Η καλλιτεχνική συνεργασία ως ετερόνομη αυτονομία & Η συγχρονικότητα του σύγχρονου θεάτρου και χορού

Rudi Laermans b1, Dialeksi & Seminario,IMK

Πέμπτη 21 Απριλίου 2016, 18:00-19: 30

Διάλεξη

«Η καλλιτεχνική συνεργασία ως ετερόνομη αυτονομία»

Rudi Laermans

Ελεύθερη είσοδος

Στα αγγλικά

 

 

Πέμπτη 21 Απριλίου 2016, 13:00-17:00

Σεμινάριο: «Η συγχρονικότητα του σύγχρονου θεάτρου και χορού»

Rudi Laermans

Ελεύθερη συμμετοχή

Στα αγγλικά

Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής

 

Διοργάνωση: Rudi Laermans σε συνεργασία

με τις Δανάη Θεοδωρίδου και Μπετίνα Παναγιωτάρα

 

Διάλεξη: «Η καλλιτεχνική συνεργασία ως ετερόνομη αυτονομία»,

Πέμπτη 21 Απριλίου 2016, 18:00-19:30

Το «συν» στη συν-δημιουργία προϋποθέτει αμοιβαίες εξαρτήσεις που συνήθως παραβλέπονται στις συζητήσεις για την καλλιτεχνική συνεργασία στο σύγχρονο θέατρο και χορό. Η αυτονομία και η ετερονομία συχνά διαπλέκονται σε τομείς που είναι κρίσιμοι για τη δυναμική των συνεργασιών, όπως η εμπιστοσύνη, η αναγνώριση ή ο ορισμός της αξίας. Έτσι  προκύπτει η παράδοξη έννοια της «ετερόνομης αυτονομίας», η οποία θα συζητηθεί στη διάλεξη από διάφορες οπτικές γωνίες. Αυτό που τελικά διακυβεύεται στις καλλιτεχνικές συνεργασίες είναι μια ανυπέρβλητη οντολογικά τρωτότητα ή προσωρινότητα και ανασφάλεια.

Η διάλεξη θα δοθεί στα αγγλικά και η είσοδος είναι ελεύθερη

Αίθουσα: Black Box

 

Ο Rudi Laermans είναι καθηγητής κοινωνιολογίας στο τμήμα Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Leuven στο Βέλγιο. Διδάσκει επίσης στη διεθνή σχολή χορού της Anne Teresa De Keersmaeker P.A.R.T.S. στις Βρυξέλλες από το ξεκίνημα της το 1995. Έχει δημοσιεύσει ευρέως σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και βιβλία στους τομείς της κοινωνικής θεωρίας, της πολιτιστικής κοινωνιολογίας και της κοινωνιολογίας των τεχνών. Επίσης δραστηριοποιείται ως κριτικός και δοκιμιογράφος κι έχει γράψει πολλά άρθρα για το σύγχρονο χορό. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο του Moving Together: Making and Theorizing Contemporary Dance (Άμστερνταμ, Valiz, 2015), μια μελέτη για το σύγχρονο χορό.

Η Δανάη Θεοδωρίδου είναι σκηνοθέτις και ερευνήτρια του σύγχρονου θεάτρου και της περφόρμανς που ζει στις Βρυξέλλες. Ολοκλήρωσε το διδακτορικό της στη σύγχρονη δραματουργία στο Roehampton University (Λονδίνο) και είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Groningen (Ολλανδία). Διδάσκει επίσης σε διάφορα άλλα πανεπιστημιακά τμήματα και σχολές θεάτρου και χορού (PARTS, ArtEZ κ.α.), δημοσιεύει διεθνώς και παρουσιάζει την καλλιτεχνική και ερευνητική δουλειά της σε διάφορους φορείς στην Ευρώπη. Είναι συνδημιουργός του τριετούς ερευνητικού προγράμματος Dramaturgy at Work και μία από τις συγγραφείς του βιβλίου που προέκυψε από αυτό (Άμστερνταμ, Valiz, 2016). Περισσότερες πληροφορίες: www.danaetheodoridou.com

Η Μπετίνα Παναγιωτάρα είναι θεωρητικός του χορού και δημοσιογράφος. Είναι υποψήφια Διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο του Roehampton (UK) με θέμα τις καλλιτεχνικές πρακτικές στο σύγχρονο χορό στην Ελλάδα από το 2008 κι έπειτα σε σχέση με το κοινωνικοπολιτικό τους πλαίσιο. Είναι υπότροφος του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλ. Ωνάσης. Ως θεωρητικός του χορού συνεργάζεται με χορογράφους σε καλλιτεχνικές παραγωγές, ενώ ως δημοσιογράφος δουλεύει σε τοπικά και διεθνή μέσα.

*******

 

Πέμπτη 21 Απριλίου 2016, 13:00-17:00

Σεμινάριο: «Η συγχρονικότητα του σύγχρονου θεάτρου και χορού»

Rudi Laermans

 Στόχος του σεμιναρίου είναι να ερευνήσει διαφορετικές προσεγγίσεις της έννοιας της «συγχρονικότητας». Τι είναι αυτό που κάνει το σύγχρονο θέατρο και χορό «σύγχρονα», όταν ο όρος δεν αντιμετωπίζεται αποκλειστικά και μόνο με τη χρονική του έννοια; Από γενεαλογικής πλευράς, για παράδειγμα, πολλές «σύγχρονες» παραστάσεις χορού μπορούν να συνδεθούν με «τη στιγμή της Judson Church» και την αμφισβήτηση που εκφράστηκε εκεί σχετικά με τον μέχρι τότε κοινώς αποδεκτό τρόπο αντίληψης του τι είναι χορός, π.χ. σχετικά με το γεγονός πως οι καθημερινές χειρονομίες δεν μπορούσαν να αποτελούν μέρος μιας «σοβαρής» χορογραφίας.

