60ο Φεστιβάλ Φιλίππων

Αρχείο Παίχτηκε από 08/07/2017 έως 27/08/2017

Σχετικά

60 ΧΡΟΝΙΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

Δική μας καλλιέργεια και ευθύνη

Το Φεστιβάλ Φιλίππων γιορτάζει τα 60 του χρόνια, με ένα πλούσιο πρόγραμμά θεατρικών, μουσικών και εικαστικών εκδηλώσεων, ενώ ταυτόχρονα καινοτομεί διοργανώνοντας στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων και την περιοχή των Κρηνίδων, θεατρικό εργαστήρι αρχαίου δράματος με τιμώμενο πρόσωπο τον σκηνοθέτη Θεόδωρο Τερζόπουλο και συμμετέχοντες σκηνοθέτες της νέας γενιάς από την Ελλάδα και την Αμερική (Ιόλη Ανδρεάδη, Σύλβια Λιούλιου, Γεωργία Μαυραγάνη, Λόρα Τέσμαν), όπως και με τη συμμετοχή της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ.

Η επίσημη παρουσίαση του προγράμματος του Φεστιβάλ Φιλίππων 2017 πραγματοποιήθηκε σε συνέντευξη Τύπου η οποία παραχωρήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας 12 Ιουνίου 2017 στον προαύλιο χώρο του Αρχαίου Θεάτρου των Φιλίππων, από τη δήμαρχο Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, τον πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ Πέτρο Πετρόπουλο και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ Θοδωρή Γκόνη, παρουσία και συντελεστών της επετειακής 60ής διοργάνωσης.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνει 27 εκδηλώσεις στο σύνολο που θα πραγματοποιηθούν από το Σάββατο 8 Ιουλίου έως και την Πέμπτη 27 Αυγούστου 2017 στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων, στο θέατρο του «Κάστρου» στο Φρούριο της Καβάλας και σε άλλους χώρους μέσα στην πόλη, όπως το Οικόπεδο Κρέη και το Δημοτικό Σχολείο στον Φάρο της Παναγίας, ενώ η «καρδιά» των 60χρονων εορτασμών, το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος, θα διεξαχθεί από τις 20 Ιουλίου έως και τις 10 Αυγούστου 2017 στις Κρηνίδες που, οι οποίες για το επίμαχο διάστημα, θα «μεταμορφωθούν» σε έναν «χώρο εργασίας» με την προετοιμασία των παραστάσεων να είναι «ανοιχτή» για όποιον ενδιαφέρεται να την παρακολουθήσει.

 «Το Φεστιβάλ γεννάει την ελπίδα και την αισιοδοξία»
Στον χαιρετισμό της, η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα μίλησε με υπερηφάνεια για έναν από τους μακροβιότερους πολιτιστικούς θεσμούς της πατρίδας μας που «σε πείσμα των δύσκολων καιρών παραμένει πάντα ζωντανός, ακμαίος με ανανεωτική διάθεση, με φρέσκες ιδέες και καινούργιες παραγωγές, με καινοτόμες αντιλήψεις πάνω στον πολιτισμό και την προσφορά του στον τόπο». «Εξήντα χρόνια μετά  το Φεστιβάλ Φιλίππων όχι μόνο παραμένει όρθιο στα πόδια του αλλά γεννάει την ελπίδα και την αισιοδοξία μέσα από την ποικιλία των εκδηλώσεων που προσφέρει. Θ’ αφήσει και φέτος το δικό του αποτύπωμα στον πολιτιστικό ορίζοντα της πατρίδας μας. Η πόλη μας θα παραδοθεί και φέτος στη μαγεία του θεάτρου, της μουσικής, της ψυχαγωγίας με την παρουσία καταξιωμένων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών», συμπλήρωσε, ευχαριστώντας τόσο τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή Θοδωρή Γκόνη ο οποίος για άλλη μια χρονιά κατάφερε με λίγα χρήματα να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα μεγάλων καλλιτεχνικών αξιώσεων όσο και τον πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ Πέτρο Πετρόπουλο ο οποίος «με σοβαρότητα και αίσθημα ευθύνης» βοηθά στην πραγματοποίηση του Φεστιβάλ Φιλίππων.

