0

You and AI: Through the Algorithmic Lens

Σχετικά

Πεδίον του Άρεως | 24 Ιουνίου – 25 Ιουλίου 2021 | 18:00-23:00

Η τεχνητή νοημοσύνη (AI, Artificial Intelligence) είναι ήδη εδώ. Ζούμε υπό το πρίσμα του αλγόριθμου. Ξέρει ο αλγόριθμος τα μυστικά μας; Μας πάει σπίτι με ασφάλεια; Μας ακούει όταν μιλάμε; Μπορεί να μας παρηγορήσει; Τεχνητή νοημοσύνη. Αλγόριθμος. Δημοκρατία. Συμμετοχή. Ταυτότητα. Έλεγχος. Νέα κανονικότητα. Παρακολούθηση. Ηθική. Περιβάλλον. Η έκθεση You and AI στο Πεδίον του Άρεως μάς προσκαλεί να εξερευνήσουμε, στην καρδιά της πόλης, καλλιτεχνικά έργα που αμφισβητούν τις φαντασιώσεις μας για την τεχνητή νοημοσύνη, από τις 24 Ιουνίου μέχρι τις 18 Ιουλίου. Το φεστιβάλ, εκτός από την έκθεση στο Πεδίον του Άρεως, περιλαμβάνει διαδικτυακές εμπειρίες, συζητήσεις και συμμετοχικές συνεδρίες για την τεχνητή νοημοσύνη, τη δημιουργικότητα και την ηθική.

Η έκθεση “You and AI” πραγματοποιείται στο Πεδίον του Άρεως και αποτελείται από 25 έργα, τα οποία εξετάζουν τρία θέματα που αντιστοιχούν και στις τρεις διαδρομές της έκθεσης: (1) Την τεχνητή νοημοσύνη ως καθοριστικό παράγοντα για τη διαμόρφωση του δημόσιου χώρου, της πολιτικής διαδικασίας και της σύγχρονης δημοκρατίας. (2) Τον τρόπο που βλέπουμε την τεχνητή νοημοσύνη και τον τρόπο που μας βλέπει αυτή. (3) Την τεχνητή νοημοσύνη ως μέρος και ως υποκατάστατο του φυσικού περιβάλλοντος. Υπάρχει και μια παράλληλη θεματική που εστιάζει στο ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια αφορμή για να μιλήσουμε για την ταυτότητά μας, ως ανθρώπινο είδος, ως πρόσωπα και ως πολίτες.

Στην πρώτη θεματική, για την τεχνητή νοημοσύνη, τον πολιτικό χώρο, τη συμμετοχή και τη δημοκρατία, αφήνουμε τη τεχνητή νοημοσύνη να μας μεταφέρει σε ένα δαιδαλώδες, ονειρικό ταξίδι, στο “The Wandering Mind: You Start to Wonder Whether It’s a Dream” των slow immediate· βλέπουμε τι συμβαίνει όταν η μηχανή μάς κρίνει ως μελλοντικούς εγκληματίες, στο “The Normalizing Machine” των Mushon Zer-Aviv, Dan Stavy και Eran Weissenstern· διεκδικούμε τα εργασιακά μας δικαιώματα απέναντι στη μασκότ της Amazon, στο “ABRA” της Hiba Ali· ανακαλύπτουμε τι αποκρύπτεται όταν η τεχνητή νοημοσύνη ξαναγράφει την κοινωνική ιστορία μας, στο “Insulae [of the Island]” της Nye Thompson· ακούμε κορυφαίες φωνές της γυναικείας ενδυνάμωσης να μιλούν για ζητήματα φυλής, φύλου και τεχνολογίας, στο “Voicing Erasure” των Algorithmic Justice League· αναρωτιόμαστε αν οι αλγόριθμοι διαμορφώνουν τις πεποιθήσεις μας, στο “Epigraph For Non-Physical Entities’ Spirits That Exist Outside Material Cultures” της Κατερίνας Κανά· ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά στην πανταχού παρούσα τεχνολογία της παρακολούθησης, αλλά και τον ανοιχτών δεδομένων στον αστικό χώρο, στο “Every Thing Every Time” της Naho Matsuda· περπατάμε πάνω σε έναν αλγόριθμο που μας ποινικοποιεί άδικα, στο “Before The Bullet Hits The Body” του Bill Balaskas και της Stop LAPD Spying Coalition· φανταζόμαστε πιο ηθικές και πιο δίκαιες πρακτικές χρήσης των δεδομένων, στο “The Data Feminism Infographic” των Catherine D’Ignazio, Lauren F. Klein και Marcia Diaz Agudelo.

