321

Κουαρτέτο

Αρχείο Παίχτηκε από 14/10/2016 έως 25/12/2016
στο Arroyo Nuevo

2ος χρόνος
Διάρκεια: 70’
Συγγραφέας: Heiner Müller
Σκηνοθέτης: Σταύρος Λίτινας
Χορογραφία: Σταύρος Λίτινας
Χορεύουν: Εύα Παρασκευοπούλου, Σταύρος Λίτινας

Περιγραφή

Το Κουαρτέτο του Heiner Müller είναι βασισμένο στις Επικίνδυνες Σχέσεις του Choderlos de Laclos, ένα μυθιστόρημα που γράφτηκε το 1782 ως μια σειρά προκλητικών επιστολών, που ανταλλάσσουν η Μαρκησία ντε Μερτέιγ και ο Υποκόμης ντε Βαλμόν και το οποίο απαγορεύτηκε ως ανήθικο στη Γαλλία την εποχή της έκδοσης του, αλλά και αργότερα. Η εκδοχή του Müller χρησιμοποιεί τις δύο κεντρικές μορφές των Επικίνδυνων Σχέσεων (της Μαρκησίας και του Υποκόμη), οι οποίες σε ένα εξαιρετικά περίπλοκο παιχνίδι μεταμφιέσεων υποδύονται τόσο τους εαυτούς τους όσο και τα δύο αθώα θύματα τους, τη Βολάνζ (παρθένα ανιψιά της Μερτέιγ) και την Κυρία του Προέδρου ντε Τουρβέλ.

Περισσότερα

Ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου

Η επιτυχία συνεχίζεται για 2η χρονιά στη σκηνή του Arroyo Nuevo με τον Σταύρο Λίτινα, χορογράφο και σκηνοθέτη, να καταπιάνεται με το αριστούργημα του Heiner Müller Κουαρτέτο (1980), βασισμένο στις Επικίνδυνες Σχέσεις του Choderlos de Laclos (1782).  Μετά τη μεγάλη επιτυχία του Δεσποινίς Τζούλια του A. Strindberg, η αρχετυπική πάλη των φύλων στα πρόσωπα της Μαρκησίας ντε Μερτέιγ και του Υποκόμη ντε Βαλμόν, μεταγράφεται με συγκλονιστικό τρόπο σε flamenco και αποκτά διαστάσεις εκ βάθρων αλληλοεξόντωσης, σε ένα παιχνίδι υποταγής και ταπείνωσης υπό την σκέπη του ερωτικού προσωπείου.

Η Ελένη Βαροπούλου (θεατρολόγος, κριτικός θεάτρου και τέχνης, μεταφράστρια και δοκιμιογράφος) αναφέρει μεταξύ άλλων για το Κουαρτέτο: Σαν κομμάτι του παρελθόντος, θραύσμα που αποκομμένο επαναφορτίζεται με καινούργιες σημασίες, είδε ο Μύλλερ τις «Επικίνδυνες Σχέσεις». Αναμορφώνοντας από μνήμης το έργο του Λακλό, κάλεσε το παρόν να πυροδοτήσει την ανάμνηση. Το «Κουαρτέτο» είναι λοιπόν η σαρωτική πυρκαγιά που προέκυψε από το σπινθήρα του παρόντος όταν άναψε τη μακρινή εικόνα του μυθιστορήματος, ενός θαμμένου λογοτεχνικού θησαυρού, κλασικού λείψανου της ευρωπαϊκής σκέψης. (Το Βήμα, 29/9/89)

Ο Σταύρος Λίτινας σπούδασε αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και εξειδικεύτηκε στο βιοκλιματικό σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων. Υπήρξε πρώτος χορευτής της ομάδας του Λυκείου Ελληνίδων Ηρακλείου και Αθήνας για δώδεκα έτη. Ξεκίνησε Flamenco με τον Carlos ενώ μαθήτευσε με διάσημους χορευτές και χορογράφους (Antonio Canales, Eva Yerbabuena, Juana Amaya, Rafaela Carrasco, Joaquin Grilo κα). Είναι παραγωγός και χορογράφος της ομάδας «ARROYO NUEVO» υπογράφοντας παράλληλα σημαντικές παραστάσεις ως σύμβουλος κίνησης αλλά και ως σκηνογράφος. Για την παράσταση Κουαρτέτο αναφέρει στο σκηνοθετικό του σημείωμα:

Έτσι, με το πρόσωπο στραμμένο στα ερείπια της Ευρώπης, παραφράζοντας τα λόγια του συγγραφέα που θέλει την πλάτη στραμμένη, παρακολουθώ τις πολιτικές εξελίξεις και τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς, παγιδευμένος στη δυναμική κυρίαρχων και υποταγμένων, μέσα σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία δίχως ταυτότητα με μολυσμένο με βία τον κοινωνικό της ιστό και αλλοτριωμένες τις ανθρώπινες συνειδήσεις… έναν ακήρυχτο πόλεμο, μιας και κάθε γενιά, σαν κατάρα, οφείλει να ζει τουλάχιστον ένα• μια εφιαλτική αντανάκλαση της ιστορίας.

