Σεμινάριο με τον Νίκο Κορνήλιο όταν το θέατρο συναντά τον κινηματογράφο

SkroWorkS

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: «όταν το θέατρο συναντά τον κινηματογράφο» 

Εισηγητής: Νίκος Κορνήλιος

Tο σεμινάριο αυτό είναι ένας τόπος συνάντησης ανάμεσα στο θέατρο και τον κινηματογράφο, τόσο στο επίπεδο μιας «προσωπικής τεχνικής» – υποκριτική μπροστά στην κάμερα, υποκριτική πάνω στη σκηνή, ομοιότητες και διαφορές – όσο και στο επίπεδο της δημιουργίας μιας θεατρικής παράστασης και μιας ταινίας.

Θα δοθεί έμφαση στην λειτουργία του προσώπου και του σώματος (κίνησης), της χρήσης του λόγου και της σιωπής (βλέμματος), στο θέατρο και στον κινηματογράφο.

Το σεμινάριο έχει σαν στόχο τη δημιουργία και την παρουσίαση ενός σύνθετου θεατρικού/κινηματογραφικού έργου όπου η «μίξη» των τεχνικών ανάμεσα στην άμεση, ζωντανή παρουσία πάνω στη σκηνή και στην προβαλλόμενη εικόνα στην οθόνη θα επινοηθεί από την αρχή του σεμιναρίου και θα είναι συστατικό στοιχείο του τρόπου αφήγησης παίζοντας με δίπολα όπως: παρόν (σκηνή) / παρελθόν (οθόνη) ή πραγματικότητα (οθόνη) / όνειρο (σκηνή) και αντίστροφα.

Το υλικό για τη δημιουργία αυτού του έργου μπορεί να είναι το προσωπικό/βιωματικό υλικό αλλά και υλικό από τη λογοτεχνία και το θέατρο. Σαν υλικό έμπνευσης θα προταθούν επίσης, στη διάρκεια του σεμιναρίου ταινίες που αφορούν στη μεταφορά θεατρικών έργων στον κινηματογράφο.

Πιο συγκεκριμένα, θα επικεντρωθούμε στις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στη θεατρική και κινηματογραφική ερμηνεία ενός κειμένου καθώς και  στη διαφορετική προσέγγιση του ρόλου στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Θα δουλέψουμε, σαν άσκηση,  κυρίως πάνω σε κείμενα του "ψυχολογικού θεάτρου": Τ. Ουίλιαμς (Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι, Η Λυσσασμένη Γάτα, Καλοκαίρι και Καταχνιά, Λεωφορείο ο

Πόθος...), Στριντμπέργκ (Δεσποινίς Τζούλια, Δανειστές...), ‘Ιψεν (Η Κυρά της Θάλασσας), Τσέχωφ (από το σύνολο των έργων), καθώς και πάνω σε αποσπάσματα από σενάρια του Μπέργκαν.

Μέσα από τις "ασκήσεις" αυτές και την εξοικείωση με την κάμερα θα προχωρήσουμε στη συνέχεια στη δημιουργία ενός θεατρικού/κινηματογραφικού έργου  μέσα από μια συλλογική  δραματουργική / σεναριακή δουλειά.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκε στην Αθήνα και έζησε στο Παρίσι για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Σπούδασε θέατρο (DEA στο Πανεπιστήμιο PARIS VIII), μουσική (MAITRISE στο Πανεπιστήμιο Σορβόννη-PARIS I) και αρχιτεκτονική (DPLG ). Η διπλωματική εργασία του στην αρχιτεκτονική με τίτλο “ΧΩΡΟΣ, ΚΙΝΗΣΗ, ΗΧΟΙ”, πέρασε από την επιτροπή κρίσης, μέλη της οποίας ήταν οι Γιάννης Ξενάκης, Eric Rohmer, Jean Baudrillard, Pierre Joly.
Δούλεψε με τον Antoine Vitez (υποκριτική και διδασκαλία ηθοποιών) και με τον Γιάννη Ξενάκη (σύνθεση).
Παρακολούθησε τα σεμινάρια κινηματογράφου του Eric Rohmer στο Ινστιτούτο Τέχνης (Ι.Α.Α). Σε όλη τη διάρκεια των σπουδών του ήταν υπότροφος του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού και στη συνέχεια του γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού.
Δίδαξε υποκριτική στο Θεατρικό Εργαστήρι του Antoine Vitez στο Theatre des Quartiers και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Δίδαξε επίσης, υποκριτική και κινηματογράφο στις σχολές Αρχή, Θέατρο των Αλλαγών και Εμπρός.
Έχει γυρίσει  εννέα ταινίες μεγάλου μήκους που παρουσιάστηκαν σε πολλά ευρωπαϊκά και διεθνή φεστιβάλ
Έχει σκηνοθετήσει για το θέατρο στη Γαλλία και στην Ελλάδα (Theatre National de Chaillot, Festival d’ Avignon, Theatre Lyrique du Rhin, Centre Beaubourg, Εθνικό Θέατρο).
Συνέθεσε επίσης έργα σύγχρονης μουσικής, καθώς και μουσική για τις ταινίες και τις παραστάσεις του. Έχει γυρίσει την πειραματική μουσική ταινία Trois Mouvements (1982) και το ψηφιακό video-dance Το Μάτι του Ζώου (2004).
Διδάσκει υποκριτική για το θέατρο και τον κινηματογράφο.