Στη δεύτερη θεματική, για το πώς βλέπουμε και μας βλέπουν μέσα από αλγόριθμους, αντικρίζουμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια της μηχανής, στο “Learning to See” του Memo Akten· αφήνουμε τους αλγόριθμους να φανταστούν και να ξαναδημιουργήσουν τη ζωφόρο του Παρθενώνα, με το “Content Aware Studies” του Egor Kraft· χανόμαστε σε ένα πνευματικό ταξίδι μέσα από εικόνες και ήχους, στο “Deep Meditations: A Brief History of Everything in 60 Minutes” του Memo Akten· οραματιζόμαστε queer πρόσωπα πέρα από τους κανόνες για το τι είναι αρσενικό και τι θηλυκό που ενσωματώνουν τα συστήματα αναγνώρισης προσώπων, στο “Zizi - Queering the Dataset” του Jake Elwes· εφευρίσκουμε εναλλακτικούς τρόπους να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, με το “#Whenwordsfail” της Stephanie Dinkins· απολαμβάνουμε τη φανταστική συνάντηση ενός αστρονόμου και ενός νευρωνικού δικτύου, με το “Counting Craters on the Moon” της Κυριακής Γονή.

Στην τρίτη θεματική, για την τεχνητή και φυσική νοημοσύνη, προσπαθούμε να χτίσουμε μια καλύτερη ισορροπία με τη φύση. Ενθουσιαζόμαστε με έναν εκλιπόντα λευκό ρινόκερο του Βορρά που εμφανίζεται ψηφιακά στο πάρκο, στο “The Substitute” της Alexandra Daisy Ginsberg· θαυμάζουμε φανταστικά υδρόβια πλάσματα που μοιάζουν σαν φυσικά, στο “Encounters with Aquatic Chimeras” των Entangled Others (Sofia Crespo & Feileacan McCormick)· ακούμε τη γλώσσα πτηνών που δεν υπάρχουν, στο “Bird Language” της Helena Nikonole, και τα βλέπουμε σε νέες περιπέτειες, στο “Cusp” του Jake Elwes· αναρωτιόμαστε πώς η τεχνητή νοημοσύνη μάς βοηθά να μιλήσουμε στη φύση, στο “nimiia cétiï” της Jenna Sutela· εξερευνούμε μη ανθρώπινους τρόπους κατανόησης του χρόνου, στο “Circadian Bloom” της Anna Ridler· γνωρίζουμε έναν «περιβαλλοντικό μάνατζερ» τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να γίνει απάνθρωπος, αλλά μπορεί να σώσει και τον πλανήτη, στο “Excerpts From Asunder” των Tega Brain, Julian Oliver και Bengt Sjölén.

Ο αλγόριθμος, όπως εμφανίζεται πλέον στην καθημερινότητά μας, είναι μια αφορμή να μιλήσουμε για την ταυτότητά μας, ως ανθρώπινο είδος, γιατί πέρα από μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη, το “You and AI” είναι και μια έκθεση βαθιά υπαρξιακή και ανθρώπινη. Έτσι, το παράλληλο πρόγραμμα της έκθεσης μας καλεί να ανεβάσουμε στο instagram μία selfie μας και να δούμε αλλιώς το συλλογικό μας εγώ, την Ελλάδα του 2021, σε μια γιγαντοοθόνη με υπόκρουση το φυσικό και ετερόκλητο soundtrack του πάρκου, με το Its Not YOU, Its Me του Ilan Manouach. Παράλληλα, στην ίδια υπαρξιακή αναζήτηση, η έκθεση εστιάζει στον δημοφιλή πρωταγωνιστή της ελληνικής μουσικής κουλτούρας, Γιώργο Μαζωνάκη, που τα δυναμικά, αταξινόμητα και συνεχώς εξελισσόμενα data του προκαλούν την απορρύθμιση του αλγόριθμου. Το έργο «Έξοδος» του Μανώλη Μανουσάκη και της Αφροδίτης Παναγιωτάκου είναι η ζωή του Γιώργου Μαζωνάκη, αλλά δυνητικά και η ζωή του καθενός από εμάς: μια αντίστροφη μέτρηση προς την έξοδο, δοσμένη μέσα σε ένα νέφος από σπαράγματα ήχων και αντανακλάσεων, από το πώς γεννήθηκε, πού μεγάλωσε, τη σχέση του με τον Θεό και τον θάνατο, το σπίτι του, τους δικούς του ανθρώπους, το κοινό του, οι ιαχές του οποίου αντιστοιχούν στις κατοπτρικές επιφάνειες που περικυκλώνουν τον θεατή στον χώρο της εγκατάστασης. Για 11 λεπτά, στο έργο «Έξοδος» εμβαθύνεις μόνο μέσω ήχου στη ζωή του, σε μια βιογραφία όπου εκείνος δεν τραγουδάει ποτέ, ακολουθώντας ένα δραματουργικό νήμα που δεν πατάει στη γραμμική εξιστόρηση του βιογραφικού του. Τέλος, στο «Ανήκω σε μένα», τη νέα, δυστοπική sci-fi ταινία μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου, η εικόνα μπαίνει σε πρώτο πλάνο: η σωματική επαφή δεν επιτρέπεται και ο θεατής μεταφέρεται σε μια εργασιακή δυστοπία στα ναυπηγεία Περάματος. Ο Γιώργος Μαζωνάκης, στον ρόλο του αφηγητή, σκιαγραφεί τις ανθρώπινες σχέσεις σε ένα απροσδιόριστο μέλλον όπου τα αλγοριθμικά συστήματα έχουν αναλάβει τον έλεγχο. Ο Έλληνας ερμηνευτής επιστρέφει στο Πέραμα, εκεί όπου ήταν πάντα αφοσιωμένος ο πατέρας του, αλλά αυτή τη φορά σε ένα οργουελιανό τοπίο στο μέλλον, με πολλή σκουριά, ήλιο, θάλασσα και μία μόνο απαγόρευση: Να μην αγγίζονται μεταξύ τους οι άνθρωποι. Μπορούμε να ανήκουμε στους εαυτούς μας;

