357

Αμήν

Αρχείο Παίχτηκε από 14/12/2015 έως 19/04/2016
στο Vault
Διάρκεια: 70'
Συγγραφέας: Αλκυόνη Βαλσάρη
Σκηνοθέτης: Δημήτρης Κομνηνός
Ερμηνεύουν: Ερμόλαος Ματθαίου, Ερνέστος Βουτσίνος

Περιγραφή

Το «ΑΜΗΝ» της Αλκυόνης Βαλσάρη είναι μια ακραία σουρεαλιστική σάτιρα, που καταπιάνεται με τη σχέση του πιστού και την Εκκλησία. Μια καθαρόαιμη κωμωδία με γρήγορους ρυθμούς και στοιχεία από γκροτέσκο, Vaudville, θέατρο του Παραλόγου, αλλά και επιθεώρησης, γεμάτο απροσδόκητες εναλλαγές, διαδραστικότητα με το κοινό και πολλές εκπλήξεις. Ένα έργο τόσο «καμμένο», που δεν σταματάς να γελάς από το πρώτο έως το τελευταίο λεπτό της παράστασης. Ταυτόχρονα το «ΑΜΗΝ» είναι ένα έργο κοφτερά αιχμηρό, καθώς είναι πλούσιο σε βαθύτερα, καίρια μηνύματα, που αφορούν τον θρησκευτικό φανατισμό, που έχει εισέλθει με τόσο βίαιο τρόπο στην επικαιρότητα μας.

Περισσότερα

Οι δυο βιρτουόζοι ηθοποιοί, Ερμόλαος Ματθαίου και Ερνέστος Βουτσίνος δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας, καθώς εναλλάσσονται πολλούς ρόλους, αναπαριστώντας εικόνες από ιστορίες εκκλησιαστικής «παράκρουσης» και «μαρτυρίου», ενώ κηρύττουν με τρόπο εύληπτο κι ευλαβικό όλα τα εκκλησιαστικά γεγονότα, όπως, ίσως, δεν έγιναν ποτέ. Ο ιδιαίτερος κόσμος των δύο αυτών ανθρώπων, ξεδιπλώνεται μπροστά στο κοινό, που συμμετέχει στην παράσταση ως... ποίμνιο.

Σε ένα κατεστραμμένο τοπίο, δύο ιερείς, τελευταίοι εναπομείναντες υπερασπιστές μιας εκκλησίας, χαμένης κάπου στο χωροχρόνο, ετοιμάζονται για τη τελευταία λειτουργία τους, λίγο πριν το τέλος του κόσμου και αποζητούν την αγιοσύνη και τη σωτηρία τους μέσα από την παραφροσύνη και το… μαρτύριο. Ο υπερδογματικός μισότρελος Πάτερ Ευλόγιος (κατά κόσμον Ερμόλαος Ματθαίου) καταδιώκεται από υστερικά τραγελαφικές παραισθήσεις (ή.... θεία οράματα, αν ρωτήσετε τον ίδιο), τρέμει τον θάνατο, κατεβάζει τα ψυχοφάρμακα σαν καραμέλες και πιστεύει ότι η αγιοσύνη τον περιμένει στο τέλος της «μαρτυρικής» του ζωής. Δίπλα του ο Αδελφός Τριαντάφυλλος (κατά κόσμον Ερνέστος Βουτσίνος) αν και «σακατεμένος» από γεννησιμιού του, υπηρετεί πιστά τον ιερέα του, αναζητά κι αυτός το νόημα της μαρτυρικής ζωής του, αλλά αγαπάει απλόχερα κάθε πλάσμα που περπατά στη γη. Πλησιάζοντας στο τέλος του έργου, η κατάσταση ξεφεύγει από κάθε έλεγχο, καθώς....

Κατά το Ευαγγέλιο, «Αμήν» σημαίνει: «Αληθινά, πραγματικά, χωρίς αμφιβολία». Γι αυτό και κατά τη λειτουργία, χρησιμοποιείται στο τέλος της προσευχής. Υπάρχει, όμως, και η ευχετήρια ερμηνεία της λέξης. Λένε: «Αμήν και πότε».  Άλλοι δίνουν διαφορετικό νόημα στη λέξη... ως χρονικό προσδιορισμό: «Μέχρι να πεις Αμήν». Ενώ, σήμερα, οι περισσότεροι θεωρούν ότι «Αμήν» σημαίνει «Τέλος» κι έτσι την χρησιμοποιούν στη φράση: «Φτάσαμε στο Αμήν».

