και Υποκριτική στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας,  στο Ωδείο Αναγέννηση και στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες.

Η Χρύσα Γρένδα γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σε ηλικία 5 ετών πήρε τα πρώτα μαθήματα Πιάνου στο Δημοτικό Ωδείο Αλεξαν­δρούπολης, όπου αργότερα ξεκίνησε τις σπουδές της και στα Ανώτερα Θεωρητικά. Ολοκλήρωσε τις μουσικές σπου­δές της στη Θεσσαλονίκη με το Δίπλωμα Πιάνου (Άριστα παμψηφεί και Πρώτο Βραβείο) και το Δίπλωμα Σύνθεσης (Άριστα παμψηφεί). Μετά από πενταετή κύκλο σπου­δών αποφοίτησε το 2000 από την τάξη Πιάνου του Prof. J. Schroeder της Ανώτατης Μουσικής Ακαδημίας Hanns Eisler Βερολίνου. Το 1996 κέρδισε το 2ο Βραβείο ερμηνεί­ας στο Διαγωνισμό “Hanns Eisler” για σύνθεση και ερμη­νεία σύγχρονης μουσικής. Ως συνθέτης συμμετείχε με έργα της σε συναυλίες του Με­γάρου Μουσικής Αθηνών και της Κρατικής Όπερας Βερολί­νου, ενώ ως πιανίστα συνεργάζεται με μουσικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει εμφανιστεί σε συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα, Ελβετία, Ισπανία, Γαλ­λία, Αγγλία και Σουηδία, σε σημαντικές αίθουσες όπως: Cité de la Musique Paris, Barbican Center London, Sage Gateshead Newcastle, Town Hall Birmingham. Διδάσκει Πιάνο και Ανώτερα Θεωρητικά, ενώ από το 2007 μέχρι το 2011 ήταν Διδάσκουσα του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Συνεργάζεται ως συνοδός πιανίστα με τη Θερινή Μουσική Ακαδημία στην Κέρκυρα, τη Μουσική Εβδομάδα Λευκάδας (μουσική προετοιμασία στο Studio Όπερας) και το φεστιβάλ Ticino Musica στην Eλβετία. Είναι απόφοιτος του τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Ο πιανίστας Γιάννης Τσανακαλιώτης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο με υποτροφία στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών με καθηγήτρια την διεθνούς φήμης πιανίστα Ρίτα Βούρτση. Έλαβε δίπλωμα με βαθμό άριστα παμψηφεί, Α΄ βραβείο και αριστείο εξαιρετικής επίδοσης, καθώς επίσης τιμήθηκε με χρηματικό βραβείο στη μνήμη του μαέστρου Μιχάλη Βούρτση. Έχει λάβει μέρος σε σεμινάρια πιάνου με διακεκριμένους καθηγητές και σολίστ όπως G. Mounier, Duo Ganev, N. Petrov, P. B. Skoda, B. Ringeissen κ.ά. Είναι μέλος του OPUS I TRIO με το οποίο εχει συμμετάσχει σε πολλά ρεσιτάλ ανά την Ελλάδα. Έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις στη Γερμανία, Αγγλία, Δανία και Ολλανδία. Έχει παρουσιάσει πολλά έργα Ελλήνων συνθετών σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, όπως: Σκαλκώτα, Δραγατάκη, Θεοδωράκη, Ευαγγελάτου, Κωνσταντινίδη, Μηνά, Κουνάδη, Ιωαννίδη, Καψωμένου, Μουζακίτη, Χαρίδη κ.ά. Έχει συμπράξει ως σολίστ με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Συνεργάζεται τακτικά με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε ρεσιτάλ πιάνου και μουσικής δωματίου, καθώς και σε σύμπραξη με καταξιωμένους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό λυρικούς τραγουδιστές. Επίσης έχει συμβάλλει στην πραγματοποίηση εκπαίδευτικών προγραμμάτων του παραπάνω οργανισμού. Έχει συνεργαστεί με την Εθνική Λυρική Σκηνή σε παραγωγές όπερας, καθώς και με το Φεστιβάλ Αθηνών. Ως κορεπετίτορας έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους καλλιτέχνες σε σεμινάρια όπως: Ch. Studer, G. Dimitrova, R. Knoll, . Ευαγγελάτου. Είναι καθηγητής πιάνου και κορεπετίτορας στο Ωδείο Athenaeum και στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες.