 … Αντί για τείχη ολόγυρά μου καθρέπτες έχουν στηθεί

Το βλέμμα μου αναζητά το πρόσωπό μου.  Άδειο το γυαλί”

(H. Müller, «Βρυκόλακας», 199

ΔΙΑΝΟΜΗ:
Σύλληψη: Σταύρος Λίτινας
Μαρκησία ντε Μερτέιγ: Εύα Παρασκευοπούλου
Υποκόμης ντε Βαλμόν: Σταύρος Λίτινας
Πιάνο: Αλίνα Αναστασιάδη
Αφήγηση: Άντζελα Μπρούσκου
Τη μουσική επιμέλεια, τα σκηνικά, τους φωτισμούς και τα κοστούμια της παράστασης υπογράφει ο Σταύρος Λίτινας.

SITE: http://www.arroyo.gr/

https://web.facebook.com/arroyo.nuevo?fref=ts

Βίντεο

8 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ

    Πρεμιέρα σήμερα για το "Κουαρτέτο" του Heiner Muller από το χοροθέατρο FLAMENCO. Διασχίζοντας τη Μ. Αλεξάνδρου, φτάνουμε στο ARROYO NUEVO, το εργαστήρι χορού του Σταύρου Λίτινα. Ο χώρος μικρός, ζεστός με μία ξύλινη, εσωτερική σκάλα να τον χωρίζει σε δύο επίπεδα. Στην υποδοχή η γλυκιά Αλίνα Αναστασιάδη (η Κριστίν από το έργο "Δεσποινίς Τζούλια") μας καλωσορίζει με χαμόγελο και μ' αυτό το εξαιρετικό βλέμμα δίνοντας τα εισιτήρια και το πρόγραμμα μαζί. Δεν ήξερα τι να περιμένω....Οι προσδοκίες μου μεγάλες αφού το έργο "Δεσποινίς Τζούλια" με είχε συνεπάρει!!!!
    Ξεφυλλίζω λίγο το πρόγραμμα.....το Κουαρτέτο του Heiner Muller βασίζεται στις Επικίνδυνες Σχέσεις του Laclos, μια σειρά προκλητικών επιστολών μεταξύ της Μαρκησίας Ντε Μερτέιγ και του Υποκόμη Ντε Βαλμόν. Δύο πρόσωπα χορτασμένα με κοινωνική και οικονομική υπόσταση, άπληστα και παρηκμασμένα που επιζητούν εξουσία και ηδονή χωρίς ενοχές, τύψεις και ηθικούς φραγμούς. Βρίσκουν διέξοδο σ' ένα λυσσαλέο, εξοντωτικό παιχνίδι σεξουαλικής υπερβολής και διαστροφής με σκοπό να αποβάλλουν την πλήξη που διέπει τη ζωή τους και να αισθανθούν νικητές, εξουσιαστές, εκούσια θύτες παρασύροντας τα θύματά τους στο τέλεια-προσχεδιασμένο έγκλημά τους. Ως αθώα θύματα εμφανίζονται η παρθένα ανηψιά του Μερτέιγ και η Κυρία Ντε Τουρβέλ. Επιδίδονται σ΄ένα εξωφρενικό, παρανοικό, περίπλοκο, φλογερό, υπερβολικό παιχνίδι μεταμφιέσεων, υποδούλωσης, εξευτελισμού και ταπείνωσης κάτω από τη μάσκα του έρωτα...ενός έρωτα χωρίς συναισθηματισμούς, μόνο σεξουαλικής διέγερσης!!
    Η παράσταση ξεκινάει σ' ένα δωμάτιο με ευφάνταστο σκηνικό και ένα μαύρο πιάνο να δεσπόζει στην άκρη του....Έχει μετατραπεί σε μια μεγάλη σκακιέρα με αντρικά και γυναικεία πιόνια όπου οι ήρωες θα παίξουν ένα παιχνίδι στρατηγικής!! Τα φώτα σβήνουν, η ατμόσφαιρα ηλεκτρισμένη, κλασσική μουσική και κλασσικοί ήχοι ακούγονται ζωντανά από την Αλίνα στο πιάνο σε συνδυασμό με τη βελούδινη, ερωτική, αισθαντική φωνή της Άντζελας Μπρούσκου που αφηγείται καθ' όλη τη διάρκεια με τέλεια άρθρωση και συναίσθημα!!! Και το παιχνίδι αρχίζει......οι πρωταγωνιστές-χορευτές Σταύρος Λίτινας και Εύα Παρασκευοπούλου φορούν τις μάσκες τους....σέρνονται, παθιάζονται, ερεθίζονται.....Κρύβονται πίσω από ένα σαθρό, υποκριτικό, βίαιο κόσμο που νοιάζεται για την εφήμερη, ηδονικη υπεροχή προσπερνώντας τις επερχόμενες συνέπειες. Άλωστε έρωτας και εξουσία ειναι δύο αλληλένδετες έννοιες με καταστροφικά αποτελέσματα τις περισσότερες φορές...
    Ο χορός τους υπέροχος, εκστασιακός, το πάθος και η έκφραση διαπερνούν τα κορμιά τους, ο ήχος των τακουνιών τους μάς παρασύρει στο αρρωστημένο σχέδιό τους, οι κινήσεις τους άψογα εναρμονισμένες, τα κοστούμια τους αριστουργηματικά, το φλαμένκο τους σαγηνευτικό, οι ερμηνείες τους καθηλωτικές, το αποτέλεσμα μαγευτικό, εκρηκτικό, τέλειο!!!!! Τα λόγια είναι πολύ φτωχά μπροστά στο θέαμα αυτό....ομολογώ ότι ο πήχης ανέβηκε πολύ ψηλά πέρα των προσδοκίων μου.....Αυτό που είδα ήταν κέντημα, θέαμα υψηλής αισθητικής, έμπνευσης, ευρηματικότητας και διάχυτου ερωτισμού!!!!!
    Σας ευχαριστώ πολύ!!!!!

