4ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής

Αρχείο Παίχτηκε από 30/10/2020 έως 20/11/2020
στο Μέγαρο Μουσικής (Θεσσαλονίκη)

Περιγραφή

Musica medicina dolorum 30 Οκτωβρίου, 6 & 20 Νοεμβρίου 2020 Κτίριο Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης Έναρξη: 21.00 «Φάρμακο η μουσική για τις λύπες», μας υπενθυμίζει φέτος το Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής, ο γνωστός πλέον θεσμός του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης με τις διθυραμβικές κριτικές και την τεράστια απήχηση στο κοινό, σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Δήμου Γκουνταρούλη. […]

Περισσότερα

Musica medicina dolorum

30 Οκτωβρίου, 6 & 20 Νοεμβρίου 2020

Κτίριο Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης

Έναρξη: 21.00

«Φάρμακο η μουσική για τις λύπες», μας υπενθυμίζει φέτος το Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής, ο γνωστός πλέον θεσμός του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης με τις διθυραμβικές κριτικές και την τεράστια απήχηση στο κοινό, σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Δήμου Γκουνταρούλη. Η 4η διοργάνωση περιλαμβάνει τρεις μοναδικές βραδιές: δύο συναυλίες με έργα των κορυφαίων Γερμανών συνθετών του μπαρόκ Μπαχ και Τέλεμαν, αλλά και μία συναυλία-έκπληξη όπου το Φεστιβάλ θα προσεγγίσει το έργο του Μπετόβεν με τον ιδιαίτερο τρόπο του, μέσα δηλαδή από όργανα εποχής και ιστορική ερμηνεία της μουσικής του. Η συγκεκριμένη συναυλία μάλιστα θα παρουσιαστεί αυτούσια στο Φεστιβάλ Μπαρόκ Τεχνών της Σόφιας, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία της διοργάνωσης του ΜΜΘ με μια αντίστοιχη καταξιωμένη διοργάνωση του εξωτερικού.

Ο καλλιτεχνικός επιμελητής του Φεστιβάλ Δήμος Γκουνταρούλης σημειώνει:

«Ο ειδικότερος τίτλος του 4ου Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής προέρχεται από το λατινικό μότο musica laetitiae comes medicina dolorum (η μουσική είναι συνοδός της χαράς, φάρμακο για τις λύπες / για τους πόνους), που βρίσκεται συχνά γραμμένο σε πληκτροφόρα του 18ου αιώνα, κυρίως τσέμπαλα, και διακρίνεται στο όργανο που παίζει η νεαρή γυναίκα στον πίνακα ‘Μάθημα μουσικής’ του μεγάλου Ολλανδού μπαρόκ ζωγράφου Γιοχάνες Βερμέερ. Η φράση musica medicina dolorum, ως τίτλος του φεστιβάλ, γίνεται ιδιαίτερα επίκαιρη φέτος και προτείνει, με μια πνοή αισιοδοξίας, τη μουσική ως γιατρειά.

Με αφορμή δύο σημαντικές επετείους, μία ευρέως γνωστή και μια πιο κρυφή, η κεντρική ιδέα του 4ου Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής είναι ένα αφιέρωμα στους δύο μέγιστους συνθέτες του 18ου αιώνα και της ιστορίας της δυτικής μουσικής: Μπαχ και Μπετόβεν. Ακριβώς πριν από 300 χρόνια, το 1720, ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ έγραψε στο Köthen τις εμβληματικές Σονάτες και Παρτίτες για σόλο βιολί. Πριν από 250 χρόνια, το 1770, γεννήθηκε στη Βόννη ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.

Από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν μέχρι τον Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ, τον Χάιντν και τον Μότσαρτ δεν είναι παρά ένα βήμα, κι από αυτούς μέχρι τον Μπετόβεν άλλο ένα. Μέσα από τους ήχους των οργάνων εποχής και με οδηγό την ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία της παλαιάς μουσικής, το φεστιβάλ φέτος κάνει τολμηρό αλλά συνεπές άνοιγμα, φτάνοντας έως τη μουσική των αρχών του 19ου αιώνα και τον πρώιμο ρομαντισμό. Τρεις συναυλίες με μουσική δωματίου υπερβατικής ομορφιάς και τέχνης, υψηλής αισθητικής και αξεπέραστου βάθους, με μερικούς από τους πιο δραστήριους και ταλαντούχους μουσικούς της ελληνικής και ευρωπαϊκής μπαρόκ σκηνής».

-------------------------------------------------------------------

Οι συναυλίες αναλυτικά

Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020

BACH

Σίμος Παπάνας - μπαρόκ βιολί, Γεράσιμος Χοϊδάς - τσέμπαλο

Ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ έγραψε τις 6 Σονάτες και Παρτίτες για βιολί σόλο στο Köthen το 1720, όπως ο ίδιος σημειώνει στην πρώτη σελίδα του χειρόγραφου των έργων. Η συναυλία ξεκινά με τη 2η Παρτίτα, σε ρε ελάσσονα, που περιέχει τη διάσημη Ciaccona, κομμάτι εξαιρετικών τεχνικών κι εκφραστικών απαιτήσεων που σημαδεύει την ιστορία του βιολιού. Στο υπόλοιπο πρόγραμμα, οι δύο μουσικοί θα ερμηνεύσουν δύο από τις 6 Σονάτες για βιολί και τσέμπαλο obbligato, που έγραψε ο Μπαχ την ίδια περίοδο με τα έργα για σόλο βιολί στο Köthen, καθώς και τη Σονάτα για βιολί και τσέμπαλο obbligato σε σολ ελάσσονα του Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ.

Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2020

BEETHOVEN

Zefira Valova - μπαρόκ βιολί, Σίμος Παπάνας - μπαρόκ βιολί, David Bogorad - μπαρόκ βιόλα, Δήμος Γκουνταρούλης - μπαρόκ τσέλο, Αλέξης Καραϊσκάκης - μπαρόκ τσέλο, Vasily Ilisavsky - φορτεπιάνο

Ιδιαίτερα πρωτότυπη συναυλία, με εκπληκτικά έργα μουσικής δωματίου του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν σε όργανα εποχής και με ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία, καθώς και με τη σπάνια, στις αίθουσές μας, παρουσία του φορτεπιάνο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη διάσημη Σονάτα «Τρικυμία» για φορτεπιάνο σόλο, το γνωστό Τρίο «Φάντασμα» για βιολί, βιολοντσέλο και φορτεπιάνο και, σε πρώτη ελληνική εκτέλεση, τη σπάνια και επικυρωμένη από τον Μπετόβεν μεταγραφή για κουιντέτο εγχόρδων της διάσημης Σονάτας «Kreutzer».

Με αυτή τη συναυλία, ξεκινά μια πρώτη συνεργασία με το Φεστιβάλ Μπαρόκ Τεχνών της Σόφιας, με τη συμμετοχή δύο εξαιρετικών μουσικών, της Βουλγάρας βιολονίστριας και καλλιτεχνικής διευθύντριας του φεστιβάλ Zefira Valova και του Ρώσου φορτεπιανίστα Vasily Ilisavsky. Η συναυλία, με τους ίδιους συντελεστές, θα επαναληφθεί στο φεστιβάλ της Σόφιας στις 9 Νοεμβρίου.

Παρασκευή 20 Νοεμβρίου

BACH - TELEMANN

Δημήτρης Κούντουρας - μπαρόκ φλάουτο, Φανή Βοβώνη - μπαρόκ βιολί, Ιάσων Ιωάννου - μπαρόκ τσέλο, Πάνος Ηλιόπουλος - τσέμπαλο

Ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ έγραψε τις 6 Σονάτες και Παρτίτες για βιολί σόλο στο Köthen το 1720, όπως ο ίδιος σημειώνει στην πρώτη σελίδα του χειρόγραφου των έργων. Η συναυλία ξεκινά με την 1η Σονάτα, σε σολ ελάσσονα. Στο υπόλοιπο πρόγραμμα, οι τέσσερις μουσικοί παρουσιάζουν Τρίο Σονάτες για βιολί, φλάουτο και μπάσο κοντίνουο του Μπαχ και του Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν – το απόγειο και το τέλος του γερμανικού μπαρόκ. Η τρίο σονάτα, με δύο σόλο φωνές και ένα μπάσο κοντίνουο, υπήρξε μία από τις βασικές φόρμες μουσικής δωματίου της εποχής, στην οποία οι συνθέτες έδειχναν τις πιο ιδιαίτερες ηχοχρωματικές ποιότητες των οργάνων ενώ ταυτόχρονα ξεδίπλωναν τον λυρισμό και τη δεξιοτεχνία τους στον υπέρτατο βαθμό.

-------------------------------------------------------------------

30 Οκτωβρίου, 6 & 20 Νοεμβρίου 2020

Έναρξη: 21:00

Χώρος: Κτίριο Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης

Τιμές εισιτηρίων: 12€, 7€ (μειωμένο)

Καλλιτεχνική επιμέλεια Δήμος Γκουνταρούλης

Με την υποστήριξη του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης

-------------------------------------------------------------------

Έγραψαν για το 3ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής:

«Σε θεσμό, και μάλιστα περιωπής, τείνει να αναχθεί το Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής… Η διοργάνωση δεν σταματά να εξελίσσεται και να καταπλήσσει με το υψηλότατο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα… Απολύτως εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν, θα έπρεπε να απασχολήσει σοβαρά τους υπευθύνους των αθηναϊκών θεσμών»

Ευτύχιος Δ. Χωριατάκης («Αθηνόραμα»)

«Ξεχωριστό και ευφάνταστο... Οι ερμηνείες των Κοντσέρτων του Βιβάλντι υπήρξαν αποκαλυπτικές για το ακροατήριο, που παρακολουθώντας τες εκστασιασμένο διαπίστωνε πρώτα απ’ όλα την ειδοποιό διαφορά ανάμεσα σε αυτό που άκουγε και σε αυτό που έχει συνηθίσει να ακούει… Ένα υπνωτικό, λυρικό και ατμοσφαιρικό δεύτερο μέρος, Λάργκο, από τον ‘Χειμώνα’ [του Βιβάλντι], όπως δεν έχει ακουστεί ξανά στην Ελλάδα· ίσως και στον κόσμο ολόκληρο... Ένα εύγε σε όλους για όλα είναι το λιγότερο»

Γιώργος Μονεμβασίτης («musicpaper.gr»)

-------------------------------------------------------------------

Έγραψαν για το 2ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής:

«...επίκαιρη μουσικολογική και τεχνική ενημέρωση των συντελεστών, ...γενναιόδωρη διάρκεια των γεγονότων»

Κυριάκος Λουκάκος («Αυγή»)

«Αποθέωση του μπαρόκ από ακμαίους Έλληνες μουσικούς σε λαμπρό φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη... από κάθε άποψη επιτυχημένη διοργάνωση...»