Και σε αυτήν ακριβώς τη φράση συμπυκνώνει η Αλκυόνη Βαλσάρη το αιχμηρό μήνυμα του ξεκαρδιστικού «ΑΜΗΝ». Στοχοποιεί τον φαρισαϊσμό και την υποκρισία της εκκλησίας, την εμπορευματοποίηση της πίστης και με όχημα το έξυπνο χιούμορ, προτάσσει την ηθική ως όπλο ενάντια στον ευσεβισμό της μικροαστικής θρησκευτικότητας.

Με ξεκαρδιστικά κωμικό τρόπο, καυτηριάζει την πνευματική σχιζοφρένεια του καταναγκαστικού εκκλησιαστικού τυπικού, που με υποκριτικό καθωσπρεπισμό καθορίζει τον τρόπο σχέσης ανάμεσα στην πίστη και την Εκκλησία. Στηλιτεύει την πανίσχυρη ιερολαΐκή εξέδρα, από την οποία οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας απευθύνουν έναν πατερναλιστικό λόγο, που έχει ως αποκλειστικό στόχο την αυτεπάγγελτη παρέμβαση στη ζωή της μεγάλης μάζας των πιστών.

Πραγματεύεται, όμως, παράλληλα και την άνευ όρων αγάπη, την ανάγκη για ελπίδα στον αγώνα της επιβίωσης.

Σχολιάζει ο Δημήτρης Κομνηνός, σκηνοθέτης της παράστασης:

«Το ΑΜΗΝ ως καθαρόαιμη σάτιρα, αναδεικνύει και στηλιτεύει τα «κακώς κείμενα». Έτσι, ενώ διασκεδάζει, καταφέρνει καίρια πλήγματα στις υπερεκκλησιαστικές φιλοδοξίες του επαγγελματικού κλήρου. Λοιδωρεί την ωραιοπάθεια και τον άκρατο ναρκισσισμό των εκπροσώπων της Εκκλησίας, που συχνά ενδύονται τον θρησκευτικό μανδύα για να τονίσουν την αυτοπροβολή τους καθώς εκστομίζουν, άκριτα και αυθαίρετα, πύρινα κηρύγματα μίσους, έξω από κάθε έννοια ηθικής και νομιμότητας, προάγοντας, έτσι, την περιφρόνηση του πλησίον, την διαπόμπευση των άλλων, την κατάκριση και την ιεροκατηγορία δημιουργώντας καταστροφικές σχέσεις μεταξύ των πιστών. Ταυτόχρονα, όμως, με το «ΑΜΗΝ», η εξαιρετική Αλκυόνη Βαλσάρη τονίζει ότι η πίστη είναι κάτι διαφορετικό από όλα τα παραπάνω. Μακρυά από κάθε έννοια φοβίας (ρατσισμού, ξενοφοβίας, ομοφοβίας) το καίριο περιεχόμενο του εκκλησιαστικού λόγου θα έπρεπε να είναι η ισότητα, η ελευθερία και η ανθρωπιά του ανθρώπου. Η πίστη είναι πάνω απ’ όλα ανθρωπιά. Είναι αλληλεγγύη και συμπόνοια... Ήρθε, λοιπόν, η ώρα να το βροντοφωνάξουμε: Φτάσαμε στο «ΑΜΗΝ»!!». 

Φωτισμοί: Δημήτρης Κομνηνός
Σκηνικός χώρος / κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης
Μουσική: Ανδρέας Τρούσσας, Γεωργία Σαλαμπάση
Χορογραφική επιμέλεια: Ευγενία Σιγαλού
Φωτογραφίες: Γεωργία Σιέττου, Στέλιος Δανιήλ
Illustrator: Κωνσταντίνος Γεωργαντάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνα Δημητριάδη

46 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Κουραστικό, βαρετό και κακόγουστο κείμενο με πολλές υπερβολές και κλισέ. Η συγγραφέας θα μπορούσε να κάνει ...παπάδες (pun intented) με ένα τόσο επίκαιρο κι αβανταδόρικο θέμα, αλλά πολύ απλά δεν το έχει. Πολύ καλές οι ερμηνείες των δύο ηθοποιών με τον ταλαντούχο Ερνέστο Βουτσίνο να ξεχωρίζει, όμως δεν καταφέρνουν να σώσουν το φτωχό κείμενο. Η σκηνοθεσία διεκπεραιωτική με κάποια ενδιαφέροντα ευρήματα αλλά μέχρι εκεί. Γενικά μια μέτρια παράσταση που δεν προσφέρει ούτε γέλιο ούτε προβληματισμό. Αντιθέτως κουράζει με την αναίτια μεγάλη διάρκεια της (90 λεπτά, αντί για 70 που γράφει παντού). Χίλιες φορές να ξαναέβλεπα το "Όλη η Βίβλος (Λέμε τώρα)" που έχει παρόμοιο θέμα κι είναι εξαιρετική! Ωστόσο ευχαριστώ τη Θεατρομάνια που μου έδωσε την ευκαιρία να παρακολουθήσω την παράσταση.

