278

Μα.θυμα

Συγγραφέας: Ευγένιος Ιονέσκο
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθέτης: Δανάη Ρούσσου
Ερμηνεύουν: Νίκος Παντελίδης, Δανάη Ρούσσου

Περιγραφή

Μια παράσταση βασισμένη στο ‘Μάθημα’’ του Ιονέσκο. Σ’ ένα χώρο αστάθειας, σ’ ένα ασπρόμαυρο, νοσηρό περιβάλλον, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας πάλης για τον ρόλο του εξουσιαστή και του εξουσιαζόμενου.

Περισσότερα

"Πείτε μα όπως μαμά"

Το "Μάθημα" του Ιονέσκο, που γράφτηκε στη γαλλική γλώσσα το 1950, ανεβαίνει με τον τίτλο "Μα.θυμα" στο Θέατρο Olvio με τους Νίκο Παντελίδη και Δανάη Ρούσσου στους κεντρικούς ρόλους. Την σκηνοθεσία υπογράφει η Δανάη Ρούσσου.

Ένας καθηγητής ανίκανος να μεταλαμπαδεύσει την γνώση του, παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα σε μία μαθήτρια μεγαλοαστικής καταγωγής η οποία μάταια προσπαθεί να την εξαγοράσει. Σταδιακά την οδηγεί στην εξουθένωση πετυχαίνοντας την πλήρη υποταγή της.

Απούσα μα πάντοτε παρούσα, η υπηρέτρια, στην υπηρεσία της οποίας  βρίσκονται καθηγητής και μαθήτρια.

Σκοπός μας είναι να φωτίσουμε αυτό το τρίγωνο εξουσιαστών και εξουσιαζόμενων οι οποίοι αλλάζουν ρόλους, καθώς οι θύτες γίνονται θύματα και τανάπαλιν’’, σημειώνει η σκηνοθέτις και προσθέτει:

Ο τίτλος "Μα.θυμα" έλκει την έμπνευσή του από το σημείο του έργου όπου ο καθηγητής προσπαθεί να διδάξει στην μαθήτρια την λέξη μαχαίρι λέγοντάς της ‘’πείτε μα όπως μαμά’’. Πρόκειται για το σημείο γύρω από το οποίο υφαίνεται και η σκηνοθετική ιδέα περί μητριαρχίας σύμφωνα με την οποία προχωρά η σκηνική αφήγηση. Το δεύτερο συνθετικό ‘’θύμα’’ αφορά στο ίδιο το κείμενο, καθώς υπάρχει φόνος, άρα και θύμα’’ .

Συντελεστές:
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Δανάη Ρούσσου
Σκηνικά: Ηλίας Λόης
Κοστούμια: Ιόλη Μιχαλοπούλου
Μουσική: Παναγιώτης Καλημέρης
Φωτισμοί: Δήμος Αβδελιώδης
Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Κυρμιζάκη
Μακιγιάζ: Μαίρη Κασιούμη
Κατασκευή κύβων: Manuel. R
Σχεδιασμός αφίσας: Γιώργος Νικόπουλος
Διανομή: Νίκος Παντελίδης, Δανάη Ρούσσου

22 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μία τόσο διαφορετική παράσταση, μία σουρεαλιστική παρασταση!!!!!!
    Γεμάτη συμβολισμούς. Υπέροχη σκηνοθεσια... λακωνική και σοφή.
    Οι ερμηνείες εξαιρετικές. Και το έργο του Ιονέσκο διαχρονικό και αγγίζει τις ψυχές μας.
    Ένα έργο για προβληματισμούς με σκοπό να φυπνίσει.
    Υπέροχο έργο!

  2. θα πρέπει να έχεις επίγνωση που ..πηγαίνεις και τι θα δεις.
    Θέατρο του παραλόγου (ΜΠΕΚΕΤ κλπ).
    Αν το αποδεχτείς, είναι ενδιαφέρουσα παράσταση. Λίγο υπερβολή παραπάνω ίσως... το βάψιμο των ηθοποιών δε με ενθουσίασε.
    Πολύ καλή προσπάθεια!!

  3. Θεωρω οτι ηταν μια πολυ καλή και αρτια παράσταση αν και δεν ειχα παρακολουθησει ξανα Ιονέσκο. Οι ερμηνειες των ηθοποιων εξαιρετικες, και τα σκηνικα ευρηματικα.Μια παρασταση,τροφη για σκεψη και συζητηση.
    Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση!

