Σχετικά
Μεγάλωσε! Έφτασε στα 62 του χρόνια. Κουβαλάει μνήμες απ την εποχή που ο Σωκράτης Καραντινός το «γέννησε» μαζί με επιφανείς Καβαλιώτες των γραμμάτων και των τεχνών και το ΚΘΒΕ το έκανε καλοκαιρινό του σπίτι. Τρείς μήνες κάθονταν ηθοποιοί και συνεργείο στην γύρω περιοχή, ετοίμαζαν παραστάσεις και τις έπαιζαν στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων. Έπειτα διευρύνθηκε χρονικά , απέκτησε διαφορετική μορφή απ την αρχική του « Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος», έγινε πολυπολιτισμικό, ξέφυγε απ τα στενά όρια των Φιλίππων, απλώθηκε σε όλη την πόλη και, πλέον, αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα της χώρας στην καλοκαιρινή περίοδο.
Από το 1957 έως το 2019 συναντάμε τέσσερις περίοδους στη διαχρονική πορεία του Φεστιβάλ. Η πρώτη ορίζεται από την τετραετία κατά την οποία τίθενται τα θεμέλιά του από τον αρχαιολόγο Δημήτριο Λαζαρίδη και τον φιλόλογο Χαράλαμπο Λαλένη (1957-1960).
Επόμενο σταθμό συνιστά η πορεία του Φεστιβάλ στο πλαίσιο του νεοσύστατου Κ.Θ.Β.Ε. (1961-1983). Τρίτη περίοδος, η διοργάνωσή του από τον Δήμο Καβάλας κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαπενταετίας (1984-1999) και, στην τελευταία εικοσαετία, την ευθύνη για τη διοργάνωσή του αναλαμβάνει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας αρχικά και μετέπειτα ο φορέας «Φεστιβάλ Φιλίππων» υπό την σκέπη της «ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑΣ».
Όλα αυτά τα χρόνια, το φεστιβάλ Φιλίππων φιλοξένησε πληθώρα παραστάσεων και εκδηλώσεων, φιλοξενήθηκαν στα προγράμματα του κρατικές, ημικρατικές και ελεύθερες θεατρικές σκηνές, αλλά και καλλιτέχνες από ευρύ κύκλο τεχνών. Φέτος, το Φεστιβάλ Φιλίππων έχει θεματική « Ομήρου Οδύσσεια- η τέχνη της επιβίωσης» διαβάστε το πλήρες πρόγραμμά του.
ΟΔΥΣΣΕΙΑ Ραψωδία ι
«Παιχνίδια επιβίωσης ΟΔΥΣΣΕΙΑ Ραψωδία ι» από τη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ, το Σάββατο 17 Αυγούστου στις 9 το βράδυ, στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Καβάλας (Φάρος) στο πλαίσιο του 62ουΦεστιβάλ Φιλίππων. Φημολογείται ότι στις 17 Αυγούστου ο Οδυσσέας, και ό,τι απόμεινε από το πλήρωμά του θα αποβιβασθούν στη Καβάλα. Με κάθε τρόπο, ακόμη και κολυμπώντας. Από το πρωί του Σαββάτου 17 Αυγούστου στην προκυμαία, στις παραλίες, στα καφενεία και στις πλατείες, ο Οδυσσέας και το πλήρωμά του θα προσπαθήσουν να μας αφηγηθούν τις περιπέτειές τους. Το ίδιο βράδυ, στο Φάρο, στις 21:00, θα μας αφηγηθούν μια από τις σημαντικότερες εμπειρίες τους. Τη συνάντηση με τον Κύκλωπα.Πολίτες της Καβάλας έχετε το νου σας! Οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Κατερίνα Πέκη, Γιώργος Σκαρλάτος, Αλέξανδρος Τωμαδάκης, Ελισάβετ Νικολαΐδου, Μυρσίνη Καρματζόγλου, Σοφία Στυλιανού, Δήμητρα Καραγιώργου και Σπύρος Δασκαλάκης, με την καθοδήγηση του Διευθυντή Σπουδών της Σχολής Γιάννη Ρήγα, επιχειρούν να μας ξεναγήσουν στις ραψωδίες της «Οδύσσειας».
