3223

Η Γελάδα

Διάρκεια: 90'
Συγγραφέας: Ναζίμ Χικμέτ
Σκηνοθέτης: Πέτρος Νάκος
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Κίνηση: Ελβίρα Μπαρτζώκα
Ερμηνεύουν: Μίνα Χειμώνα,  Πέτρος Νάκος, Αγγελική Κοντού, Σπύρος Σιδέρης, Ηλίας Τσούμπελης
Κερδίστε διπλές προσκλήσεις για την παράσταση Η Γελάδα για την ημέρα Δευτέρα 22/04 στις 21:00
Κερδίστε διπλές προσκλήσεις για την παράσταση Η Γελάδα για την ημέρα Τρίτη 23/04 στις 21:00
Ελάτε στην Κοινότητα της Θεατρομάνια και λάβετε μέρος στους διαγωνισμούς

Περιγραφή

Το θέατρο Altera Pars παρουσιάζει το έργο «Η Γελάδα» του Ναζίμ Χικμέτ σε σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου από τις 12 Φεβρουαρίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη.

Περισσότερα

«Η Γελάδα», λαϊκή παραβολή,  συμβολικό παραμύθι και ιδιότυπη κοινωνική σάτιρα μαζί, γράφεται στη Μόσχα το 1956, από τον πιο αγαπημένο στους  Έλληνες Τούρκο ποιητή συγκεντρώνοντας  όλα τα χαρακτηριστικά της  πρωτότυπης και πρωτοπόρας δραματουργίας του. Με λόγια απλά, καθαρή ματιά και πνεύμα οξύ, ο μεγάλος ποιητής και τρυφερός παραμυθάς, μιλάει μέσα από το έργο του, στο σήμερα, θαρρείς και τίποτα δεν έχει αλλάξει στον κόσμο των ανθρώπων…

Μήπως πράγματι, δεν έχει αλλάξει τίποτα; Μήπως ακόμη οι άνθρωποι ψάχνουν για
έναν από μηχανής θεό να τους «σώσει» από την πραγματικότητα που δεν τους ικανοποιεί;

Ο σκηνοθέτης Πέτρος Νάκος παρουσιάζει το αλληγορικό, αλλά πάντα ανθρώπινο, σύμπαν του Ναζίμ Χικμέτ στη σκηνή του Altera Pars, με ένα φρέσκο, αληθινό τρόπο, αναδεικνύοντας τόσο το χιούμορ όσο και τη σκληρή αλήθεια ενός ... «παραμυθιού».

Λίγα λόγια για το έργο
«Η Γελάδα» είναι μια αλληγορία για την εξάρτηση του σύγχρονου ανθρώπου από τον καταναλωτισμό και την παράλογη πρόσδεση της ανθρώπινης ευτυχίας στην απόκτηση υλικών αγαθών. Αποτελεί μια βαθιά κοινωνική κριτική, για την εξώθηση των ανθρώπων σ’ ένα μάταιο κυνήγι, ένα αέναο και εξαντλητικό ανταγωνισμό για οικονομική και κοινωνική ανέλιξη. Τα πρόσωπα του Χικμέτ αναδύονται γλαφυρά, μέσα από το λυρικό συμβολισμό τους. Είναι ταυτοχρόνως αρχετυπικά σύμβολα και καθημερινοί άνθρωποι πλασμένοι με τρυφερότητα και στοργή, από έναν άνθρωπο που αγάπησε βαθιά τους ανθρώπους, αγωνίστηκε και αφιέρωσε τη ζωή του στην υπεράσπιση της ελευθερίας τους.

Η υπόθεση
Μια μικροαστική οικογένεια με μεγάλα όνειρα για κοινωνική ανέλιξη, για καταξίωση, για πρόοδο και προκοπή, η μάνα, η κόρη, ο γιος... Ονειρεύονται ένα καλύτερο αύριο.
Η μάνα θέλει το καλύτερο για τα παιδιά της και τα παιδιά φορτώνονται τις προσδοκίες και τις επιθυμίες της μητέρας τους. Η κόρη θα γίνει σπουδαία καλλιτέχνης της όπερας και ο γιος ο μεγαλύτερος ποιητής της εποχής του. Όνειρα που είναι μεγαλύτερα από την πραγματικότητα που τους περιορίζει.

