Η παγκόσμια λογοτεχνία στο θέατρο!

Συντάκτρια: Ναντίν Αθανασίου

"Η λογοτεχνία είναι η απόδειξη πως η ζωή δεν είναι αρκετή".

Φερνάντο Πεσσόα, Πορτογάλος ποιητής & συγγραφέας

Κάθε φορά που διαβάζουμε ένα βιβλίο, οι χαρακτήρες του ξεπηδούν ολοζώντανοι μπροστά μας και γίνονται πρόσωπα γνώριμα, οικεία, αληθινά.. Πώς αισθανόμαστε όταν τους βλέπουμε να ξεφεύγουν από τις σελίδες του αγαπημένου μας βιβλίου και να παρουσιάζονται μπροστά μας σε μία θεατρική σκηνή; Πόση αγωνία έχουμε να δούμε αν το όραμα του δημιουργού μιας παράστασης έχει συνταιριάξει με αυτό, που έχει πλάσει η δική μας φαντασία; Μήπως τελικά το θέατρο μας βοηθά να φέρουμε λίγη πραγματικότητα σ΄ αυτήν τη φαντασία; Από την άλλη έχει άραγε περιοριστεί η συγγραφή θεατρικών έργων ή μήπως τα μεγάλα κλασικά έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, που είναι διαχρονικά και πάντα επίκαιρα, παρασύρουν και μαγεύουν ένα αναγνωστικό και εν δυνάμει θεατρικό κοινό;

Ίσως να μπορέσουμε να λύσουμε μερικές από αυτές τις απορίες μας, γιατί φέτος και πάλι, στο θεατρικό τοπίο της Αθήνας παρουσιάζεται ένας μεγάλος αριθμός θεατρικών παραστάσεων, που βασίζονται σε διασκευές μυθιστορημάτων γνωστών συγγραφέων.

Είναι βέβαια εξαιρετικά δύσκολο και απαιτητικό να μεταφερθεί ένα λογοτεχνικό έργο στο θέατρο. Καλό είναι να μην προβαίνουμε σε συγκρίσεις και να το βλέπουμε σαν ένα καινούργιο έργο, ένα έργο που έχει σαν πρώτη του ύλη το εκάστοτε μυθιστόρημα. Να είμαστε έτοιμοι να ζήσουμε τη θεατρική εμπειρία, που είναι πάντα ξεχωριστή!

Είδαμε και σας προτείνουμε πέντε πολύ καλές παραστάσεις, που είναι εμπνευσμένες από θησαυρούς της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

 

Άνθρωποι και ποντίκια

Μια σκληρή μα και βαθιά ανθρώπινη ιστορία διαψευσμένων ονείρων, το «Άνθρωποι και Ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ παρουσιάζεται στον Τεχνοχώρο Cartel, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη.

«Ο ίδιος ο άνθρωπος έχει γίνει η μεγαλύτερη μας απειλή και η μοναδική μας ελπίδα» - Τζον Στάινμπεκ- (από το βιβλίο “ Άνθρωποι και Ποντίκια”)

Η αγωνιώδης και συγκινητική προσπάθεια των ανθρώπων του μόχθου για επιβίωση μέσα στις πιο δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, ο ρατσισμός, το απατηλό όνειρο για μια μικρή ιδιοκτησία, η δύναμη της φιλίας, η σημασία της ελπίδας, τα ιδανικά της αφοσίωσης, της πίστης, της αυτοδιάθεσης και της αλληλεγγύης καθιστούν το έργο επίκαιρο και διαχρονικό, ενώ επιτρέπουν μια σύγχρονη ανάγνωση και σκηνοθετική προσέγγιση που υπογράφει ο Βασίλης Μπισμπίκης.

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ
Διαβάστε την κριτική μας: Εδώ

 

 

Τερέζ Ρακέν

Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Εμίλ Ζολά, μία επιστημονική ανάλυση της ανθρώπινης λειτουργίας -όπως ο ίδιος το χαρακτήρισε-, παρουσιάζεται στο Θέατρο “Ροές”, σε σκηνοθεσία και διασκευή Λίλλυς Μελεμέ. Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει η Μαρία Κίτσου.