Ευτύχιος Δ. Χωριατάκης («Αθηνόραμα»)

-------------------------------------------------------------------

Φωτογραφίες των καλλιτεχνών του 4ου Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής θα βρείτε εδώ.

-------------------------------------------------------------------

Πληροφορίες COVID-19

Σύμφωνα με τον επιδημιολογικό χάρτη ασφάλειας και προστασίας, η περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης –τη στιγμή αποστολής αυτού του δελτίου Τύπου– βρίσκεται στο Επίπεδο 2 (Επιτήρηση) και η μέγιστη πληρότητα των κλειστών χώρων εκδηλώσεων ορίζεται στο 50%.

Σύμφωνα με τις υγειονομικές οδηγίες, υποχρεωτική είναι:

- η ηλεκτρονική προμήθεια εισιτηρίων

- η χρήση μάσκας καθ’ όλη την παραμονή του κοινού στο ΜΜΘ.

Οι συναυλίες δεν έχουν διάλειμμα.

Βιογραφικά καλλιτεχνών

Δήμος Γκουνταρούλης

Ο βιολοντσελίστας Δήμος Γκουνταρούλης είναι ένας πολύπλευρος και ιδιαίτερα δραστήριος καλλιτέχνης, ο οποίος ανήκει σε μια γενιά μουσικών που παίζουν με την ίδια άνεση και ποιότητα διαφορετικά στιλ, τόσο σε ιστορικά όσο και σε σύγχρονα όργανα. Κατά τη διάρκεια της τριαντάχρονης μουσικής πορείας του έχει κληθεί να συμμετάσχει σε αναρίθμητες περιοδείες και ηχογραφήσεις, παίζοντας με κορυφαίους μουσικούς και σύνολα κλασικής και μπαρόκ μουσικής, καθώς και τζαζ/αυτοσχεδιαζόμενης/λαϊκής μουσικής ανά τον κόσμο, κι έχει συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες από διάφορους χώρους της τέχνης.

Γεννήθηκε το 1970 στη Λάρισα και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Το 1988 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι όπου συνέχισε τις σπουδές του και ξεκίνησε να παίζει τζαζ και αυτοσχεδιαστική μουσική, εξερευνώντας νέες δυνατότητες και δημιουργώντας μια πρωτότυπη γλώσσα για το τσέλο. Το 1996 μετακόμισε στη Βραζιλία. Έκτοτε αφιερώθηκε στην ιστορική ερμηνεία της παλαιάς μουσικής, μελετώντας κι εξερευνώντας το ρεπερτόριο για μπαρόκ και κλασικό τσέλο. Ήταν για μια δεκαετία Καθηγητής Βιολοντσέλου στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Sao Paulo - UNICAMP. Το 2003 κέρδισε στη Βραζιλία το έγκυρο Βραβείο Carlos Gomes ως ο καλύτερος σολίστ της χρονιάς, ενώ το 2008 η ηχογράφησή του με τις Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του J.S. Bach έλαβε το Βραβείο Κουλτούρας “Bravo” (Prêmio Bravo de Cultura) για το καλύτερο CD κλασικής μουσικής του έτους. Το 2010 κυκλοφόρησε με τον τσεμπαλίστα Nicolau de Figueiredo το διπλό άλμπουμ Ο Χαμένος Τενόρος, με πρώτες παγκόσμιες ηχογραφήσεις μουσικής για βιολοντσέλο πίκολο με 4 χορδές, λαμβάνοντας ενθουσιώδεις κριτικές. Το 2012 διηύθυνε και παρουσίασε το πολυθέαμα Logos – Dialogos / 6 Suites for violoncello solo and dance by J.S. Bach, συνεργαζόμενος με έξι κορυφαίους Bραζιλιάνους χορογράφους.

Το 2015, μετά από 27 χρόνια στο εξωτερικό, γύρισε στην Ελλάδα. Είναι Καθηγητής Βιολοντσέλου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Ασχολείται συστηματικά με τη μουσική του 18ου αιώνα σε όργανα εποχής, με τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, και παίζει μοντέρνο και μπαρόκ βιολοντσέλο, καθώς και τετράχορδο ή πεντάχορδο βιολοντσέλο πίκολο. Εμφανίζεται τακτικά σε όλη την Ευρώπη, στη Λατινική Αμερική, στις ΗΠΑ και στον Καναδά.

Είναι ο καλλιτεχνικός επιμελητής του Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

30.10.2020

Σίμος Παπάνας

Ο Σίμος Παπάνας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1979. Σπούδασε βιολί, μπαρόκ βιολί, σύνθεση και μαθηματικά. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και τις ολοκλήρωσε στο Oberlin College και το Yale University στις ΗΠΑ. Καθηγητές του υπήρξαν ο Πέταρ Αρναούντοβ, ο Τάρας Γκαμπόρα, ο Έρικ Φρίντμαν (βιολί), η Μέριλιν Μακ Ντόναλντ (μπαρόκ βιολί) και ο Χρήστος Σαμαράς (σύνθεση).

