«Έθνος, φύλο, πολιτικές ταυτότητας, στις παραστατικές τέχνες και τον κινηματογράφο» - Διημερίδα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών μόλις ίδρυσε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ειδικές προσεγγίσεις στις παραστατικές τέχνες και τον κινηματογράφο (ιστορία, θεωρία, πολιτικές της ταυτότητας)» και εγκαινιάζει τη λειτουργία του με τη διοργάνωση μιας διημερίδας με θέμα «Έθνος, φύλο, πολιτικές ταυτότητας, στις παραστατικές τέχνες και τον κινηματογράφο». Η διημερίδα θα διεξαχθεί στις 27-28 Μαΐου 2022 στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών και σε αυτή θα συμμετέχουν επιστήμονες από τον ελληνικό και διεθνή ακαδημαϊκό χώρο.

Η διημερίδα επικεντρώνεται σε μία από τις μείζονες θεματικές που απασχολούν το πεδίο των σύγχρονων Ανθρωπιστικών Σπουδών, τις πολιτικές της ταυτότητας. Από την εποχή της έλευσης του μοντερνισμού και σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, με αφετηρία τις «υπεραφηγήσεις» της μαρξιστικής σκέψης, της ψυχανάλυσης και του δομισμού, το ζήτημα των ταυτοτήτων παραμένει στο επίκεντρο της καλλιτεχνικής πρακτικής, στο θέατρο, τις παραστατικές τέχνες και τον κινηματογράφο, και της θεωρίας όπως αναπτύσσεται στα διαφορετικά επιστημονικά πεδία των θεατρικών και κινηματογραφικών σπουδών και εν γένει στο πεδίο των Πολιτισμικών Σπουδών.

Ο όρος «ταυτότητα» (εθνική, θρησκευτική, πολιτική, έμφυλη, ταξική, καλλιτεχνική κλπ.) αποδεικνύεται επιστημονικά πολυσήμαντος και επιτρέπει την αναθεώρηση των παραδοσιακών μεθοδολογιών με έναν τρόπο που διευρύνει τους επιστημολογικούς ορίζοντες.

Οι ομιλίες των συνέδρων θα αναμεταδίδονται ζωντανά μέσω του συνδέσμου: https://youtu.be/_oHh8tI-m34

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΠΡΩΤΗ: Μετατοπίζοντας τον άξονα/αλλάζοντας το παράδειγμα

Πρόεδρος: Γιώργος Σαμπατακάκης.

15.30: Πλάτωνας Μαυρομούστακος: «Ιστοριογραφία του νεοελληνικού θεάτρου και εθνική ταυτότητα».

15.50: Αφροδίτη Νικολαΐδου: «Ζητήματα ιστοριογραφίας του ελληνικού κινηματογράφου και οικοκριτική: Μια πρόταση».

16.10: Γιώργος Σακαλλιέρος: «Ταυτότητες: όψεις μοντερνισμού και ελληνικότητας σε αναπαραστατικά είδη και μορφές της νεοελληνικής μουσικής δημιουργίας πριν και μετά το 1950».

16.30: Φίλιππος Χάγερ: «Η φουστανέλα και οι επιτελέσεις του εθνικού σώματος».

16:30-17.00: Συζήτηση-διάλειμμα.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ: Κουήρ επιτέλεση/κουήρ κόσμοι

Πρόεδρος: Λίνα Ρόζη.

17.00: Δημήτρης Παπανικολάου: «“Remembered for what we are about to do”: Βιοπολιτικός ρεαλισμός, κουήρ κριτική και στοιχειωμένη Ιστορία».

17.20: Γιώργος Σαμπατακάκης: «Επιτελώντας τη διαφωνία 1994-1996. Αναταραχή πλήθους/Αναστολέας οδύνης (από την ACT-UP στα ρέκβιεμ)».

17.40: Κωνσταντίνος Κυριακός: «Mater dolorosa και άγγελοι προστάτες/εξολοθρευτές: κουήρ πολιτική και θρησκευτικό συναίσθημα στον ελληνικό κινηματογράφο».

18:00.-18:30: Συζήτηση-διάλειμμα.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΡΙΤΗ: Οι καλλιτέχνες μιλούν για το έργο τους.

Συντονιστής: Κωνσταντίνος Κυριακός.

18.45.-20.00.

Τάκης Σπετσιώτης: «Έμφυλα αλλά ταυτοχρόνως εθνικά. Κινηματογραφικά και λογοτεχνικά πονήματα».

Άντζελα Μπρούσκου.

Γιάννης Σκουρλέτης.

ΣΑΒΒΑΤΟ 28 Μαΐου 2022

ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ: Κείμενο/Κοινό

Πρόεδρος: Αρετή Βασιλείου.

09.30: Βίκυ Μαντέλη: «Το χιούμορ και η κατασκευή ταυτοτήτων στο μεταεπαναστατικό αμερικανικό θέατρο: Αμερικανικές ταυτότητες στην κωμωδία The Contrast (1787) του Royall Tyler».

09.50: Άννα Σταυρακοπούλου: «Ανάμεσα σε γλώσσες και έθνη: ο Λέων Κουκούλας ως μεταφραστής του Ίψεν».

10.10: Κωνσταντίνα Γεωργιάδη: «Ποίον πρέπει να είναι το κοινόν…»: Η ταξική ταυτότητα του Βασιλικού Θεάτρου (1901-1908)».

10.30: Ιωάννα Παπαγεωργίου: «Η ταξική χωροθέτηση των παραστάσεων Καραγκιόζη στον αστικό και περιαστικό ιστό της Πάτρας κατά τον Μεσοπόλεμο».

10:50.-11:15: Συζήτηση.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΠΕΜΠΤΗ: Ιθαγένεια/Μνήμη

Πρόεδρος: Κατερίνα Αρβανίτη.