Διδασκαλία-Σκηνοθεσία Γιάννης ΡήγαςΚοστούμια Χρήστος Μπρούφας
Ο Άνθρωπος – Θεός των αδικημένωνΑρχαίο Θέατρο Φιλίππων Κυριακή 18 Αυγούστου στις 21.00Ο «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου, παρουσιάζεται από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας την Κυριακή 18 Αυγούστου στις 9 το βράδυ στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων. «Ίσως το πιο φωτισμένο κείμενο όλων των εποχών», όπως σημειώνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., Σταύρος Τσακίρης, ο οποίος υπογράφει τη σκηνοθεσία.Ο Σταύρος Τσακίρης είδε στο πρόσωπο και την ερμηνευτική δεινότητα της βραβευμένης με Olivier Award, ως καλύτερη ηθοποιός, Kathryn Hunter (Κάθρυν Χάντερ) τον ιδανικό Προμηθέα και η διεθνούς φήμης ελληνικής καταγωγής ηθοποιός, αποδέχτηκε με θέρμη την πρόσκλησή του να ενσαρκώσει τον ομώνυμο ρόλο. Ας σημειωθεί ότι ο ρόλος του Προμηθέα ερμηνεύεται για πρώτη φορά παγκοσμίως από μια γυναίκα ηθοποιό. Πώς όμως αλλιώς, όταν μιλάμε για ένα ρόλο που αντιπροσωπεύει το ανθρώπινο είδος να υπάρχει διαχωρισμός σε άντρα ή γυναίκα.Η συνάντηση του Σταύρου Τσακίρη με τη μεγάλη Βρετανίδα ηθοποιό έγινε πέρυσι το καλοκαίρι, οπότε και συμφωνήθηκε να παρουσιαστεί η τραγωδία του Αισχύλου και μάλιστα στα Ελληνικά. «Η Κάθρυν Χάντερ είναι Ελληνικής καταγωγής αλλά δεν είχε ερμηνεύσει έως τώρα κάποιον ρόλο στα Ελληνικά», τονίζει ο Σταύρος Τσακίρης. «Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου κι έχει αναγνωρισθεί παντού σαν μια από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας.»Το πιο εμβληματικό έργο του Αρχαίου Ελληνικού κόσμου παρουσιάζεται από την παράσταση σαν ένας παντοτινός λαϊκός θρύλος που ισχύει ακόμη στο σημερινό ταραγμένο κόσμο χωρίς ετεροχρονισμούς γιατί παραμένει να είναι μια ανοιχτή πληγή.Όσο οι προκαταλήψεις απέναντι στην Ελευθερία του ατόμου ισχύουν, όσο ο ανθρώπινη σκέψη ποδηγετείτε από θρησκείες και εξουσίες, όσο υπάρχει εκμετάλλευση από άνθρωπο σε άνθρωπο κι όσο η βία απλώνει τον ιστό της ο Προμηθέας θα παραμένει δεσμώτης κάπου στη γη, μέσα στις μεγαλουπόλεις. Περιμένει ακόμη να τον ελευθερώσουμε.Ο Σταύρος Τσακίρης έχει παρουσιάσει έως τώρα 19 παραστάσεις τραγωδιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ο «Προμηθέας» είναι η πέμπτη παρουσία του στο Φεστιβάλ Επιδαύρου.Στην παράσταση τον κεντρικό ρόλο του «Αφηγητή» κρατά ο πλέον εμβληματικός Έλληνας ηθοποιός στο Αρχαίο Δράμα Νικήτας Τσακίρογλου, ο οποίος έχει υποδυθεί ο ίδιος τον Προμηθέα στο παρελθόν δυο φορές.Στο ρόλο του Ήφαιστου είναι ο Δημήτρης Πιατάς που για πρώτη φορά ερμηνεύει έναν τραγικό ρόλο, παρά την πλούσια παρουσία του στο φεστιβάλ Επιδαύρου.Η Πέγκυ Τρικαλιώτη υποδύεται την Ιώ. Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης στο ρόλο του «Κράτους» και ο Γεράσιμος Γενατάς κρατά τον ρόλο του Ωκεανού.Τέλος, το ρόλο του Ερμή μοιράζονται τρεις από τους πιο πολλά υποσχόμενους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς: η Ηλιάνα Μαυρομάτη, η Αντιγόνη Φρυδά και ο Κωσταντίνος Νικούλι.Ο εννεαμελής χορός έχει ως Κορυφαίο το παλαιό στέλεχος του ΔΗ. ΠΕ. ΘΕ Πάτρας Περικλή Βασιλόπουλο.
«Περιπλάνηση – Γραφή – Κατοίκηση»
Σοφία Βυζοβίτη – Μάρτζη ΚοντέσσαΠαλιά ΜουσικήΣάββατο 10 Αυγούστου, ώρα 18.00 – 22.00Εργαστήριο με θέμα «Περιπλάνηση – Γραφή – Κατοίκηση», θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 10 Αυγούστου από τις 6 το απόγευμα έως τις 10 το βράδυ στην Παλιά Μουσική στο πλαίσιο του 62ουΦεστιβάλ Φιλίππων,Η αρχιτεκτονική, μητέρα των τεχνών, ικανοποιεί τη βαθύτερη ανάγκη του ανθρώπου για τη δημιουργία εστίας. Στη δημιουργική γραφή μιλάμε για την αρχιτεκτονική του λόγου. Κατ’ ουσία τον τρόπο με τον οποίο οικοδομείται μια ιστορία. Η συγγραφέας του βιβλίου «Μικροκατοικία – Άτλαντας για Αρχιτέκτονες» Αρχιτέκτων Σοφία Βυζοβίτη συνεργάζεται με τη Διδάσκουσα του τμήματος Δημιουργικής Γραφής του Σ.Φ.Γ.Τ Μάρτζη Κοντέσσα για τη δημιουργία ενός εργαστηρίου δημιουργικής γραφής ανοιχτό στο κοινό.Αρχιτεκτονικές εκφάνσεις της ελάχιστης διαβίωσης πρωταγωνιστούν στη συζήτηση. Η δραγασιά και ο φάρος, το δεντρόσπιτο και η καμπίνα, η καλύβα και ο θάλαμος, το τροχόσπιτο και το κοντέινερ γίνονται φανταστικοί τόποι μιας εφήμερης κατοίκησης. Με θεματικούς άξονες την περιγραφή, το χαρακτήρα και την πλοκή το κοινό εμψυχώνεται και καθοδηγείται να συγγράψει ένα αφηγηματικό κείμενο ως δυνητικός κάτοικος μιας μικροκατοικίας.Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με μεγαλόφωνες αναγνώσεις των κειμένων που θα ενεργοποιήσουν τις αισθήσεις στο ατμοσφαιρικό εσωτερικό του τζαμιού Χαλίλ Μπέη.
