Ζιλ και η Νύχτα

Αρχείο Παίχτηκε από 08/10/2018 έως 04/12/2018
στο Σημείο
Διάρκεια: 150' (με διάλειμμα)
Συγγραφέας: Hugo Claus
Μετάφραση: Μαρία Ευσταθιάδη
Σκηνοθέτης: Νίκο Χατζηπαπάς
Ερμηνεύουν: Νίκο Χατζηπαπάς

Περιγραφή

Η “Καλλιτεχνική Εταιρεία Labillusions” και η Helix Theatre, στις 8 Οκτωβρίου 2018 θα παρουσιάσουν στο Θέατρο Σημείο το έργο του Hugo Claus  “Ζιλ και η Νύχτα”  σε σκηνοθεσία και ερμηνεία του Νίκου Χατζηπαπά.

Περισσότερα

Ταξίδι στην σκοτεινή Πλευρά

 “Το Ιερό Τέρας” - Η απολογία του Ζιλ Ντε Ραι στην Ιερά Εξέταση

  Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 18 ετών

Ο Ούγκο Κλάους είναι σίγουρα ο σημαντικότερος Φλαμανδός συγγραφέας του αιώνα μας. Μυθιστοριογράφος και διηγηματογράφος είναι επίσης ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης και ζωγράφος. Μαζί με τον Κούντερα ήταν οι επικρατέστεροι υποψήφιοι για το Νόμπελ του 1997.

Τα θεατρικά του έργα τα διακρίνει η πολυμορφία όπως ολόκληρο το υπόλοιπο έργο του. Δεν έπαψε ποτέ να προκαλεί, να ασκεί κριτική στην Καθολική Εκκλησία και να κατακρίνει τον ψευδή λόγο της εξουσίας στην πατρίδα του. Ο Ρεαλισμός, η ωμότητα, τα σατιρικά στοιχεία, οι αναπάντεχες καταστάσεις, η τρέλα, οι σεξουαλικές παρεκτροπές και μία βαθιά γνώση της ανθρώπινης πολυπλοκότητας, χαρακτηρίζουν το έργο του.

Το έργο “Ζιλ και η Νύχτα” αναφέρεται στο φαινόμενο Ζιλ Ντε Ραι (1404-1440), Στρατάρχη της Γαλλίας και συντρόφου της Ζαν ντ' Αρκ. Η μοναδικότητα και κυρίως το μυστήριο της προσωπικότητάς του Ζιλ Ντε Ραι είναι φυσικό να ερεθίσουν την περιέργεια και να εξάψουν  την φαντασία πάσης φύσεως καλλιτεχνών μεταξύ των οποίων και του Ούγκο Κλάους. Το τέρας που ονομάζεται Ζιλ ντε Ραι αντίθετα με τον Μαρκήσιο ντε Σαντ, που εύκολα θα υποστήριζε κανείς ότι ωχριά μπροστά του, είναι ένα πρόσωπο εντελώς άγνωστο στην Ελλάδα.

Πρόκειται για την απολογία του Ζιλ ντε Ραι στο εκκλησιαστικό δικαστήριο της Νάντης που τον καταδίκασε σε θάνατο με αγχόνη και πυρά το 1440. Στην υπόθεση αυτή, το Καλό και το Κακό συνυπάρχουν μέχρι συγχύσεως. Η συγκλονιστική απολογία του Ζιλ Ντε Ραί, ενώπιον της Ιεράς Εξέτασης και η δημόσια  εξομολόγηση του, αποτελεί ένα ανελέητο κατηγορώ, που τον οδηγεί στην έσχατη ταπείνωση και τον βίαιο εκμηδενισμό.

Τα πρακτικά αυτής της δίκης έχουν σωθεί στο ακέραιο όπως άλλωστε και τα αντίστοιχα της πολιτικής δίκης, που όμως έχουν μικρότερο ενδιαφέρον και μεταφέρθηκαν από τα λατινικά στα Γαλλικά από τον Pierre Klossowski. Εκεί είναι συγκεντρωμένα μαζί με τις καταθέσεις των μαρτύρων, ένα αναλυτικό χρονολόγιο, μία μεγάλη εισαγωγή και σημειώσεις του Georges Bataille σε έναν τόμο που κυκλοφόρησε το 1965 με τη δική του εκδοτική επιμέλεια.

