Μόνος με τον Άμλετ

Αρχείο Παίχτηκε από 06/05/2016 έως 29/05/2016
στο Κιβωτός
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Διασκευή: Μανώλης Δούνιας, Αιμίλιος Χειλάκης
Σκηνοθέτης: Μανώλης Δούνιας, Αιμίλιος Χειλάκης

Περιγραφή

Πρόκειται για μια πρωτότυπη σκηνική ανάγνωση του «Άμλετ», του πολυπρόσωπου θεατρικού αριστουργήματος του William Shakespeare, σε διασκευή για έναν ηθοποιό. Ο Αιμίλιος Χειλάκης ερμηνεύει όλους τους χαρακτήρες της τραγωδίας του Σαίξπηρ, με μοναδικό όπλο τον λόγο του μεγάλου Άγγλου συγγραφέα στη διαχρονική μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά.

Περισσότερα

 

Aimilios Chilakis Monos me ton Amlet

Μετά από τη θριαμβευτική πορεία του στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα, το «Μόνος με τον Άμλετ» παρουσιάζει την ιστορία του νεαρού πρίγκιπα και στην Αθήνα για 12 παραστάσεις. Ο βασιλιάς της Δανίας πεθαίνει και στον θρόνο τον διαδέχεται ο αδερφός του Κλαύδιος, που δεν διστάζει να παντρευτεί τη χήρα του νεκρού βασιλιά, τη βασίλισσα Γερτρούδη. 
Ο Άμλετ, ο γιος της, βασανίζεται τόσο από τον ξαφνικό χαμό του πατέρα του, όσο και από την απόφαση της μητέρας του να ξαναπαντρευτεί τόσο σύντομα.

Aimilios Chilakis

Όταν το φάντασμα του νεκρού βασιλιά εμφανίζεται μπροστά του και του αποκαλύπτει ότι ο Κλαύδιος τον δολοφόνησε, για να τον διαδεχθεί, ο Άμλετ ορκίζεται να πάρει εκδίκηση. Όταν ένα μπουλούκι θεατρίνων παρουσιάζεται τυχαία στο παλάτι, ο Άμλετ αποφασίζει να βάλει τους ηθοποιούς να αναπαραστήσουν μπροστά στον Κλαύδιο τη δολοφονία του βασιλιά, ελπίζοντας ότι έτσι θα αποσπάσει την ομολογία του.

Μέσα σε 75 λεπτά ο Άμλετ, η Οφηλία, ο Κλαύδιος, η Γερτρούδη, ο Πολώνιος, ο Λαέρτης, το Φάντασμα του Νεκρού βασιλιά, ο Οράτιος ζωντανεύουν στη σκηνή από έναν μόνο ηθοποιό, τον Αιμίλιο Χειλάκη, σε μια απόπειρα επιστροφής στα απολύτως βασικά στοιχεία της θεατρικής πράξης. Σχεδόν τετρακόσια χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση του έργου, ο Άμλετ παραμένει μια από τις πιο εμβληματικές φιγούρες του παγκόσμιου θεάτρου. Ο ομώνυμος ήρωας αυτής της δημοφιλούς υπαρξιακής τραγωδίας έχει κατά καιρούς γίνει σύμβολο της υψηλής πνευματικότητας, της προσωπικής απόγνωσης, του αδιάκοπου αγώνα για αυτογνωσία, της κριτικής κατά του εθνικισμού αλλά και σύμβολο του πολιτικού ακτιβισμού. Έχει γνωρίσει πλήθος διασκευές από σημαντικούς θεατρανθρώπους όπως ο Peter Brook, ο Robert Wilson, ο Robert Lepage κ.α, αλλά και δεκάδες κινηματογραφικές μεταφορές, ενώ αποτέλεσε εφαλτήριο για παρωδίες, νουβέλες, μελέτες, όπερες και πρωτότυπα θεατρικά έργα βασισμένα στον μύθο του Shakespeare.