Είσοδος ελεύθερη.
Αρχαίο Θέατρο ΦιλίππωνΠαρασκευή 9 Αυγούστου στις 21.00Η παράσταση «Δον Ζουάν» παρουσιάζεται την Παρασκευή 9 Αυγούστου στις 9 το βράδυ, στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων.Τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει ο Θέμης Μουμουλίδης με τον Νίκο Κουρή στον πρωταγωνιστικό ρόλο, τη Ζέτα Μακρυπούλια στον ρόλο της Ελβίρας και τον Μάκη Παπαδημητρίου στον ρόλο του Σγαναρέλ.
Στον Δον Ζουάν, ο Μολιέρος πραγματεύεται έναν από τους μεγαλύτερους σύγχρονους μύθους, δίνοντας την ισχυρότερη λογοτεχνική ενσάρκωση του θρυλικού ήρωα και ένα από τα πιο γοητευτικά όσο και αινιγματικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας.
Προκλητικό μείγμα κοινωνικής σάτιρας και μεταφυσικής ανησυχίας, το έργο που υπήρξε αντικείμενο σκανδάλου και λογοκρισίας από την πρώτη κιόλας παρουσίασή του και πολεμήθηκε στην εποχή του όσο κανένα, διατηρεί μέχρι σήμερα το σφρίγος και την ανατρεπτική του δύναμη.
Η παράσταση είναι μια παραγωγή της 5ης Εποχής του σκηνοθέτη Θέμη Μουμουλίδη που έχει στο ενεργητικό του, πολλές παραγωγές υψηλού επιπέδου και αισθητικών απαιτήσεων και επί σειρά ετών παρουσιάστηκαν με επιτυχία σε όλη την Ελλάδα.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Θέμης Μουμουλίδης
Μετάφραση: Παναγιώτα Πανταζή
Σκηνικό: Παναγιώτα Κοκόρου
Μουσική: Νίκος Πλατύραχος
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
Κινησιολογία: Σεσίλ Μικρούτσικου
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκυ Παναγιωτοπούλου
Βοηθός κινησιολόγου: Νικολέτα Καρμίρη
Διεύθυνση Παραγωγής: Νόρα Φαγά
Artwork: Γεωργία Αλεβιζάκη
Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού
Τους ρόλους ερμηνεύουν: Νίκος Κουρής, Ζέτα Μακρυπούλια, Μάκης Παπαδημητρίου, Δημήτρης Καραμπέτσης, Ηρώ Μπέζου, Γιάννης Σοφολόγης, Μιχάλης Τιτόπουλος, Ιωάννης Καπελέρης, Ελίζα Σκολίδη
Τιμές εισιτηρίων: 18 € κανονικό, 15 € μειωμένο
Προπώληση 15 € (για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων).
Προπώληση:
Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ την ημέρα της παράστασης θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του Αρχαίου Θεάτρου Φιλίππων από τις 19:00 το απόγευμα.
Κρηνίδες: Café «Προσκήνιο», Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, τηλ. 2510516090
Δράμα: «Americanino» Γ. Παπανδρέου 30, Τηλ. 2521058206
Ξάνθη: Βιβλιοπωλείο «ΔΥΟ», Βενιζέλου 29, τηλ: 25410-27777
Ηλεκτρονική προπώληση: viva.gr
«Ομήρου Οδύσσεια στην ποντιακή διάλεκτο»
Ντο πρώτα εγώ να λέγω σεν, ντο υστερόν ν’αφήνω
Τ’ εδέκαν έμεν οι θεοί αμέτρητα τα πάθια
Α ΣΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑΝ ΤΗ ΟΜΗΡΟΥ
Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
Κυριακή 11 Αυγούστου στις 21.00
Μια διαφορετική Οδύσσεια στην ποντιακή διάλεκτο μεταφρασμένη από τον Πόντιο συγγραφέα Παύλο Κοτανίδη θα παρουσιαστεί την Κυριακή 11 Αυγούστου στις 9 το βράδυ, στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππωναπό τον γιο του, ηθοποιό Γιώργο Κοτανίδη.
Ο Παύλος Κοτανίδης χρειάστηκε πολλά χρόνια δουλειάς για να μεταφέρει το συγκλονιστικό έπος του Ομήρου στην Ποντιακή διάλεκτο, την συγγενέστερη με την Ιωνική διάλεκτο στην οποία είναι γραμμένα τα Ομηρικά έπη. Στην πανηγυρική παρουσίαση της έκδοσης που έγινε από τις εκδόσεις «ΚΑΚΤΟΣ» στην Παλιά Βουλή, ο κορυφαίος φιλόλογος Μιχάλης Κοπιδάκης που μελέτησε το κείμενο και την μετάφραση, χαρακτήρισε τον Παύλο Κοτανίδη «επιδέξιο μεταφραστή και σοφό ποιητή».
Μια παράσταση θεατρικού αναλόγιου στα πλαίσια του οποίου ο ηθοποιός θα διαβάσει χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την Οδύσσεια με συνοδεία ποντιακής λύρας από τον κορυφαίο λυράρη Παναγιώτη Κογκαλίδη.