Λύση έρχεται να δώσει μια γελάδα... Μία παχιά γελάδα που θα κατεβάζει γάλα και το γάλα της θα γίνει βούτυρο, γιαούρτι και θα πουληθεί  και έτσι θα πλουτίσουν και αφού πλουτίσουν ... τότε σίγουρα όλα θα είναι καλύτερα.

Σύντομα όμως το μέσο γίνεται σκοπός και τα πάντα ανατρέπονται.

Η γελάδα ιεροποιείται, γίνεται θεός και τύραννος μαζί και φορτωμένη με όλες τις ελπίδες της οικογένειας γίνεται ο δυνάστης τους. Η γελάδα που θα τους έσωζε, τώρα τους απελπίζει. Ποιος θα βρεθεί να τους απαλλάξει από την τυραννία της;

Ο Συγγραφέας
Ο Ναζίμ Χικμέτ είναι ο μεγαλύτερος Τούρκος ποιητής του 20ου αιώνα. Γεννήθηκε το 1902 στη Θεσσαλονίκη και απεβίωσε το 1963 στη Μόσχα. Ασχολήθηκε με όλα τα είδη του γραπτού λόγου, έγινε όμως περισσότερο γνωστός ως ποιητής. Μέγας δάσκαλος και ανανεωτής της τουρκικής προοδευτικής ποίησης, γίνεται ίνδαλμα του τουρκικού λαού και αποκτά παγκόσμια αναγνώριση. Εκτός από ποιήματα, έγραψε μυθιστορήματα, παραμύθια, δοκίμια, κινηματογραφικά σενάρια και 30 περίπου θεατρικά έργα.
Η ποίησή του είναι απλή αλλά την ίδια στιγμή άκρως σαγηνευτική. Τα κείμενά του διαπνέονται από μουσικότητα και έντονο συμβολισμό και γεμίζουν τους αναγνώστες με αισθήματα αισιοδοξίας και πίστης για το μέλλον. Το ξεχωριστό του ύφος είναι απλό, ζεστό και τρυφερό. Ταυτόχρονα, όμως, γίνεται ανατρεπτικό, καταγγελτικό και κοφτερό σαν λεπίδι.

Τα θεατρικά έργα του Χικμέτ συνδυάζουν στοιχεία του ψυχολογικού θεάτρου των Στανισλάφσκι και Βαχτάνγκοφ αλλά και τεχνικές της Κομέντια ντελ άρτε. Λάτρης των Μαγιακόφσκι και Μέγιερχολντ, κατάφερε να συγκεράσει το σοβιετικό φουτουρισμό με τη λαϊκή παράδοση της πατρίδας του. Για τον Χικμέτ το παραστασιακό γεγονός θα πρέπει να αποτελεί για τους θεατές ένα συλλογικό, αισθητικό βίωμα.

Βοηθός σκηνοθέτη: Αγγελική Κοντού
Φωτογραφίες/Video: Αντώνης Κυριτσάνης
Hairstyling/Περούκες: Κωνσταντίνος Σαββάκης
Μακιγιάζ: Δήμητρα Γιατράκου

Η παράσταση έχει επιχορηγηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.

Φωτογραφίες

Βίντεο

Πότε & Πού

Altera Pars

από 12/02 έως 23/04
Μ. Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός
Τηλ: 210 3410011 Email: [email protected] Website: www.alteraparstheater.gr/

Εισιτήρια: 15€ - 12€ Φοιτητικό, 8€ (Ομαδικό/Άνεργοι/Α.Μ.Ε.Α)
Πληροφορίες: 210 3410011
Προπώληση: viva.gr

