Μαρίκα Κοτοπούλη - Το αγρίμι

Αρχείο Παίχτηκε από 02/12/2019 έως
στο Άλφα
Συγγραφέας: Δήμητρα Παπαδήμα
Σκηνοθέτης: Δήμητρα Παπαδήμα – Γιάννης Μποσταντζόγλου
Σκηνογραφία: Χριστίνα Οικονόμου
Κοστούμια: Χριστίνα Οικονόμου
Φωτισμοί: Γιώργος Φωτόπουλος
Ερμηνεύουν: Δήμητρα Παπαδήμα

Μαζί της ο Γιάννης Μποσταντζόγλου

Περιγραφή

Η μεγάλη πρωταγωνίστρια του θεάτρου Μαρίκα Κοτοπούλη, γέννημα θρέμμα του σανιδιού. Πνεύμα ελεύθερο και ατίθασο, παρουσιάζει στο κοινό που τη λάτρεψε ως μοναδική ιέρεια της θεατρικής τέχνης και την αμφισβήτησε ως ανήθικη Γυναίκα, τη δική της, προσωπική ιστορία. Ομολογώντας χωρίς ενδοιασμούς, με τον δικό της απαράμιλλο τρόπο, πως πάσχει από υπερβολικό πάθος, όχι όμως από απεριόριστη δύναμη. Για την παθιασμένη αυτή γυναίκα, το αίσθημα της αυτοσυντήρησης δεν είναι το ισχυρότερο που διαθέτει ο άνθρωπος.

Περισσότερα

Από αρχές Δεκέμβρη στο Θέατρο Άλφα

Είκοσι τρεις μέρες και είκοσι τρεις νύχτες δίνει την ψυχή της σε θεατρικούς ρόλους, μη γνωρίζοντας την δολοφονία του αγαπημένου της Ίωνα Δραγούμη, από άγνωστες σφαίρες, πατριωτών.

Κάποιοι της το κρατούν κρυφό, είκοσι τρεις μέρες και νύχτες. Κάποιοι σωπαίνουν γιατί… Λυγίζουν τα τουφέκια τους μπροστά στην οργή της Κοτοπούλη!

Το Αγρίμι του Ίωνα Δραγούμη, η Μαρίκα, σπάει τα δεσμά του καθωσπρεπισμού της ασφυκτικής κοινωνίας και επιτίθεται με λύσσα στο κατεστημένο.

Εσείς επίγειοι θεοί της συμφοράς, μην προκαλείτε τη δύναμη του πάθους μου, θα εκπλαγείτε. Σας το υπογράφω εγώ η Κοτοπούλη κι ας μην κάνω σπουδαία υπογραφή!

Τίποτα και κανείς δεν μπορεί να σταματήσει την πορεία της στα άγνωστα μονοπάτια της ζωής…. Όμως, κάπου ανάμεσα στο κοινό, που δεν την αφήνει από τα μάτια του, βρίσκεται ένας άντρας για να ακουμπήσει πάνω του τη μοναξιά της…. Τον προειδοποιεί πως καίει σαν φλόγα και ξεκαρδίζεται στα γέλια… Το γέλιο είναι ό,τι απόμεινε μέσα στις στάχτες!

Βοηθός Παραγωγής: Μαρία Παπαδήμα

Φωτογραφίες

40 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Υπερβολικό κείμενο με μίαεξισου υπερβολική σκηνοθεσία και ηθοποιία.
    Η κα Παπαδημα έδωσε τον εαυτό της στην κυριολεξία αφου ο ρόλος ηταν απαιτητικός όμως λόγω αυτής της όλης υπερβολής η παρασταση ηταν μετριότατη.

  2. Εξαιρετική η ερμηνεία της κ.Παπαδήμα.Καταφέρνει επιτυχώς να αποτυπώσει τον ταραχώδη βίο της Κοτοπούλη, τον θυελλώδη έρωτα της με τον Δραγούμη και τα κοινωνικά στερεότυπα της εποχής ... Ωστόσο , εξιστόρηση της ζωής της μεγάλης αυτής πρωταγωνίστριας του θεάτρου δεν υπήρξε σε καμία περίπτωση καθώς όλος ο μονόλογος καταπιανόταν κυρίως με τον έρωτά της για τον Ίωνα Δραγούμη χωρίς καμία άλλη πληροφορία για την ζωή και προ πάντων το μεγάλο έργο της....