Κι όντες η ροδοδάχτυλος νυχτοθρεμέντσα Αυγούλα εφάνθεν…
Ο Γιώργος Κοτανίδης διαβάζει αποσπάσματα της «ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ» στην Ποντιακή διάλεκτο
Μετάφραση στην Ποντιακή διάλεκτο: Παύλος Κοτανίδης
Μουσική συνοδεία λύρας: Παναγιώτης Κογκαλίδης
Φιλική συμμετοχή στα χορευτικά: Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Μαυροβάτου «ΤΟ ΚΑΡΣ»
Παύλος Κοτανίδης
Ο Παύλος Κοτανίδης είναι Πόντιος συγγραφέας και μεταφραστής που γεννήθηκε στο Καρς του Αντικαυκάσου στον ευρύτερο Πόντο το 1915 και ήρθε πρόσφυγας στην Ελλάδα το 1922 από το Νοβοροσίσκ της Ρωσίας, σε ηλικία επτά ετών.
Η οικογένειά του εγκαταστάθηκε μαζί με άλλους καρσλήδες στον Μαυρόβατο Δράμας.
Πολέμησε εναντίον της Γερμανίας σαν έφεδρος ανθυπολοχαγός στο Παρανέστι Δράμας και πιάστηκε αιχμάλωτος από τους Γερμανούς. Εν συνεχεία υπηρέτησε στον δικαστικό κλάδο σαν γραμματέας Πρωτοδικών.
Υπήρξε άριστος γνώστης της ποντιακής διαλέκτου την οποία γνώριζε «από πρώτο χέρι» επειδή την έζησε αλλά και επειδή την μελέτησε διεξοδικά.
Έχει μεταφράσει την «Οδύσσεια» και την «Ιλιάδα» του Ομήρου στην ποντιακή διάλεκτο καθώς και αρκετά έργα των αρχαίων τραγικών μας και κωμωδίες του Αριστοφάνη.
Η μετάφρασή του της «Ειρήνης» έχει παιχτεί πριν τριάντα πέντε χρόνια στα πλαίσια των εκδηλώσεων «Αθήνα πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης» από την «Νέα Ποντιακή Σκηνή» του Λάζου Τερζά με μεγάλη επιτυχία και εξαιρετικές κριτικές.
Ήδη από το 1951 εξέδωσε και ανέβασε στην Δράμα το ποντιακό ηθογραφικό ερωτικό δράμα «Ναϊλοί ποι’ κ’ εξέρ» και την δεκαετία του ’80 το δράμα «Τη νύφες το μας». Έγραψε αρκετά θεατρικά έργα στην ποντιακή αλλά και στην νέα ελληνική, αρκετά από αυτά έχουν παιχτεί από ποντιακούς συλλόγους. Ο ίδιος σκηνοθετούσε τα έργα του στον «Σύλλογο Ποντίων Ζωγράφου» όπου δίδασκε και την ποντιακή διάλεκτο.
Το 1939 παντρεύτηκε την Θρακικής καταγωγής Ευαγγελία Τενεκετζή και απέκτησαν τρία παιδιά. Απεβίωσε το 200
Γιώργος Κοτανίδης
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Tελείωσε τη Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου στην Αθήνα και αμέσως συμμετείχε στη δημιουργία του ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, όπου έμεινε την περίοδο (1970-75), και πήρε μέρος στις παραστάσεις: “Όπερα του ζητιάνου” του Τζων Γκαίη, “Ιστορία του Αλή Ρέτζο” του Π. Μάρκαρη, “Η πτήση του Λίντμπεργκ” του Μπ. Μπρεχτ, “Κι’εσύ χτενίζεσαι”, “Μια ζωή Γκόλφω” του Σπ. Περεσιάδη, και “Ο Τυχοδιώκτης” του Μ. Χουρμούζη.
Στη συνέχεια συνεργάστηκε με πολλούς θιάσους, σκηνοθέτες και ηθοποιούς και έπαιξε ρόλους σε όλα τα θεατρικά είδη.
Το 2004 δημιουργεί τον θίασο «Σαλτιμπάγκοι» και ανεβάζει το έργο του Πήτερ Παρνέλ “QED” ή “Τι απέδειξε ο κύριος Φάυνμαν” όπου έπαιξε τον επώνυμο ρόλο. Την σεζόν 2006-7, έπαιξε τον Κουρτ Γκέντελ στο έργο του Απόστολου Δοξιάδη «Δέκατη έβδομη νύχτα», το έργο του Ερίκ Εμμανουέλ Σμιτ «Μια τρελή μέρα» ερμηνεύοντας τον Ντιντερό, το «Rock “n” Roll του Τομ Στόπαρντ κ.α.
Συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο στα έργα “Περικλής“ του Σαίξπηρ και “Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα“ του Ο νηλ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, στην “Δυτική αποβάθρα” του Κολτές σε σκηνοθεσία Ludovic Lagarde, σε σκηνοθεσία Barbara Weber και στην “Πρόβα νυφικού” σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη.
Έγραψε και σκηνοθέτησε το έργο “OMΠΙΝΤΑ, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη” όπου έπαιξε τον ομώνυμο ρόλο.
Τελευταία έπαιξε τον ρόλο του Μαιτρ-Μεφίστο στο “Δείπνο” του Χέρμαν Κοχ, σε σκηνοθεσία Λίλυς Μελεμέ.
Έπαιξε σε πολλές ελληνικές και διεθνείς κινηματογραφικές ταινίες καθώς και σε πολλές τηλεοπτικές παραγωγές.
