Έξοδος

Αρχείο Παίχτηκε από 04/02/2023 έως 09/04/2023
στο ΕΛΕΡ
Διάρκεια: 75'
Κείμενο: «Τρεις μέρες στα μοναστήρια της Καππαδοκίας», του Γιώργου Σεφέρη, γράμματα από την αλληλογραφία του Γ. Σεφέρη με τον Ζήσιμο Λορετζάτο 1948-1968, αναφορές στο ημερολόγιο της Σόφης Μανουσάκη Αναστασιάδη «Μνήμες Καππαδοκίας», καθώς και αληθινές μαρτυρίες προσφύγων από την έκδοση «Έξοδος» του Κέντρου Μικρασιατικών σπουδών.
Σκηνοθέτης: Φένια Παπαδόδημα
Φωτισμοί: Στέβη Κουτσοθανάση
Μουσική: Φένια Παπαδόδημα
Ερμηνεύουν: Φένια Παπαδόδημα, Γεράσιμος Γεννατάς, Ελένη Ποζατζίδου
Τραγουδούν: Φένια Παπαδόδημα, Ελένη Ποζατζίδου
Παίζουν μουσική: Γωγώ Ξαγαρά (άρπα), Ήβη Παπαθανασίου (τσέλο), Θωμάς Μελετέας (ούτι), Γιώργος Παλαμιώτης (ηλ. μπάσο, ενορχήστρωση)

Περιγραφή

Μία μουσική παράσταση της Φένιας Παπαδόδημα που συνομιλεί με την ψηφιακή ζωγραφική του Γιώργου Κόρδη.

Περισσότερα

Μετά την επιτυχία που σημείωσε τον περασμένο Δεκέμβρη, η «ΕΞΟΔΟΣ» συνεχίζεται στο Θέατρο ΕΛΕΡ και αλλάζει μέρες!

Η παράσταση «Έξοδος» είναι ένα μουσικό ονειρικό ταξίδι στη φρίκη της μικρασιατικής καταστροφής, στο υποσυνείδητο ενός λαού που βίωσε έναν αβυσσαλέο σωματικό και πνευματικό βιασμό, μέσα από το βλέμμα και τον τρόπο του Γιώργου Σεφέρη.

Μία ωδή σε πρόσφυγες και κατατρεγμένους όλων των εποχών εικονογραφημένη ψηφιακά από τον Γιώργο Κόρδη.

Η καταστροφή του 1922 δεν είχε μόνο σαν στόχο την οικονομική και κοινωνική εξάρθρωση και σύνθλιψη του ελληνικού στοιχείου, αλλά και των βαθύτερων αξιών «της ελευθερίας και της αξιοσύνης του ανθρώπου» όπως γράφει ο Σεφέρης .

«Όχι, δεν αισθάνομαι μίσος. Αυτό που νιώθω είναι το αντίθετο του μίσους. Μία προσπάθεια να χωρέσει ο νους μου τον μηχανισμό της καταστροφής».

Ο Γεράσιμος Γεννατάς μπαινοβγαίνει στο «δυσκίνητο» και κουρασμένο από τις διαρκείς μετοικεσίες σώμα του Σεφέρη, του «Σε», μέσα από ημερολόγια και προσωπικές επιστολές του προς τον Ζήσιμο Λορετζάτο, τον αγαπημένο του φίλο «Ζη» .

Τα γράμματα του Ζη και του Σε μοιάζουν μ’ έναν θησαυρό όπου φυλάγεται ακόμη ζωντανή η έννοια του «ιερού» στην τέχνη, στην ποίηση, στην καθημερινότητα της ζωής σ΄ έναν κόσμο αναποδογυρισμένο, διαλυμένο, αβέβαιο. Αυτό το «ιερό» γεμίζει με κάθε τρόπο τις αισθήσεις του Σεφέρη καθώς ταξιδεύει στα μοναστήρια της Καππαδοκίας αναζητώντας μία «εσώτερη πατρίδα» στο τότε και στο τώρα.

