Οιδίπους Τύραννος

Μετάφραση: Βασίλης Παπαβασιλείου
Δραματουργική επεξεργασία: Σεβαστή Ματσακίδου
Σκηνοθέτης: Χρήστος Σουγάρης
Σκηνογραφία: Αριστοτέλης Καρανάνος, Αλεξάνδρα Σιάφκου
Κοστούμια: Αριστοτέλης Καρανάνος, Αλεξάνδρα Σιάφκου
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης
Ερμηνεύουν: Ντένης Μακρής,  Νίκος Γκέλια, Σαμουήλ Ακίνολα, Κώστας Λάσκος, Μπέτυ Βακαλίδου, Νίκη Σερέτη, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Γιώργος Ψυχογυιός, Μιχάλης Μουλακάκης, Άρης Κρητικός, Σιαμάκα  Ακαμπούογκ, Ίων Δημητριάδης, Δέσποινα Μαρτσέκη

Περιγραφή

Ο «Οιδίπους τύραννος» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη θα παρουσιαστεί από τις 23 Μαΐου έως 3 Ιουνίου στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου.

Περισσότερα

ένα αμυδρά φωτισμένο ανάκτορο, με θέα την Αθήνα, σαν σε μαυρόασπρο φιλμ του Αντονιόνι, περιστοιχισμένος από ανθρώπους που δεν «κοιτούν», ζει ο νεαρός βασιλιάς Οιδίπους.

Ένας άνευ προηγουμένου λοιμός τυραννά τη χώρα και τους πολίτες της. Μόνος τρόπος σωτηρίας, σύμφωνα με το χρησμό του Απόλλωνα, η εξιχνίαση της δολοφονίας του πρώην βασιλιά Λάιου και η παραδειγματική τιμωρία των ενόχων. Ο νεαρός Οιδίποδας αναλαμβάνει χρέη ερευνητή και η αναζήτηση αρχίζει. Κοιτάζοντας το είδωλό του στον καθρέφτη δεσμεύεται πως θα βρει τον ένοχο. Θα το πράξει με την ίδια ζέση σαν να επρόκειτο για τον πατέρα του.

Μέσα στο σπίτι δύο κορίτσια και δύο μικρότερα αγόρια, παίζουν την τυφλόμυγα.

Ο νεαρός βασιλιάς συναντά και συνδιαλέγεται με τους χαρακτήρες που είχαν σχέση ή που θα μπορούσαν με κάποιο τρόπο να βοηθήσουν στη λύση αυτής της μυστηριώδους υπόθεσης.

Ο Κρέων γνήσιος bon viveur, μέσα στο λευκό του κοστούμι. Ο ανδρόγυνος Τειρεσίας συνοδευόμενος από τον εκπαιδευμένο σκύλο – οδηγό του, Η Ιοκάστη, αγέρωχη, αρχοντική με παγωμένο βλέμμα.  Ένα μπεκετικό δίδυμο  βοσκών, ο ένας τυφλός, ο άλλος κυνικός. Και τέλος ο χορός. Δύο πρόσωπα, που λειτουργούν ως δυο ημιχόρια. Ένας γηραιός τυφλός και ένας νεαρός, με  όλες τις αισθήσεις ακέραιες, αλλά δίχως γνώση και εμπειρία.

Πάνω στο τραπέζι κόκκινο κρασί. Θα καταποθεί, θα χυθεί, θα γίνει αιτία πνιγμού. Από το ρολόι του τοίχου ξεπροβάλει ο κούκος. Από την αρχή μέχρι και το τέλος τούτης της μέρας.

Το φως, καθ’ όλη τη διάρκεια είναι αμυδρό. Και όσο η έρευνα προχωρά, μαζί με τα λεπτά της ώρας, τόσο βυθιζόμαστε στο σκοτάδι. Και τα μικρά παιδιά παίζουν πάντα την τυφλόμυγα.

Η «αποκάλυψη» θα φέρει βροχή. Καταρρακτώδη. Κάθαρσης;

Ο νεαρός Οιδίποδας,  ως φιλοσοφικό alter ego του Φίλιπ Μάρλοου, του διάσημου χαρακτήρα του Ρέημοντ Τσάντλερ, οδηγεί  τους μάρτυρες, τους πολίτες της χώρας, αλλά και τον ίδιο τον εαυτό του, με όρους, στυλιζάρισμα και όλα τα κλισέ του φιλμ νουάρ, σε μια ακραία ενδοσκοπική διαδικασία.