Συγγραφή
Το 1996 δημοσιεύεται η νουβέλα του “Περί Μαιάνδρου”, Γαβριηλίδης
Το 1999 το μυθιστόρημα “Απρόσμενα Αισθήματα”, Γαβριηλίδης.
Το 2004, το ιστορικό μυθιστόρημα “Οι σαλτιμπάγκοι” Καστανιώτης,
Το 2011 το «Όλοι μαζί, Τωρα!» Χρονικό-μαρτυρία, Καστανιώτης».
Το 2016 την ποιητική συλογή «Ηθοποιός σημαίνει φως»;
Έγραψε το σενάριο της ταινίας “ΠΑΜΠΤΩΧΟΙ Α.Ε” και του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ «Μ. Χουρμούζης».
Εκδοτική δράση: Ίδρυσε μαζί με τον Θωμά Κακουλίδη τον εκδοτικό οίκο ΙΘΑΚΗ και εξέδωσε βιβλία για την τέχνη και τον πολιτισμό: Θέατρο, κινηματογράφο, λογοτεχνία και μουσική.
Παναγιώτης Κογκαλίδης
Ασχολείται με την ποντιακή λύρα σαν επαγγελματίας μουσικός από το 1988 και έχει στο ενεργητικό του πολλές δισκογραφικές δουλειές. Παίζει επίσης μπουζούκι και παραδοσιακό βιολί.
Έχει παρακολουθήσει μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής.
Είναι δάσκαλος ποντιακής λύρας και μαθητές του έχουν πάρει διακρίσεις σε πανελλήνιους διαγωνισμούς.
Έχει εργαστεί ως μουσικός, αλλά και ως δάσκαλος, σε ποντιακούς συλλόγους στην Αυστραλία, Αμερική και Ευρώπη.
«Λωξάντρα» της Μαρίας Ιορδανίδου
Φρούριο Καβάλας
Τετάρτη 7 και Πέμπτη 8 Αυγούστου στις 21.00
Η «Λωξάντρα» της Μαρίας Ιορδανίδου, παρουσιάζεται την Τετάρτη 7 και την Πέμπτη 8 Αυγούστου στο Φρούριο Καβάλας στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων, από έναν πολυπληθή θίασο ηθοποιών και μουσικών, με επικεφαλής την Ελένη Κοκκίδου (Λωξάντρα), τον Γιώργο Αρμένη (Δημητρός), τον Μιχάλη Μητρούση, την Ευαγγελία Μουμούρη και την Σοφία Παπάζογλου (τραγουδίστρια Ευθαλία) που ζωντανεύουν την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμα, τα τραγούδια, τις γεύσεις και τις μυρωδιές μιας ξεχασμένης Ελλάδας
Η «Λωξάντρα», βασισμένη στο συναρπαστικό μυθιστόρημα της Μαρίας Ιορδανίδου, σε θεατρική απόδοση του Άκη Δήμου και σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη είναι μια γοητευτική παράσταση-ταξίδι στο χρόνο, μέσα από τα μάτια και τις συνταγές μιας χαρισματικής γυναίκας.
Η θρυλική κοκόνα από την Πόλη
Τέλη 19ου αιώνα-αρχές 20ου. Μια μεσοαστική ελληνική οικογένεια της Κωνσταντινούπολης ζει τις μικρές και τις μεγάλες στιγμές της καθημερινότητάς, με φόντο τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Στον πυρήνα της, η κοκόνα Λωξάντρα. Μια λαϊκή γυναίκα που έχει αγάπη για τη ζωή και τους γύρω της. Πανέξυπνη, στοργική, αλλά και χαρισματική μαγείρισσα. Σημειώστε ένα από τα μυστικά της: «Τη σαρδέλα καλά να τη λαδώσεις πρέπει και μετά πάνω σε κληματόφυλλα να την ψήσεις-όλα εγώ θα σε τα λέω;». Στην παράσταση θ’ αποκαλύψει περισσότερα!
Η Λωξάντρα δεν είναι γέννημα συγγραφικής φαντασίας, αλλά πρόσωπο υπαρκτό. Συγκεκριμένα, η γιαγιά της Μαρίας Ιορδανίδου. Η τελευταία το 1962 και σε ηλικία 65 χρονών μετέφερε στο ομώνυμο μυθιστόρημα την ιστορία αυτής της δυναμικής γυναίκας, περιγράφοντας παράλληλα με χιούμορ και ζηλευτή ζωντάνια τα έθιμα και τη ζωή των Ελλήνων της Πόλης.
Ελάτε, λοιπόν, να θυμηθούμε οι παλαιότεροι και να μάθουμε οι νεότεροι τα παλιά, να γελάσουμε και να συγκινηθούμε. Και πού ξέρετε, ίσως η Λωξάντρα σας φιλέψει και λίγο από τον ξακουστό χαλβά της.