Ανάμεσα σε τοίχους που στάζουν απ’ την υγρασία, εγκλωβισμένη σε μια ασφυκτική καθημερινότητα, η Τερέζ μεγαλώνει με τον ασθενικό Καμίγ, σύζυγο και ξάδερφό της, και την υπερπροστατευτική θεία της, κυρία Ρακέν. Ο χρόνος κυλά και εκείνη βυθίζεται σε μία ανυπόφορη στασιμότητα μέσα στον παγερό “οικογενειακό τάφο”, που είναι αναγκασμένη να ζει. Η απρόσμενη γνωριμία της με τον Λοράν, παιδικό φίλο του συζύγου της, ξυπνάει ακαριαία το πάθος μέσα στην σκοτεινή άβυσσο των ματιών της. Παραδίδεται στην αιματώδη ιδιοσυγκρασία του στιβαρού άντρα και η ακόρεστη λαχτάρα της για ζωή γίνεται παραφορά. Η παρουσία του κυριεύει τους νευρώνες της, λυγίζοντας και υπερνικώντας κάθε δισταγμό προς την απαγορευμένη έλξη του.

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ

 

Φαρενάιτ  451

Το 1953, εν τω μέσω της Μακαρθικής περιόδου, εμφανίζεται στα αμερικανικά βιβλιοπωλεία ένα βιβλίο που θα αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα δυστοπικά μυθιστορήματα 20ού αιώνα. Πρόκειται για το Φαρενάιτ 451 του Ραίη Μπράντμπουρυ. Ο τίτλος δηλώνει τη θερμοκρασία, στην οποία αρχίζει να καίγεται το χαρτί και αναφέρεται στην πρακτική της «καύσης βιβλίων», που ταυτίζεται ιστορικά και συμβολικά με την καταστολή της ελευθερίας σκέψης και λόγου.

Με διαδοχικά sold out στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών τον Ιούλιο 2018, η νέα παράσταση του Θωμά Μοσχόπουλου, το συγκλονιστικό έργο του Ραίη Μπράντμπερυ Φαρενάιτ 451, παρουσιάζεται στο θέατρο ΠΟΡΤΑ.

Σ’ ένα μελλοντικό, ολοκληρωτικό καθεστώς, όπου τα βιβλία καταστρέφονται, ο πρωταγωνιστής του έργου, διώκτης αρχικά των αντιφρονούντων, μεταστρέφεται, όταν έρχεται σ’ επαφή με τον μυστικό κόσμο των βιβλίων. Πώς μπορεί να σπάσει το εφιαλτικό πρόσωπο του ολοκληρωτισμού; Μπορεί η διεκδίκηση της «προσωπικής ανάγνωσης» να προκαλέσει στο σύστημα ρήγματα ελευθερίας;

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ

 

Το Παλτό

«Ας είχα ένα παλτό για να ζεστάνω την ζωή μου...»

Η καλλιτεχνική εταιρεία Θέαση παρουσιάζει «Το  Παλτό» του Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ στο Θέατρο Αργώ από το Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2019 και κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 18.00.

Όταν χάσεις αυτό που σε «ζεσταίνει», τότε αυτό που έρχεται να σε τυλίξει, είναι το ψύχος του θανάτου.

Ο ήρωας του Γκόγκολ, που θα μπορούσε να είναι ο οποιοσδήποτε υπάλληλος σε οποιαδήποτε πόλη και σε οποιοδήποτε χρόνο, είναι ένα μικρό αόρατο γρανάζι, που κάνει απλά την δουλειά του. Οι συνάδελφοι του, όχι μόνο αδιαφορούν για την μοναξιά του, αλλά τον χλευάζουν και τον υποτιμούν διαρκώς, ίσως γιατί ο Ακάκι Ακάκιεβιτς αποτελεί τον αδύναμο κρίκο σε μια αλυσίδα που και οι ίδιοι βρίσκονται εγκλωβισμένοι.

Μια παράσταση βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ, ενός συγγραφέα, που θεωρείται πατέρας του χρυσού αιώνα του ρώσικου πεζογραφικού ρεαλισμού.

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ

 

Η Γελάδα

Το θέατρο Altera Pars παρουσιάζει το έργο «Η Γελάδα» του Ναζίμ Χικμέτ, σε σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου κάθε Δευτέρα και Τρίτη.

Ένα σπάνιο αλληγορικό παραμύθι του σπουδαίου Τούρκου δημιουργού

«Η Γελάδα», λαϊκή παραβολή, συμβολικό παραμύθι και ιδιότυπη κοινωνική σάτιρα μαζί, γράφεται στη Μόσχα το 1956, από τον πιο αγαπημένο στους Έλληνες Τούρκο ποιητή, συγκεντρώνοντας όλα τα χαρακτηριστικά της πρωτότυπης και πρωτοπόρας δραματουργίας του. Με λόγια απλά, καθαρή ματιά και πνεύμα οξύ, ο μεγάλος ποιητής και τρυφερός παραμυθάς, μιλάει μέσα από το έργο του, στο σήμερα, θαρρείς και τίποτα δεν έχει αλλάξει στον κόσμο των ανθρώπων…

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