Ημέρες & Ώρες
Δ 21:00
Τ 21:00
Τ
Π
Π
Σ
Κ

35 ΣΧΟΛΙΑ

  1. «Η Γελάδα», του Ναζίμ Χικμέτ, αξιοποιεί ένα λαϊκό μύθο για να προβληματίσει το θεατή στη σύγχρονη εποχή. Οι προσδοκίες μίας μονογονεϊκής οικογένειας, με μια χήρα μάνα και δυο παιδιά, είναι ο κορμός που ο Χικμέτ χτίζει το έργο. Η μάνα, γραμματέας σε εταιρία, με την ανάμνηση του μακαρίτη, ονειρεύεται να δει το γιο της (που είναι ένας «αδύνατος» μαθητής) ποιητή και την κόρη της (που είναι υπάλληλος στα λεωφορεία) αοιδό κλασικού ρεπερτορίου. Η κοπέλα οικειοποιείται το όνειρο αυτό αλλά και το όνειρο για τον αδερφό της, ένα όνειρο που λίγο φαίνεται να αγγίζει το αγόρι. Αντίστοιχα, ονειρεύεται για τον σοφέρ αρραβωνιαστικό της να γίνει πιλότος. Το αγόρι, ο «ποιητάκος» όπως τον λέει η μάνα του χαϊδευτικά, που «πιάνουν τα χέρια του» και τα καταφέρνει μια χαρά σε τεχνικές εργασίες και στην ξυλογλυπτική, θέλει να γίνει σοφέρ αρχικά και, μετά την παρέμβαση της αδερφής, πιλότος όπως το μελλοντικό γαμπρό του. Ένας μεσόκοπος δάσκαλος, με ρευματικά και με βλέψεις για τη χήρα, θα αναλάβει επί πληρωμή το δύσκολο έργο να προγυμνάσει το αγόρι, που υστερεί σε μια σειρά μαθήματα για να περάσει τις εξετάσεις, ώστε να κατοχυρωθεί ως «πνευματικός άνθρωπος».
    Η εξεύρεση χρημάτων είναι το εμπόδιο για να πετύχουν τα ματαιόδοξα σχέδια στη μετάλλαξη της ζωής τους. «Τα μισθά δε φτάνουν». Εδώ, λοιπόν, έρχεται η γελάδα, μια ξανθιά γελάδα ράτσας - περιωπής. Είναι το μόνο μέσο παραγωγής (γάλατος) που μπορούν να αποκτήσουν, πουλώντας ένα χρυσό ρολόι του μακαρίτη και μια καρφίτσα που προοριζόταν για την κόρη. Η μάνα κρατά την «μπαγκέτα», που μεταβάλει την λαϊκή οικογένεια σε μια επιχειρηματική μονάδα. «Δε μπορούμε να ζήσουμε χωρίς γελάδα», αναφωνούν όλοι. Αλλά η γελάδα απαιτεί το χρόνο τους, την πλήρη ενασχόλησή τους, θέλει στάβλο να μείνει, φαγητό για να τραφεί, θέλει κάποιον να την αρμέγει, κάποιον να πουλά το γάλα και το γιαούρτι, θέλει διαφήμιση για το προϊόν και, τέλος, το κέρδος δένεται με το λαθρεμπόριο. Στο αξιακό πεδίο επιβάλλει τον ανταγωνισμό, την υποτίμηση της θέσης του εργάτη, «ρουφά» ακόμη και τα ήσυχα όνειρα αντικαθιστώντας τα με εφιάλτες. Ακόμη κι ο μέχρι τότε άμεμπτος ηθικά δάσκαλος, υποτάσσεται στη διαφθορά της γελάδας – επιχείρησης.
    Ζωή εργατοϋπάλληλου, δάσκαλου και ζωή επιχειρηματική δε συμβιβάζονται. Τελικά, το δίλλημα που μπαίνει είναι για τον καθένα και την καθεμιά: «ωδείο ή γελάδα», «ξυλογλυπτική ή γελάδα», «σχολείο ή γελάδα», «φαγητό ή γελάδα». Γιατί μένουν ακόμη και νηστικοί κάποιες βραδιές προκειμένου να αποδώσει το αρχοντικό ζώο. Έτσι η γελάδα γίνεται δυνάστης, τους χτυπά, τους καταπιέζει και συνεχίζει μουγκανίζοντας αμέριμνα της ζωή της, χωρίς αισθήματα και χωρίς λογική. Κάθε πρόβλημά της, η διάλυση της στέγης του στάβλου από τον αέρα, το πέσιμό της στη λακκούβα που άφησε ανοιχτή ο δήμαρχος, κοκ, γίνεται πρόβλημα της οικογένειας. Ο θάνατός της έρχεται λυτρωτικά για όλους, μαζί με την επαναφορά του καθημερινού φαγητού και των συνηθειών της ζωής που άφησαν. Μαζί με την επανασύνδεση της κόρης με το σοφέρ που απέτυχε στις εξετάσεις του πιλότου και παραμένει αλλά και το άνοιγμα μιας νέας ζωής της χήρας με το δάσκαλο, μακριά από την παρουσία του μακαρίτη.
    Μέσα από το έργο, μέσα από την αλληγορία, ο Χικμέτ δεν δίνει απάντηση για το πώς θα αλλάξουμε τη ζωή μας. Όμως, ο χλευασμός της συνέλευσης των σοφέρ για τη ζωή και την καριέρα του επιχειρηματία - εμπόρου, υπογραμμίζει πως δεν είναι πραγματική αλλαγή για τους απλούς ανθρώπους η υιοθέτηση των αστικών προτύπων ζωής. Κάπως αλλιώς πρέπει να πραγματοποιείται. Ο Χικμέτ αναδεικνύει την αξιοσύνη του αγοριού, που είναι ικανότατο και σε ένα αξιακό πεδίο που φέρνει στο προσκήνιο την σημασία της ανθρώπινης δουλειάς και τη δημιουργικότητα που έχει στο να παράξει πλούτο και τέχνη. Αναδεικνύει την ανάγκη στροφής σε αυτό που υποτιμείται ή εγκαταλείπεται, όπως η δουλειά της χήρας ως γραμματέως ή η δουλειά του γαμπρού ως σοφέρ. Αναδεικνύει την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη που υπάρχει στην ομάδα και δεν πρέπει να φθείρεται από τον ανταγωνισμό για «ξένες σημαίες». Αναδεικνύει, ακόμη, την σημασία του δάσκαλου να στηρίζει σταθερά το παιδί στην κλήση του και να βοηθάει την προοπτική του. Ο Χικμέτ δεν υποτιμάει την υλικότητα, τη σημασία των αγαθών στη ζωή. Μας ανάβει πολλές φωτιές, όμως, στο πώς αυτό μπορεί να γίνει πράξη χωρίς να αλλοτριωνόμαστε και χωρίς να υπηρετούμε ένα σύστημα που ζει από την απάτη και την αυταπάτη.
    Η παράσταση είναι εξαιρετική και όλοι οι ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους. Το φουτουριστικό σκηνικό και η σχετική ενδυματολογία, η ανάγνωση του έργου ως παραμυθιού και θεάτρου σκιών, βοηθάει στην ανάδυση της μαγείας του λαϊκού παραμυθιού. Υπάρχει μια «συνάντηση» με το στήσιμο που θα έκανε ο Μαγιακόφσκι. Πολύ καλά δεμένες και οι μουσικές επιλογές. Το χιούμορ αποδίδεται έξυπνα και είναι καταλυτικό. Σίγουρα χάνει όποιος δεν δει την παράσταση…