Στο κείμενο του Ούγκο Κλάους που γράφτηκε το 1989, εκτός ίσως από τις επαναλαμβανόμενες αναφορές στη Ζαν ντ’ Αρκ και στους εσωτερικούς μονολόγους, τα όσα εξωφρενικά λέγονται, δεν προέρχονται από την αχαλίνωτη φαντασία του συγγραφέα, χωρίς αυτό να μειώνει με οποιονδήποτε τρόπο τη λογοτεχνική αξία του κειμένου, αλλά είναι πιστή μεταφορά των πρακτικών της εκκλησιαστικής δίκης.

O Georges Bataille  γράφει στο κείμενο του με τίτλο “Το Ιερό Τέρας”:

“Ο Ζιλ ντε Ραί οφείλει τη φήμη του στα εγκλήματα του. Υπήρξε όμως πράγματι όπως υποστηρίχθηκε από τους πιο ειδεχθείς εγκληματίες όλων των εποχών; Το έγκλημα είναι ίδιον αποκλειστικά και μόνο του ανθρώπινου είδους. Αποτελεί όμως, κυρίως την κρυμμένη του όψη, τη μυστική και ανεξιχνίαστη. Το έγκλημα κρύβεται και εκείνο που μας διαφεύγει είναι το πιο φρικτό”.

“Ο Ζιλ ντε Ραι είναι ένας τραγικός εγκληματίας. Η αρχή που διέπει την τραγωδία είναι το έγκλημα και ο εγκληματίας αυτός υπήρξε Ίσως περισσότερο από κάθε άλλον ένα πρόσωπο τραγωδίας”.

“Είναι φυσικό το έγκλημα να προτιμά τη νύχτα. Χωρίς αυτήν δεν θα ήταν έγκλημα. Όμως όσο πιο σκοτεινή είναι η νύχτα τόσο η φρίκη της θέλει να βγει στο φως του ήλιου”.

Ο Ζιλ ντε Ραι συγκαταλέγεται στους δέκα μεγαλύτερους κατα συρροή δολοφόνους όλων των εποχών, ονειρεύτηκε ένα ταξίδι δίχως τέλος που θα τον έσωζε. Αρκέστηκε όμως στην πρόθεση. Ακόμα και τις τελευταίες  μέρες της ελευθερίας του συνέχιζε να αποκεφαλίζει παιδιά.

Ο Ζιλ Ντε Ραι οδηγήθηκε σε δίκη με κατηγορίες για ανθρωποκτονία, σοδομισμό, συμμετοχή σε αίρεση και άσκηση μαύρης μαγείας. Καταδικάστηκε σε θάνατο δι’ απαγχονισμού και κάψιμο στην πυρά. Στις 26 Οκτωβρίου του 1440, ο Ραι κρεμάστηκε. Το σώμα του διαμελίστηκε, κάηκε και η τέφρα δόθηκε σε συγγενικά πρόσωπα για να ταφεί.

Πεντακόσια χρόνια μετά την εκτέλεση του Ζιλ Ντε Ραι, ιστορικοί αποφάσισαν να ανοίξουν ξανά την υπόθεση, ώστε να επιβεβαιώσουν την ενοχή του, η οποία τον οδήγησε στο θάνατο.  Έπειτα από ενδελεχή έρευνα, ένας δικαστής έκρινε ότι ο Ραι ήταν αθώος για τις δολοφονίες, παρότι ομολόγησε. Όπως τόνισε, ο Ραι είχε γίνει πιθανότατα στόχος άλλων ευγενών, επειδή αρνήθηκε να παραχωρήσει την ιδιοκτησία του. Παρά την απόφαση του δικαστή το 2013, πολλοί εξακολουθούν να πιστεύουν στην ενοχή του.

Συμμετοχή: Πάνος Λαμπρίδης
Γλυπτό: Κωστής Παπαδόπουλος
Μουσική Επιμέλεια: Ελίζα Χατζηπαπά
Βοηθός Σκηνοθέτη: Νέλη Αλκάδη
Φωτογραφήσεις: Κλεοπάτρα Σάρλη – Γιώργος Καζατζόπουλος
Εκτέλεση Κοστουμιών: Λίτσα Κυρίτση
Επικοινωνία – Δημόσιες Σχέσεις: Ράνια Παπαδοπούλου
Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Βαρδακαστάνη
Παραγωγή: Helix Theatre - Labillusions

Links παράστασης:
Η σελίδα της παράστασης στο facebook: https://www.facebook.com/zilkaiinychta/
Helix Theatre: https://www.facebook.com/helixtheater/

Links:       

  1. http://www.mixanitouxronou.gr/tag/zil-nte-re/
  2. https://eglima.wordpress.com/2009/01/13/gilles_de_rais/
  3. http://nkt.gr/play/207/o-zil-kai-h-nyxta/
  4. http://www.iefimerida.gr/tag/%CE%B6%CE%B9%CE%BB-%CE%BD%CF%84%CE%B5-%CF%81%CE%B5

23 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Εξαιρετική! Πολύ συγκλονιστική παρασταση, ειδικά στο πρώτο μέρος.
    Ο ηθοποιός απίστευτος και παρά τη διάρκεια της δεν είναι καθόλου κουραστική.
    Το αρνητικό είναι ότι ακούγονταν βήματα από την πάνω αίθουσα του θεάτρου που σε αποσυντόνιζαν λίγο.

