Αρχική Νέα Απάντηση στη δημοσίευση της ηθοποιού Νίκης Σερέτη

Απάντηση στη δημοσίευση της ηθοποιού Νίκης Σερέτη

1362

Στις 21 Μαΐου 2018, ο Κωνσταντίνος Πλατής μέσα από το site  www.theatromania.gr πήρε συνέντευξη από τον ηθοποιό Μιχάλη Μουλακάκη για την παράσταση «Οιδίπους Τύραννος», που παίζεται  από 23/05 έως 03/06 στο θέατρο Βασιλάκου. Η μία εκ των ερωτήσεων που έγιναν  στον ηθοποιό και την απάντησε ήταν η εξής:

Ερώτηση: Στην παράσταση και στο ελληνικό θέατρο γενικότερα, συμμετέχουν και έγχρωμοι ηθοποιοί όπως και πέρυσι. Το κοινό πιστεύεις ότι μπορεί πια να τους αντιμετωπίζει απλά ως ηθοποιούς ή ψάχνει ακόμα να βρει συμβολισμούς που έχουν σχέση με τη "διαφορετικότητα" τους;

Απάντηση: Εφόσον δεν χρησιμοποιηθούν με τέτοιο τρόπο και σκοπό από τους σκηνοθέτες το κοινό δεν έχει κανένα λόγο να ψάξει για συμβολισμούς. Στην παράσταση έχουμε δυο μαύρους ηθοποιούς την Νίκη Σερέτη που υποδύεται την Ιοκάστη και τον Σαμουήλ Ακινόλα που υποδύεται τον Κρέοντα. Λόγω του μεγέθους των ρόλων επιλέχθηκαν πολύ καλοί ηθοποιοί για να τους ερμηνεύσουν. Λόγω του μεγέθους των ρόλων το κοινό θα τους αντιμετωπίσει σαν ηθοποιούς. Η πολυπολιτισμική κοινωνία στην οποία ζούμε και το σινεμά έχουν βοηθήσει και το κοινό είναι πλέον εξοικειωμένο.

https://www.theatromania.gr/synenteyxi-me-ton-michali-moylakaki-gia-tin-parastasi-oidipoys-tyrannos/

Να σημειώσω εδώ ότι γνώση για τις ερωτήσεις έλαβε πρώτα ο υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων της παράστασης, ο οποίος τις προώθησε στον ηθοποιό και κατόπιν ο ίδιος ο ηθοποιός, ο οποίος και απάντησε στις ερωτήσεις. Κανένας από τους δύο δεν μου ζήτησε να αλλάξω κάτι σε κάποια από τις ερωτήσεις, ούτε μου έθεσε κάποιο ηθικό ζήτημα για τη διατύπωση τους.

Να προσθέσω ακόμα ότι ήθελα να δώσω τη δυνατότητα στον ηθοποιό να δηλώσει αυτό ακριβώς, που έγραψε. Το ότι δηλαδή, τα προηγούμενα χρόνια υπήρξε ρατσιστική αναπαραγωγή στερεοτύπων για τους gay, τους μαύρους κτλ  κάτι το οποίο, στο θέατρο τουλάχιστον έχει βελτιωθεί και το κοινό τους αντιμετωπίζει όλους ως ηθοποιούς χωρίς να ψάχνει για συμβολισμούς στη «διαφορετικότητα» τους.

Κατόπιν αυτού, η συνέντευξη δημοσιεύτηκε κανονικά στο site και κοινοποιήθηκε στο facebook.

Η ηθοποιός Νίκη Σερέτη, η οποία παίζει στην ίδια παράσταση έγραψε το ακόλουθο κείμενο στο προφίλ της στο facebook και σημειώνω ότι με  γνωρίζει προσωπικά, αφού συνεργαστήκαμε πέρυσι στην παράσταση «Αίας» και θα μπορούσε, προτού προβεί σε αυτήν την κίνηση, να επικοινωνήσει μαζί μου, μέσω facebook (με έχει ακόμα φίλο) ή τηλεφωνικά, για να διορθώσω άμεσα τη διατύπωση της ερώτησης ή ακόμα και να τη διαγράψω από τη συνέντευξη και να της εξηγούσα ότι σε καμία περίπτωση δεν είχα ρατσιστικές προθέσεις.