  2. Ευχαριστώ Θεατρομάνια που μου δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσω μια πολύ όμορφη παράσταση χορού!Εκτός των άλλων ήταν μια παράσταση με σκηνικά & όμορφα κοστούμια,κάτι σπάνιο στις μέρες του "φτωχού θεάτρου" που διανύουμε.Οι "παρεμβάσεις" με φράσεις από το έργο του Λακλός επιτυχημένες,χρησίμευαν σα μπούσουλας για όσους δε γνώριζαν ήδη την πλοκή.Το μόνο αρνητικό,ότι πρόκειται για ένα θέατρο πολύ λίγων θέσεων,πράγμα που δε δίνει τη δυνατότητα σε πολύ κόσμο να παρακολουθήσει την παράσταση,καθώς & στους άξιους καλλιτέχνες να έχουν μεγάλο κοινό.

  3. Συγκλονιστική μεταφορά του έργου του Μίλερ σε χορό!!! Ιδιαίτερα ατμοσφαιρικός ο χώρος!!!
    Υπέροχα σκηνοθετικά ευρήματα!!! Χορογραφίες που σου κόβουν την ανάσα!!! Εύστοχη επαναληπτικότητα των σκηνών που αναδεικνύει το τέλμα των προσώπων του έργου. Απολαυστική η επιλογή της μουσικής τόσο της ηχογραφημένης όσο και της ζωντανής (πιάνο)!!! Μαγνητική η φωνή της αφηγήτριας Άντζελας Μπρούσκου!!! Εξαιρετικοί χορευτές!!! Μπράβο σε όλους!!! Έχουμε ανάγκη από τέτοια θεάματα!!!

    Μην το χάσετε!!!!!!!!

    ΥΓ. Παραθέτω γνώμες των κριτικών και του κοινού που βρήκα στο φυλλάδιο που έπεσε στα χέρια μου.

    ΝΑΤΑΣΣΑ ΧΑΣΙΩΤΗ: Ο Σταύρος Λίτινας […] μεταφέρει αριστοτεχνικά στους σημερινούς θεατές το οικτρό και σαγηνευτικό παιχνίδι εξουσίας και έρωτα […] ο ίδιος δε σε γυναικείο ρόλο έξοχος. […] η παρτενέρ του, αξιέπαινη […] οι δυο τους πολύ ταιριαστοί σκηνικά […] δείτε την παράσταση, αλλιώς θα χάσετε. (GR. ST. REVIEW, 26/1/16)

    ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ένα πρωτότυπο και ιδιαίτερο θέαμα, χωρίς κλασσικές θεατρικές συμβάσεις, κεντημένο με μεράκι, κέφι και μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια. […] οι πρωταγωνιστές δίνουν το καλύτερό τους εαυτό σε μια παράσταση με αισθητική και άποψη (ONLYTHEATER, 21/01/2016)