  2. Μια παράσταση αρκετα δυσκολη για τον ηθοποιο ο οποιος Φυσικά μπορεσε να ανταπεξέλθει στις απαιτησεις. Παρόλα αυτα είναι ενας μονολογος μεγαλης διαρκειας κ μου φανηκε καπως δυσκολο να μεινω συγκεντρωμένη καθ'όλη την διάρκεια. Ευχαριστώ πολυ για την πρόσκληση.

  3. Ευχαριστω πολυ την Θεατρομανια για την ευκαιρια που μου εδωσε να κερδισω την προσκληση αυτη. Δυστυχως λογω ανωτερας βιας την συγκεκριμενη μερα ηταν αδυνατον να την παρακολουθησω. Προσπαθησα να τη διαθεσω ομως αναρτωντας την στο site της Θεατρομανιας στον πρωτο ενδιαφερομενο.

  4. Μια συγκλονιστική απολογία. Ένας μονόλογος δυόμιση ωρών. Ο Ζηλ αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στο απολογείν και το κατηγορώ των ίδιων του των κατηγόρων. Πολύ ωραία παράσταση. Ευχαριστώ θεατρομάνια για τη πρόσκληση.

  5. Ο Ζιλ ντε ραι στρατάρχης της μεσαιωνικής Γαλλίας τον 15ο αιώνα ,ιππότης και βαρωνος, συμπολεμιστής της Ζαν Ντ' Αρκ στον εκατονταετη πόλεμο, έμεινε στην ιστορία ως ο πιο ειδεχθής εγκληματίας όλων των εποχών.Βίασε,σκότωσε και τεμάχισε μικρά αγόρια και οι φήμες λένε πάνω από 140 ίσως και μέχρι 600.Από τα αμύθητα οικογενειακά πλούτη του πέρασε στο έλεος των τοκογλύφων καθώς οι σπατάλες και η έξαλλη ζωή του δε γνώριζε όρια.Όταν η σύζυγος και οι συγγενείς του κατάφεραν να του απαγορεψουν να ξεπουλά τα υπάρχοντα του με βασιλικό διάταγμα, άρχισε το εγκληματικό του σαφάρι με τις απαγωγές, το σοδομισμό, τους βασανισμούς και τις δολοφονίες νεαρών αγοριών καθώς όπως ομολόγησε στη δίκη του ήταν ομοφυλόφιλος και στο παιδόφιλο στόχαστρο του είχε κυρίως αγόρια.Ασχολήθηκε με το σατανισμό και τον αποκρυφισμό.Δικάστηκε από το θρησκευτικό Δικαστήριο της Νάντης για άσκηση μαύρης μαγείας και δολοφονίες κατά συρροή.Καταδικάστηκε σε θάνατο με απαγχονισμό στην πυρά κατόπιν ομολογίας του, ομολογίας των συνεργατών του κι ομολογίας της συζύγου του.
    Η θεατρική παράσταση Ο ΖΙΛ ΚΑΙ Η ΝΥΧΤΑ στο Θέατρο ΣΗΜΕΙΟ είναι η απολογία του Ζιλ ντε ραι στο θρησκευτικό Δικαστήριο της Νάντης.
    Ο κ.Ν.Χατζηπαπάς συγκλονιστικός στο ρόλο του Ζι λ έδωσε ένα ρεσιτάλ ερμηνείας για 2,5 ώρες, αφήνοντας άφωνους τους θεατές σε μια αίθουσα που δεν ακούστηκε ο παραμικρός ήχος.Η ερμηνεία του είναι απ' αυτές που θα μείνουν στην ιστορία του θεάτρου όπως λίγες ερμηνείες έχουν μείνει.
    Η σκηνοθεσία του ίδιου, μυστηριώδης και σκοτεινή, καθαρά μεσαιωνική, σε έβαζε κατευθείαν στο κλίμα της πιο σκοτεινής περιόδου της ιστορίας.
    Επειδή το να παρακολουθήσεις την ερμηνεία του Ν.Χατζηπαπά είναι εμπειρία, θεωρώ ότι θα έπρεπε να συμπτυχθεί σε λιγότερο από 2,5 ώρες ώστε να προσελκύσει πιο πολύ κόσμο και να την απολαύσουν όσο γίνεται περισσότεροι.

