Τα παραλειπόμενα στη συνέντευξη τύπου στο "Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν" για τη σεζόν 2016-17

14329943_598506787000346_5359128024281604629_n

Από τον Κωνσταντίνο Πλατή

Υπάρχουν φορές όπου η συνέντευξη τύπου μιας παράστασης ή συνολικά ενός θεάτρου που παρουσιάζει τον προγραμματισμό της σεζόν, είναι σαν να βλέπεις ακόμα μία παράσταση. Οι συντελεστές μιλάνε για τα έργα, μεταφέρουν την εμπειρία τους από τις πρόβες, δέχονται ερωτήσεις από τους δημοσιογράφους και δημιουργείται έτσι ένα ενδιαφέρον, για την παράσταση, το οποίο καλείται ο δημοσιογράφος με τη σειρά του να μεταφέρει στο κοινό.

Ειρήσθω εν παρόδω η συνέντευξη τύπου το 2014 όταν η Μαριάννα Κάλμπαρη πήρε τα ηνία της καλλιτεχνικής διεύθυνσης από τον αείμνηστο Διαγόρα Χρονόπουλο αλλά και η περσινή ήταν δύο εξαιρετικές εμπειρίες.

Φέτος λοιπόν η παρουσίαση του προγράμματος ξεκίνησε από την καλλιτεχνική διευθύντρια με την απαγγελία του ποιήματος του Γιάννη Σκαρίμπα «Φαντασία» και με μια συνοπτική παρουσίαση του προγράμματος και στη συνέχεια κάποιοι συντελεστές ανέβηκαν στη σκηνή για να πουν και αυτοί δύο λόγια.

ΦΑΝΤΑΣΙΑ
(από τή συλλογή ΟΥΛΑΛΟΥΜ)
Νάναι σά νά μάς σπρώχνει ένας αέρας μαζί
πρός έναν δρόμο φιδωτό πού σβεί στά χάη,
καί σένα τού καπέλου σου πλατειά καί φανταιζί
κάποια κορδέλα του, τρελά νά χαιρετάει.
Και νάν' σάν κάτι νά μού λές, κάτι ωραίο κοντά
γι' άστρα, τή ζώνη πού πηδάν των νύχτιων φόντων,
κι αύτός ο άνεμος τρελά-τρελά νά μάς σκουντά
όλο πρός τή γραμμή των οριζόντων.
Κι όλο νά λές, νά λές, στά βάθη τής νυκτός
γιά ένα – μέ γυάλινα πανιά – πλοίο πού πάει
Όλο βαθιά, όλο βαθιά, όσο πού πέφτει εκτός:
έξω απ' τόν κύκλο των νερών – στά χάη.

Κι όλο νά πνέει, νά μάς ωθεί αύτός ο άνεμος μαζί
πέρ' από τόπους καί καιρούς, έως ότου – φως μου –
(καθώς τρελά θά χαιρετάει κείν' η κορδέλα η φανταιζί)
βγούμε απ' τήν τρικυμία αύτού τού κόσμου . . .

Αρχικά ακούσαμε για τη συνέχιση της συνεργασίας του θεάτρου με το ίδρυμα Ωνάσης σε επίπεδο οικονομικής χορηγίας για την αντικατάσταση του τεχνικού εξοπλισμού, μετά και την περσινή επιτυχημένη προσπάθεια που αφορούσε τη συντήρηση των χώρων των δύο θεάτρων του οργανισμού.

Ανακοινώθηκε επίσης η νέα συνεργασία με το δικό μας Εθνικό Θέατρο, όπου ο Στάθης Λιβαθινός αστειευόμενος είπε ότι έσπασε μια κόντρα πολλών χρόνων μεταξύ Εθνικού Θεάτρου και Θεάτρου Τέχνης, ακούσαμε για τη συνεργασία με την Πειραματική σκηνή του Εθνικού θεάτρου της Αλβανίας αλλά και για την συμμετοχή της παράστασης «Όταν ξυπνήσουν οι νεκροί» στο «Φεστιβάλ Ίψεν» στο Όσλο.

Πολύ ενδιαφέρον θα είναι επίσης το αφιέρωμα στον Μπρεχτ αλλά και αυτό στον Σαίξπηρ το οποίο θα συνοδευτεί από ολονυχτία δράσεων.