Ταυτότητα παράστασης
Θεατρική μεταφορά: Άκης Δήμου
Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης
Σκηνικά-Κοστούμια: Έρση Δρίνη
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Χορογράφος: Δήμητρα Γρατσιούνη
Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Κυριακού
Φωτογράφος: Μαριλένα Αναστασιάδου
Οργάνωση Παραγωγής: Ντόρα Βαλσαμάκη
Παραγωγή: Θεατρικές επιχειρήσεις Τάγαρη
Πρωταγωνιστούν: Ελένη Κοκκίδου, Γιώργος Αρμένης, Μιχάλης Μητρούσης, Ευαγγελία Μουμούρη, Χρύσα Παπά
Συμμετέχουν αλφαβητικά οι: Κατερίνα Αντωνιάδου, Χρήστος Ζαχαριάδης, Αλεξάνδρα Καρακατσάνη, Κωνσταντίνος Κυριακού, Γιάννης Κουκουράκης, Αλεξία Μουστάκα, Κοραλία Τσόγκα, Σόλων Τσούνης, Αλμπέρτο Φάις, Μαρία Χάνου, Χριστίνα Ψάλτη
«Τραγουδίστρια Ευθαλία» η Σοφία Παπάζογλου
Μουσική: Ανδρέας Κατσιγιάννης
Διάρκεια παράστασης: 120 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: 20€ κανονικό και 15€ μειωμένο (φοιτητικό, άνεργοι, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ και παιδικό από 6 έως 12 ετών)
Προπώληση:
Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ τις ημέρες των παραστάσεων θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του Φρουρίου Καβάλας από τις 19:00 το απόγευμα.
Ηλεκτρονική προπώληση: viva.gr
«Οδυσσέα, κάνε μου like»
του Κωνσταντίνου Παπαχαράλαμπου
Φυλακές Φρουρίου Καβάλας
Η εναλλακτική performance «Οδυσσέα, κάνε μου like», παρουσιάζεται την Τρίτη 6 Αυγούστου στις 9 το βράδυ στις Φυλακές Φρουρίου Καβάλας στο πλαίσιο του 62ουΦεστιβάλ Φιλίππων,
Η αναζήτηση και ο νόστος του Οδυσσέα της διπλανής πόρτας στη σημερινή εποχή των social media, σε μια εναλλακτική εκδοχή της Οδύσσειας. Ο άνθρωπος που αναζητεί και αναζητείται ζωντανεύει στη σκηνή μέσα από στίχους. Η performance είναι βασισμένη στο τρίτο βιβλίο ποίησης του Κωνσταντίνου Παπαχαράλαμπου 3: Ανθρώπων Ιστορία (εκδόσεις Κουκουνάρι, 2018), το υβριδικό pop project για την επανάληψη του εγώ στα social media.
Είσοδος ελεύθερη
Παπαχαράλαμπος Κωνσταντίνος
Ο Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος γεννήθηκε στην Καβάλα το 1988. Σπούδασε αγρονόμος – τοπογράφος μηχανικός στο ΑΠΘ, καθώς και Real Estate στο Cass Business School του Λονδίνου. Από το 2008 δημοσιεύει ποιήματα, μικρές ιστορίες και κριτικές σε περιοδικά όπως τo [ΦΡΜΚ], Εντευκτήριο, Lifo, Athens Voice, Unfollow, e-poema κ.ά.. Έγραψε το πρότζεκτ ποίησης K–On (εκδόσεις Εντευκτηρίου, 2011), ένα concept βιβλίο για το νέο ξεκίνημα με βάση την τοπολογία, το διάλογο και το μινιμαλισμό. Το 2015 κυκλοφόρησε το νέο του βιβλίο ποίησης Είναι (εκδόσεις ΦΡΜΚ), ένα πειραματικό πρότζεκτ σημείων του χώρου για τη ζωή που συμβαίνει ταυτόχρονα. Η πρόσφατη ανθολογία Futures: Poetry of the Greek Crisis του βρετανικού οίκου Penned in the Margins συμπεριέλαβε στα αγγλικά το ποίημα «Το χάος» από το Είναι. Ποιήματα του Είναι παρουσιάστηκαν με performances στα ελληνικά στην Αθήνα και στα αγγλικά στο Λονδίνο (Curious Body Soufflé exhibition). Ποιήματα από τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί στα γερμανικά και τα ρωσικά και συσχετίστηκαν με την κρίση στην Ελλάδα και την Ευρώπη και την avant-garde ελληνική ποιητική σκηνή. Από το 2010 ζει στο Λονδίνο όπου εργάζεται ως τοπογράφος ανάπτυξης ακινήτων.
«The Golden Odyssey» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη
Θεατρική Ανάγνωση
Παραλία Καβάλας
Δευτέρα 5 Αυγούστου, ώρα 21.00
Ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης μετά από παραγγελία του Φεστιβάλ Φιλίππων, έγραψε και παρουσιάζει τη διήγηση με τίτλο «The Golden Odyssey», τη Δευτέρα 5 Αυγούστου στις 9 το βράδυ στην Παραλία Καβάλας στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων,
«Μια διήγηση που έγραψα για το Φεστιβάλ Καβάλας, μια αφήγηση που δεν στηρίζεται κατ΄ανάγκη σε φανταστικά γεγονότα…
Ένας θίασος ελληνικός αναλαμβάνει να αναπαραστήσει επεισόδια της Οδύσσειας σε μια πανάκριβη παραγωγή παραγγελία ενός Ρώσου ολιγάρχη. Το δεκαήμερο ταξίδι, στα ελληνικά πέλαγα και νησιά, είναι μια διαφορετική «Οδύσσεια» για κάθε πλευρά. Η ελληνική αποστολή, που αναγκάζεται να υποκύψει στις απαιτήσεις του Ρώσου και της οικογένειάς του, ο προσεταιρισμός του πολυμήχανου Οδυσσέα στο προφίλ ενός σύγχρονου δισεκατομμυριούχου.
