Οδύσσεια Reloaded

Αρχείο Παίχτηκε από 24/10/2019 έως
στο Ροές
Συγγραφέας: Πέτρος Σκαρμέας
Σκηνοθέτης: Πέτρος Σκαρμέας
Σκηνογραφία: Αντρέας Μεμλίκας
Ερμηνεύουν: Τζοάνα Βρακά, Βασίλης Γιαννέλος, Πέτρος Σκαρμέας, Αφροδίτη Λόη
Παίζουν μουσική: Αφροδίτη Λόη

Περιγραφή

Με γλώσσα άλλοτε αιχμηρή και άλλοτε αστεία, μέσα από ένα κλασικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας που διδάσκεται στα σχολεία, το έργο υπογραμμίζει τις λεπτές γραμμές ανάμεσα στο τραγικό και το γελοίο και αναζητά να εξετάσει κριτικά ζητηματα που ακόμα και σήμερα ταλανίζουν τις δυτικές και όχι μόνο κοινωνίες, όπως η πατριαρχία, η θέση της γυναίκας στο δημόσιο και ιδιωτικό χώρο, η σεξουαλική ταυτότητα, η κατασκευή της δημόσια εικόνας αλλά και η εξουσία.

Περισσότερα

Ένα έπος για το γελοίο & το τραγικό

Στους 12.110 στίχους του Ομήρου, ο Οδυσσέας φαντάζει το απόλυτο πρότυπο του ευφυούς αρχηγού, γενναίου άνδρα και πιστού συζύγου που πάνω απ’όλα βάζει το «καλό» της πατρίδας και της οικογένειάς του. Πώς θα μπορούσαμε όμως να επανοηματοδοτήσουμε το ταξίδι του αυτό, αφαιρώντας από πάνω του τον μύθο του ήρωα που κατασκευάστηκε και υμνήθηκε χιλιάδες χρόνια τώρα αλλά παρουσιάζοντας μία εκδοχή που μπορεί να είναι πιο «κοντά» στην πραγματικότητα; Η ομάδα Asalto «ξαναδιαβάζει» με κριτικό μάτι την Οδύσσεια και δημιουργεί ένα νέο έργο επιθυμώντας να αποκαλύψει τις κρυφές ή ίσως φανερές επιθυμίες, προθέσεις, ελπίδες και ματαιώσεις που οδήγησαν τους ήρωες του Ομηρικού Έπους σε όσα μπορεί να συνέβησαν πραγματικά – πριν λειανθούν από στην προσπάθεια κατασκευής πανανθρώπινων ηρώων και ιδεωδών.

O Oδυσσέας στο έργο «Οδύσσεια Reloaded» θα σταματήσει και πάλι στο νησί της Κίρκης, θα περάσει από το νησί των Λωτοφάγων, θα συναντήσει τις σειρήνες και τον Κύκλωπα. Ο Οδυσσέας όμως και οι σύντροφοί του θα μιλήσουν σε μία «γλώσσα» που θα καταλαβαίναμε σήμερα. Ο πολυμήχανος Οδυσσέας θα καθαιρεθεί από το βάθρο του και θα ιδωθεί τώρα ως ένας άνθρωπος με τις δικές τους αδυναμίες, υστεροβουλίες και επιδιώξεις. Ήρωες που αναγκάστηκαν να σωπάσουν για να μπορέσει να λάμψει εκείνος, θα βρουν τώρα το χώρο να πουν αυτά που θέλουν αποκαλύπτοντας κι άλλες πτυχές της ιστορίας. Με γλώσσα άλλοτε αιχμηρή και άλλοτε αστεία, μέσα από ένα κλασικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας που διδάσκεται στα σχολεία, το έργο υπογραμμίζει τις λεπτές γραμμές ανάμεσα στο τραγικό και το γελοίο και αναζητά να εξετάσει κριτικά ζητηματα που ακόμα και σήμερα ταλανίζουν τις δυτικές και όχι μόνο κοινωνίες, όπως η πατριαρχία, η θέση της γυναίκας στο δημόσιο και ιδιωτικό χώρο, η σεξουαλική ταυτότητα, η κατασκευή της δημόσια εικόνας αλλά και η εξουσία.