Έχει συμπράξει με πολλές ορχήστρες ως σολίστας, ή διευθύνοντας από το βιολί, μεταξύ των οποίων η Staatskapelle Dresden, η ορχήστρα του θεάτρου Bolshoi, η ορχήστρα δωματίου της Ζυρίχης, η Kammerorchester Basel, η Camerata Salzburg, η Geneva Camerata, η Συμφωνική της Πράγας, οι κρατικές ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, η Καμεράτα της Αθήνας, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, η Φιλαρμονική της Σόφιας, οι Σολίστες της Σόφιας, η Συμφωνική Ορχήστρα της Κύπρου, η Συμφωνική του Μονάχου, η Φιλαρμονική ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, οι L’ Arte del Mondo (Γερμανία), οι American Bach Soloists, η New Century Chamber Orchestra (Σαν Φρανσίσκο) και η Philharmonia Moments Musicaux της Ταϊβάν. Έχει ηχογραφήσει σαν σολίστας για τις εταιρείες Deutsche Grammophon, BIS και Centaur. Μεταξύ των φεστιβάλ στα οποία έχει συμμετάσχει συγκαταλέγονται το φεστιβάλ του Verbier (Ελβετία), του Schleswig-Holstein (Γερμανία), τα Sommets Musicaux Gstaad (Ελβετία), το διεθνές φεστιβάλ βιολιού της Αγ. Πετρούπολης (Ρωσία), οι Baroktage Melk (Αυστρία), τα Bristol Proms (Αγγλία), το φεστιβάλ της Pollenca (Μαγιόρκα, Ισπανία), το Helicon Foundation (Νέα Υόρκη), το Odessa Classics (Ουκρανία), το Φεστιβάλ Αθηνών και το φεστιβάλ μουσικής του Τόκιο. Έχει παίξει σε κάποιες από τις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, όπως το Carnegie Hall (Νέα Υόρκη), το Palau de la Musica (Βαρκελόνη), η Μεγάλη Αίθουσα της Φιλαρμονικής της Αγ. Πετρούπολης και το Herbst Theater (Σαν Φρανσίσκο). Συνεργάζεται τακτικά με τον διεθνούς φήμης βιολονίστα Daniel Hope και έχει συμπράξει στα πλαίσια μουσικής δωματίου με κορυφαίους μουσικούς, μεταξύ άλλων, των φιλαρμονικών της Βιέννης, του Βερολίνου, της Νέας Υόρκης και της Φιλαδέλφειας. Έχει διδάξει σεμινάρια σε πανεπιστήμια όπως το McGill (Μοντρεάλ, Καναδάς), το κρατικό πανεπιστήμιο της Λουιζιάνα, το πανεπιστήμιο Soochow (Ταϊπέι, Ταϊβάν), η Ακαδημία Pancho Vladigerov (Σόφια, Βουλγαρία), το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, αλλά και στην ακαδημία της Staatskapelle Dresden. Οι συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί και ηχογραφηθεί σε πολλά μέρη του κόσμου (ΗΠΑ, Ρωσία, Καναδάς, Περού, Ιράν, Ιαπωνία, Ταϊβάν και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες), σε σημαντικές αίθουσες όπως η Musikverein της Βιέννης, η Tonhalle της Ζυρίχης και το National Concert Hall της Ταϊπέι, καθώς και σε θεατρικά φεστιβάλ όπου παρουσιάστηκε μουσική για θέατρο.

Από το έτος 2003 είναι μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.

Γεράσιμος Χοϊδάς

Ο πιανίστας και τσεμπαλίστας Γεράσιμος Χοϊδάς έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους πιο πολύπλευρους Έλληνες ερμηνευτές πληκτροφόρων οργάνων. Με σπουδές στην Ελλάδα (Δίπλωμα πιάνου με Άριστα παμψηφεί και Α’ βραβείο, Ανώτερα Θεωρητικά-Δίπλωμα Φούγκας με Άριστα) και στο εξωτερικό (Master και μεταπτυχιακό στο τσέμπαλο στο Lemmensinstituut και τη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας) ειδικεύθηκε στην ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία στο πιάνο και σε όργανα εποχής (τσέμπαλο, κλασικό και ρομαντικό φορτεπιάνο).

Εδώ και πολλά χρόνια είναι γνωστός στο ελληνικό κοινό για τις χαρακτηριστικές του ερμηνείες και ρεσιτάλ που περιλαμβάνουν συνεργασίες με κορυφαίους μαέστρους, σολίστ και τραγουδιστές, εμφανίσεις με ορχήστρες και σολιστικές εμφανίσεις στο πιάνο, τσέμπαλο και φορτεπιάνο. Τα τελευταία χρόνια διευθύνει το σύνολο μπαρόκ μουσικής Ensemble 1619 με μουσικούς και τραγουδιστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει εμφανιστεί με όλα τα κορυφαία μουσικά σχήματα της χώρας μας (Καμεράτα, Κρατική Ορχήστρα Αθήνας, Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ κ.ά.) στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σημαντικές στιγμές στην καριέρα του Γεράσιμου Χοϊδά περιλαμβάνουν τη Μουσική Προσφορά και την Τέχνη της Φούγκας του Johann Sebastian Bach (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 2008, Γερμανική Εκκλησία Αθηνών 2005 και 2019) και τα κοντσέρτα για τσέμπαλο του Johann Sebastian Bach (Καμεράτα - Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 2020). Με τέσσερα διαφορετικά πιάνα εποχής, ο Γεράσιμος Χοϊδάς παρουσίασε σειρά από 22 τραγούδια και έργα για σόλο πιάνο, με τη διακεκριμένη σοπράνο Φανή Αντωνέλου (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 2016).