Για ποια Οδύσσεια μιλάμε λοιπόν, για την πολύχρυση ρώσικη παραγωγή ή τον αγώνα μερικών καλλιτεχνών να επιβιώσουν στις αρχές της οικονομικής κρίσης;
Ένα κωμικό, γλυκόπικρο κείμενο, όπως άλλωστε είναι η πηγή του, οι θαυμαστές ραψωδίες. Μια σύγχρονη ματιά στην δική μας Οδύσσεια, χωρίς σοβαροφάνεια και με αληθινή αγάπη για το μακρινό, πολύτιμο τραγούδι του Ομήρου».
Θεόδωρος Γρηγοριάδης
Διαβάζουν οι ηθοποιοί : Εύα Οικονόμου – Βαμβακά, Παύλος Σταυρόπουλος
Είσοδος ελεύθερη
«Οδυσσεβάχ» της Ξένιας Καλογεροπούλου
Φρούριο Καβάλας
Κυριακή 4 Αυγούστου, ώρα 21.00
Ο «Οδυσσεβάχ» της Ξένιας Καλογεροπούλου παρουσιάζεται από την παιδική σκηνή του Φώτη Σπύρου την Κυριακή 4 Αυγούστου στις 9 το βράδυ, στο Φρούριο Καβάλας στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων,
Ένα από τα πιο σημαντικά κείμενα του θεάτρου για παιδιά, βασισμένο στους μύθους, στα λαϊκά παραμύθια και την επική λογοτεχνία. Ένα γοητευτικό μαγικό ταξίδι σε χώρες ονειρικές, με αλλόκοτους ήρωες, ένα παραμύθι όπου τα πάντα είναι δυνατά και αδύνατα.
Η Ξένια Καλογεροπούλου έγραψε την ιστορία του Οδυσσεβάχ από την Ιθαγδάτη που ταξιδεύει ψάχνοντας το Κυκλολωτογοργοκιρκιλάριζο, χρησιμοποιώντας στοιχεία από την Οδύσσεια, από τις Χίλιες και μία νύχτες, και πολλά άλλα παραμύθια.
Δρακοκύκλωπες, Λωτοφάγοι, Πειρατές, Σειρήνες, Γοργόνες, η Μάγισσα Κιρκίλα, η Πριγκίπισσα Λαριζάτ και το πλήρωμα του Οδυσσεβάχ μας προκαλούν να ζήσουμε την περιπέτεια.
Το καράβι του Οδυσσεβάχ περνάει από το νησί των Λωτοφάγων, ακούει το μαγεμένο τραγούδι των Σειρήνων, συναντάει την Γοργόνα και τη Μάγισσα Κιρκίλα, κινδυνεύει στη χώρα της Λαριζάντ, της αγέλαστης πριγκίπισσας, περνά από χώρες που μιλούν με ένα φωνήεν, από λίμνες, δάση και ποτάμια… κι εκεί που πιστεύει πως όλα τέλειωσαν βλέπει μπροστά του τη στεριά κι ένα μικρό παιδί σε μια βάρκα. Να είναι άραγε η Ιθαγδάτη;
Μία ιδανική παράσταση για παιδιά αλλά και μεγαλύτερους θεατές που ονειρεύονται ακόμη και πιστεύουν στην επίτευξη του στόχου, στην αξία της προσπάθειας, στην αξία της οικογένειας και της πατρίδας, στη νίκη του καλού και του δικαίου. Μία παράσταση με πανανθρώπινα μηνύματα ουσιαστικά και επίκαιρα.
Ο Οδυσσεβάχ έχει μεταφραστεί σε 8 γλώσσες, έχει παρουσιαστεί από αρκετούς ξένους θιάσους, αλλά και από 10 ελληνικά ΔΗΠΕΘΕ. Την έχουν απολαύσει εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά μικρά και μεγάλα. Χαρίστε φέτος και σείς αυτήν την μοναδική εμπειρία στα αγαπημένα σας πρόσωπα.
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΑΣ ΣΥΝΘΕΤΗ ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ
Κείμενο: Ξένια Καλογεροπούλου
Μουσική: Διονύσης Σαββόπουλος
Σκηνοθεσία: Φώτης Σπύρος
Χορογραφίες/κινησιολογία: Ηλίας Μπαγεώργος
Σκηνικά: Σπύρος Στάης
Κοστούμια: Σπύρος Στάης – Νάγια Ζαχαράτου
Βοηθός ενδυματολόγου: Μαργαρίτα Μώρου
Κατασκευή ειδικών κουστουμιών: Φωτεινή Κοσμάτου
Μουσική διδασκαλία: Πρόδρομος Μακρίδης
body music: Simone Mongelli
Φωτογραφίες: Γιώργος Καλφαμανώλης
Σχεδιασμός Φωτισμών: Απόστολος Τσιτσώνης
Γραφιστική επιμέλεια: Ντίνα Ζαφειρίου
Διεύθυνση παραγωγής: Γιάννης Μακρίδης
Οργάνωση παραγωγής: Σταυρούλα Χρηστίδου
Δημόσιες σχέσεις & επικοινωνία: Ζωή Τριανταφυλλίδη
Υπεύθυνος τεχνικής κάλυψης: Θωμάς Χαρέλας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Νίκος Αγαπίου
Υπεύθυνος σκηνής: Δημήτρης Τσινάρης
Παίζουν: Ορφέας Παπαδόπουλος, Νίκος Χρηστίδης, Φλάβιους Νεάγκου, Ήρα Δαμίγου, Ευθύμης Τζώρας, Νεκτάριος Παπαλεξίου και ο Φώτης Σπύρος.