Η Μαρισία Παπαλεξίου σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Κλασικό Τραγούδι στο Ωδείο Αθηνών (τάξη Φωνητικής Κικής Μορ­φονιού και Μελοδραματικής Κώστα Πασχάλη), απ’ όπου αποφοίτησε με Άριστα παμψηφεί και Πρώτο Βραβείο. Ως σολίστ συμμετείχε στις παραγωγές Γυναίκα δίχως σκιά (ΜΜΑ), Μαντάμα Μπατερφλάι (ΕΛΣ, ΜΜΘ), Τραβιάτα (Όπερα Θεσσαλονίκης) και Κάρμεν (Φεστιβάλ Νίκαιας, ΜΜΘ) κ.ά. Μελετάει με την Τζέιν Χένσελ σε Ντίσελντορφ και Παρίσι, όπου εμφανίστηκε στις παραγωγές Το παιδί και τα μάγια (Ravel), Ο μαγικός αυλός (Mozart) και ως σολίστ στις συναυλίες Ρέκβιεμ, Η Λειτουργία της στέψης (Mozart), Μεσσίας (Händel), Μαγκνίφικατ (Vivaldi) κ.ά. Στην ΕΛΣ έχει εμφα­νιστεί ως Μανταλένα (Ριγολέττος), Σουτζούκι (Μαντάμα Μπατερφλάι), Κάρμεν, Μερσέντες (Κάρμεν), Μυρτώ (Μα­ραθών-Σαλαμίς), Λόλα (Καβαλλερία Ρουστικάνα), Ορλόφ­σκυ (Η Νυχτερίδα). Στο Ελεύθερο Θέατρο ερμήνευσε τον ομώνυμο ρόλο στην όπερα Διδώ και Αινείας, σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Αδάμ. Έχει συνεργαστεί στην παραγωγή Ηλέκτρα με το Cottbus Theater στη Γερμανία για την σαιζόν 2015-16. Την άνοιξη του 2010 ερμήνευσε σε παγκόσμια πρώτη, τον ομώνυμο ρόλο στην Τίγκρα του Σπύρου Σαμάρα με την ΚΟΘ στο ΜΜΑ.

Ο Γιάννης Φίλιας γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Πιάνο, Ανώτερα Θεωρητικά, Χορό και Κλασικό Τραγούδι στο Ελληνικό Ωδείο, καθώς και Υποκριτική στη Σχολή Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν. Είναι Πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Δραματικής Σχολής Νέου Ελληνικού Θεάτρου. Ως σολίστ συνεργάστηκε με μουσικά και θεατρικά σχήματα όπως Μουσικά Σύνολα ΕΡΤ, Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Τέχνης, ΕΛΣ, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ορχήστρα των Χρωμάτων, ΚΟΑ, Καμεράτα - Armonia Atenea, Ελληνική Θεαμάτων, Θέατρο Badminton και συνθέτες όπως Άλκης Μπαλτάς, Θεόδωρος Αντωνίου, Γιώργος Κουμεντάκης, Χρήστος Λεοντής, Διονύσης Τσακνής, Χαράλαμπος Γωγιός, Δημήτρης Μαραμής και σκηνοθέτες όπως Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, Κώστας Γαβράς, Βίκτωρ Αρδίττης, Έστερ Αντρέ Γκονζάλες, Ρενάτο Τζανέλλα, Κώστας Κουτσομύτης, Όλγα Μαλέα, Θωμάς Μοσχόπουλος, Κάρμεν Ρουγγέρη, Μαριάννα Κάλμπαρη, Σταμάτης Φασουλής, Βασίλης Νικολαΐδης, Δημήτρης Λιγνάδης, Σοφία Σπυράτου, Πάρις Μέξης, Θέμελης Γλυνάτσης

Ο Επαμεινώνδας Βεργιόγλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Πήρε  Δίπλωμα Πιάνου (τάξη Γ. Μάνεση) από το Ωδείο Πειραιώς. Σπούδασε Ανώτερα Θεωρητικά με τους Χάρη Κουρή και Δημήτρη Μηνακάκη. Δίδαξε πιάνο για πολλά χρόνια στο Δημοτικό Ωδείο Λαμίας και συνεργάστηκε επί σειρά ετών ως μουσικός (ερμηνεία, μουσική επιμέλεια, διδασκαλεία) με το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης καθώς και με άλλα θεατρικά σχήματα στην Αθήνα. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός μουσικής στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

4 ΣΧΟΛΙΑ

  1. παρακολουθήσαμε την παράσταση το Σάββατο 3-2 και πραγματικά περάσαμε υπέροχα. Σπαρταριστή κωμωδία, υπέροχη σκηνοθεσία, σύγχρονη οπτική και ευχάριστη παράσταση είναι λίγα από αυτά που μπορεί να πει κανείς γι αυτή τη δουλειά. Ένας ωραίος τρόπος να γνωρίσουμε και να αγαπήσουμε την οπερέτα. Ευχαριστούμε ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ!!!