  2. Παρακολούθησα την παράσταση στις 11/4/16.Μπράβο, Alkioni Valsari για το σενάριο και μπράβο στον σκηνοθέτη Δημήτρη Κομνηνό και τους απίθανους Ερμόλαο Ματθαίο και Ερνέστο Βουτσινο για την ξεκαρδιστική ερμηνεία τους!
    Ευχαριστούμε πολύ το θέατρο και την θεατρομάνια για τις προσκλήσεις.

  3. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ ΤΗΝ ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΗ.ΟΙ 2 ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟΙ ΓΕΜΑΤΟΙ ΚΕΦΙ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΟΥΝ ΑΛΛΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΤΟΥ ΓΟΥΣΤΟΥ ΜΟΥ ΓΙΑΤΙ ΔΙΑΚΩΜΟΥΔΟΥΣΕ ΜΕ ΠΟΛΥ ΑΣΧΗΜΟ ΤΡΟΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΟΛΟ ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ.
    ΣΤΑ ΘΕΤΙΚΑ .... ΘΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ ΤΟΥ ΕΡΜΟΛΑΟΥ, ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΤΑΒΡΕΞΙΜΟ ΜΕ ΤΑ ΝΕΡΟΠΙΣΤΟΛΑ. ΚΑΙ ΟΙ 2 ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΥΠΕΡΟΧΟΙ, ΕΓΩ ΕΚΑΝΑ ΛΑΘΟΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΓΟΥ ΓΙΑΤΙ ΝΟΜΙΖΑ ΟΤΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΒΑΣΙΖΟΤΑΝ ΣΤΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΟΤΙ "ΟΛΗ" Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΚΩΜΩΔΟΥΣΕ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.... ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΤΗΝ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ.

  4. Κάκιστη παράσταση, δυστυχώς.
    Το κείμενο δεν προσέφερε τίποτα, πέραν 2-3 έξυπνων κλισέ, πολύ σκοτάδι και πολύ φωνή για το τίποτα.
    Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των ηθοποιών,η διάδραση με το κοινό ήταν χοντροκομμένη στα όρια της αγένειας. Κάποιοι θεατές, μάλιστα, ενοχλήθηκαν σε σημείο που έκαναν παράπονα.
    Κρίμα...
    Σε κάθε περίπτωση, ευχαριστούμε Θεατρομάνια για την πρόσκληση.

  5. Την Τρίτη 9/2/2016 παρακολούθησα την παράσταση και ακόμα γελάω. Καταπληκτικοί ηθοποιοί πολύ ταλαντούχοι και οι δύο, γέλασα με την ψυχή μου και απόλαυσα κάθε λεπτό της παράστασης. Την προτείνω ανεπιφύλακτα !!!!!!(όχι για θρησκόληπτους)

  6. παράσταση έτσι κι έτσι... γιατί βρε παιδιά? αφου το ..θέμα προσφέρεται για καλύτερα πράγματα.
    Οι δύο ηθοποιοί αρκετά καλοί, σε ένα φτωχό κείμενο.
    Θα μπορούσε να ήταν μια καλή έκπληξη.. κρίμα..
    Ευχαριστούμε Θεατρομανια

  7. Μέτρια παράσταση με ελάχιστες καλές στιγμές. Η διάρκεια της ήταν όση έπρεπε. Τα αστεία προβλέψιμα και αποκλειστικά για "εύκολο γέλιο". Περιορίζονταν σε φαινομενικά αστείες ατάκες χωρίς το παραμικρό build-up. Οι δύο ηθοποιοί αρκετά καλοί, αλλά ενοχλητικοί στη διάδρασή τους με το κοινό. Θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερη, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι το θέμα της εκκλησίας προσφέρει άφθονο υλικό. Ευχαριστώ πολύ τη θεατρομάνια για την πρόσκληση.

  8. Παρακολούθησα την παράσταση στις 2/2. Πρόκειται για μια καταπληκτική κωμωδία με πολύ καλό κείμενο και εξαιρετικές ερμηνείες. Σατιρίζει την εκκλησία και τους ιερείς αλλά (και αυτό είναι πολύ σημαντικό) χωρίς να την προσβάλει. Σε πολλά σημεία συμμετέχει και το κοινό και αυτό δίνει στοιχεία stand up comedy στην παράσταση.
    Πολλά σκηνοθετικά ευρήματα προκαλούν επιπλέον γέλιο, όπως η τροφή που είναι...whiskas, η τα παπούτσια του ιερέα...
    Ευχαριστούμε πολύ το θέατρο και την θεατρομάνια για τις προσκλήσεις.