Εκτός από το σύγχρονο πιάνο, ο Γεράσιμος Χοϊδάς εμφανίζεται με τα ιστορικά πληκτροφόρα όργανα της συλλογής του, που είναι η μεγαλύτερη στην Ελλάδα (γερμανικό και γαλλοφλαμανδικό τσέμπαλο, ρομαντικό φορτεπιάνο Pleyel). Το 2020 προστέθηκε στη συλλογή ένα κλασικό φορτεπιάνο, αντίγραφο πιάνου της εποχής των Μότσαρτ και Μπετόβεν (Anton Walter, Βιέννη 1792), κατασκευασμένο από τον κορυφαίο οργανοποιό ιστορικών πιάνων Paul McNulty.

Ο Γεράσιμος Χοϊδάς διδάσκει πιάνο, τσέμπαλο, μουσική δωματίου και ερμηνεία σε τραγουδιστές σε ωδεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Προσκαλείται τακτικά σε σεμινάρια και master classes σε όλη την Ελλάδα.

6.11.2020

Zefira Valova

Η Βουλγάρα βιολονίστα Zefira Valova συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων μουσικών που εξειδικεύονται στην παλαιά μουσική. Η παθιασμένη και χαρισματική ερμηνεία της έχει συγκινήσει το κοινό σε πολλά μέρη του κόσμου, όπου έχει εμφανιστεί είτε ως εξάρχουσα ορχήστρας είτε ως σολίστ είτε ως μουσικός δωματίου. Παράλληλα, με την έντονη δραστηριότητά της προωθεί στη γενέτειρά της το ρεπερτόριο της παλαιάς μουσικής.

Κατά τη σεζόν 2020-2021 θα διευθύνει την Ορχήστρα Il Pomo d'oro με τον Franco Fagioli στις ΗΠΑ και τον Jakub Józef Orliński στην Ασία και τη Νότια Αμερική, ενώ θα συμμετάσχει σε μια ευρωπαϊκή περιοδεία με το πρόγραμμα της Joyce DiDonato Favorite things.

Η Zefira Valova ίδρυσε το Φεστιβάλ Μπαρόκ Τεχνών της Σόφιας – μια μοναδική εκδήλωση αφιερωμένη στην παλαιά μουσική, που πραγματοποιείται κάθε χρονιά και φέτος βρίσκεται στη 14η διοργάνωσή της.

Ανάμεσα στα CD που εξέδωσε πρόσφατα βρίσκονται δύο άλμπουμ στην Deutsche Grammophon όπου διευθύνει άριες των Vinci και Handel με τον Franco Fagioli˙ ένα άλμπουμ στην Erato που περιλαμβάνει κοντσέρτα του Bach με τον βιολιστή Shunske Sato, όπου παίζει μαζί του στο Κοντσέρτο για δύο βιολιά BWV 1043˙ η ηχογράφηση της Αγριππίνας του Handel με την ίδια ως εξάρχουσα της ορχήστρας Il Pomo d'oro, υπό τη διεύθυνση του Maxim Emelyychev και με την Joyce DiDonato στον ομώνυμο ρόλο.

Είναι προσκεκλημένη εξάρχουσα και σολίστ της Μπαρόκ Ορχήστρας του Ελσίνκι με μουσικό διευθυντή τον Aapo Hakkinen. Επίσης ήταν εξάρχουσα στην Ορχήστρα Μπαρόκ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο σύνολο Les Ambassadeurs, έχοντας συνεργαστεί με τους Mortensen, Koopman, Onofri και άλλους.

Το 2017 βραβεύτηκε ως «Μουσικός της Χρονιάς» για την «Καλλιτεχνική Δραστηριότητά» της από τη Βουλγαρική Εθνική Ραδιοφωνία. Από το 2016 έως το 2019 συμμετείχε με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας σε διάφορα προγράμματα με ρεπερτόριο του 18ου αιώνα.

Η Zefira Valova παίζει με ένα βιολί Carcassi του 1760, ευγενική παραχώρηση του Ιδρύματος Jumpstart JR.

Σίμος Παπάνας

(βλ. παραπάνω)

David Bogorad

Ο Δανοαμερικανός βιολονίστας και βιολιστής David Bogorad ξεκίνησε βιολί στο Δανέζικο Ινστιτούτο Suzuki στην Κοπεγχάγη και στη συνέχεια μαθήτευσε με τον βιολιστή Odin Rathnam στην Πενσυλβάνια, παρακολουθώντας ταυτόχρονα μαθήματα με τον Kurt Nikkanen στη Νέα Υόρκη και τον Anker Buch στη Δανία.

Σπούδασε βιολί με υποτροφία στο Oberlin Conservatory of Music στις ΗΠΑ με τον διακεκριμένο καθηγητή Milan Vitek, με τον οποίο πήρε το Bachelor of Music, και συνέχισε στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Artist Diploma, μελετώντας παράλληλα μπαρόκ βιολί με καθηγήτρια τη Marylin McDonald. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του τιμήθηκε με το βραβείο “Louis and Annette Kaufmann” για τις εξαιρετικές του επιδόσεις.