Γι’ αυτό το χαμένο «ιερό» μιλάει η παράσταση μέσα από την μουσική, τα κείμενα και τις ψηφιακές ζωγραφιές του Γ. Κόρδη που δημιουργούνται μπροστά στα μάτια του θεατή. Για «τα απομεινάρια αφιερωμένα στο Θεό ενός σβησμένου κόσμου», για το «μικρό και το λησμονημένο που μπορεί να είναι το ίδιο σημαντικό με τ’ απαρασάλευτα μνημεία της τέχνης».

Γι’ αυτό το χαμένο «ιερό» που επιβιώνει μέσα στην παράδοση ενός λαού, μιλούσε και ο Βιμ Βέντερς, προσπαθώντας να γνωρίσει στο ευρωπαϊκό κοινό τις ταινίες του θρυλικού Ιάπωνα σκηνοθέτη Γιασουτζίρο Όζου.

Το «ιερό» που έχει ολοσχερώς εξατμιστεί από την συνείδηση του μοντέρνου δυτικού ανθρώπου . Με ποιο κόστος άραγε;

Ένα σύνολο κορυφαίων μουσικών επί σκηνής οδηγούν την ροή αυτού του μουσικού ονείρου.

Η Φένια Παπαδόδημα έχει γράψει πρωτότυπη μουσική, τραγούδια και στίχους, έχει μελοποιήσει ποίηση του Σεφέρη.

Συμπράττει με τον Γεράσιμο Γεννατά μεταμορφώνοντας τις μαρτυρίες των απλών ανθρώπων, τα ημερολόγια και την αλληλογραφία Σεφέρη- Λορετζάτου σε λόγο θεατρικό που γεννιέται μέσα σ’ ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο ηχητικό περιβάλλον. Η φωνή ταξιδεύει από την υμνωδία, στο τραγούδι, στον λόγο.

Τα κείμενα της παράστασης :

«Τρεις μέρες στα μοναστήρια της Καππαδοκίας», του Γιώργου Σεφέρη, γράμματα από την αλληλογραφία του με τον Ζήσιμο Λορετζάτο 1948-1968, αναφορές στο ημερολόγιο της Σόφης Μανουσάκη Αναστασιάδη «Μνήμες Καππαδοκίας», καθώς και αληθινές μαρτυρίες προσφύγων από την έκδοση «Έξοδος» του Κέντρου Μικρασιατικών σπουδών, αποτελούν ένα ενιαίο σώμα που αναπτύσσεται μουσικά.

Γιώργος Κόρδης : Ψηφιακή ζωγραφική

Καλλιόπη Σωτηρίου : Βοηθός σκηνοθέτη

Κώστας Φούντας: Video

Ελένη Κουρή: φωτογραφία

Χρύσα Ματσαγκάνη: Επικοινωνία

Η παραγωγή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος 2022, του θεσμού "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός" του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Φωτογραφίες

Βίντεο

20 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Υπέροχοι όλοι οι συντελεστές της παράστασης, που σε συνδυασμό με την αφήγηση, την κίνηση και τα εκπληκτικά τραγούδια σε κάνουν να ταξιδεύεις μέσα από τις θλιβερές εικόνες στην Καππαδοκία του ξεριζωμού και του αφανισμού . Θεατρομάνια ευχαριστούμε πολύ!!!!

  2. Συμπαθητική παράσταση με ωραίες φωνές και μουσική από τους μουσικούς που βρίσκονταν επί σκηνής. Δυστυχώς το κείμενο δεν κατάφερε να με συνεπάρει ιδιαίτερα το τμήμα του που αφορούσε την αλληλογραφία του Σεφέρη όπως και ο τρόπος που αποδόθηκε αυτό.