Η έκθεση είναι δομημένη με τρόπο που ο επισκέπτης να συναντά τα έργα μέσα από μια διαδικασία επιμελητικά σκηνοθετημένης «τυχαίας συνάντησης», καθώς τα εκθέματα, κυρίως υπερμεγέθεις οθόνες μεγάλης ανάλυσης, 3D γλυπτά και εγκαταστάσεις, ξεπροβάλλουν μέσα από τη βλάστηση του Πεδίου, συνοδευόμενα από ένα ηχοτοπίο που ενεργοποιείται όταν ο θεατής/ακροατής πλησιάσει σε συγκεκριμένα σημεία. Το φυσικό και το τεχνητό, το οικείο και το ανοίκειο, το ψηφιακό και το υλικό, το τυχαίο και το προσχεδιασμένο έρχονται σε έναν διάλογο που εκφράζει ακριβώς την εμπειρία που η τεχνητή νοημοσύνη έχει φέρει στη ζωή μας.

Το Πεδίον του Άρεως υποδέχεται την τεχνητή νοημοσύνη ως ένα πάρκο, κάτι φυσικό αλλά και τεχνητό μαζί, κάτι που έχει υλικότητα αλλά αποτελεί και κοινωνική κατασκευή, κάτι που ζει ως κοινότητα ανθρώπων και ως δημόσιος χώρος. Η τεχνητή νοημοσύνη, κατεξοχήν τεχνολογική έκφραση, είναι το νέο μας φυσικό περιβάλλον, διαμεσολαβεί διαρκώς τον ψηφιακό δημόσιο χώρο μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, αλλά και τον φυσικό δημόσιο χώρο μέσω των εφαρμογών πλοήγησης, παραγγελιών, στέγασης και κίνησης, και ζει από τα ψηφιακά ίχνη που αφήνουν οι άνθρωποι όταν κινούνται στην πόλη, όταν εργάζονται, όταν μιλούν, ακόμη κι όταν ερωτεύονται. Επιπλέον, το Πεδίον του Άρεως υπήρξε ένας χώρος στρατιωτικών ασκήσεων που κατέληξε χώρος αναψυχής, ενώ η τεχνητή νοημοσύνη, προερχόμενη από στρατιωτικές εφαρμογές, ξεκινάει κι αυτή από τον χώρο των κοινωνικών δικτύων για να καταλήξει να χρησιμοποιείται ως εργαλείο δύναμης και επιβολής.

Το Πεδίον του Άρεως αποτελεί την καρδιά της νέας Αθήνας, της Αθήνας της πολυπολιτισμικότητας, των κοινοτήτων και της διαφορετικότητας, αλλά και του δημόσιου χώρου που ανακαλύπτουμε ξανά, της συνάντησης των νέων με τους παλιούς κατοίκους, του ψηφιακού με το υλικό, του δημόσιου με το ιδιωτικό, της τεχνητής νοημοσύνης με τον καθέναν από εμάς. Από το άγαλμα του Κωνσταντίνου έως τη «Γαρδένια», από την Υδάτινη Διαδρομή έως την Πλατεία Οικονομίδη, το “You and AI” συνομιλεί με τον χώρο, τον τόπο και όλους εμάς.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:

Memo Akten // Algorithmic Justice League // Hiba Ali // Bill Balaskas & Stop LAPD Spying Coalition // Tega Brain, Julian Oliver, Bengt Sjölén // Catherine DIgnazio, Lauren F. Klein, Marcia Diaz Agudelo // Stephanie Dinkins // Jake Elwes // Entangled Others (Sofia Crespo & Feileacan McCormick) // Alexandra Daisy Ginsberg // Κυριακή Γονή // Εύη Καλογηροπούλου starring Γιώργος Μαζωνάκης // Κατερίνα Κανά // Egor Kraft // Ilan Manouach // Μανώλης Μανουσάκης & Αφροδίτη Παναγιωτάκου featuring Γιώργος Μαζωνάκης // Naho Matsuda // Helena Nikonole // Anna Ridler // slow immediate (Gershon Dublon & Xin Liu) // Jenna Sutela // Nye Thompson // Mushon Zer-Aviv, Dan Stavy, Eran Weissenstern