  9. Χθες παρακολούθησα την παράσταση στο θέατρο Vault. Μια παράσταση με ρυθμό και ένταση με δύο πολύ καλές ερμηνείες, ειδικά του Ερνέστου Βουτσινού που δίνει ρεσιτάλ με το κορμί, τη φωνή και την έκφραση του. Το κείμενο δεν ήταν κάτι πρωτότυπο και ίσως θα έπρεπε να είναι μικρότερης διάρκειας το έργο, αλλά τα κομμάτια της επικοινωνίας με το κοινό που μεσολαβούσαν βοηθούσαν στο να μη κουράζεσαι. Γενικά μια ευχάριστη παράσταση.

  10. Ευχαριστω για την προσκληση!!πραγματικα μια καταπληκτικη παρασταση με εξαιρετικες ερμηνειες και πολυ γελιο!!περνας ευχαριστα και αντιλαμβανεσαι το πραγματικο νοημα της θρησκειας..Τη συνιστω σε ολους να τη δουν..μπραβο σε ολους τους συντελεστες της παραστασης!!!

  11. Πραγματικά απόλαυσα την παράσταση!! Πολύ καλοί ηθοποιοί, ωραία σκηνοθεσία και ένα καυστικό κείμενο με έξυπνες ατάκες!! Μπράβο σε όλους τους συντελεστές!! Σουρεαλισμός πραγματικός και συμμετοχή του κοινού!!

  12. ΘΕΛΩ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΩ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΠΡΑΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ. ΕΙΔΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ 2η ΦΟΡΑ. ΣΑΝ 2η ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΤΟ ΕΙΔΑ ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ 1η ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ, ΣΑΝ 2η ΦΟΡΑ ΔΕΝ ΓΕΛΑΣΑ ΤΟΣΟ, ΣΑΝ ΝΑ ΑΛΛΑΞΑΝ ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΑΝ ΝΑ ΒΑΡΙΟΝΤΟΥΣΑΝ, ΣΑΝ ΣΑΝ ΣΑΝ...ΠΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΚΑΚΙΣΤΟ...

  13. Καλησπέρα μόλις γυρισα απο την παράσταση αμην ,αρκετά καλη παράσταση με πολυ γελιο .πολύ καλες ερμηνειες και ιδιαίτερα η ερμηνεία του Ερνεστου.συγχαρητηρια και Ευχαριστώ πολυ την θεατρομανια για την πρόσκληση που μου εδωσε.

  14. Μια παράσταση με καυστικό χιούμορ ΚΑΙ με αρκετό προβληματισμό σε κάποια σημεία της!ενδιαφέρον ΕΙΧΕ η συμμετοχή του κοινού,καθώς και ο μικρός, σχεδόν οικογενειακός χώρος που σε έκανε να νιώθεις άνετα!μπράβο στους συντελεστές!

  15. Πολύ αστεία παράσταση, επίκαιρη, εύστοχη και καυστική, που παρουσιάζει με κωμικό τρόπο τα κακώς κείμενα στο χώρο της εκκλησίας. Καταπληκτικοί και οι δύο ηθοποιοί! Γελάσαμε αλλά και προβληματιστήκαμε. Μπράβο σε όλους τους συντελεστές!
    Ευχαριστώ πολύ την Ελένη Αναστασάκη που μου παραχώρησε την πρόσκλησή της.

  16. Πολύ αξιόλογη παράσταση πολύ εύστοχη και επίκαιρη.Γελάσαμε πολύ πραγματικά, ωστόσο υπάρχουν κάποια σημεία στην παράσταση που παρακολουθείς και δεν είναι για γέλια....μάλλον συγκλονίζεσαι από την Αλήθεια που φανερώνουν και προβληματίζουν!Όμως πάνω από όλα ήταν οι ερμηνείες των ηθοποιών και οι δύο ηθοποιοί ήταν καταπληκτικοί!!!!!Ευχαριστώ πολύ ΘΕΑΤΡΟΜάΝΙΑ για την πρόσκληση!

  17. Εξαιρετική παράσταση! Πολύ καλές ερμηνείες από τους δύο ηθοποιούς και φοβερή σκηνοθεσία. Το σενάριο συμπαθητικό, αν και θα μπορούσε να ειναι περισσότερο ευρηματικό, αφού στο συγκεκριμένο θεμα υπάρχουν πολλές οπτικές κ δυνατότητες.Ευχαριστώ πολυ τη Θεατρομάνια για την πρόσκληση.

  18. παρακολούθησα χθες 15/12 την πρεμιέρα της παράστασης και την λάτρεψα, υπέροχη σκηνοθεσία και πολύ ταλαντούχοι οι δύο πρωταγωνιστές, γέλασα με την ψυχή μου και ούτε που κατάλαβα πως πέρασαν τα 90' (και όχι 70' όπως είναι η επίσημη διάρκεια), σκοπεύω να την ξαναδώ σύντομα.