Οι σπουδές του στη βιόλα ξεκίνησαν με την Karen Ritscher στο Oberlin Conservatory of Music και ολοκληρώθηκαν στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης αποκτώντας δίπλωμα με άριστα παμψηφεί και βραβείο εξαιρετικής ερμηνείας και δεξιοτεχνίας.

Ο David Bogorad έχει βραβευτεί στους διαγωνισμούς βιολιού Jacob Gade, Øresund Solistkonkurrence, National Danish String Competition και Sorantin Competition.

Σε ηλικία 19 ετών έκανε το ντεμπούτο του στο βιολί με την ορχήστρα της Εθνικής Δανέζικης Ραδιοφωνίας, ερμηνεύοντας το Κοντσέρτο για βιολί του Tchaikovsky. Έκτοτε έχει συμπράξει ως σολίστ με διάφορες ορχήστρες σε Ελλάδα, Γαλλία, Ελβετία, Δανία και ΗΠΑ και έχει εμφανιστεί σε ατομικά ρεσιτάλ διακεκριμένων φεστιβάλ στη Δανία, την Ελλάδα και τη Νορβηγία.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στις ΗΠΑ εμφανίστηκε στο Kennedy Center της Washington D.C. και ως μέλος του Prima Trio σε κύκλους συναυλιών και μεταξύ αυτών του Da Camera Society (Λος Άντζελες) και Dumbarton Oaks, σε περιοδείες στις περισσότερες πολιτείες των ΗΠΑ. Από το 2010 ήταν μέλος του Νέου Ελληνικού Κουαρτέτου στη βιόλα, καθώς και του Trio Quintillian στη Δανία.

Αξιοσημείωτη είναι η δισκογραφική του δράση με έργα Toru Takemitsu, Claude Debussy, Δημήτρη Δραγατάκη, Sergio Assad κ.ά., σε συνεργασία με τις εταιρείες Telarc, Ideal Classics, Clear Note.

Επιδιώκοντας την εξερεύνηση διαφορετικού ύφους ερμηνειών, παίζει μπαρόκ βιόλα σε διάφορα σύνολα παλαιάς μουσικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Από το 2009 κατέχει τη θέση του Β’ Κορυφαίου στα δεύτερα βιολιά της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.

Δήμος Γκουνταρούλης

(βλ. παραπάνω)

Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος

Ο Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος είναι ένας από τους πιο δυναμικούς και ενθουσιώδεις βιολοντσελίστες μιας νέας γενιάς Ελλήνων μουσικών. Παίζει με την ίδια άνεση τόσο μοντέρνο όσο και μπαρόκ βιολοντσέλο, με το ρεπερτόριό του να εκτείνεται από την πρώιμη μπαρόκ μέχρι και τη σύγχρονη μουσική δημιουργία. Η καλλιτεχνική του δραστηριότητα περιλαμβάνει εμφανίσεις σε σημαντικούς χώρους συναυλιών της Ελλάδας και της Ευρώπης, όπως μεταξύ άλλων Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, Palazzo Ducale Βίλνιους, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, «Φάρος» του ΚΠΙΣΝ, Pavillon Musical de la Comtesse du Bary στο Παρίσι. Το 2017 έκανε το ντεμπούτο του στην Αμερική ερμηνεύοντας τις Παραλλαγές σε ένα ροκοκό θέμα του Τσαϊκόφσκι. Έχει συμπράξει ως σολίστ με τις ορχήστρες του Δήμου Αθηναίων και την BSO της Φλόριντα. Από το 2018 διατελεί καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Μουσικού Φεστιβάλ Σάμου του Ιδρύματος Schwarz, το οποίο βραβεύτηκε ως καλύτερο φεστιβάλ της περιφέρειας για την περίοδο 2018-2019 από την Ένωση Κριτικών Θέατρου και Μουσικής. Ο ίδιος βραβεύθηκε το 2011 από τον ίδιο οργανισμό ως ο «καλύτερος πρωτοεμφανιζόμενος καλλιτέχνης της χρονιάς». Ανήσυχο πνεύμα, διευρύνει συνεχώς την καλλιτεχνική του δραστηριότητα επιδιώκοντας συνεργασίες στον χώρο του χορού και του θεάτρου με χορογράφους όπως ο Χρίστος Παπαδόπουλος και ο Pierre Magendie και με τη θεατρική ομάδα VASISTAS και την Αργυρώ Χιώτη. Διδάσκει βιολοντσέλο στην Αθήνα, ενώ έχει κληθεί να δώσει σεμινάρια στο πανεπιστήμιο της Φλόριντα. Είναι ιδρυτικό μέλος του Τρίο el Greco. Σπούδασε στο Conservatoire National de Région de Boulogne-Billancourt στο Παρίσι αποφοιτώντας με άριστα και δύο πρώτα βραβεία (Μουσικής δωματίου και Βιολοντσέλου) και στη Hochschule der Künste της Ζυρίχης, αποσπώντας πτυχία BA και MA. Καθηγητές του ήταν οι Xavier Gagnepain, Raphaël Chrétien και Roel Dieltiens στο βιολοντσέλο και η Hortense Cartier-Bresson στη μουσική δωματίου. Έχει παρακολουθήσει ενεργά σεμινάρια με τους Anner Bylsma, Philippe Müller και Jérôme Pernoo.