  3. Ένας συγκλονιστικός μονόλογος από την κ.Παπαδήμα ή οποία έγραψε και το κείμενο, απολύτως καθηλωτική...τα σκηνικά πολύ όμορφα, τα κοστούμια, ο φωτισμός όλα σωστά και η μουσική επένδυση εποχής υπέροχη ....
    Το ίδιο συγκλονιστική ήταν και στη προηγούμενη θεατρική σεζόν με το έργο "Η τελευταία συνάντηση Πηνελόπη Δέλτα και Ιωνας Δραγούμης.
    Πολύ καλή προσπάθεια.Συγχαρητήρια και ευχαριστώ για την πρόσκληση.

  4. Την προηγούμενη εβδομάδα κέρδισα τη διπλή πρόσκληση, αλλά η πρωταγωνίστρια είχε ένα ατύχημα και η παράσταση ακυρώθηκε. Μας είπαν ότι δεν χάνουμε τις προσκλήσεις μας και ότι μπορούμε κατόπιν συνενόησης να τη δούμε άλλη μέρα. Κανονίσαμε για την παράσταση του Σαββάτου. Διαβάζοντας και τα παραπάνω σχόλια υποθέτω ότι θα είναι μια δυνατή παράσταση.
    Όπως και να έχει, ένα μεγάλο ευχαριστώ στη ΘΕΑΤΡΟΜάΝΙΑ!

  5. Η Δήμητρα Παπαδήμα σε έναν εκπληκτικό μονόλογο ενσαρκώνει την εξαιρετική πρωταγωνίστρια Μαρίκα Κοτοπούλη.Η παράσταση είναι καθηλωτική κσι δίκαια η ηθοποιός καταχειροκροτήθηκε.Ευχαριστούμε πολύ Θεατρομάνια για τις προσκλήσεις

  6. Το έργο εστιάστηκε σε συγκεκριμένη μόνο πτυχή της ζωής της Κοτοπούλη. Θα περίμενε κανείς ότι θα έβλεπε να περνά μπροστά από τα μάτια του όλη η ζωή της. Οπότε υπό αυτό το πρίσμα, ήταν μονοθεματικό. Η ερμηνεία κινήθηκε σε όλο το έργο στους ίδιους άγριους τόνους, χωρίς αυξομειώσεις στο συναίσθημα. Αναμφισβήτα, πρόθεση της κ. Παπαδήμα ήταν να δώσει τον καλύτερο εαυτό της.

  7. Παράσταση-ερέθισμα για να μάθεις περισσότερα για σημαντικούς Έλληνες του παρελθόντος. Είναι σημαντικό να γίνονται τέτοιες παραστάσεις. Ως προς την εκτέλεση τώρα, ένιωσα ότι υπήρχαν πολλές επαναλήψεις τόσο σκηνοθετικά όσο και ερμηνευτικά με αποτέλεσμα να γίνεται η παράσταση λίγο κουραστική.

  8. Συγχαρητήρια στην κυρία Παπαδήμα για την καθηλωτική της ερμηνεία. Καταθέτοντας την ψυχή της πάνω στην σκηνή καταφέρνει να δώσει σάρκα και οστά στην Μαρίκα Κοτοπούλη και να φωτίσει με το ωραίο κείμενο της άγνωστες πτυχές του βίου της μεγάλης αυτής πρωταγωνίστριας. Παρασύρει τον θεατή που νιώθει ότι παρακολουθεί από την κλειδαρότρυπα όλες αυτές τις ψυχικές διακυμάνσεις της ηθοποιού! Άρτια σκηνοθεσία, σκηνικά και κουστούμια! Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση!!!