11.20: Γρηγόρης Ιωαννίδης: «Η Αυλή ως κάτοπτρο Ιθαγένειας – Από τους Κούρδους του Καμπύση στον Τόκο του Δημητριάδη».

11.40: Αρετή Βασιλείου: «Τα υλικά memorabilia ως διαμορφωτές της ατομικής και της συλλογικής ταυτότητας: Arthur Miller, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Γιώργος Διαλεγμένος και Έλενα Πέγκα».

12.00: Παναγιώτα Μήνη: «Σύγχρονες τουρκικές ταινίες για τις πληθυσμιακές μετατοπίσεις και τις τραυματισμένες ταυτότητες από τον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1919-1922».

12.00.-12.30: Συζήτηση-διάλειμμα.

12.30.-13.00: Δρώμενο φοιτητών Τμήματος Θεατρικών Σπουδών.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΕΚΤΗ: Γυναίκα/ Σώμα/Ετερότητα

Πρόεδρος: Κωνσταντίνος Κυριακός.

13.00: Δαμιανός Κωνσταντινίδης: «Ερκουλίν Μπαρμπέν – οι αναμνήσεις ενός ερμαφρόδιτου. Μια παράσταση για τη ρευστότητα της έννοιας του «φύλου» [και όχι μόνο]».

13.20: Λίνα Ρόζη: «Γυναικείες φωνές, μνήμη, Ιστορία και ταινίες τεκμηρίωσης»

13.40: Αγγελική Κορδέλλου: «Στη σκιά του Cherubini: η Μήδεια από φεμινιστική οπτική στην όπερα του εικοστού αιώνα».

14.00: Ιουλία Πιπινιά: «Η πόλη και το θέαμα: γυναίκες καλλιτέχνιδες (performers) στα θεάματα Ποικιλιών».

14.00.-14.15: Συζήτηση.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΕΒΔΟΜΗ: Ταυτότητες/Μύθος/Επισφάλεια

Πρόεδρος: Ιωάννα Παπαγεωργίου.

14.20: Δημήτρης Τσατσούλης: «Ρευστές ταυτότητες σε παραστάσεις του Θεόδωρου Τερζόπουλου».

14.40: Κατερίνα Αρβανίτη: «Γυναικείες σκηνοθεσίες του Αγαμέμνονα στην ελληνική σκηνή του 21ου αιώνα)».

15.00: Έλση Σακελλαρίδου: «Η Ιφιγένεια της Caridad Svich (2004) ως μοντέλο για την πλουραλιστική δυναμική της αποταυτοποιημένης σκηνικής παρέμβασης».

15.20: Μαρίσια Φράγκου: «Τάξη και (αν)ασφάλεια στο σύγχρονο βρετανικό θέατρο: οι σκηνές του πρεκαριάτου».

15.40-15.55: Συζήτηση.

16:00: Κλείσιμο διημερίδας.

Κατάλογος συνέδρων

Κατερίνα Αρβανίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεατρολογίας (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Αρετή Βασιλείου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεατρολογίας (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Κωνσταντίνα Γεωργιάδη, Κύρια Ερευνήτρια (Τομέας Θεατρολογίας, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών-Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας).

Γρηγόρης Ιωαννίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Θεατρολογίας (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών).

Αγγελική Κορδέλλου, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό [Μουσικολογία] (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Κωνσταντίνος Κυριακός, Καθηγητής Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού κινηματογράφου (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Δαμιανός Κωνσταντινίδης, Καθηγητής Υποκριτικής-Σκηνοθεσίας (Τμήμα Θεάτρου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).

Βίκυ Μαντέλη, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό [Θεατρολογία] (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Πλάτων Μαυρομούστακος, Καθηγητής Θεατρολογίας (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών).

Παναγιώτα Μήνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας του Κινηματογράφου (Τμήμα Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης).

Άντζελα Μπρούσκου, ηθοποιός, σκηνοθέτης.

Αφροδίτη Νικολαΐδου, Επίκουρη καθηγήτρια (Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Πανεπιστήμιο Αθηνών).

Ιωάννα Παπαγεωργίου, Επίκουρη Καθηγήτρια Θεατρολογίας (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Δημήτρης Παπανικολάου, Καθηγητής Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών (Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης).

Ιουλία Πιπινιά, Επίκουρη Καθηγήτρια Θεατρολογίας (Τμήμα Θεάτρου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).

Λίνα Ρόζη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεατρολογίας (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Έλση Σακελλαρίδου, Ομότιμη Καθηγήτρια Θεατρολογίας (Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).

Γιώργος Σακαλλιέρος, Αναπληρωτής Καθηγητής Μουσικολογίας (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).

Γιώργος Σαμπατακάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Θεατρολογίας (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Γιάννης Σκουρλέτης, σκηνοθέτης.

Τάκης Σπετσιώτης, σκηνοθέτης, συγγραφέας.

Άννα Σταυρακοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεατρολογίας (Τμήμα Θεάτρου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).

Δημήτρης Τσατσούλης, Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

Μαρίσια Φράγκου, Επίκουρη Καθηγήτρια Παραστατικών Τεχνών (School of Creative Arts and Industries, Πανεπιστήμιο Canterbury Christ Church).

Φίλιππος Χάγερ, Associate Lecturer (Πανεπιστήμιο Canterbury Christ Church).

Προηγούμενο άρθροΚαλοκαιρινό Σχολείο Τέχνης για παιδιά 6-12 ετών στο Ηράκλειο Αττικής
Επόμενο άρθροΣυνάντηση για  Δημιουργία Φορέα Σκηνοθετών Δημιουργών Οπτικοακουστικών και Παραστατικών Τεχνών