Σπουδές Θεάτρου ( DEA στο Πανεπιστήμιο PARIS VIII ), Μουσικής ( MAITRISE στο Πανεπιστήμιο Σορβόννη-PARIS I) και Αρχιτεκτονικής ( DPLG ).

Διπλωματική εργασία στην Αρχιτεκτονική με τίτλο “ΧΩΡΟΣ, ΚΙΝΗΣΗ, ΗΧΟΙ”. Μέλη της επιτροπής κρίσης: Γιάννης  Ξενάκης, Eric Rohmer, Jean Baudrillard, Pierre Joly.

Δούλεψε με τον  ANTOINE VITEZ (υποκριτική και διδασκαλία ηθοποιών) και με τον  ΓΙΑΝΝΗ ΞΕΝΑΚΗ (σύνθεση).

Παρακολούθησε τα σεμινάρια κινηματογράφου του ERIC ROHMER στο Ινστιτούτο Τέχνης (Ι.Α.Α).

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ/

Μεγάλου μήκους/

ΙΣΗΜΕΡΙΑ (1991, τέσσερα βραβεία στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, επίσημη ελληνική συμμετοχή στο φεστιβάλ ευρωπαϊκού κινηματογράφου της  La Beaule). Συμπαραγωγή Ελλάδας-Γαλλίας-Ιταλίας με τη  συμμετοχή του EURIMAGES.  Παίζουν: Βασίλης Διαμαντόπουλος, Andre  Wilms, Βίκυ Βολιώτη, Αντιγόνη Αμανίτου, Νικήτας Τσακίρογλου, Vanni Corbelini.

ΤΟ ΑΘΩΟ ΣΩΜΑ (1997, τρία κρατικά βραβεία, επίσημη ελληνική συμμετοχή στο διεθνές φεστιβάλ της Καλκούτας και στο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου του Στρασβούργου). Παίζουν:  Ακύλας Καραζήσης,  Άρτο Απαρτιάν,  Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη,  Ιρις Χατζηαντωνίου, Τίτος Βανδής.

Ο  ΚΟΣΜΟΣ  ΞΑΝΑ  (2002, επίσημη ελληνική συμμετοχή:  στο διεθνές φεστιβάλ του Karlovy-Vary, στο φεστιβάλ μεσογειακού κινηματογράφου του Montpellier, στο διεθνές φεστιβάλ Tiburon-California, στο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου του Στρασβούργου, στο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου του Chicago ).  Ελληνογαλλική συμπαραγωγή με την συμμετοχή του EURIMAGES.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (2007, Ειδικό Βραβείο της Eπιτροπής στο Φεστιβαλ Θεσσαλονίκης, επίσημη συμμετοχή στο φεστιβάλ αφρικανικού κινηματογράφου της Ζανζιβάρης).

ΤΡΙΤΗ  (2010, επίσημη ελληνική συμμετοχή στα διεθνή φεστιβάλ Mar del Plata στην Αργεντινή, Chennai-Madras στην Ινδία και στο φεστιβάλ Ευρωπαϊκού κινηματογράφου στο Σικάγο).

11 ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ (2012, συμμετοχή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, Φεστιβάλ Μεσογειακού Κινηματογράφου του Montpellier, Φεστιβάλ Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου του Lecce, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Sao Paulo, Φεστιβάλ Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Βαρκελώνης, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Yerevan, Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Καλκούτας, Φόρουμ  Ελληνικού Κινηματογράφου του Μονάχου.)

ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ  (2014, με τη συμμετοχή 60 γυναικών  ηθοποιών και προσωπικοτήτων. Πρώτη προβολή στις Νύχτες Πρεμιέρας, συμμετοχή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης  και στο Διεθνές Φεστιβάλ του Σάο Πάολο στη Βραζιλία. Η ταινία, υπο την αιγίδα της Διεθνούς Αμνηστίας, προβλήθηκε στη Βαρκελώνη και το Μπουένος Άϊρες. Η ταινία προβάλλεται επίσης από πολλές κοινωνικές συλλογικότητες και πολιτιστικούς φορείς στην Ελλάδα.)

ΤΟ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ (2015, συμμετοχή στο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και στο φεστιβάλ ποιητικού κινηματογράφου του Όσλο).

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΨΥΧΗ (2016,  από τα θεατρικά έργα του Τσέχωφ, με το Θεατρικό-Κινηματογραφικό Εργαστήριο. Πρώτη παρουσίαση στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου).

H TEXNH KATAΣΤΡΕΦΕΙ (2017, υπό ολοκλήρωση). Πρώτη παρουσίαση φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2017.

Το 1982 γύρισε τη μουσική ταινία  TROIS  MOUVEMENTS, διάρκειας 30’ , ανάθεση του γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού ( Centre de Recherches et d’ Essais Cinematographiques).  Η ταινία προβλήθηκε στο Κέντρο Πομπιντού – Βeaubourg, στα πλαίσια του φεστιβάλ «CINEMA D’ ART».

Το 2004 γύρισε  το ψηφιακό  video-dance  ΤΟ ΜΑΤΙ  ΤΟΥ ΖΩΟΥ,   με ομάδα χορευτών, μουσικών και  εικαστικών.

To 1986  ίδρυσε μαζί με άλλους γάλλους κινηματογραφιστές την εταιρία  LES  TROIS  LUMIERES  PRODUCTIONS. Το 1990 επέστρεψε στην Ελλάδα και το 1992 ίδρυσε το «Θεατρικό και Κινηματογραφικό Εργαστήριο» το οποίο διευθύνει μέχρι σήμερα.

ΘΕΑΤΡΟ/

Το 1980-83 ήταν υπεύθυνος του εργαστηρίου αρχαίου δράματος του Θεάτρου του IVRY (διεύθυνση ANTOINE VITEZ).

To 1983-86 ίδρυσε και διεύθυνε το Θέατρο AQUEDUC στο ARCUEIL.

Το 1989 μετά από πρόσκληση του ΤΑΣΟΥ ΛΙΓΝΑΔΗ δίδαξε υποκριτική στη Δραματική Σχολή του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ.

Έχει επίσης διδάξει υποκριτική και κινηματογράφο στις  Ανώτερες  Σχολές Δραματικής  Τέχνης ΕΜΠΡΟΣ, ΑΡΧΗ καθώς και στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ.

Σκηνοθεσίες/

Σκηνοθέτησε, στο THEATRE NATIONAL DE CHAILLOT,  την  ΕΒΔΟΜΗ ΠΥΛΗ (1985), δίπτυχο από την «Θηβαϊδα» του Ρακίνα και τους «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου.  Περιοδεία στην Αλσατία.

Έγραψε και σκηνοθέτησε για το Φεστιβάλ της  AVIGNON, την ΜΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ (1983),  έργο μουσικού θεάτρου αφιερωμένο στον Μπέκετ.

Σκηνοθέτησε στο THEATRE NATIONAL DE CHAILLOT  τη ΝΥΧΤΑ ΤΩΝ ΙΚΕΤΙΔΩΝ (1982), από τις “Ικέτιδες”  του Αισχύλου και του Ευριπίδη.

Aνέβασε την ΗΧΟΠΟΛΗ (1980), «θέαμα μέσα στην πόλη», με τους ερμηνευτές (ηθοποιούς, μουσικούς, χορωδούς) διασκορπισμένους στα κτίρια, σε σύμπραξη με την πόλη του  IVRY.

Σκηνοθέτησε, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Παρισιού, το έργο ΨΕΥΔΩΝΥΜΟΙ (1979), του Dominique  Grandmont (παγκόσμια πρώτη).

Στην Ελλάδα σκηνοθέτησε:

ΟΠΩΣ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ (1999), του Σαίξπηρ, στην Πειραματική Σκηνή του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΟΔΟΣ ΜΑΜΠΟΤ (2003), από τον «Οδυσσέα» του Τζαίημς Τζόυς (παγκόσμια πρώτη), με την υποστήριξη του James Joyce  Centre  του Δουβλίνου. Στο Θέατρο ΡΟΕΣ.

Ο ΧΟΝTΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΛΙΓΝΟΣ ΠΑΝΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ (2007), του Πολ Όστερ (πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα). Στο Θέατρο ΣΦΕΝΔΟΝΗ.