Σημείωμα σκηνοθέτη:
“Το θεατρικό κείμενο «Οδύσσεια Reloaded» αποτελεί μια απόπειρα διασκευής - αποδόμησης της «Οδύσσειας» του Ομήρου. Η «Οδύσσεια» περιέχει έναν ωκεανό συμβόλων και οι ερμηνείες που επιδέχεται ανά τα χρόνια είναι ποικίλες. Ο Οδυσσέας στις περισσότερες ερμηνευτικές προσεγγίσεις αναδεικνύεται ως σύμβολο αρρενωπότητας, πατριωτικής φιγούρας, πολεμικής ιδιοφυΐας, πολυμήχανης σκέψης και πιστού συζύγου. Κατά τη δικιά μου ερμηνεία, η «Οδύσσεια» αποτελεί έναν ύμνο στην πατριαρχία και στο πατριωτικό φαντασιακό ενός λαού. Μια κωμικοτραγική καταγραφή θλιβερών ηρώων. Ο Όμηρος αποτυπώνει με θεαματικό τρόπο την κυρίαρχη θέση του Άντρα μέσα από πολλές κοινωνικές εκφάνσεις (πόλεμος, ερωτικές σχέσεις, οικογένεια, φιλία, δημόσιος λόγος). Όπως, το σημείο της «Οδύσσεια» που η Πηνελόπη ζητάει από έναν από τους μνηστήρες, τον Φήμο να αλλάξει τραγούδι, τότε επεμβαίνει ο ανήλικος Τηλέμαχος λέγοντας: «Μητέρα στην καμάρα σου πήγαινε και τις δουλειές σου κοίτα, τον αργαλειό, τη ρόκα, τα πολλά λόγια δεν ταιριάζουνε πάρα στους άντρες μόνο, κι απ’ όλους πιο σε μένα, γιατί εγώ τούτο το σπίτι κυβερνώ». Εκείνη συμμορφώνεται κι επιστρέφει στο δωμάτιο της. Ο Όμηρος, μέσω αυτού του σχεδόν κωμικού αποσπάσματος, υπογραμμίζει πως ένα από τα βασικά μέρη της ενηλικίωσης ενός αγοριού είναι να επιβάλλει την κυριαρχία του στο θηλυκό γένος. Επίσης, το έργο «Οδύσσεια Reloaded» επιχειρεί να δώσει τον λόγο σε ήρωες που στην «Οδύσσεια» και στην «Ιλιάδα» αποτελούν ελάσσονος σημασίας σύμβολα, που καταναγκάζονται στη σιωπή, όπως ο Θερσιτής (στρατιώτης στον Τρωικό πόλεμο) και η Βρισηίδα (σκλάβα του Αγαμέμνονα). Το ομηρικό έπος της Οδύσσειας θα μπορούσε να ιδωθεί ως μια Βίβλος των αρχών του Δυτικού πολιτισμού. Ένα έπος για το πως ο «δυνατός» επιβάλλεται σε οτιδήποτε φαντάζει ή είναι πιο αδύναμο».

Λίγα λόγια για την ομάδα Asalto:
Η θεατρική ομάδα Asalto δημιουργήθηκε το 2019 στην Αθήνα. Η ομάδα αποτελεί μια συνάθροιση ηθοποιών και μουσικών που βρήκαν κοινό τόπο, μέσω του θεάτρου, να εκφράσουν τους φόβους, τις χαρές και τις λύπες τους. «Ζώντας αυτόν τον τρελό κόσμο γύρω μας και μέσα μας, αποφασίσαμε να αποτρελαθούμε μελετώντας αυτή την τρέλα». Το έργο που θα γίνει όχημα αυτού του σκοπού είναι το "Οδύσσεια Reloaded". Πρόκειται για μια διασκευή - αποδόμηση πάνω στον επικό μύθο της "Οδύσσειας" του Ομήρου. Το έργο "Οδύσσεια Reloaded" αποτελεί ένα κωμικότραγικό έπος με ήρωες - σύμβολα ιδεών και αξιών που αιώνια κυοφορούνται μέσα στην ανθρώπινη ιστορία. Ένα έργο - ενθύμηση- για το γελοίο και τραγικό στοιχείο που ενυπάρχει στο είδος του ανθρώπου.

Σχεδιασμός Αφίσας: Αιμιλία Μπαλάσκα
Φωτογραφίες παράστασης: Τζοάνα Βρακά, Αιμιλία Μπαλασκα

Φωτογραφίες

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πολύ ευχάριστη παράσταση, μας ενθουσίασε και μας έφτιαξε τη διάθεση! Ωραίο, έξυπνο και με πολύ χιούμορ κείμενο. Εξαιρετικές οι ερμηνείες και η σκηνοθεσία. Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές και ευχόμαστε να έχει την θερμή ανταπόκριση που της αξίζει από το κοινό!
    Μπράβο !