«Το θέατρο, δική μας καλλιέργεια και ευθύνη»
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων και του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας Θοδωρής Γκόνης είπε πως κεντρική ιδέα της φετινής διοργάνωσης είναι να τιμήσουμε μαζί με τους νέους τους παλιούς δασκάλους μας και όλους εκείνους τους πρωτεργάτες της θεσμοθέτησης του Φεστιβάλ, ενώ «στάθηκε» ιδιαίτερα στη διεξαγωγή του Διεθνούς Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος που πρόκειται να πραγματοποιηθεί στις Κρηνίδες. «Θα θυμίζουν το αρχαίο θέατρο και οι Κρηνίδες τον πρώτο εκείνο καιρό που ηθοποιοί, σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, μουσικοί και τεχνικοί ζούσαν εδώ, μαζί, πλάι με τους κατοίκους της περιοχής και το καλοκαίρι ήταν θέατρο, θέατρο δικό τους, δική τους καλλιέργεια και ευθύνη. Και αυτό για μας θα είναι η μεγάλη γιορτή και ο Πανηγυρισμός», είπε χαρακτηριστικά. Κατόπιν, ο κ. Γκόνης παρουσίασε αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων, ευχαριστώντας, τέλος, τη δήμαρχο Δήμητρα Τσανάκα για την εμπιστοσύνη προς το πρόσωπό του και τον πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ Πέτρο Πετρόπουλο για την υποστήριξη στο δύσκολο έργο της διοργάνωσης του θεσμού.

 «Χαρά και συγκίνηση που βρίσκομαι εδώ»
Η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη συμμετέχει στο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος, ανεβάζοντας τον «Ίωνα» του του Ευριπίδη στις 9 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων ώρα 7 το απόγευμα, σε νέα μετάφραση του κειμένου που έχει πραγματοποιήσει η ίδια, με τους Κωνσταντίνο Μπιμπή και Δήμητρα Χατούπη να βρίσκονται επί σκηνής. Η Ιόλη Ανδρεάδη ευχαρίστησε τους διοργανωτές για την πρόσκληση, τη φιλοξενία και την εμπιστοσύνη και σημείωσε πως «αυτό που γίνεται στην Καβάλα είναι πάρα πολύ σημαντικό – και ειδικότερα το ότι δίνεται η ευκαιρία να συμμετέχουν νέοι άνθρωποι», αναφερόμενη στο Φεστιβάλ Φιλίππων.

 «Ψάχνουμε τα ίχνη μέσα στο τοπίο»
Η σκηνοθέτις Σύλβια Λιούλιου θα παρουσιάσει, επίσης στο πλαίσιο Διεθνούς Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος, την παράσταση «Οιδίπους δοκιμές: Κάτω απ’ την προσωπίδα ένα κενό» με τη Μαρία Καλλιμάνη, ως κεντρικό πρόσωπο, σε δραματουργική επεξεργασία Νίκου Φλέσσα. «Αγαπημένος χώρος για μένα οι Φίλιπποι, σχεδόν ανταγωνιστικά με αυτόν της Επιδαύρου», σημείωσε η Σύλβια Λιούλιου, επισημαίνοντας πως το ίδιο το τοπίο θα καθορίσει την παράσταση που εκείνη και οι συνεργάτες της πρόκειται ετοιμάζουν - και ιδιαίτερα το φως, αφού θα παιχτεί και εκείνη με φυσικό φως, πριν τη δύση του ηλίου. «Με τον Νίκο Φλέσσα δουλεύουμε επάνω στο αρχαίο κείμενο εδώ και δύο χρόνια», διευκρίνισε η σκηνοθέτις, κάνοντας λόγο για την αναζήτηση του ίχνους τόσο του Οιδίποδα όσο και του ποιητή Γιώργου Σεφέρη. Σημείωσε, δε, ότι η παράσταση αποτελεί μία απόπειρα «συνάντησης» με το σεφερικό ποιητικό βλέμμα- μέσα στο τοπίο των αρχαίων Φιλίππων. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στις 10 Αυγούστου και  αποτελεί μια περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο, η οποία θα καταλήξει στο αρχαίο θέατρο.