Την ίδια στιγμή, ο ζωντανός χαρακτήρας του θεάτρου και του χορού προσφέρει μια εντελώς διαφορετική οπτική για την προσέγγιση της «συγχρονικότητας»: performers και θεατές είναι κυριολεκτικά «σύγχρονοι» κατά τη διάρκεια μιας παράστασης. Ωστόσο, αυτή η συν-παρουσία των θεατών οδηγεί και στον αναπόφευκτο αναδιπλασιασμό αυτού που συμβαίνει ζωντανά στη σκηνή σε μια παράσταση. Συνεπώς, το ζωντανό γεγονός ισούται με μια ανά/παράσταση, μια διχασμένη πραγματικότητα που δεν μπορεί να αντικατασταθεί πλήρως.

Τέλος, ακόμα μια διαφορετική προσέγγιση του «σύγχρονου» προκύπτει από την πιθανή σχέση ανάμεσα στο θέατρο, το χορό και το ευρύτερο κοινωνικό-πολιτισμικό τους πλαίσιο. Το σύγχρονο θέατρο και χορός μπορούν όντως να επανα/διατυπώσουν, με έναν περισσότερο ή λιγότερο κριτικό τρόπο, κυρίαρχους τρόπους κατανόησης των πραγμάτων και του εαυτού μας μέσα από ένα θεατρικό/χορογραφικό «μερισμό του αισθητού» (Jacques Rancière).

Ιδέες, ερωτήσεις και τοποθετήσεις που συνδέονται με τις παραπάνω κι άλλες προσεγγίσεις του «σύγχρονου» θα συζητηθούν και θα αναλυθούν στη διάρκεια του σεμιναρίου μέσω ατομικής και ομαδικής δουλειάς.

 

Πληροφορίες: Το σεμινάριο είναι δωρεάν και απευθύνεται σε καλλιτέχνες και θεωρητικούς του χορού, του θεάτρου και της περφόρμανς. O μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων είναι 20.

Γλώσσα εργασίας θα είναι η αγγλική, καλή γνώση της οποίας θεωρείται απαραίτητη. Οι συμμετέχοντες θα χρειαστεί επίσης να διαβάσουν μια σειρά αγγλικών κειμένων ως προετοιμασία για το σεμινάριο. Αίθουσα: Black Box

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν στα αγγλικά σύντομο motivation letter (έως μία σελίδα) κι ένα σύντομο βιογραφικό (έως μία σελίδα), στη διεύθυνση [email protected]  έως τις 4 Απριλίου 2016.

 

Διοργανωτές:

Ο Rudi Laermans είναι καθηγητής κοινωνιολογίας στο τμήμα Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Leuven στο Βέλγιο. Διδάσκει επίσης στη διεθνή σχολή χορού της Anne Teresa De Keersmaeker P.A.R.T.S. στις Βρυξέλλες από το ξεκίνημα της το 1995. Έχει δημοσιεύσει ευρέως σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και βιβλία στους τομείς της κοινωνικής θεωρίας, της πολιτιστικής κοινωνιολογίας και της κοινωνιολογίας των τεχνών. Επίσης δραστηριοποιείται ως κριτικός και δοκιμιογράφος κι έχει γράψει πολλά άρθρα για το σύγχρονο χορό. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο του Moving Together: Making and Theorizing Contemporary Dance (Άμστερνταμ, Valiz, 2015), μια μελέτη για το σύγχρονο χορό.

Η Δανάη Θεοδωρίδου είναι σκηνοθέτις και ερευνήτρια του σύγχρονου θεάτρου και της περφόρμανς που ζει στις Βρυξέλλες. Ολοκλήρωσε το διδακτορικό της στη σύγχρονη δραματουργία στο Roehampton University (Λονδίνο) και είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Groningen (Ολλανδία). Διδάσκει επίσης σε διάφορα άλλα πανεπιστημιακά τμήματα και σχολές θεάτρου και χορού (PARTS, ArtEZ κ.α.), δημοσιεύει διεθνώς και παρουσιάζει την καλλιτεχνική και ερευνητική δουλειά της σε διάφορους φορείς στην Ευρώπη. Είναι συνδημιουργός του τριετούς ερευνητικού προγράμματος Dramaturgy at Work και μία από τις συγγραφείς του βιβλίου που προέκυψε από αυτό (Άμστερνταμ, Valiz, 2016). Περισσότερες πληροφορίες: www.danaetheodoridou.com

Η Μπετίνα Παναγιωτάρα είναι θεωρητικός του χορού και δημοσιογράφος. Είναι υποψήφια Διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο του Roehampton (UK) με θέμα τις καλλιτεχνικές πρακτικές στο σύγχρονο χορό στην Ελλάδα από το 2008 κι έπειτα σε σχέση με το κοινωνικοπολιτικό τους πλαίσιο. Είναι υπότροφος του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλ. Ωνάσης. Ως θεωρητικός του χορού συνεργάζεται με χορογράφους σε καλλιτεχνικές παραγωγές, ενώ ως δημοσιογράφος δουλεύει σε τοπικά και διεθνή μέσα.