  2. Μια αρκετα ενδιαφέρουσα παράσταση με μηνυματα. Οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών εξαιρετικές. Μόνο "αρνητικο" το διάλειμμα το οποιο εκτός ότι δεν το χρειαζόμασταν πιστευω(κανεις δεν σηκωθηκε απο τη θεση του) ήταν και μεγαλης σχετικα διάρκειας. Πάντως πραγματικά αξιζει. Ωραίος χώρος, βλέπουν ανετα οι θεατές σε όλες τις θέσεις, η παράσταση με αρκετό χιούμορ, αν και θηγει σοβαρα θέματα, και οι ηθοποιοι τα δίνουν όλα. Συγχαρητήρια!!!
    Θεατρομάνια ευχαριστούμε για τη προσκληση. Καλή συνέχεια.

  3. Ενα παραμυθι για μικρους, κυριως εφηβους και νεους, και μετα μεγαλους.. Το ολο στησιμο, οι κινησεις, το ντυσιμο, το περπατημα - ιδιως του κοριτσιου-, η ομιλια, παρεπεμπε σε αλληγορικο παραμυθι με κοινο νεανικο. Οι ερμηνειες των ηθοποιων ηταν καταπληκτικες. Ο "γιος" ηταν εξαιρετος. Οι σκιες, ο φωτισμος, οι ηχοι, δημιουργουσαν ενα πολυ ομορφο και ιδιαιτερο αποτελεσμα. Θεμα οι εξαρτησεις, το κυνηγι των "περισσοτερων" και το "ανεβασμα" της κοινωνικης θεσης, η κοπωση, η ασθενεια, το ατυχημα, οι παρατημενοι στοχοι, και τελος η λυτρωση..