    ΠΑΥΛΟΣ ΑΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: […] σπάνιο, εκλεκτό, όσο και exclusive […] ένα υβρίδιο θεατρικοχορευτικό, που όμως καταφέρνει να πιάσει την ουσία του έργου. (ΤΑ ΝΕΑ, 28/12/15)

    ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Μετά την «Δεσποινίδα Τζούλια» του Στρίντμπεργκ, ο Σταύρος Λίτινας συνεχίζει να «διαβάζει», μέσα από το φλαμένκο, κλασικά θεατρικά κείμενα, δίνοντάς τους μια νέα πνοή και μορφή. (EURONEWS, 15/12/15)

    ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ: Μπορεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ να γίνει χορός και μάλιστα φλαμένκο; Ο μαιτρ του είδους, ο χορογράφος και σκηνοθέτης, Σταύρος Λίτινας χρησιμοποιεί το φλαμένκο σε μια εμπλουτισμένη μορφή… (ΕΘΝΟΣ 7/12/15)

    ΚΩΝ/ΝΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Ο Σταύρος Λίτινας είναι μάγος και θαυματοποιός. […] αναδεύει τη βιοενέργεια ερμηνευτών και θεατών[…] Εκπληκτική η πάντα δυναμική, αέρινη, εύπλαστη Εύα Παρασκευοπούλου[…] Συγκλονιστική η σκηνοθέτης Άντζελα Μπρούσκου στο ρόλο της από μεγαφώνου αφηγήτριας[…] Στο πιάνο, έκπληξη, η πολυτάλαντη Αλίνα Αναστασιάδη (grafei.worldpress.com, 11/09/15)

    ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
    Σας κόβετε η ανάσα μη θέλοντας να “ενοχλήσετε” το συγκλονιστικό του σκότους που διαδραματίζεται μπροστά σας… Η κάθαρση επέρχεται μέσα από τη συγκλονιστική ερμηνεία (Φ. Στεφανίδου 22/2/16)

    Αν ήταν ανεβασμένο στη Στέγη, θα έψαχνες τρόπο να βρεις εισιτήριο. (Μ. Κεραμίδα 22/2/16)

    Στο πιάνο η εξαιρετική Αλίνα Αναστασιάδη. Μαγνητικό ντουέτο από Λίτινα και Παρασκευοπούλου. Από τις παραστάσεις που δεν συνηθίζουμε να βλέπουμε. (Σοφία Διονυσοπούλου 15/2/16)
    Είναι από τις λίγες φορές που μετά το τέλος μιας παράστασης, αδυνατώ να σηκωθώ από το κάθισμά μου.... (Γ. Ζωγράφου 12/2/16)

    Ένας πολυτάλαντος άνθρωπος, ο Σταύρος Λίτινας και οι εξαιρετικές συνεργάτιδές του, μας χάρισαν μια από τις πιο αισθαντικές και απολαυστικές παραστάσεις που έχω δει. (Μ. Πλακάκη 10/1/16)

    Φλαμένκο με κλασικό πιάνο επί σκηνής... Πολύ ιδιαίτερο (Κ. Παπαϊωάννου 29/11/15)

    Άλλη μια μαγική παράσταση του Σταύρου Λίτινα! Μετά την εντυπωσιακή “Δεσποινίς Τζούλια” ξεπερνά κάθε προσδοκία! (Γ. Ιωσηφίδης 28/11/15)

    Η δουλειά του Σταύρου Λίτινα πάντα βρίσκει τον τρόπο να εισχωρεί... να τσακίζει ... να γυμνώνει.... και να φέρνει αντιμέτωπο με τον ίδιο τον εαυτό.... (Κ. Κλαδογένη 19/11/15)

    Η παράσταση είναι καθηλωτικά “άπαιχτη” όπως οι επιτυχημένοι θεατρικοί πειραματισμοί στην Broadway της N.Y! Είχα καιρό να βγω από θέατρο… μεταστοιχειωμένη (Α. Κουκουλά 15/11/15)

  4. Ηταν μετρια σαν παρασταση, ο χωρος ηταν πολυ μικρος και δν βοηθουσε καθολου, υπηρχαν στιγμες που δεν μπορουσες να δεις τι γινοταν.
    Το εργο επαναλαμβανοταν πολυ και δεν ειχε πολυ μεγαλο ενδιαφερον, το παντρεμα της κλασσικης μουσικης με το φλαμενγκο δεν ηταν πολυ επιτυχης.