Η παράσταση «Μόνος με τον Άμλετ» στο θέατρο Κιβωτός παρακολουθεί την προσπάθεια του νεαρού πρίγκιπα να διανύσει την απόσταση από τη Σκέψη στην Πράξη.  Συνειδητοποιώντας ότι το σύστημα αξιών, στο οποίο μέχρι τώρα πίστευε και η επίπλαστη ευδαιμονία, που μέχρι τώρα απολάμβανε έχουν πια πεθάνει, αναζητάει εναγωνίως έναν τρόπο να διατηρήσει την αξιοπρέπεια και τα ιδανικά του σε μια κοινωνία, που ιδεολογικά καταρρέει. Το θεμελιώδες ερώτημα που απασχολεί τον  Άμλετ τού σήμερα δεν είναι απλώς το «να ζει κανείς ή να μη ζει» αλλά το «πώς να ζει». Είναι ένας σύγχρονος ήρωας, που παρατηρώντας τις κοινωνικές συνθήκες γύρω του δεν βασανίζεται μόνο από το μάταιο της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά κυρίως αναρωτιέται αν είναι προτιμότερο να ζει κανείς άπραγος ή να πεθαίνει πράττοντας.

Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Μανώλης Δούνιας - Αιμίλιος Χειλάκης
Σκηνικά – Κοστούμια: Κένι Μακλέλλαν
Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική – Ηχητικός Σχεδιασμός: Γιώργος Σπανός
Επιμέλεια κίνησης: Πατρίσια Απέργη
Φωτογραφίες: Γιάννης Βασταρδής
Δημιουργικό: Kiss My Art - Μαρία Παναγιωτωνάκου
Οργάνωση Παραγωγής: Σωτήρης Μίχας
Επικοινωνία: Αναστασία Καμβύση

Φωτογραφίες από την παράσταση: Γιάννης Πρίφτης

ΜΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ αρτIVITIES

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Το χιλιοπαιγμένο έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ ανεβαίνει (ξανά) από μία διαφορετική ματιά αυτή τη φορά στο θέατρο Κιβωτός. Ο πολυτάλαντος ηθοποιός Αιμίλιος Χειλάκης αναλαμβάνει να σκηνοθετήσει (μαζί με τον Μανόλη Δούνια) αλλά και να παίξει όλους τους ρόλους του σημαντικού αυτού έργου. Το αποτέλεσμα δεν είναι άσχημο αλλά ούτε και κάτι το οποίο περίμενα ότι θα άξιζε σε μία τόσο πολυσυζητημένη παράσταση. Ο Αιμίλιος Χειλάκης καταφέρνει να ερμηνεύσει με την τεχνική της αποστασιοποίησης τους βασικότερους ρόλους του έργου. Άμλετ, Οφηλία, Γερτρούδη, Πολόνιος και άλλοι, όλοι ζωντανεύουν μέσα από την πειστική ερμηνεία του ηθοποιού τον οποίο απολαμβάνουμε για 70 λεπτά πάνω στη σκηνή. Ωστόσο κάτι έλειπε. Ίσως η κατά τη γνώμη μου πολύ κακή διασκευή του κειμένου που έγινε από τους δύο σκηνοθέτες η οποία εμφάνιζε βασικούς ήρωες (όπως ο Λαέρτης) κατά το τέλος του έργου ή ακόμα χειρότερα δεν εμφάνιζε καθόλου (όπως οι Ρόζενκραντζ και Γκίλδερστεν) έκανε το κείμενο πολύ πιο βαρύ και ακαταλαβίστικο ίσως σε άτομα τα οποία δεν είναι εξοικειωμένα με την ιστορία του πρίγκιπα της Δανίας. Εν πάση περιπτώσει η παράσταση ''Μόνος με τον Άμλετ'' απευθύνετε είτε σε φανατικούς θεατρόφιλους, είτε σε φανατικούς θαυμαστές του εν λόγω ηθοποιού. Δε θεωρείτε σε καμία περίπτωση κακή παράσταση καθώς υπάρχει πάρα πολύ δημιουργικότητα από μέρους των συντελεστών και ο Αιμίλιος Χειλάκης σε ορισμένα σημεία σε ανατριχιάζει με την ερμηνευτική του ικανότητα, ωστόσο πιστεύω ότι η παράσταση αυτή δεν απευθύνετε σε πολλούς αλλά όπως λέει και ο τραγικός ήρωας της ιστορίας ''στον καθένα ξεχωριστά''