  4. Μία πολύ ευχάριστη παράσταση, με ωραία σκηνοθεσία-ευνοεί σε αυτό και η πολύ ωραία σκηνή του Altera Pars- και γενικά καλές ερμηνείες. Ωστόσο, θεωρώ ότι δεν αποδόθηκε ιδιαίτερα το νόημα της αλληγορίας που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο έργο του Χικμέτ. Σε γενικές γραμμές όμως, ήταν μία πολύ καλή προσπάθεια, και για να είμαι ειλικρινής, εξεπλάγην ευχάριστα, καθώς ήμουν αρκετά ανήσυχη για αυτό που θα έβλεπα.

    Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια!

  5. Ειναι μια υπέροχη παράσταση, με πάρα πολύ καλές ερμηνείες, από όλη την ομάδα των ηθοποιών. Και κυρίως πάντα επικαιρη, πάντα σύγχρονη, οσος καιρός κι αν περασει. Το "τέρας" του καταναλωτισμου, περιγραφεται με τον πιο γλαφυρο, τον πιο καυστικο τρόπο από την αξεπεραστη πένα του Ναζιμ Χικμετ! Σ` ευχαριστουμε θερμά Θεατρομανια για την πρόσκληση!!! 😀 😀 😀

  6. Δυστυχώς δεν μπορώ να πω κάτι καλό!Αναπαντεχα αδιάφορη για τα δικά μου γούστα!Έχω δεί φανταστικές παραστάσεις στο όμορφο αυτό θέατρο κ από τους ίδιους ηθοποιούς.Να με συγχωρούν οι ερμηνευτές, εκτιμώ την κάθε προσπάθεια! Ευελπιστώ να παρακολουθήσω πάλι κάτι δυνατό στον όμορφο αυτόν χώρο!

  7. Ήθελα τόσο πολύ να παρακολουθήσω την συγκεκριμένη παρασταση, αλλα εκτακτοι λόγοι με οδηγησαν εκτός Αθηνας. Ωστόσο, θα ήθελα να παραχωρήσω την διπλή πρόσκληση μου και να δώσω την ευκαιρία σε κάποιον άλλον να την παρακολουθήσει αντί για μένα! Περιμένω εντυπώσεις!

  8. Ιδιαίτερη παράσταση! Κατά τη γνώμη μου το ατού της είναι ο φωτισμός, το παιχνίδι με το φως και τις σκιές. Στο καλό αποτέλεσμα βοηθάει πολύ και η εξαιρετική σκηνή του Altera Pars. Κάτι έλειπε όμως σε επίπεδο απόδοσης του κειμένου και σκηνοθεσίας, έτσι ώστε να γίνει πιο κατανοητό το νόημα της αλληγορίας και να συγκινήσει.
    Θεατρομάνια, σε ευχαριστώ από καρδιάς. Εκτός από την ανεκτίμητη προσφορά των προσκλήσεων για τόσες ενδιαφέρουσες παραστάσεις, αποτελείς κίνητρο και αφορμή για μελέτη. Ευγνώμων!

  9. παράσταση 20/2

    πιστεύω δεν μπορούσε να αποδοθεί καλύτερα το συγκεκριμένο κείμενο. Αν κάποιος είναι στην διάθεση να δει ένα αλληγορικό παραμύθι..να μην την χάσει!! Οι ηθοποιοί με πολύ πειστική ερμηνεία, λιτή και ευφανταστη σκηνοθεσία, όλος ο χώρος εκμεταλλεύτηκε από τον σκηνοθέτη, ωραίες μουσικές και ενδυματολογικές επιλογές...μου άρεσε πολύ το φόρεμα της κόρης..ειδικά και το πώς κουνιόταν...ταίριαζε απόλυτα στο χαρακτήρα της κόρης. Το θέατρο πολύ ωραίο που είναι σαν ένας ενιαίος χώρος με το μπαράκι πριν μπεις..πολύ ωραία ατμόσφαιρα..αν πάτε και νωρίτερα είναι ωραία να χαλαρώσετε πριν την παράσταση...μπράβο σε όλους τους συντελεστές γιαυτή την ωραία βραδιά 🙂 Θεατρομάνια μας φτιάχνεις τις νύχτες 🙂 Ευχαριστούμεεε!!! <3