Επιμέλεια: Ειρήνη Μιρένα Παπαδημητρίου, FutureEverything

Curatorial Direction: Αφροδίτη Παναγιωτάκου

Εκτελεστική Διεύθυνση, Επιστημονικός Σύμβουλος: Πρόδρομος Τσιαβός

Σχεδιασμός Έκθεσης, Οργάνωση Παραγωγής Έκθεσης: studioentropia architects_ (Γιώτα Πασσιά, Παναγιώτης Ρούπας)

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Πολύδωρος Καρυοφύλλης (Poka-Yio)

Executive Producer: Χρήστος Καρράς

Τεχνική Διεύθυνση: Λευτέρης Καραμπίλας

Συντονισμός Παραγωγής: Ηρακλής Παπαθεοδώρου, Κατερίνα Βάρδα

Εκτέλεση Παραγωγής: Δέσποινα Σιφνιάδου, Γιώργος Στεργίου, Σπυριδούλα Γκεράζη

Line Production Assistance: Δημήτρης Σκομβούλης

Υποστήριξη Παραγωγής: Chris Wright

Συντονισμός Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων: Ντόρα Βουγιούκα

Υποστήριξη Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων & Παραγωγής: Βέρα Πετμεζά

Research Assistance: Κατερίνα Βάρδα

Visual Advisor: Μαρίνα Τρουπή

Deputy Technical Director, Touring Technical Manager: Philip Hills

Μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση

Με την ευγενική υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής

Το φεστιβάλ “You and AI” πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού δικτύου European ARTificial Intelligence Lab (Ευρωπαϊκό Εργαστήριο TEXNHτής Νοημοσύνης) και συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη» της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θεματικές περιοχές

1η Θεματική

Τεχνητή νοημοσύνη, πολιτικός χώρος, συμμετοχή και δημοκρατία

Σ’ έναν κόσμο που η τεχνητή νοημοσύνη παρακολουθεί τα πάντα – συμπεριλαμβάνονται όλοι, όλες και όλα; Ή μήπως η μηχανή επιλέγει ποιος πρέπει να γίνει ορατός και να ακουστεί;

Έργα:

The Wandering Mind: You Start to Wonder Whether It’s a Dream // The Normalising Machine // ABRA // Insulae (Of the Island) // Voicing Erasure // Epigraph for Non Physical Entities Spirits That Exist Outside Material Cultures // EVERY THING EVERY TIME // Before The Bullet Hits The Body // The Data Feminism Infographic

2η Θεματική

Όταν βλέπουμε και μας βλέπουν μέσα από αλγόριθμους

Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι ουδέτερη. Ποιος λοιπόν έχει τη δύναμη; Και πώς διαμορφώνουν την κοινωνία μας οι προκαταλήψεις των μηχανών;

Έργα:

Learning to See // Content Aware Studies // Deep Meditations: A Brief History of Everything // Zizi – Queering the Dataset // #WhenWordsFail // Counting Craters On the Moon

3η Θεματική

Τεχνητή και φυσική νοημοσύνη

Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να μας βοηθήσει να αντιληφθούμε άλλους, «μη ανθρώπινους» τύπους νοημοσύνης, χτίζοντας έτσι μια καλύτερη ισορροπία με τη φύση;

Έργα:

The Substitute // Encounters with Aquatic Chimeras // Bird Language // nimiia cétiï // CUSP // Circadian Bloom // Excerpt from Asunder

PARALLEL

Τεχνητή Νοημοσύνη και Ύπαρξη

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια αφορμή για να μιλήσουμε για την ταυτότητά μας ως ανθρώπινο είδος, ως πρόσωπα και ως πολίτες.

Έργα

Έξοδος // Ανήκω σε μένα // Its not you, its me

ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΕΡΓΩΝ

1Η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ – ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ, ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ & ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

THE WANDERING MIND: YOU START TO WONDER WHETHER IT’S A DREAM – slow immediate (2020)

Θα αφήσετε την τεχνητή νοημοσύνη να σας μεταφέρει σε ένα δαιδαλώδες, ονειρικό ταξίδι; Συνδεθείτε καθημερινά στις 18:00-21:30 για να ακούσετε το ημερήσιο ηχητικό λουτρό. Ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης δημιουργεί ένα δαιδαλώδες ονειρικό ταξίδι για κοιμώμενα κοινά, αναμειγνύοντας και ανασυνθέτοντας θραύσματα ήχων από όλο τον κόσμο, τα οποία αντλήθηκαν από ηχογραφήσεις πεδίου που βρίσκει κανείς στο διαδίκτυο.

