Περιοδεύων θίασος

Αρχείο Παίχτηκε από έως
στο Τζένη Καρέζη

2ος χρόνος
Διάρκεια: 90΄
Κείμενο: Ελεάνα Γεωργούλη
Σκηνοθέτης: Ελεάνα Γεωργούλη
Σκηνογραφία: Γιώργος Τρικκαλιώτης
Κοστούμια: Γιώργος Τρικκαλιώτης
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Μουσική σύνθεση: Θάνος Κοσμίδης
Κίνηση: Ελεάνα Γεωργούλη
Ερμηνεύουν: Γιάννης Ασκάρογλου, Γεράσιμος Γεννατάς, Μάρια Φλωράτου
Παίζουν μουσική: Γεράσιμος Γεννατάς (κλαρινέτο), Μάρια Φλωράτου (κοντραμπάσο), Γιάννης Ασκάρογλου (κρουστά)

Περιγραφή

Μέσα από ένα παράδοξο βαριετέ καταστρώματος, η παράσταση ταξιδεύει στο χρόνο, διατρέχοντας τα πολιτικά αδιέξοδα, που καταβροχθίζουν τη χώρα μας, αγγίζοντας άλλοτε βλάσφημα και άλλοτε ιλαρά τα αποτρόπαια του κόσμου, που συνεχίζουν να κυριαρχούν.

Περισσότερα

Η μυθοπλασία συναντά το ντοκουμέντο σε μια σκοτεινή κωμωδία πάνω στις πολλαπλές περιπέτειες του Εθνικού Διχασμού και της Μικρασιατικής Καταστροφής. Ο «Περιοδεύων Θίασος» είναι ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο από την βραβευμένη ηθοποιό και σκηνοθέτη Ελεάνα Γεωργούλη, υπό τις πρωτότυπες μουσικές του Θάνου Κοσμίδη των Burger Project. Στο ρόλο του Γελωτοποιού, ο δαιμονικός Γεράσιμος Γεννατάς.

Μέσα από ένα παράδοξο βαριετέ καταστρώματος, η παράσταση ταξιδεύει στο χρόνο, διατρέχοντας  τα πολιτικά αδιέξοδα που καταβροχθίζουν τη χώρα μας, αγγίζοντας άλλοτε βλάσφημα και άλλοτε ιλαρά τα αποτρόπαια του κόσμου που συνεχίζουν να κυριαρχούν.

Σμύρνη, Σεπτέμβρης του 1922. Ένας Αμερικανός πολίτης ναυλώνει το πλοίο Mimosa που θα μεταφέρει δύο χιλιάδες Έλληνες της Μικράς Ασίας στον Πειραιά.  Έχοντας μόλις γλιτώσει από τις φλόγες στην προκυμαία, τρεις θεατρίνοι, πάνω σε ένα κατάστρωμα κρατούν συντροφιά στο πλήθος μέχρι να φτάσει απέναντι. Η ταχυδακτυλουργός Νινέτ ειδικεύεται στις εξαφανίσεις πλήθους και στις γενοκτονίες. Ο Γελωτοποιός ζωντανεύει τον Κωνσταντίνο, ένα πίθηκο με το όνομα του Βασιλιά που χορεύει μπαλέτο και τραγουδά άριες. Ο νοσταλγικός Ακροβάτης θυμάται την εταίρα μάνα του και τον Τούρκο πατέρα του. Φιγούρες ενός κοσμοπολιτισμού που δεν υπάρχει πια, ήρωες της εποχής που αγωνίστηκαν για το αβέβαιο αύριο της ενσωμάτωσης. Σχοινοβατώντας πάνω στη λεπτή γραμμή όπου τα όρια του τραγικού και του κωμικού διαπλέκονται, ο Γελωτοποιός, η Νινέτ και ο Ακροβάτης σκέφτονται δυνατά, παίζουν μουσική, χορεύουν, τραγουδούν, αναζητούν απαντήσεις για τη ζωή, το θάνατο, όπως μόνο τα ρεμάλια οι θεατρίνοι μπορούν.

Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2022, του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η παράσταση παρουσιάστηκε στις 6 και 7 Αυγούστου 2022 στο Ξενοκράτειο Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσολογγίου.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΡΙΑΣ

« Μελετώντας στη διάρκεια της έρευνας το χρονικό της Μικρασιατικής Καταστροφής, αισθανόμουν ολοένα και πιο δυνατά πως αυτό που συνέβη δεν ήταν μοναχά ο ζοφερός επίλογος μιας βαριά στρατιωτικής ήττας και η πυρπόληση του τόπου. Ήταν ο θάνατος του υπαρκτού κοσμοπολιτισμού, το ιστορικό τέλος μιας ετεροτοπίας όπου το διαφορετικό συνυπήρχε αρμονικά. Ήταν η καθολικότητα της βαναυσότητας που ξέσπασε πάνω στους ελληνικούς πληθυσμούς των παραλίων, ο ξεριζωμός και η επώδυνη μετάβασή τους σε μια Ελλάδα, φτωχή και αμήχανη απέναντι στην τεράστια προσφυγική κρίση που μαίνονταν. Ηθελημένα ή αθέλητα, το τραύμα της Καταστροφής έχει περάσει στη συλλογική μας μνήμη. Και ένα τραύμα βαθύ σαν και αυτό μένει ανοιχτό μέσα στην παρέλευση των χρόνων. “Η μνήμη όπου και να την αγγίξεις πονεί”, όπως λέει στους στίχους του ο Σεφέρης. Όμως πια είναι βαθιά η ανάγκη να θυμηθούμε. Να μην ξεχάσουμε τι μας φέρνει εδώ. Γιατί χωρίς τη μνήμη δεν υπάρχει ταυτότητα κι κινδυνεύουμε έτσι να απομείνουμε αθύμητοι καβαλάρηδες ενός άγνωστου παρελθόντος. Γιατί αυτό συνέβη. Κι ίσως να ξανασυμβεί. Κι ίσως η μνήμη να είναι η μονή που μπορεί να το αποτρέψει. Στόχος της έρευνας μας και της παραστατικής αυτής πρότασης, η ψηλάφηση του τραύματος, με έναν τρόπο αναπάντεχο. Καθώς έγραφα η περίφημη  φράση του Μπρετόν με κέντριζε: το χιούμορ της κρεμάλας. Μιλάμε για το θάνατο γελώντας και έτσι ίσως να του βγάζουμε και λίγο τη γλώσσα. Με έσπρωξε ως εδώ η αίσθηση ότι η  αλήθεια στο θέατρο δεν μπορεί να ειπωθεί με πολιτική ορθότητα και ίσες αποστάσεις. Πρέπει να ειπωθεί τολμηρά και αθυρόστομα, με αλητεία μα και εντιμότητα μαζί. Όπως μόνο τα ρεμάλια οι θεατρίνοι μπορούν.»