  6. Ο Χιλ ντε ται στρατάρχης της μεσαιωνικής Γαλλίας τον 15Ο αιώνα ,ιππότης και βαρόνος, συμπολεμιστές της Ζαν Ντ' Αρκ στον εκατονταετη πόλεμο, έμεινε στην ιστορία ως ο πιο ειδεχθής εγκληματίας όλων των εποχών.Βίασε,σκότωσε και τεμάχισε μικρά αγόρια και οι φήμες λένε πάνω από 140 ίσως και μέχρι 600.Από τα αμύθητα οικογενειακά πλούτη του πέρασε στο έλεος των τοκογλύφων καθώς οι σπατάλες και η έξαλλη ζωή του δε γνώριζε όρια.Όταν η σύζυγος και οι συγγενείς του κατάφεραν να του απαγορεψουν να ξεπουλά τα υπάρχοντα του με βασιλικό διάταγμα, άρχισε το εγκληματικό του σαφάρι με τις απαγωγές, το σωφρονισμό, τους βασανισμούς και τις δολοφονίες νεαρών αγοριών καθώς όπως ομολόγησε στη δική του ήταν ομοφυλόφιλος και στο παιδόφιλο στόχαστρο του είχε κυρίως αγόρια.Ασχολήθηκε με το αυνανισμό και τον αποκρυφισμό.Δικάστηκε από το θρησκευτικό Δικαστήριο της Νάντης για άσκηση μαύρης μαγείας και δολοφονίες κατά συρροή.Καταδικάστηκε σε θάνατο με απαγχονισμό στην πυρά κατόπιν ομολογίας του, ομολογίας των συνεργατών του κι ομολογίας της συζύγου του.
    Η θεατρική παράσταση Ο ΖΙΛ ΚΑΙ Η ΝΥΧΤΑ στο Θέατρο ΣΗΜΕΙΟ είναι η απολογία του Χιλ ντε ται στο θρησκευτικό Δικαστήριο της Νάντης.
    Ο κ.Ν.Χατζηπαπάς συγκλονιστικός στο ρόλο του Ζι λ έδωσε ένα ρεσιτάλ ερμηνείας για 2,5 ώρες, αφήνοντας άφωνους τους θεατές σε μια αίθουσα που δεν ακούστηκε ο παραμικρός ήχος.Η ερμηνεία του είναι απ' αυτές που θα μείνουν στην ιστορία του θεάτρου όπως λίγες ερμηνείες έχουν μείνει.
    Η σκηνοθεσία του ίδιου μυστηριώδης και σκοτεινή, καθαρά μεσαιωνική, σε έβαζε κατευθείαν στο κλίμα της πιο σκοτεινής περιόδου της ιστορίας.
    Επειδή το να παρακολουθήσεις την ερμηνεία του Ν.Χατζηπαπά είναι εμπειρία, θεωρώ ότι θα έπρεπε να συμπτυχθεί σε λιγότερο από 2,5 ώρες ώστε να προσελκύσει πιο πολύ κόσμο και να την απολαύσουν όσο γίνεται περισσότεροι.

  7. Ιδιαίτερο κείμενο με εύστοχη αναφορά στα κακώς κείμενα μιας ολόκληρης εποχής και ταυτόχρονα της απαρχής της ευρωπαϊκής ιστορίας πριν την Αναγέννηση. Προσεγμένο σκηνικό, κοστούμια και μουσική υπόκρουση. Η ερμηνεία κρατούσε το ενδιαφέρον του θεατή σε ένα αντικειμενικά μεγάλο σε διάρκεια έργο. Πολλή καλή δουλειά την οποία αξίζει κανείς να παρακολουθήσει. Ευχαριστούμε για την ευκαιρία.

  8. Σίγουρα απο τις πιο συγκλονιστικές παραστάσεις που εχω παρακολουθήσει.Ο Χατζηπαπάς δίνει επι δύο και πλέον ώρες ρεσιτάλ ερμηνείας σε ενα συνταρακτικό κείμενο,ειναι απο τις λίγες φορές που ο ηθοποιός εχει μελετήσει βαθύτατα τον ρόλο του,δεν απομένουν μόνο συγχαρητήρια να δώσω και να ευχαριστήσω την Θεατρομάνια για την ευκαιρία που μου έδωσε να δώ αυτή την παράσταση.