THE NORMALIZING MACHINE – Mushon Zer-Aviv, Dan Stavy, Eran Weissenstern (2018)

Ποιος είναι αυτός που ορίζει τι είναι «φυσιολογικό»; Και τι συμβαίνει όταν η μηχανή σε βλέπει ως μελλοντικό εγκληματία; Το πειραματικό έργο The Normalizing Machine διερευνά τους τρόπους με τους οποίους οι μηχανές ορίζουν το «φυσιολογικό». Ποιες επικίνδυνες μεροληψίες θα μπορούσαν να κληρονομήσουν οι μηχανές από εμάς, τους δασκάλους τους;

ABRA – Hiba Ali (2018)

Άραγε, εμείς ελέγχουμε τη μηχανή ή η μηχανή εμάς; Στο Abra, η καλλιτέχνις συζητά με την Peccy, τη μασκότ της Amazon που έχει εμμονή με την εξυπηρέτηση πελατών. Καθώς συζητούν για τις συνθήκες εργασίας της εργατικής τάξης, για την επιτήρηση και τις φούσκες, η κουβέντα τους χρωματίζει το βίντεο πορτοκαλί.

INSULAE [OF THE ISLAND] – Nye Thompson (2019)

Τι αποκρύπτεται όταν η τεχνητή νοημοσύνη ξαναγράφει την κοινωνική ιστορία μας; Το INSULAE [Of the Island] είναι ένας ψηφιακά ανακατασκευασμένος διάπλους των παράκτιων υδάτων της βρετανικής ακτογραμμής. Το έργο, που δημιουργήθηκε με τη χρήση του Google Earth, στοχάζεται τον αντίκτυπο της νησιωτικής γεωγραφίας στην εθνική ταυτότητα, και την πλαστότητα των ιστορικών αφηγήσεων.

VOICING ERASURE – Algorithmic Justice League (2020)

Είναι αποδεκτό οι μηχανές να παρουσιάζουν τις γυναίκες ως υποτακτικές, ή οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας να συλλέγουν δεδομένα χωρίς να το γνωρίζουμε; Ένα ποιητικό έργο που απαγγέλλεται από κορυφαίες φωνές της γυναικείας ενδυνάμωσης, και από σημαντικές ερευνήτριες ζητημάτων φυλής, φύλου και τεχνολογίας.

EPIGRAPH FOR NON-PHYSICAL ENTITIES SPIRITS THAT EXIST OUTSIDE MATERIAL CULTURES – Κατερίνα Κανά (2020)

Κι αν τελικά οι αλγόριθμοι διαμορφώνουν τις ίδιες τις πεποιθήσεις μας; Η μαρμάρινη επιγραφή τιμά αυτό που έχει γίνει κεντρικό στοιχείο του σύγχρονου πολιτισμού: τους υπολογιστές. Μια μεγάλη μεταβολή συμβαίνει στην κουλτούρα μας, καθώς οι αλγόριθμοι διαμορφώνουν νέα πρότυπα πεποιθήσεων.

EVERY THING EVERY TIME – Naho Matsuda (2019)

Θα μπορούσαμε να δούμε το αστικό τοπίο μας διαφορετικά, μέσα από τα μάτια των τεχνολογιών που το “διαβάζουν”; Το EVERY THING EVERY TIME δημιουργεί ποιητικές αφηγήσεις από δεδομένα που έχουν συλλεχθεί από ποικίλες πηγές της πόλης. Δεδομένα από αισθητήρες, από χρονοδιαγράμματα, από προγραμματισμούς απογυμνώνονται από την πληροφοριακή τους αξία για να γίνουν ποίηση, προσφέροντας μια κλεφτή ματιά στην πανταχού παρούσα τεχνολογία στον αστικό χώρο.

BEFORE THE BULLET HITS THE BODY – Bill Balaskas & Stop LAPD Spying Coalition (2021)

Τι θα συνέβαινε εάν ένας αλγόριθμος σας χαρακτήριζε άδικα εγκληματία βάσει της φυλής, ή της καταγωγής σας; Ανακαλύψτε το έργο του Stop LAPD Spying Coalition και μια σειρά διαδικτυακών συζητήσεων.

Ένας αλγόριθμος περιγράφει την πρόβλεψη του ρυθμού εγκληματικής δραστηριότητας που έχει κάνει για μια περιοχή, η οποία έχει προκύψει από τον ιστορικό μέσο όρο των εγκλημάτων, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες τάσεις του. Τα εγκληματολογικά δεδομένα εκτίθενται ως ένα κοινωνικό κατασκεύασμα που αποσκοπεί στη συμμόρφωση, τον έλεγχο και την ποινικοποίηση των μαύρων, των ισπανόφωνων και των φτωχών κοινοτήτων.

THE DATA FEMINISM INFOGRAPHIC – Catherine D’Ignazio, Lauren F. Klein, Marcia Diaz Agudelo (2020)

Ποιος έχει την εξουσία να ελέγχει, ή να λαμβάνει αποφάσεις για την τεχνητή νοημοσύνη; Ποιων το συμφέρον έχει κατά νου; Και ποιων ανθρώπων οι ζωές επηρεάζονται; Ο φεμινισμός δεδομένων είναι ένας νέος τρόπος σκέψης για τα επιστημονικά δεδομένα και την ηθική των δεδομένων, ο οποίος οικοδομείται πάνω στο διατομικό φεμινισμό και την κριτική σκέψη, προκειμένου να φανταστούμε πιο ηθικές, και πιο δίκαιες πρακτικές χρήσης των δεδομένων.