Νίκη Σερέτη: Η απάντηση μου μέσω fb στην ερώτηση που τέθηκε σε αγαπημένο συνάδελφο σε κάποιο θεατρικό site με αφορμή την παράσταση Οιδίπους Τύραννος σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη. ..
"Με τον συγκεκριμένο κύριο που υπογράφει την επιμέλεια της συνέντευξης έτυχε να συνεργαστούμε πέρυσι στον Αίαντα μιας και έκανε την προώθηση της παράστασης. Προφανώς δεν τον έπεισα για την καλλιτεχνική μου οντότητα παρά τις θετικές κριτικές που απέσπασα για την ερμηνεία μου. Αφού είναι μάυρη... θα είπε! Ίσως βέβαια να μην γνωρίζει οτι είμαι ενεργά στο χώρο απο το 1996 που τελείωσα την σχολή. Και οτι κατά κάποιο τρόπο έχω δώσει το προσωπικό μου στίγμα στο κοινό αποφέυγοντας τις Σειρήνες και τις έυπεπτες επιλογές. Αλλά και πάλι.. αφού είναι μάυρη θα έλεγε! Γιατί ως καλός πατριώτης έμαθε μόνο την παροιμία "τον αράπη κι αν τον πλένεις το σαπούνι σου χαλάς". Δεν ξέρω τι επιχειρεί να μας πει ο συγκεκριμένος κύριος όπως και τόσοι άλλοι που μένουν προσκολλημένοι αυτιστικά σε τίτλους που αφορούν μόνο στο χρώμα! Είμαι σίγουρη οτι αν ήσασταν σκηνοθέτης θα μου προτείνατε ευφάνταστους ρόλους όπως μια μάυρη γάτα, την μάυρη μοίρα, τον Χάρο, τον αράπη του Ζαμπέτα κ.α.
Η ερώτηση σας είναι έυκολη και επικίνδυνη αγαπητέ μου. Είναι η συνομωσία των απαίδευτων! Αυτών με τα τσιμπλιασμένα μάτια που δεν βλέπουν πέρα απο την μύτη τους. Είναι ο ίδιος ο φασισμός! Ο ρατσισμός!
Και πόσο κρίμα που σε αυτή τη ζωή ήρθα μιγάδα και όχι μάυρη! Είμαι σίγουρη οτι φοράμε τον ίδιο δείκτη αντιηλιακού το καλοκαίρι. Παρόλα αυτά πάντα θα είμαι κάπου στο ενδιάμεσο. Μάυρη για τους Λευκούς και Λευκή για τους Μάυρους. Δεν πειράζει, αυτό είναι και το βραβείο μου! Η ελευθερία μου!
Μέσα απο μια πορεία γεμάτη απο πτώσεις, νίκες και πίστη σε αυτά που αγαπάω κατάφερα να είμαι η πρώτη μάυρη ηθοποιός στην Ελλάδα που όπως έλεγε και ο Χατζιδάκις "η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει άρα και ποτέ δεν θα αναστηθεί". Δεν το λες και λίγο αγαπητέ theatreman!
Σας χαιρετώ
Νίκη Σερέτη

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2113224668949798&set=a.1696035427335393.1073741843.100007868556901&type=3&theater

Στη συνέχεια όπως καταλαβαίνετε υπήρξε ο «λογικός» σχολιασμός κάτω από το post αυτό με σχόλια όπως «να φάει μπουνιές», «το τσογλάνι», «ο ρατσιστής» και άλλα πολύ χειρότερα από αυτά που ανέφερα, ακόμα και από  ανθρώπους του θεατρικού χώρου.

Είναι επίσης αρκετά εύκολο για τους ανθρώπους του θεατρικού χώρου και όχι μόνο, να βρουν ποιος είναι αυτός στον οποίο αναφέρεται καθότι μπορεί να μη με κατονομάζει, αλλά με «φωτογραφίζει» λέγοντας ότι έκανα πέρυσι τις δημόσιες σχέσεις στην παράσταση «Αίας». Ήδη, έχω λάβει και προσωπικά μηνύματα από κάποιους. Αυτό όπως καταλαβαίνετε μπορεί να έχει ήδη μεγάλο επαγγελματικό κόστος για μένα ως υπεύθυνο δημοσίων σχέσεων στο θέατρο.