XAM KΑΙ ΚΛΟΒ (2008), από το «Τέλος του Παιχνιδιού» του Σάμιουελ Μπέκετ,στο Βοοze Cooperativa.

ΤΑ ΠΙΚΡΑ ΔΑΚΡΥΑ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΦΟΝ ΚΑΝΤ (2009), του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, στο Θέατρο ΧΩΡΑ.

ΤΑ ΜΟΝΟΠΡΑΚΤΑ (2012), του Χάρολντ Πίντερ, στο Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ.

ΟΝΕΙΡΟΔΡΑΜΑ (2014), του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, στο Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ.

ΧΟΡΟΣ ΣΕ ΚΥΚΛΟ (2015), του Άρθουρ Σνίτσλερ,  με το Θεατρικό-Κινηματογραφικό Εργαστήριο στο Skrow.

ΜΟΥΣΙΚΗ/

Έγραψε έργα για ορχηστρικά σύνολα που παίχτηκαν σε πολλά ευρωπαϊκά φεστιβάλ  (Στρασβούργο, Άμστερνταμ, Ρώμη, Βρυξέλες, Λονδίνο, Μίντελμπουργκ, Ορλεάνη, Γκρατς…).

Συνεργάστηκε με πολλούς οργανισμούς σύγχρονης μουσικής όπως: ΙRCAM (διεύθυνση Pierre Boulez), UPIC (Γιάννης Ξενάκης), ATELIER LYRIQUE DU RHIN (Pierre Barrat), ATEM (Γιώργος Απέργης), ARC (Maurice Fleuret).

Δίδαξε σε σεμινάριο για τη «φωνή  στο μουσικό θέατρο», προσκεκλημένος από την  FONDATION ROYAUMONT.
Προσκεκλημένος της  VILLA MEDICIS, στη Ρώμη.

Τα έργα του έχουν εκδοθεί από τις μουσικές εκδόσεις SALABERT.

Kυριότερα έργα:

ΛΕΥΚΕΣ, για ορχήστρα εγχόρδων, πρώτη εκτέλεση με την  Ορχήστρα των Καννών (διεύθυνση Michel Decoust) και στη συνέχεια στο Παρίσι ( διεύθυνση Yves Prin) και στο Κέντρο Πομπιντού (διεύθυνση Αλέξανδρος Μυράτ).

STEHEN, για πιάνο και ορχηστρικό σύνολο, πρώτη εκτέλεση στη Ρώμη από το σύνολο L’ITINERAIRE (διεύθυνση Denis Cohen ) και στη συνέχεια  στο Λονδίνο και στην Ορλεάνη.

ΠΡΟΣ, για τρίο εγχόρδων, πρώτη εκτέλεση στο IRCAM του  Pierre Boulez  και στη συνέχεια, από το  TRIO A CORDES DE PARIS, στο Μέγαρο Ραδιοφωνίας.

AVANT D’ ETRE, για ορχηστρικό σύνολο, πρώτη εκτέλεση από το σύνολο  2E2M (διεύθυνση Paul  Mefano).

PULSARS, για χάλκινα πνευστά, μουσική για την ΗΧΟΠΟΛΗ ( SONORVILLE ).

Έγραψε επίσης μουσική για τις θεατρικές παραστάσεις που σκηνοθέτησε και για όλες τις ταινίες του.

 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ 

Διάρκεια workshop: 5 μήνες (26/10/17 - 29/03/18)

Κόστος workshop: 300€ (60€ το μήνα)

‘Ωρες workshop: Κάθε Πέμπτη (19:00 – 22:00)

Χώρος διεξαγωγής workshop: SKROW THEATER, Aρχελάου 5, Παγκράτι

 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ 

Οι ενδιαφερόμενοι παρακαλούνται να αποστείλουν τα στοιχεία τους (όνομα & τηλέφωνο) και να επιβεβαιώσουν την συμμετοχή τους στο [email protected]

Ο αριθμός των συμμετεχόντων δεν θα ξεπερνά τα 20 άτομα.

Πληροφορίες: 2107235842 (καθημερινά 11.00-14.00 και 17.00-20.00) /[email protected]

Για να επικοινωνήσετε με το skrow theater: [email protected]
Η ιστοσελίδα μας: http://www.skrowtheater.com

Η σελίδα μας στο facebookhttps://www.facebook.com/skrowtheater

Ακολουθήστε μας στο twitter: https://twitter.com/skrowtheater

Ακολουθήστε μας στο Instagram: https://www.instagram.com/skrowtheater