Τιμές εισιτηρίων: 10 € γενική είσοδος, Προπώληση 8 €
Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα και 30 λεπτά
Προπώληση:
Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ την ημέρα της παράστασης θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του Φρουρίου Καβάλας από τις 19:00 το απόγευμα.
Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων


Αγαμέμνων
Σκηνοθεσία: Ιώ ΒουλγαράκηΟ Αγαμέμνων, το πρώτο έργο της τριλογίας, είναι η αρχή μιας πολυεπίπεδης θεατρικής σύλληψης που με όχημα το μύθο του Τρωικού πολέμου ρίζωσε στο παρόν που γράφτηκε (την Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ.) και από τότε ριζώνει σε κάθε παρόν. Μετά από δέκα χρόνια ο βασιλιάς επιστρέφει από τον τρομερότερο των πολέμων νικητής για να δολοφονηθεί στο σπίτι του από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα. Δέκα χρόνια αναμονής για ένα τέτοιο έγκλημα. Σ’ ένα ποιητικό σύμπαν σαν αυτό, όπου ο άνθρωπος είναι άλυτο αίνιγμα και η ανθρώπινη πράξη δεν συμβαίνει κάτω από άδειους ουρανούς, θύτης και θύμα εναλλάσσουν ρόλους. Την εναλλαγή αυτή παρακολουθεί μια άρχουσα τάξη που σιωπά, ώσπου χάνει τελικά όχι μόνο τη δύναμή της, αλλά και την ίδια την υπόστασή της. Ποιος έχει δικαίωμα στο έγκλημα και από πού αντλεί το δικαίωμα αυτό;
Tαυτότητα παράστασηςΜουσική: Θοδωρής ΑμπαζήςΚοστούμια: Πάρις ΜέξηςΚίνηση: Μαρία Σμαγιέβιτς (Maria Smaevich)Μουσική διδασκαλία: Μελίνα ΠαιονίδουΒοηθός σκηνοθέτη: Εφη ΧριστοδουλοπούλουΒοηθός κινησιολόγου: Ειρήνη Κλέπκου
Διανομή (αλφαβητικά)Κήρυκας: Δημήτρης ΓεωργιάδηςΣτέλιος Ιακωβίδης: ΦρουρόςΔέσποινα Κούρτη: ΚασσάνδραΑλέξανδρος Λογοθέτης: ΑίγισθοςΑργύρης Ξάφης: Αγαμέμνων:Εύη Σαουλίδου: Κλυταιμνήστρα
Χορός ανδρών (αλφαβητικά)Θανάσης Βλαβιανός, Πάρις Θωμόπουλος, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Νίκος Καρδώνης, Κωστής Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Νταλιάνης, Θέμης Πάνου, Στρατής Πανούριος
Χοηφόροι
Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Το δεύτερο μέρος της Ορέστειας, τοποθετείται χρονικά 10 χρόνια περίπου μετά το τέλος του Αγαμέμνονα. Εδώ χτυπά η αιμάτινη καρδιά της τριλογίας. Το έδαφος έχει ήδη προετοιμαστεί για την έλευση του Ορέστη, του νεαρού εκδικητή που οφείλει να ανταποκριθεί στον πανάρχαιο νόμο του καθήκοντος και να ανταποδώσει αίμα στο αίμα. Ο νεκρός πατέρας ζητά εκδίκηση και η παρουσία του στο έργο είναι εξίσου ισχυρή, με διαφορετικό τρόπο φυσικά, όπως και στον Αγαμέμνονα. Το τοπίο στις Χοηφόρους είναι ζοφερό και απειλητικό. Ένα νέο κράτος υπό το καθεστώς βίας, τρομοκρατίας και φοβικής σιωπής – το ζευγάρι των σφετεριστών, και παράνομων εραστών, που έχει κλέψει με δόλο την εξουσία από τον νόμιμο βασιλιά, έχει βάψει τα χέρια του με αίμα κι έχει βυθίσει τη χώρα στο σκοτάδι και το χάος.Ο παλαιός κόσμος έχει φτάσει σε τραγικό αδιέξοδο και έχει χρεοκοπήσει, ηθικά, κοινωνικά και πολιτικά. Η αποτρόπαιη πράξη που θα διαπράξει ο Ορέστης είναι επιβεβλημένη από τους θεούς και το ίδιο το σύμπαν. Η βία επιζητά τη βία και η Ερινύα του πατέρα παραμονεύει. Το λαμπρό φως της νέας Δικαιοσύνης που θα συμφιλιώσει τον παλαιό με τον καινούριο κόσμο που ανατέλλει, βρίσκεται ακόμη πολύ μακριά και ο δρόμος που θα πρέπει να διανυθεί προς αυτήν την κατεύθυνση είναι εξαιρετικά επώδυνος. Δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Η επανάληψη της αποτρόπαιης βίας γίνεται τελετουργία εξαγνισμού μιας ολόκληρης κοινωνίας η οποία θα μεταβεί απ’ το σκοτάδι στο φως.
Ευμενίδες
Φωτογράφος παράστασης: Πάτροκλος Σκαφίδας
Ηλεκτρονική προπώληση: ticketservices.gr και καταστήματα Public
Κρατήσεις: μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.