2Η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ – ΟΤΑΝ ΒΛΕΠΟΥΜΕ & ΜΑΣ ΒΛΕΠΟΥΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ

LEARNING TO SEE – Memo Akten (2017)

Μπορούμε να δούμε τον κόσμο διαφορετικά μέσα από τα μάτια της μηχανής;

Ένα τεχνητό νευρωνικό δίκτυο αντικρίζει τον κόσμο και προσπαθεί να κατανοήσει αυτό που βλέπει. Αλλά ο μόνος τρόπος να δει, είναι διαμέσου όσων ήδη γνωρίζει. Ακριβώς όπως κι εμείς. Δεν βλέπουμε τον κόσμο σύμφωνα με το πώς είναι εκείνος, αλλά σύμφωνα με το πώς είμαστε εμείς οι ίδιοι.

CONTENT AWARE STUDIES – Egor Kraft (2019)

Πώς θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να ανακτήσουμε, ή να επανερμηνεύσουμε τις χαμένες μας ιστορίες; Στο Content Aware Studies, η τεχνητή νοημοσύνη αναλύει τρισδιάστατα μοντέλα χαμένων αρχαίων γλυπτών και ζωφόρων της ελληνικής και της ρωμαϊκής ιστορίας. Κατόπιν, το έργο δημιουργεί νέα μοντέλα των χαμένων κομματιών, τα οποία εκτυπώνονται τρισδιάστατα για να γεμίσουν τα κενά των γλυπτών.

DEEP MEDITATIONS: A BRIEF HISTORY OF EVERYTHING IN 60 MINUTES – Memo Akten (2019)

Με τι μοιάζει η αγάπη; Με τι μοιάζει η πίστη; Το τελετουργικό; Η λατρεία; Με τι μοιάζει ο Θεός; Θα μπορούσαμε να διδάξουμε σε μια μηχανή αυτές τις πολύ αφηρημένες, και υποκειμενικές ανθρώπινες έννοιες; Ένα πνευματικό ταξίδι μέσα από αργές, στοχαστικές, διαρκώς εξελισσόμενες εικόνες και ήχους, με αφηγητή τη φαντασία ενός βαθιού τεχνητού νευρωνικού δικτύου. Ένας ύμνος στη ζωή, στην φύση, στο σύμπαν, και στην υποκειμενική μας εμπειρία.

ZIZI - QUEERING THE DATASET – Jake Elwes (2019)

Τι θα συνέβαινε αν η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορούσε να αναγνωρίσει ένα πρόσωπο όπως το δικό σας; Δείτε την περφόρμανς στις 12 Ιουλίου στo Onassis Channel.

Το Zizi - Queering the Dataset στιγματίζει την έλλειψη αντιπροσώπευσης και πολυμορφίας στα σύνολα δεδομένων που χρησιμοποιούνται συχνά από τα συστήματα αναγνώρισης προσώπων. Το βίντεο δημιουργήθηκε μετά από τη διατάραξη τέτοιων συστημάτων και την επανεκπαίδευσή τους, με την προσθήκη παρενδυτικών και διεμφυλικών προσώπων.

#WHENWORDSFAILStephanie Dinkins (2020)

Τι συμβαίνει όταν οι λέξεις δεν επαρκούν; Πώς αλλιώς εκφράζεσαι; Μια εμπειρία επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας, που δημιουργεί χώρο στη μη λεκτική έκφραση των συναισθημάτων, τα οποία κοχλάζουν κάτω από την επιφάνεια. Το έργο τιμά τρόπους απόκτησης γνώσεων και αισθήσεων που συχνά καμουφλάρονται πίσω από την υποτιθέμενη αποτελεσματικότητα των λέξεων.

COUNTING CRATERS ON THE MOON – Κυριακή Γονή (2019)

Πώς μπορούν να μας βοηθήσουν οι μηχανές να κατανοήσουμε καλύτερα το σύμπαν μας; Το Counting Craters on The Moon παρουσιάζει μια φανταστική συνάντηση μεταξύ του αστρονόμου Johann Friedrich Julius Schmidt (1825-1884) και του νευρωνικού δικτύου DeepMoon, που και οι δυο τους ανέλαβαν να μετρήσουν τους σεληνιακούς κρατήρες.