  3. Παρακολούθησα στις 20-12-2022 την εξαιρετική παράσταση "Έξοδος" στο Θέατρο Ελέρ.Η παράσταση αποτελεί έναν εξαίσιο και επιτυχημένο συνδυασμό διαφορετικών ιστορικών πηγών.Αποσπάσματα από το οδοιπορικό του μεγάλου ποιητή Γεώργιου Σεφέρη συνυπάρχουν με την αλληλογραφία του με τον Ζήσιμο Λορεντζάτο.Επίσης στο ενιαίο σώμα της παράστασης βλέπουμε αναφορές στο Ημερολόγιο "Μνήμες της Καππαδοκίας" της Σόφης Μανουσάκη-Αναστασιάδη καθώς και αληθινές μαρτυρίες από την έκδοση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών.Η ερμηνεία και η αφήγηση του Γεράσιμου Γεννατά είναι λιτή και συγκινητική.Το τραγούδι της Φένιας Παπαδόδημα είναι λυρικό και μυσταγωγικό και μας μυεί ταξιδεύοντας σε χαμένες εποχές και αλλοτινούς κόσμους.Η όλη παράσταση καταφέρνει να αναβιώσει νοσταλγικά τη χαμένη δόξα όλων των εποχών.Τα μουσικά όργανα, η άρπα, το τσέλο, το ούτι, ως μια συγχρονισμένη ορχήστρα σε συνδυασμό με την ψηφιακή ζωγραφική του Γεώργιου Κορδή, μας ταξιδεύουν σε μέρη ονειρικά, μας παρηγορούν και μας αμβλύνουν τις πληγές της λησμονημένης μας ιστορίας.Η παράσταση αποτελεί μια διαχρονική και επίκαιρη ελεγεία για την "απανθρωποίηση" του ανθρώπου και την "αστοργία" του κράτους.Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια για τη διπλή πρόσκληση!

  4. Υπέροχη παράσταση, άκρως συγκινητική, εξαιρετική δουλειά στο σύνολό της. Η κινησιολογία του Γεράσιμου Γεννατά με εντυπωσίασε όπως και η ερμηνεία του. Υποκλίνομαι στο ταλέντο της κυρίας Παπαδόδημα. Συγχαρητήρια στο θέατρο ΕΛΕΡ για τις παραστάσεις που μας προσφέρει. Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια!

  5. Υπέροχη μουσική. Μια κατανυκτική παράσταση με καταπληκτικούς μουσικούς επί σκηνής. Μουσική, ζωγραφική, θέατρο, λογοτεχνία, προσωπικές μαρτυρίες, όλα δένουν αρμονικά σε μία παράσταση για τις χαμένες πατρίδες, την προσφυγιά αλλά και για το σήμερα. Ευχαριστούμε Θεατρομάνια!

  6. Ένας αγαπημένος ηθοποιός και μία "κομπανία" από δεξιοτέχνες μουσικούς, πάνω στην ίδια σκηνή μας παρασύρουν σε ένα μαγευτικό ταξίδι πέρα από το χώρο και το χρόνο..
    Για την Ελλάδα, το Ελληνισμό, την Μικρασιατική Καταστροφή και όλα όσα δε ξεχνιόνται και πρέπει να θυμόμαστε!
    Ο Γεράσιμος Γεννατάς με το γλαφυρό του ύφος και την καθάρια φωνή του αφηγείται, γνωστές και άγνωστες σε μας, πτυχές από την εμβληματική προσωπικότητα του Γιώργου Σεφέρη, του πρώτου Έλληνα "νομπελίστα".
    Ενώ, η Φένια Παπαδόδημα, η Ελένη Ποζατζίδου με τη βελούδινη φωνή τους αλλά και οι υπόλοιποι καλλιτέχνες υπό τον ήχο της άρπας, του τσέλο, του ούτι και άλλων μουσικών οργάνων αγκαλιάζουν και ολοκληρώνουν το εγχείρημα αυτό!
    Όποιος παρακολουθήσει την παράσταση δε πρέπει να λησμονήσει να στρέψει το βλέμμα του και στο υπέροχο σκηνικό που διανθίζεται με έργα ζωγραφικής!