Το κοινό θα έχει και φέτος την ευκαιρία να αγοράσει ένα αριθμό εισιτηρίων για τις παραστάσεις στην προνομιακή τιμή των τριών ευρώ κάτι που πέρυσι είχε εξαιρετική αποδοχή, σε βαθμό που η ουρά στο «υπόγειο» έφτανε μέχρι την Πανεπιστημίου αλλά αυτή τη φορά θα έχει σίγουρα καλύτερη οργάνωση καθότι αυτό που συνέβη πέρυσι ήταν ανάλογο της ουράς στα ΑΤΜ κατά τη διάρκεια του δημοψηφίσματος και δεν θα μπορούσε να προβλεφθεί.

Ανακοινώθηκε επίσης η εισαγωγή του θεσμού των First Reviewers, η αλλιώς της Πρώτης Γνώμης, όπου εκπρόσωποι των γραμμάτων, της διανόησης, των τεχνών και της επιστήμης, θα παρακολουθούν την πρεμιέρα κάθε παράστασης και θα δίνουν γραπτώς το πρώτο feedback, το πρώτο ερέθισμα από το κοινό, ο καθένας με το δικό του ξεχωριστό ύφος. Η «Πρώτη Γνώμη» Θα δημοσιεύεται την επομένη της πρεμιέρας των παραστάσεων, ακριβώς στις 15.00 το μεσημέρι, στο site του Θεάτρου Τέχνης και θα κοινοποιείται αυτόματα στα media και τα social media, μαζί με τις πρώτες φωτογραφίες από την παράσταση.

Το κλίμα ήταν χαλαρό και όλα έδειχναν ότι δεν θα είχαμε κάτι να θυμόμαστε από αυτή τη συνέντευξη τύπου πέρα απ’ ότι μας άνοιξε την όρεξη με τα έργα τα οποία θα δούμε τη φετινή σεζόν αλλά και τους συντελεστές που θα τα υποστηρίξουν.

Και κάπου εκεί παίρνει το λόγο ο Σταμάτης Κραουνάκης και με το δικό του, μοναδικό τρόπο -ακούστηκε και η εξαιρετικά αστεία ατάκα ότι μπήκε ο Κάρολος Κουν στο σώμα του- εξέφρασε τη διαφωνία του για τη τον θεσμό των First Reviewers φέρνοντας αρχικά σε αμηχανία την κυρία Κάλμπαρη η οποία όμως δεν δίστασε να ανοίξει ένα μικρό διάλογο ο οποίος έκλεισε με την παρακάτω εξαιρετικά θεατρική και ουσιαστική στιχομυθία:

Μαριάννα Κάλμπαρη: Λοιπόν, θέλεις να πεις κάτι άλλο;
Σταμάτης Κραουνάκης: Σε λατρεύω! (και έδειχνε ότι το εννοεί)

Το χειροκρότημα του κοινού ήταν το λογικό επακόλουθο και μετά από λίγο η παρουσίαση τελείωσε με τον Σταμάτη Κραουνάκη να παίζει στο πιάνο και να τραγουδάει το ποιήμα του Σκαρίμπα "Φαντασία"

Κάποιοι ίσως θα αντιμετωπίσουν το περιστατικό αυτό ως μια κακή στιγμή και θα χρεώσουν αρνητικά στην καλλιτεχνική διευθύντρια την απόφαση της να εισάγει αυτό το νέο θεσμό της επώνυμης κριτικής στο θέατρο που ίδρυσε ο Κάρολος Κουν.

Προσωπικά θεωρώ ότι η αντίδραση αυτή του Σταμάτη Κραουνάκη αλλά και ο τρόπος που το χειρίστηκε η κυρία Κάλμπαρη δείχνει ότι ο οργανισμός που λέγεται Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν δίνει το δικαίωμα, μέσα από τη νοοτροπία με την οποία λειτουργεί, στους συντελεστές του , να εκφράσουν χωρίς λογοκρισία τη διαφωνία τους σε ένα ζήτημα και αυτό δεν είναι μόνο δημοκρατικό αλλά και υγιές.

Από κει και πέρα το αν είναι σωστό το εγχείρημα ή όχι θα το δείξει η νεκροψία και καλό είναι να θυμόμαστε τη φράση του Αϊνστάιν «όποιος δεν έχει κάνει ποτέ λάθος, δεν έχει δοκιμάσει τίποτα καινούργιο…» .

Δείτε  Εδώ τον προγραμματισμό των παραστάσεων που θα μας χαρίσουν και φέτος μια πολύ ενδιαφέρουσα θεατρική σεζόν.

Εντάξει Κάρολε, τώρα μπορείς να βγεις από το σώμα του Σταμάτη. Το ταξίδι συνεχίζεται και είμαστε μαζί στην τρικυμία αυτού του κόσμου…