3η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ – ΤΕΧΝΗΤΗ & ΦΥΣΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

THE SUBSTITUTE – Alexandra Daisy Ginsberg (2019)

Μπορεί ποτέ η τεχνητή νοημοσύνη να υποκαταστήσει ένα χαμένο είδος;

Ο εκλιπών λευκός ρινόκερος του Βορρά επαναφέρεται ψηφιακά στη ζωή μέσω της τεχνητής νοημοσύνης. Αυτός ο τεχνητός ρινόκερος περιφέρεται σε έναν εικονικό κόσμο και γίνεται όλο και πιο «πραγματικός», όσο εγκλιματίζεται στον χώρο του.

ENCOUNTERS WITH AQUATIC CHIMERAS – Entangled Others (Sofia Crespo x Feileacan McCormick) (2020)

Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να μας οδηγήσει σε φανταστικούς νέους κόσμους; Φανταστικά υδρόβια πλάσματα δημιουργούνται μέσω της μηχανικής μάθησης, θίγοντας τη φαινομενικά ατελείωτη βιοποικιλότητα του φυσικού κόσμου. Αλλά παρότι αυτοί οι τεχνητοί οργανισμοί μπορεί να μοιάζουν με τη φύση, δεν ανήκουν σε καμία γνωστή πραγματικότητα.

BIRD LANGUAGEHelena Nikonole (2020)

Θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να κατανοήσουμε την γλώσσα των πτηνών; Στο Bird Language, η τεχνητή νοημοσύνη αναζητά μοτίβα στους ήχους των πτηνών έτσι ώστε να οικοδομήσει μια «Καθολική Γραμματική της Γλώσσας των Πτηνών». Αυτή η επικοινωνία μεταξύ πτηνών και τεχνητής νοημοσύνης λειτουργεί ως μια μεταφορά για την επικοινωνία μεταξύ φύσης και τεχνολογίας, χωρίς απαραίτητα την ανάμειξη κάποιου ανθρώπου.

NIMIIA CETIÏ – Jenna Sutela (2018)

Τι θα συνέβαινε αν η τεχνητή νοημοσύνη μπορούσε να μας βοηθήσει να μιλήσουμε στη φύση; Θα μπορούσαμε να χτίσουμε έναν καλύτερο κόσμο; Η μηχανική μάθηση δημιουργεί μια παράξενη νέα γλώσσα, διακινώντας μηνύματα από οντότητες που κανονικά δεν μπορούν να μιλήσουν. Οι λέξεις εκφέρονται από την καλλιτέχνιδα και από την κίνηση του ακραιόφιλου βακτηρίου Bacillus subtilis nattō, που μπορεί να επιβιώσει στον Άρη.

CUSP – Jake Elwes (2019)

Θα μπορούσε η τεχνητή νοημοσύνη να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα την περιβαλλοντική αλλαγή, και να δούμε τη φύση με νέα μάτια; Στο CUSP, εικόνες πτηνών που ονειρεύτηκε ένα νευρωνικό δίκτυο εμφανίζονται παίρνοντας τη μορφή ενός κινουμένου σχεδίου που μεταναστεύει από πτηνό σε (αναπάντεχο) πτηνό, υπό τη συνοδεία ενός ηχοτοπίου από τεχνητό κελάηδημα.

CIRCADIAN BLOOMAnna Ridler (2021)

Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την ουσιαστική φύση του χρόνου; Το Circadian Bloom είναι ένα οπτικό ρολόι οθόνης, που μας λέει την ώρα μέσα από λουλούδια, και μας προσκαλεί να εξερευνήσουμε άλλους, μη ανθρώπινους τρόπους κατανόησης του χρόνου.

EXCERPTS FROM ASUNDER – Tega Brain, Julian Oliver & Bengt Sjölén (2019)

Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να σώσει τον πλανήτη, κι εμάς μαζί του; Ένας «περιβαλλοντικός μάνατζερ» τεχνητής νοημοσύνης προσομοιώνει ιδέες μεταβολής του πλανήτη, ως απάντηση σε κρίσιμες περιβαλλοντικές προκλήσεις. Συχνά, τα αποτελέσματα που φέρνει είναι απαράδεκτα, ή και παράδοξα ακόμα.

PARALLEL

ΑΝΗΚΩ ΣΕ ΜΕΝΑ – Εύη Καλογηροπούλου (2021)

Μπορώ να σε αγγίξω; Ένα video-art έργο που εξετάζει τη σημασία του αγγίγματος σε έναν μη-τόπο, όπου τα όρια ανάμεσα σε άνθρωπο και μηχανή καθίστανται δυσδιάκριτα και -εν τέλει- χωρίς νόημα. Ο Γιώργος Μαζωνάκης, στον ρόλο του αφηγητή, σκιαγραφεί τις ανθρώπινες σχέσεις σε ένα απροσδιόριστο μέλλον όπου τα αλγοριθμικά συστήματα έχουν αναλάβει τον έλεγχο. Παραιτημένα σώματα από ανθρώπους και μηχανές λιώνουν κάτω από τον ανελέητο ήλιο, καθώς αναμένουν την κάθαρση που θα έρθει από τον από μηχανής Θεό – άνθρωπο.