Vasily Ilisavsky

Ο Ρώσος πιανίστας Vasily Ilisavsky είναι γνωστός ως ειδικός στην ιστορική ερμηνεία πληκτροφόρων. Το πεδίο των ενδιαφερόντων του περιλαμβάνει όλες τις παραλλαγές του πιάνου και των προδρόμων του, από το τσέμπαλο και το βιεννέζικο φορτεπιάνο μέχρι τα μεγάλα πιάνα της περιόδου του ρομαντισμού.

Το 2008, ο Vasily Ilisavsky μετακόμισε στη Βουλγαρία μετά από μια μεγάλη καλλιτεχνική καριέρα στη Ρωσία και στην Ευρώπη. Έκτοτε έχει λάβει μέρος στα περισσότερα σημαντικά φεστιβάλ της Βουλγαρίας και έχει οργανώσει και διδάξει σε πολλά masterclasses. Συμμετέχει στο Φεστιβάλ Μπαρόκ Τεχνών της Σόφιας σχεδόν από την αρχή του, ενώ από τη σεζόν 2015-16 εμφανίζεται σε σειρά συναυλιών στο Bulgaria Chamber Hall.

20.11.2020

Δημήτρης Κούντουρας

Ο Δημήτρης Κούντουρας ειδικεύεται σε ιστορικά είδη φλάουτου και στη μουσική από τον μεσαίωνα μέχρι το μπαρόκ. Άρχισε τις σπουδές του στο φλάουτο με ράμφος και στο φλάουτο στη Θεσσαλονίκη με τους G. Gourdier και I. Macovei.

Σπούδασε φλάουτο με ράμφος, μπαρόκ φλάουτο και ιστορική ερμηνεία στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής της Ουτρέχτης (μεταπτυχιακό δίπλωμα σολίστ 2001) με τους H. ter Schegget και W. Hazelzet και με υποτροφία του ιδρύματος Marco Fodella με τους D. Bragetti και Μ. Gatti στην Ακαδημία Μουσικής του Μιλάνου. Συνέχισε τις σπουδές του στα ιστορικά είδη φλάουτου στο Ανώτατο Ωδείο της Βιέννης και στη μουσική του μεσαίωνα στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής του Τρόσινγκεν με τον K.Boeke (Master of Early Music).

Είναι διδάκτορας μουσικολογίας του ΕΚΠΑ ενώ υπήρξε μεταδιδακτορικός υπότροφος του ΚΕΑΕ για την έρευνά του Η μουσική των τροβαδούρων στο λατινικό Βασίλειο της Θεσσαλονίκης, 1204 (εκδ. Νεφέλη/Fairead 2016).

Ίδρυσε και διευθύνει το σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio ενώ έχει συνεργαστεί με τη Harmony of Nations Baroque Orchestra, με την Armonia Atenea και με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης (Ph. Jordan). Έχει εμφανιστεί στην Ευρώπη, στη Μέση και Άπω Ανατολή, σε φεστιβάλ και αίθουσες συναυλιών όπως η Sala Verdi του Μιλάνου, η Pablo Casals Hall του Τόκιο, το Konzerthaus της Βιέννης, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το φεστιβάλ Blumenthal του Τελ Αβίβ, το Banchetto Musicale του Βίλνιους, το J.S. Bach της Ρίγας, το Styriarte του Γκρατς, το Mousike’ του Μπάρι, το Via Medieval του Μάιντς κ.ά. Έλαβε μέρος στην ευρωπαϊκή περιοδεία της βραβευμένης παραγωγής όπερας Alessandro του G. Fr. Handel με την Armonia Atenea με παραστάσεις στο βασιλικό θέατρο των Βερσαλλιών, στη Salle Gaveau στο Παρίσι, στο Concertgebouw του Άμστερνταμ, στο Bozar των Βρυξελλών, στην αίθουσα Τσαϊκόφσκι της Μόσχας κ.α.

Έχει ηχογραφήσει με το Ex Silentio για τις γερμανικές εταιρείες Talanton (Στο φθινόπωρο του Βυζαντίου) και Carpe Diem (Μνήμη) και σε παραγωγές μπαρόκ όπερας για τις DECCA και MDG. Είναι ο συγγραφέας των βιβλίων Εισαγωγή στη ερμηνεία της μουσικής μπαρόκ (Orpheus ed.) και Ουμανισμός και μουσική στην Ιταλική Αναγέννηση (Fagottobooks).

Διδάσκει στο Ωδείο Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και είναι επισκέπτης καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής της Γενεύης. Είναι μέλος της καλλιτεχνικής επιτροπής του ευρωπαϊκού προγράμματος Emerging Plus Early Music στο Αμπρονέ της Γαλλίας.

Φανή Βοβώνη

Η Φανή Βοβώνη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε βιολί στο Κärnten Landeskonservatorium του Klagenfurt με τον Helfried Fister και στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Δραματικής Τέχνης της Βιέννης με τον Ernst Kovacic, όπου και αποφοίτησε με διάκριση. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα μπαρόκ βιολιού με τον Hiro Kurosaki και τον Reinhard Goebel.

Υπήρξε μέλος της European Union Youth Orchestra (2000) καθώς και της European Union Barock Orchestra (2004, 2006).

Ασχολήθηκε εντατικά με την ιστορική ερμηνεία, τη μοντέρνα μουσική καθώς και με ζητήματα δραματουργίας στη μουσική περφόρμανς.