Κατόπιν αυτού, υπήρξε αναπαραγωγή της δήλωσης της σε διάφορα sites και στις 26/05/2018 βγήκε σε τηλεοπτική εκπομπή και δήλωσε ότι μιλήσαμε στο τηλέφωνο και της ζήτησα συγνώμη, πράγμα το οποίο ουδέποτε συνέβη. Δεν μιλήσαμε ποτέ γιατί δεν απάντησε στις κλήσεις μου και συγγνώμη θα της ζητούσα εφόσον μιλούσε πρώτα μαζί μου και όχι με τους δημοσιογράφους. Ακόμη και σήμερα δεν έχει καταστεί δυνατή η επικοινωνία μας παρόλο που κατέβαλα κάθε δυνατή προσπάθεια.

Προσωπικά δεν δέχομαι επ ουδενί να απαντήσω αν είμαι ρατσιστής ή φασίστας όπως ουσιαστικά με χαρακτήρισε η ηθοποιός Νίκη Σερέτη, καθότι αυτό προσπαθώ να το αποδεικνύω καθημερινά κυρίως με τις πράξεις μου και όχι με τα λεγόμενα μου.  Επίσης κατά τη γνώμη μου,  μία ερώτηση δε μπορεί να χαρακτηριστεί ως ρατσιστική η μη, εφόσον αυτά που αναφέρει ως δεδομένα εξηγούνται σωστά και αποδεικνύονται. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θεωρώ ότι αποδεικνύεται, ότι όντως στο παρελθόν αναπαράχθηκαν λανθασμένα στερεότυπα για τους μαύρους και συγκεκριμένα στην τηλεόραση ενώ στο θέατρο τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον, έχουν μειωθεί. Δεν επικροτώ  την παλαιότερη αυτή τάση που προανέφερα θέτοντας το παραπάνω (αμφιλεγόμενο) ερώτημα μου προς τον ηθοποιό, απλά το έθεσα προς συζήτηση για να αναδείξω την εξάλειψη του.

Επίσης, πριν λίγες μέρες, δημοσιεύτηκε συνέντευξη του σκηνοθέτη της παράστασης «Οιδίποδας Τύραννος» Χρήστου Σουγάρη, με τίτλο «Ένας  “Οιδίποδας Τύραννος” με πρωταγωνιστές μαύρους ηθοποιούς, μία τρανς γυναίκα και μικρά παιδιά» για την οποίο η Νίκη Σερέτη επίσης, προφανώς, έλαβε γνώση, αλλά δεν προέβη σε κάποια δήλωση, γεγονός που με εξέπληξε και ακόμα και σήμερα δεν μπορώ να το εξηγήσω μετά τις τελευταίες αντιδράσεις της στο δικό μου ερώτημα Σε εκείνη την περίπτωση, προφανώς, υπάρχει πολιτική ορθότητα.

Εν κατακλείδι η ηθοποιός Νίκη Σερέτη αν ήθελε θα μπορούσε να έρθει άμεσα σε επικοινωνία μαζί μου και να υπάρξει διόρθωση ή ακόμα και διαγραφή της ερώτησης, κάτι που τώρα δεν μπορεί να γίνει, καθότι θα υποδηλώνει την ενοχή μου για κάτι το οποίο δεν ισχύει.  Παρόλα αυτά προτίμησε να απευθυνθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε sites και στην τηλεόραση για τους δικούς της προσωπικούς λόγους.

Αντικατέστησα μόνο τη λέξη «έγχρωμος» με την κοινά αποδεκτή λέξη «μαύρος» την οποία, λανθασμένα και χωρίς πάλι να έχω καμία ρατσιστική πρόθεση, χρησιμοποίησα αρχικά.

Ελπίζω τουλάχιστον αυτή η αντιπαράθεση να οδηγήσει σε γόνιμο διάλογο για το πώς πρέπει να εκφραζόμαστε απέναντι σε κάθε άνθρωπο είτε είναι ψηλός, κοντός , μαύρος, λευκός κτλ και επίσης αν μπορεί μια ερώτηση να θεωρηθεί ρατσιστική ή φασιστική. Σε καμιά περίπτωση δεν θα ήθελα να αναλωθούμε σε υβριστικά σχόλια και να υπάρξει συνέχεια σε εκπομπές κοινωνικού σχολιασμού.

Κωνσταντίνος Πλατής

Προηγούμενο άρθροΠαρουσίαση της μεθόδου Creative Learning για τη διδασκαλία όλων των μαθημάτων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Επόμενο άρθροΑκρόαση για το θεατρικό έργο του Σταμάτη Πακάκη με τίτλο "ΜΑΝΑ"

1 ΣΧΟΛΙΟ