Ελεάνα Γεωργούλη

Φωτογραφίες: Karol Jarek

Video design: Χρυσάνθη Μπαδέκα

Promo Trailer: Αλέξης Ζαφειράκης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Θεοδόσης Τανής

Βοηθός Εκτέλεσης Παραγωγής: Μαριλίνα Γιάννη

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble

Οργάνωση παραγωγής: Retrospectiva Productions ΑΜΚΕ & Άνοιγμα ΑΜΚΕ

 

Φωτογραφίες

Βίντεο

14 ΣΧΟΛΙΑ

    • Μια πραγματικα ενδιαφερουσα παρασταση που σου αφηνει μια γλυκοπικρη γευση κι ενα κομπο στο λαιμο για τους τροπους που καθοριστηκαν οι μοιρες λαων και που δυστυχως εξακολουθουν και σημερα να ισχυουν. Πολλη τροφη για σκεψη. Ωραιες ερμηνειες. Εξαιρετικος Γερασιμος Γεννατας. Ωραια κι ευρηματικη σκηνοθεσια.

  1. Ένας εξαιρετικός, ποιοτικός, διδακτικός, καλοκουρδισμένος περιοδεύων θίασος ζωντάνεψε με ιλαρό, καυστικό και άλλοτε τραγικό τρόπο στα έκπληκτα μάτια των θεατών ιστορικές μνήμες από την καταστροφή της Σμύρνης. Το κείμενο της Ελεάνας Γεωργούλη ήταν επίκαιρο, έξυπνο, πρωτότυπο με βάθος , αλήθεια και πολλά ανθρωπιστικά μηνύματα. Εντρύφησε ενδελεχώς στις πραγματικές αιτίες που οδήγησαν στην ασύλληπτη αυτή γενοκτονία. Όλα γίνονται για λίγο χρήμα παραπάνω αναφέρει το ευφυές κείμενο της Γεωργούλη. Εν ονόματι αυτού εκτελούνται εκτοπίσεις... εξαφανίσεις πληθυσμών κ.ο.κ Το μοναδικό όπλο των λαών απέναντι στους αιμοδιψείς, αδηφάγους και άκαρδους κυβερνόντες είναι η αρμονική συνύπαρξη και η αλληλεγγύη.
    Αυτά τελικά τα τρία " ρεμάλια" οι θεατρίνοι κατάφεραν να μας ταξιδέψουν, να μας μεταφέρουν μνήμες, να μας συγκινήσουν, να μας προβληματίσουν και να μας διδάξουν πολλά. Ιδιαίτερη μνεία στον Γίγαντα υποκριτικής κύριο Γεράσιμο Γεννατά που έδωσε ψυχή τε και σώματι. Είναι άδικο η γενναιόδωρη προσφορά τους στον πολιτισμό να εξαργυρώνεται με ένα απολυτήριο Λυκείου. Τελικά ότι έχει πραγματική αξία σε αυτή την χώρα θα πρέπει να απαξιώνεται...να εκτοπίζεται και να εξαφανίζεται.

  2. ΨΑΓΜΕΝΟ, ΔΥΝΑΤΟ ΚΕΊΜΕΝΟ, ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΩΝ ΗΘΠΟΙΩΝ ΜΕ ΚΟΡΥΦΑΊΑ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΟΥ Γ.ΓΕΝΝΑΤΑ ΠΟΥ ΟΣΟ ΣΕΜΝΟΣ ΕΊΝΑΙ ΤΟΣΟ ΣΕ ΒΑΘΟΣ ΚΑΙ ΥΨΟΣ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ Η ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ, ΔΙΝΕΙ ΡΕΣΤΑ.ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΑΡΆΣΤΑΣΗ!

  3. Εξαιρετική παράσταση με φελλινικές αναφορές προσεγγίζει το θέμα της μικρασιατικής καταστροφής με πολύ πρωτότυπο τρόπο καταφέρνοντας να δείξει πόσο επίκαιρο παραμένει το θέμα της προσφυγιάς και των οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων που κρύβονται πίσω από αυτό. Υπέροχοι όλοι οι ηθοποιοί, δεν μπορώ να μην ξεχωρίσω την ερμηνεία του Γεράσιμου Γεννατά. Συγχαρητήρια στη σκηνοθέτιδα Ελεάνα Γεωργούλη. Περιμένω με ανυπομονησία την επόμενη δουλειά της.