Ζει στη Βιέννη όπου και συνεργάζεται με σύνολα όπως Klangforum Wien, Camerata Salzburg, Barruco, Concerto Stella Matutina, Il Pomo dOro, Black Page Orchestra, Cappela Leopoldina, Ensemble Prisma κ.ά. ενώ έχει λάβει μέρος σε διάφορα Φεστιβάλ στην Ευρώπη, καθώς και στη Βόρεια και Νότια Αμερική.

Παράλληλα έχει τακτική συνεργασία με τα ελληνικά σύνολα παλαιάς μουσικής Ex Silentio και Latinitas Nostra.

Υπό τη σκηνοθεσία του Σάββα Στρούμπου και σε συνεργασία με τη σοπράνο Φανή Αντωνέλου και την ηθοποιό Έλλη Ιγγλίζ ανέβασε το έργο Θραύσματα από τον Κάφκα (Kafka-Fragmente) στο θέατρο Άττις στην Αθήνα το 2018.

Ιάσων Ιωάννου

Ο Ιάσων Ιωάννου γεννήθηκε στη Δράμα. Είναι απόφοιτος Ανώτερων Θεωρητικών στην τάξη του Πέτρου Μπεκιαρίδη με πτυχία Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και Διπλώματος Bιολοντσέλου (τάξη Άγγελου Φιλίππου), με Άριστα παμψηφεί και διάκριση «Εξαιρετικής Μουσικής Ερμηνείας». Με υποτροφία από το Trinity College of Music και υπό την καθοδήγηση της Susan Sheppard στο Λονδίνο απέκτησε Master και Postgraduate Advanced Diploma, με ειδίκευση στο μπαρόκ τσέλο και τη μουσική ρητορική, όπου του απονεμήθηκαν τα βραβεία City Livery Prize 2004, Wilfred Stiff Prize 2004 και το Edgar Comley Certificate of Excellence 2005. Ως σολίστ και ως κοντίνουο στο μπαρόκ τσέλο και τη βιόλα ντα γκάμπα έχει εμφανιστεί σε σημαντικές αίθουσες μουσικής στη Βρετανία, την Ευρώπη και τη Νότια Αφρική, έχει ηχογραφήσει για το θέατρο, την τηλεόραση και το ραδιόφωνο για την MDG, την DECCA, την Aparte και την Deutsche Grammophon με την Καμεράτα (Armonia Atenea) υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, και με τους Latinitas Nostra. Ως σταθερό μέλος των Latinitas Nostra, των Ex Silentio και της Καμεράτας ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Διδάσκει στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας και στα θερινά σεμινάρια του Μουσικού Χωριού στον Άγιο Λαυρέντιο Πηλίου.

Πάνος Ηλιόπουλος

O Πάνος Ηλιόπουλος γεννήθηκε στο Ναύπλιο, όπου μελέτησε ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση με τον Κωνσταντίνο Νόνη και τον Χρήστο Ζερμπίνο, πιάνο με τον Νίκο Τσαλίκη και τον Σταύρο Κόλλια στο Δημοτικό Ωδείο Ναυπλίου και στο Ωδείο Ορφείο Αθηνών, όπως επίσης και μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Συνέχισε τις σπουδές του στη σύνθεση και το πιάνο με τους Sidney Corbett και Paul Dan αντίστοιχα στην Κρατική Ανώτατη Σχολή Μουσικής του Μανχάιμ στη Γερμανία. Παράλληλα σπούδασε τσέμπαλο και ιστορικά πληκτροφόρα στο Τμήμα Παλαιάς Μουσικής της Ανώτατης Σχολής Τεχνών του Άμστερνταμ με τους Menno van Delft, Richard Egarr, Miklós Spányi και Kris Verhelst, αποκτώντας τίτλο Master of Music.

Έχει συμμετάσχει ως συνθέτης και ερμηνευτής σε συναυλίες και φεστιβάλ ανά την Ευρώπη, μεταξύ άλλων στην Ελλάδα (Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Εθνική Λυρική Σκηνή, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, συμπράττοντας με ορχήστρες όπως ΚΟΘ, ΚΟΑ, Καμεράτα / Armonia Atenea και τα σύνολα παλαιάς μουσικής Latinitas Nostra και Ex Silentio), στη Γερμανία (Nationaltheater Mannheim, Badisches Staatstheater Karlsruhe, Berliner Oper), στην Ολλανδία (Φεστιβάλ Παλαιάς Μουσικής Ουτρέχτης, Φεστιβάλ Gaudeamus, Μuziekgebouw Amsterdam, Grachtenfestival Amsterdam, Orgelpark), στην Αυστρία (Resonanzen Festival, Theater an der Wien), στη Γαλλία (Festival de Royaumont, Théâtre du Capitole Τουλούζη), στην Ελβετία (με την Geneva Camerata) και στην Ιταλία (Urbino Festival), καθώς και σε ηχογραφήσεις και μεταδόσεις ραδιοτηλεοπτικών φορέων όπως Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, Deutschlandradio Kultur και SWR (Γερμανία), ORF (Αυστρία), Radio 4 / NPO2 (Ολλανδία), και των δισκογραφικών εταιρειών Etcetera και Passacaille (Βέλγιο).

Έχει διδάξει σεμινάρια ιστορικού αυτοσχεδιασμού στο Κονσερβατόριο του Άμστερνταμ, ερμηνεία της παλαιάς μουσικής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, καθώς και τσέμπαλο και εκκλησιαστικό όργανο στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Φωτογραφίες