  9. Η Δήμητρα Παπαδήμα συγγράφει, σκηνοθετεί (από κοινού με το Γιάννη Μποσταντζόγλου) και ερμηνεύει τη Μαρίκα Κοτοπούλη, το «αγρίμι». Η Κοτοπούλη, κόρη «μπουλουκτζίδων», είναι η ντίβα, η γυναίκα που μεταμορφώνεται στη σκηνή σε θεά, που γεμίζει τα θέατρα με κοινό. Βιώνει τα αδιέξοδα και τις πιέσεις μιας πουριτανικής αστικής κοινωνίας, που την κατακρεουργούν, με μόνο τόπο ανάστασής της το σανίδι. Είναι μια γυναίκα ελεύθερη, σε μια εποχή που η καταπίεση μεταλλάσσεται και μετασχηματίζεται. Η φιλελεύθερη αστική τάξη, με εκπρόσωπο το Βενιζέλο, προσπαθεί να την προσεταιριστεί για τους δικούς της σκοπούς, για τους επικοινωνιακούς χειρισμούς της. Εκείνη, αναγνωρίζει το νέο αντιδραστικό προσωπείο, της «σουπιάς που ρίχνει μελάνι», παίρνοντας μέρος σε μοιρασιές με τους ισχυρούς της γης, και δηλώνει «υπέρ του βασιλιά», αν και εξαπολύει μύδρους απέναντι στην αριστοκρατία και τη σήψη της.
    Ο έρωτάς της με τον Ίωνα Δραγούμη περνά μέσα από πολλαπλές συμπληγάδες. Στον Ίωνα η τάξη και η οικογένειά του επιτρέπουν το ερωτικό παιχνίδι, κάτι που, εξάλλου, αποτελεί μονόδρομο δίπλα στο γάμο – συναλλαγή. Απαγορεύουν όμως μια «κοκότα» να γίνει νόμιμος σύζυγος, βυσσοδομούν αδιάκοπα για να αποτρέψουν μια τέτοια προοπτική. Ο πατριωτικός εθνικισμός και ο αντι-βενιζελισμός του Δραγούμη, γεμάτος όνειρα και ηρωισμό από αυτή τη σκοπιά, μπαίνει στη μέγγενη του φρένου από τη σχέση με μια γυναίκα που (κατά την Πηνελόπη Δέλτα) δεν μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για «τα μεγάλα πεπρωμένα της φυλής». Ο ίδιος ο Δραγούμης, δειλός στη σχέση και στο κρεβάτι, μοιάζει με παιδί που θέλει στοργή και διδασκαλία στον έρωτα, ξυπνώντας στις γυναίκες – περισσότερο από τη λίμπιντο – το φίλτρο της μητρότητας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η θεατρίνα αναζητά την καταφυγή της ψυχής και δεν τη βρίσκει, ζητά την εγγύτητα και συναντά την απόσταση, ζητά την ανυπόκριτη σχέση και συναντά τον υπολογισμό. Η ροπή στο αλκοόλ, στη μορφίνη, στο όργιο, δεν την καλύπτει και μοιάζει περισσότερο με ένα ξέσπασμα από το αδιέξοδο που διαχέεται περιτρίγυρα, με μια διαρκή τάση αυτοκτονίας μέσω μιας τέτοιας ζωής. Μοιάζει με ένα θάνατο που βρίσκει αντιστάθμισμα και ανάσταση στη σκηνή, στην υποκριτική…
    Αυτό το αγρίμι που λέει τα σύκα – σύκα και τη σκάφη - σκάφη, που δε χαϊδεύει αυτιά σε κανένα, δείχνει και είναι τόσο μα τόσο ευάλωτο και εύθραυστο μέσα στις τρικυμίες της κοινωνίας που την περιτριγυρίζει. Η αντιπαράθεση της Κοτοπούλη με τη Δέλτα, δείχνει από τη μια δύο διαφορετικούς κόσμους που διεκδικούν τον έρωτα με διαφορετικά μέτρα και σταθμά, με διαφορετικούς όρους. Μα δείχνει και δυο γυναίκες που απευθύνονται σε ένα δημόσιο χώρο (το θεατρικό και το αναγνωστικό) απαγορευμένο για τις συνηθισμένες γυναίκες της εποχής, βιώνοντας ανάμικτα πιέσεις - αναγνώριση και παίρνοντας δρόμους που οδηγούν την ψυχή να γίνει αποκαΐδια. Η Μαρίκα Κοτοπούλη, καταλήγει στο συμβατικό γάμο με το Χέλμη, με την προτροπή της να μην επιχειρήσει εκείνος να ανάψει ξανά αυτά τα αποκαΐδια, μετά το θάνατο του Δραγούμη [το 1920].

  10. Πολύ καλή δουλειά από τη Δήμητρα Παπαδήμα, που εκτός από ερμηνεύτρια είναι και συγγραφέας του έργου. Ως Μαρίκα Κοτοπούλη, μας συνεπήρε με το πάθος της! Γενικά, όλα ήταν πολύ προσεγμένα, κουστούμια, φωτισμός, το σκηνικό - καμαρίνι. Ιδιαίτερα μου άρεσε η μουσική επένδυση που αποτελείτο από υπέροχα τραγούδια της εποχής εκείνης. Συγχαρητήρια κι ευχαριστώ!

  11. Μετα την 'τελευταια συναντηση' της Πηνελοπης Δελτα με τον Ιωνα Δραγουμη, ειδαμε και τη Μαρίκα Κοτοπουλη με τον Ιωνα Δραγουμη αλλα αυτη τη φορα σε...καδρο με την κα Παπαδημα φυσικά στο ρολο της Κοτοπουλη Οι δυο παραστασεις ηταν καταπληκτικές αλλα σε αυτη ειδικα ειναι εξαιρετικος ο μονολογος της κας ΠΑΠΑΔΗΜΑ. Συγχαρητήρια σε ολους οσους συμμετείχαν και δουλεψαν για ν΄ανεβει η εν λογω παρασταση