  4. Την περασμένη Τρίτη το βράδυ παρακολούθησα την εμβληματική παράσταση Το Μα.θυμα του Ευγένιο Ιονέσκο με τον Νίκο Παντελίδη και την Δανάη Ρούσσου. Η παράσταση μας αφηγείται την ιστορία ενός ιδιόρρυθμου, ΄΄διαφορετικού΄΄ καθηγητή ο οποίος ένα πρωϊνό αναλαμβάνει την προετοιμασία άλλης μιας υποψήφιας για την εισαγωγή της στο Πανεπιστήμιο..Η υποψήφια αρχικά κάνει ένα πολύ καλό ξεκίνημα ωστόσο στην πορεία δυσκολεύεται στις ερωτήσεις του δασκάλου και τότε εκείνος αρχίζει να εκνευρίζεται με απρόβλεπτες όμως συνέπειες..Προβληματίστηκα πολύ για τα μηνύματα αυτού του πολυεπίπεδου έργου..Τι εκφράζουν οι δύο χαρακτήρες του έργου; Ο δάσκαλος είναι αναμφισβήτητα μια ψυχικά και πνευματικά διαταραγμένη προσωπικότητα, κυριευμένη από τις εμμονές και τα κρυφά και ανομολόγητα πάθη της..Ωστόσο αν και είναι δύσκολο να διεισδύσουμε στο μυαλό του μεγάλου δραματουργού μπορούμε να κάνουμε κάποιες σκέψεις που αφορούν τα θεματικά μοτίβα της παράστασης..Η σύγκρουση ανάμεσα στο παλιό, το γερασμένο και το φθαρμένο από την μία και το νέο, το άφθαρτο και το αναγεννησιακό από την άλλη είναι σφοδρή και πάντα παρούσα..Η μαθήτρια φέρνει την αθωότητα και ένα καινούργιο πνεύμα στις σχέσεις με τους δασκάλους και αυτό είναι κάτι που ένα συντηρητικό πνεύμα δεν το αντέχει εύκολα..Βέβαια ο σπόρος της μετάλλαξης, της ηθικής διάβρωσης, της κυριαρχίας με κάθε μέσο,του κοινωνικού απομονωτισμού και της επιβολής του εγώ πάνω στο εμείς είναι για καλά φυτεμένος στην ανθρώπινη κοινωνία εδώ και πολλά-πολλά χρόνια..¨
    Ο Νίκος Παντελίδης δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία..Χρησιμοποιεί τεχνικές του σωματικού θεάτρου κάτι που κάνει την ερμηνεία του ακόμη πιο ενδιαφέρουσα και γοητευτική..Είναι απρόβλεπτος, παθιασμένος αλλά και φλεγματικός κάποιες στιγμές..Διατηρεί την ψυχραιμία του ωστόσο μέχρι τέλους, κάνοντας την νομοτέλεια των πράξεων του ακόμα πιο τραγική.. Η έξοχη Δανάη Ρούσσου στο διπλό της μαθήτριας και της σπιτονοικοκυράς πατάει γερά στον ρόλο της ωστόσο θα ήθελα μια πιο δυναμική και συναισθηματικά φορτισμένη ερμηνεία.. Ενδεχομένως η ίδια η κ.Ρούσσου ήθελε να κρατήσει τον χαρακτήρα που υποδύεται (μαθήτρια) σε πιο χαμηλούς τόνους..Η μουσική του Παναγιώτη Καλημέρη ήταν αντιπροσωπευτική του ψυχισμού των ηρώων και ιδιαίτερα του δασκάλου ενώ οι φωτισμοί του Δήμου Αβδελιώδη ήταν ΄΄βαρείς΄΄, καταθλιπτικοί και μελαγχολικοί..Σίγουρα βοήθησαν σημαντικά στην, έστω μερική, αποκάλυψη της ψυχοσύνθεσης των ηρώων..Τα σκηνικά και κουστούμια των Ηλία Λόη και Ιόλη Μιχαλοπούλου αντίστοιχα ήταν πολύ αντιπροσωπευτικά των καταστάσεων και των χαρακτήρων που βλέπαμε στη σκηνή.. Τέλος το μακιγιάζ της Μαίρης Κασιούμη ήταν έξοχο καθώς ανεδείκνυε την σταδιακή καταβύθιση του ΄΄καθηγητή΄΄ στην τρέλα και την παράνοια.. Η μάσκα σιγά-σιγά κατέπεφτε και φαινόταν το πραγματικό τραγικό του πρόσωπο.. Ευχαριστώ πολύ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ για την ευκαιρία που μου δώσατε να παρακολουθήσω αυτή την πολύ καλή παράσταση! Να είστε όλοι καλά! Καλή συνέχεια!

  5. Εχω δει αρκετές φορές αυτή την παράσταση και θεωρώ οτι αυτή ειναι η καλύτερη αποδοση της. Πολύ καλοί οι ηθοποιοί καλή σκηνοθεσία και σκηνικά. Την προτείνω ανεπιφύλακτα στους λάτρεις των έργων του Ε. Ιονέσκο και του θεάτρου του παραλόγου. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.

  6. Μια από τις καλύτερες παραστάσεις που παρακολούθησα φέτος. Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν εξαιρετικές, πολύ καλή σκηνοθεσία, πολύ ευρηματικά τα σκηνικά. Το έργο στηρίζεται στο θεατρικό του Ε. Ιονέσκο "Το Μάθημα".Ένας από τους εκπροσώπους του θεάτρου του παραλόγου. Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.