ΕΞΟΔΟΣ – Μανώλης Μανουσάκης & Αφροδίτη Παναγιωτάκου (2021)

Μια ηχητική εγκατάσταση - διάλογος ανάμεσα στον άνθρωπο και στο δημιούργημα – Θεό του για το σώμα που χάνεται στον χρόνο, το βάρος της καθημερινότητας και την ανάγκη για έξοδο, ό,τι και να σημαίνει αυτό. Η μνήμη, η κρίση και η συνείδηση αποδομούνται σε ένα θραυσματικό ηχοτοπίο για να θέσουν το υπαρξιακό ερώτημα των ορίων της ανθρώπινης ύπαρξης στον κόσμο της Τεχνητής Νοημοσύνης. Το έργο «Έξοδος» είναι η ζωή του Γιώργου Μαζωνάκη, αλλά δυνητικά και η ζωή του καθενός από εμάς: μια αντίστροφη μέτρηση προς την έξοδο, δοσμένη μέσα σε ένα νέφος από σπαράγματα ήχων και αντανακλάσεων.

IT’S NOT YOU, IT’S ME – Ilan Manouach (2021)

Θα μπορούσε η τεχνητή νοημοσύνη να οδηγήσει σε έναν κόσμο όπου δεν θα διακρίνουμε την πραγματικότητα από την προσομοίωση; Ανέβασε στo Instagram μία selfie σου με hashtag #greece2021 και δες τον εαυτό σου αλλιώς.

Το It’s Not YOU, It’s Me, που λαμβάνει χώρα σε διάφορες πλατφόρμες, εικονικές και φυσικές, διερευνά πώς η νοημοσύνη αλλάζει τη δυναμική της αυτοαναπαράστασης, της ταυτότητας και της σχέσης μεταξύ πραγματικότητας και προσομοίωσης.

Το έργο αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τον επιμελητή José Luis de Vicente.

ONLINE ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Η ΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΣΤΗ ΒΙΟΗΘΙΚΗ

AI SUMMER SCHOOL

Δευτέρα 5 Ιουλίου, 12:00-14:00 | Τρίτη 6 Ιουλίου, 12:00-17:00 | Τετάρτη 7 Ιουλίου, 12:00-17:00 Online

Το συνέδριο διερευνά ποια θα μπορούσαν να είναι τα συστατικά μέρη ενός πλαισίου δεοντολογίας για την προσέγγιση, την κατανόηση και τη ρύθμιση των ανατρεπτικών τεχνολογιών, εστιάζοντας στην υπεύθυνη έρευνα και καινοτομία.

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ / ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

1η μέρα | Δευτέρα 5 Ιουλίου

ΗΘΙΚΗ ΣΤΙΣ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ: ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ

2η μέρα | Τρίτη 6 Ιουλίου

ΤΕΧΝΗ, ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ

ΗΘΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ

3η μέρα | Τετάρτη 7 Ιουλίου

ΤΕΧΝΗ, ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ

ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΑΙ: ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Συντελεστές

Συν-Επιμελητές: Δρ. Όλγα Τζωρτζάτου (Δικηγόρος και Μέλος της Επιτροπής Βιοηθικής του ΙΙΒΕΑΑ), Δρ. Πρόδρομος Τσιαβός (Διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας, Ίδρυμα Ωνάση)

Συν-Διοργανωτές: Ίδρυμα Ωνάση, Ίδρυμα Ιατροβιολογικων Ερευνών Ακαδημίας Αθηνών, Κέντρο Έρευνας και Βιοηθικής-Πανεπιστήμιο της Ουψάλα, EPLO-IPR-I, OPENAIRE, BBMRI-ERIC

https://www.onassis.org/el/whats-on/festival-you-and-ai-through-the-algorithmic-lens/the-ethics-of-disruption-from-ai-to-bioethics-in-art-and-research

CODED BIAS
SHALINI KANTAYYA

Σάββατο 10 Ιουλίου | 20:00 | Online

Είναι αμερόληπτη η τεχνητή νοημοσύνη; μια συνέντευξη με την Shalini Kantayya και προβολή της ταινίας της, Coded Bias.

https://www.onassis.org/el/whats-on/festival-you-and-ai-through-the-algorithmic-lens/coded-bias

ZIZI & ME (& JAKE): A CABARET LECTURE

JAKE ELWES & ME THE DRAG QUEEN

Δευτέρα 12 Ιουλίου | 21:00 | Online

Τι μπορεί να μας διδάξει η τεχνητή νοημοσύνη για το drag, αλλά και τι μπορούμε να μάθουμε από το drag για την τεχνητή νοημοσύνη. Ο καλλιτέχνης Jake Elwes και η Me the Drag Queen μας αποκαλύπτουν τον κόσμο του Deepfake Drag.

https://www.onassis.org/el/whats-on/festival-you-and-ai-through-the-algorithmic-lens/zizi-me-jake-a-cabaret-lecture

Εισιτήρια: Είσοδος ελεύθερη


Φωτογραφίες

Βίντεο