Η έρευνα θα αποκαλύψει πως όσοι γνώριζαν ή υποπτεύονταν τί έχει συμβεί, επέλεξαν την εκούσια τυφλότητα και τη σιωπή.  Στον πάτο αυτού του πηγαδιού βρισκόμαστε όλοι. Η ευθύνη για το έγκλημα είναι συλλογική.

Ακόμη και αν ο «ένοχος» είναι ένας.

 

Κίνηση: Φαίδρα Σούτου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαρία Απατσίδου
Βοηθοί σκηνογράφων-Ενδυματολόγων: Δώρα Τουρβά – Μαρίνα Βερλέκη
Δραματουργική Επεξεργασία: Σεβαστή Ματσακίδου
Εκτέλεση Παραγωγής: Λία Κίκερη
Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης – ‘Εως ΑΜΚΕ

21 ΣΧΟΛΙΑ

  1. […] δύσκολα.  Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ Facebook Twitter Google+ Pinterest WhatsApp […]

  2. Πρωτότυπη και πρωτοποριακή απόδοση της κλασικής τραγωδίας του Σοφοκλή σε μια φρέσκια και στρωτή νεοελληνική μετάφραση. Οι ερμηνείες των ηθοποιών συγκινούν και συγκλονίζουν τον θεατή καθώς η υπόθεση εξελίσσεται...

  3. Σε ένα θέατρο που μας έχει συνηθίσει σε ποιοτικές παραστάσεις απολαύσαμε αυτή την σύγχρονη απόδοση της αρχαίας τραγωδίας του Σοφοκλή που ισορροπεί μαεστρικά ανάμεσα στον αρχαίο και τον σύγχρονο κόσμο. Ανεπιτήδευτα συγκινητικό με κινηματογραφικό ρυθμό καθηλώνει τον θεατή από την αρχή μέχρι και το τραγικό τέλος. Η διανομή των ρόλων είναι και πρωτότυπη και επιτυχής και η ερμήνεια του κου Μακρή (Οιδίποδας) εκπληκτική. Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές και ευχαριστούμε την θεατρομάνια για τις προσκλήσεις.

  4. Υπέροχη παράσταση! Καθαρά νοήματα, συγκινητικές ερμηνείες. Συμβολισμοί πετυχημένοι. Ιδιαίτερη σκηνοθετική χροιά στους πρωταγωνιστές και στην απόδοση του χορού. Σε ένα κατάμεστο θέατρο, το χειροκρότημα δεν σταματούσε! Ήταν μία απ' τις καλύτερες παραστάσεις που παρακολούθησα φέτος!

  5. Εξαιρετική παράσταση. Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν καθηλωτικές, κυρίως αυτή του πρωταγωνιστή.
    Αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές του έργου και φυσικά στον σκηνοθέτη. Ευχαριστούμε πολύ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ για τις προσκλήσεις. Μας χαρίσατε μια υπέροχη βραδιά.

  6. Η ιδιαίτερη μοντερνιστική σκηνοθετική ματιά έδωσε άλλο χρώμα στην εν λόγω αρχαία τραγωδία. Έντονες ερμηνείες με ακόμα πιο έντονους συμβολισμούς. Το προτείνω με κλειστά μάτια και να είστε σίγουροι ότι θα φύγετε απόλυτα κερδισμένοι από όσα θα δείτε!

  7. ένα από τα καλύτερα θεατρικά κείμενα της ανθρωπότητας (αν όχι το σπουδαιότερο). Σε ένα από τα πιο αξιοσέβαστα θέατρα της Αθήνας με δυνατές παραγωγές. Εντύπωση μου έκανε ότι ως κοινό το παρακολούθησαν αρκετοί ηθοποιοί. Μια πάρα πολύ ωραία παράσταση σε μια όμορφη και ισορροπημένη απόδοση από τους συντελεστές. Πολύ ωραία τα κομμάτια μεταξύ των επεισοδίων, αντικαθιστώντας τα χορικά μέρη. Συγχαρητήρια!

  8. Εξαιρετικές ερμηνείες σε μια καλοδουλεμένη παράσταση, όπου αποδεικνύεται πως στην τέχνη το μοντέρνο δεν είναι απαραίτητα συνυφασμένο με το δυσκατανόητο και ότι μπορείς να πεις με επιτυχία κάτι καινούριο σεβόμενος το πρωτότυπο. Στον Οιδίποδα του Σουγάρη τα μεγάλα διαχρονικά νοήματα περνούν στο θεατή και είναι κατανοητά και εύπεπτα, σε ένα σκηνοθετικό περιβάλλον με εμπνευσμένη ματιά και πρωτοποριακά στοιχεία. Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια για την πρόσκληση η οποία μού παραχωρήθηκε από την Ευαγγελία Κελεσίδου, την οποία επίσης ευχαριστώ πολύ!