  9. ένα έργο που πραγματεύεται μια εποχή όπου οι ισχυροί της εποχής (ευγενείς, βασιλιάς, εκκλησία ) συναλλάσσονταν μεταξύ τους με βάση το συμφέρον τους αδιαφορώντας για την δικαιοσύνη. Ένας ισχυρός ευγενής γίνεται στόχος λογω της μεγάλης περιουσίας του που οι άλλοι εποφθαλμιούν. Ξαφνικά γεγονότα χρόνων βγαίνουν στο φως ανεξάρτητα αν είναι αλήθεια (το ίδιο παρατηρούμε και σήμερα) γιατί τώρα συμφέρει τους άλλους. Γι’αυτό βλέπουμε στο πρώτο μέρος να είναι αναιδής γνωρίζοντας και αυτός τα μυστικά πολλών δικαστών του ενώ στο δεύτερο μέρος που συνειδητοποιεί ότι είναι καταδικασμένος αλλάζει τακτική προκειμένου τουλάχιστον την <> του. Το μείον της παράστασης η διάρκεια της που οφείλεται και στα σημεία της ενδοσκόπησης του ήρωα που την κάνουν λίγο κουραστική

  10. Ενα έργο αρκετά βαρύ με δύσκολο κείμενο και νοήματα που σίγουρα δεν απευθύνεται στο μέσο θεατή. Εμένα με άφησε ικανοποιημενο, μόνη αντίρρηση η μεγάλη διάρκεια, αλλά που δεν μπορείς να πεις σε κάποιο γνωστό πήγαινε να το δεις!!! Επισερχεται σε μεγάλο βαθμό το σημείο της υποκειμενικοτητας για την συγκεκριμένη δουλειά και αυτό το καθιστά τροχοπέδη. Ευχαριστώ πολύ την ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ για την πρόσκληση και θα περιμένω με αγωνία την επόμενη επιλογή!!!!

  11. Εξαιρετικό κείμενο και πολύ καλή ερμηνεία που, σίγουρα με το πέρασμα του χρόνου, θα βελτιώνεται ακόμη περισσότερο. Δυστυχώς, σε κάποια σημεία το έργου ακουγόταν ποδοβολητό από την παράσταση που παιζόταν στον πάνω όροφο, γεγονός αρνητικό για την παρακολούθηση του μονολόγου. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση!

  12. Καθηλωτική η ερμηνεία του κου Χατζηπαπά που ερμήνευσε  τον Ζιλ Ντε Ραι....στην απολογία του,  Έναν βαθειά θρησκευόμενο αλλά και αιρετικό , ίσως και σατανιστή  που κατηγορήθηκε ότι διέπραξε πολλούς φόνους ανήλικων αγοριών....
    Ένα κοινωνικό - ψυχολογικό θρίλερ.....αλλά και μια αληθινή ιστορία.

  13. Η κατάβαση στην απέραντη σκοτεινιά της ανθρώπινης ψυχής. Στη νύχτα που κάλυψε το πνεύμα του Ζιλ. Το έργο δύσκολο, με πληθώρα νοημάτων. Τα συγχαρητήριά μου στον κο Χατζηπαπά για την ερμηνεία του και τις ευχαριστίες μου στην ιστοσελίδα σας που μου έδωσε την ευκαιρία να τον παρακολουθήσω.

  14. Χτες είδα μια πάρα πολύ ωραία παράσταση. Το όλο στήσιμο της, τόσο από σκηνοθετική άποψη όσο και από την πλευρά των φωτισμών, της σκηνογραφίας και της ηχητικής επένδυσης ήταν υποδειγματικό, δημιουργώντας έτσι την απαιτούμενη από το κείμενο επιβλητική ατμόσφαιρα. Ο κ. Χατζηπαπά από την άλλη έδωσε μία εξαιρετική ερμηνεία με σταθερότητα και τις απαιτούμενες ψυχολογικές διακυμάνσεις. Η διάρκεια όμως της παράστασης (κοντά 3 ώρες) και η φύση του κειμένου τελικά κουράζουν και αποδυναμώνουν το όλο εγχείρημα.
    Ευχαριστώ Θεατρομανία για τις προσκλήσεις.

  15. ΕΝΑΣ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΔΟΚΙΜΑΖΕΙ ΤΙΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ . ΜΕΓΑΛΟ ΣΕ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΕΝΑΛΛΑΓΕΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ . ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΑΤΗ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΚΟΥΡΑΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟΤΟΝΟ ΘΕΑΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ.ΚΑΤΟΡΘΩΝΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΗ ΤΗ ΡΟΗ ΤΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑΣ ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ.ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