Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας

Αρχείο Παίχτηκε από 02/10/2015 έως 29/11/2015
στο Βεάκη
Συγγραφέας: Φρήντριχ Ντύρρενματ
Σκηνοθέτης: Αλέξανδρος Κοέν
Ερμηνεύουν: Μίρκα Παπακωνσταντίνου - Δημήτρης Πιατάς - Υβόννη Μαλτέζου και η Αιμιλία Υψηλάντη. Τζούλη Σούμα, Άλεξ Κάβδας, Ιωάννα Αγγελίδη, Πέτρος Γούτης, Κυριάκος Μαρκάτος, Ρωμανός Μαρούδης, Εύη Νταλούκα, Δημήτρης Καστανιάς, Χαρά Αδαμίδου, Νίκος Ψημίτης, Μάριος Σακκάς

Περιγραφή

Βαθιά επηρεασμένος από τις αρχαιοελληνικές τραγωδίες –και ειδικά από τη Μήδεια– ο Ντύρρενματ γράφει το 1955 μια μαύρη κωμωδία με σκοπό να διασκεδάσει τον θεατή. Βάζει στο μικροσκόπιο την Ευρώπη και ασκεί αυστηρή κριτική στις κοινωνικοπολιτικές της αξίες. Στον ασταθή κόσμο του παρόντος ο άνθρωπος παρουσιάζεται ικανός για την απόλυτη καταστροφή.

Περισσότερα

Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε την άνοιξη η Εταιρεία Θεάτρου Υπερίων επαναλαμβάνει τη μαύρη κωμωδία του Φρήντριχ Ντύρρενματ «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν στο Θέατρο Βεάκη.

Οι κάτοικοι του Γκύλλεν ελπίζουν στη γενναιοδωρία της δισεκατομμυριούχου Κλαιρ Ζαχανασσιάν, η οποία επιστρέφει στη χρεοκοπημένη γενέτειρά της πρόθυμη να αναζωογονήσει την πόλη προσφέροντας ένα δισεκατομμύριο – υπό τον όρο να δολοφονηθεί ο Άλφρεντ Ιλ, ο εραστής που την πρόδωσε και την ανάγκασε να οδηγηθεί στην πορνεία. Οι πένητες κάτοικοι δια στόματος της δημάρχου αρνούνται προσωρινά τη μακάβρια συμφωνία. Η Κλαιρ αναμένει σαδιστικά σφίγγοντας τη θηλιά στο λαιμό της πόλης και προσφέροντάς τους ευζωία επί πιστώσει. «Ο κόσμος μ’ έκανε πόρνη, τώρα θα κάνω εγώ τον κόσμο πορνείο. Οικονομική ανάπτυξη για ένα πτώμα!»

Βαθιά επηρεασμένος από τις αρχαιοελληνικές τραγωδίες –και ειδικά από τη Μήδεια– ο Ντύρρενματ γράφει το 1955 μια μαύρη κωμωδία με σκοπό να διασκεδάσει τον θεατή. Βάζει στο μικροσκόπιο την Ευρώπη και ασκεί αυστηρή κριτική στις κοινωνικοπολιτικές της αξίες. Στον ασταθή κόσμο του παρόντος ο άνθρωπος παρουσιάζεται ικανός για την απόλυτη καταστροφή.

μετάφραση-σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Κοέν
σκηνικά: Χριστίνα Κωστέα
κοστούμια: Celebrity Skin
μουσική: Δημήτρης Μαραμής
στίχοι: Γεράσιμος Ευαγγελάτος
φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
κινησιολογία: Φρόσω Κορρού
video: Άλκης Σδούγκος
δραματολόγος: Κατερίνα Διακουμοπούλου
βοηθός σκηνοθέτη: Αλίκη Μπομποτά
διεύθυνση παραγωγής: Λευτέρης Κώτσης

4 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Από τον Κωνσταντίνο Πλατή.

    Το θέατρο Βεάκη στην επίσημη πρεμιέρα ήταν γεμάτο, όπως αρμόζει στην ιστορία του, αλλά και στο προκείμενο έργο.

    Τα αλληγορικά στοιχεία του έργου είναι έκδηλα με τους κεντρικούς χαρακτήρες της Κλαιρ και του Ίλ να συγκεντρώνουν τα κύρια αρνητικά χαρακτηριστικά, όχι μόνο των ανθρώπων μιας κωμόπολης, αλλά ολόκληρων εθνών.

    Γενικότερα, ο Ντύρρενματ αν και εμπλουτίζει το έργο με γκροτέσκο στοιχεία, τραγικά και κωμικά, παρόλα αυτά το στοιχείο του ρεαλισμού συνυπάρχει καθ' όλην τη διάρκεια του έργου. Η ιδιομορφία αυτή με ξένισε αρχικά, αλλά στη συνέχεια αντιλήφθηκα ότι γίνεται σκοπίμως. Πολύ απλά γιατί είναι μια σύγχρονη τραγωδία εφάμιλλη με τις αρχαίες, που βασίζεται όμως σε εικόνες και καταστάσεις, που είναι ακόμα νωπές στη μνήμη μας, όπως αυτή του 2ου παγκοσμίου πολέμου.

    Οι πολύ καλές ερμηνείες του Δημήτρη Πιατά, της Μίρκας Παπακωνσταντίνου, της Αιμιλίας Υψηλάντη, της Τζούλης Σούμα και των άλλων ηθοποιών παρασύρουν το κοινό, που άλλοτε γελάει και άλλοτε κοιτάζει με θλίψη την εικόνα ανθρώπων, που φαίνονται τόσο οικείοι, αλλά δεν έχει το σθένος να το παραδεχτεί.

    Είναι από τα έργα που γκρεμίζουν την ασφάλεια μεταξύ πλατείας και σκηνής.

    Τα σκηνικά της Χριστίνας Κωστέα και οι φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη υποστηρίζουν άριστα την υπερβολή και τον ηθικό ξεπεσμό της κοινωνίας του Γκύλλεν.

    Εν κατακλείδι είναι μια παράσταση που αξίζει να δείτε για να αποτυπώσετε στη μνήμη σας τα στοιχεία, που καλό είναι να αποβάλει, όσο μπορεί ο καθένας μας, στο μικρό ταξίδι του προς την «κάθαρση» .