«Το αρχαίο δράμα μάς αποκαλύπτει πράγματα σημερινά»
Ιδιαίτερα συγκινημένος, ο Νίκος Φλέσσας εξομολογήθηκε ότι για πρώτη φορά, παρά την ηλικία του και τα χρόνια ενασχόλησής του με το θέατρο, βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων και αποφάσισε «να σεβαστεί τη σιωπή» που αυτός επιβάλλει. «Ο χώρος αυτός παράγει λόγο, ακόμη και μέσα από τη σιωπή, αφού το αρχαίο δράμα μάς αποκαλύπτει πράγματα σημερινά» είπε, υπογραμμίζοντας το πόσο σημαντικό είναι ότι πρόκειται, μέσα από το Εργαστήριο Αρχαίο Δράματος, «να δουλέψουμε εδώ και να φτιάξουμε κάτι εδώ, σε αυτό το φως»…

 «Κόντρα στην απομόνωση που προστάζει η εποχή»
«Μόνο μέσω του διαλόγου μπορούν τα πράγματα στην Τέχνη να πάνε μπροστά», σημείωσε στη συνέχεια ο φετινός νικητής του Βραβείου Δημήτρης Χορν, Κωνσταντίνος Μπιμπής, «και αυτό που πρόκειται να γίνει εδώ, με τις ανοιχτές πρόβες, δεν είναι παρά μια μορφή διαλόγου, κόντρα στην απομόνωση που προστάζει η εποχή». «Είναι μεγάλη συγκίνηση και υπερηφάνεια που είμαι εδώ» συμπλήρωσε ο νεαρός ηθοποιός, «με ένα υπέροχο έργο και υπέροχους συνεργάτες». Με τη φράση «τρομάζω που θα βρίσκομαι μόνος μου σε αυτή την ορχήστρα» έκλεισε, σχολιάζοντας το γεγονός πως θα ερμηνεύσει και τους 9 ρόλους τους έργου ο ίδιος επί σκηνής. Στο άνοιγμα του καλλιτεχνικού διαλόγου και την ανταλλαγή απόψεων που επιτάσσει ο τρόπος που συστάθηκε ο φετινό Φεστιβάλ Φιλίππων, εστίασε και η ηθοποιός Δήμητρα Χατούπη, χαρακτηρίζοντας τη συνεργασία ως τη μοναδική διέξοδο για να υπάρξει πρόοδος όχι μόνον στην Τέχνη αλλά και στην ίδια τη ζωή. Και οι δυο ηθοποιοί και πρωταγωνιστές της παράστασης «Ίων» δήλωσαν ευτυχείς και ευγνώμονες για τη συμμετοχή τους στο 60ό Φεστιβάλ Φιλίππων. Η Δήμητρα Χατούπη έκλεισε συγκινημένη «Κάναμε μια απόδραση σήμερα από την Αθήνα. Ήθελα να βρεθώ έστω για λίγη ώρα σε αυτόν τον μαγικό χώρο».

«Το ταξίδι της Ιούς συνεχίζεται στους Φιλίππους»
Η «έκπληξη» της συνέντευξης Τύπου δεν ήταν παρά η… τηλεφωνική συμμετοχή της Αμερικανής Λώρας Τέσμαν, απευθείας από τη Νέα Υόρκη όπου ζει, με την Ιόλη Ανδρεάδη να μεταφράζει! «Για πρώτη φορά συνάντησα την Ιώ στον Προμηθέα Δεσμώτη. Αργότερα, την είδα και πάλι στις Ικέτιδες. Ωστόσο, μου έκανε εντύπωση που το ταξίδι της δεν ολοκληρώνεται. Αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε, να πιάσουμε το ταξίδι της Ιούς από εκεί όπου σταμάτησε. Στόχος του έργου να ανασυνθέσει τα θραύσματα της ιστορίας της Ιούς. Αυτό θα βασιστεί και στην προσωπική δουλειά των τεσσάρων γυναικών που παίζουν στην παράσταση» σημείωσε η σκηνοθέτις, συμπληρώνοντας ότι ανυπομονεί να βρεθεί στις Κρηνίδες, «ανυπομονώ να σας συναντήσω όλους εδώ στους Φιλίππους σε μερικές βδομάδες». Η παράσταση θα παρουσιαστεί στις 9 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων.

 

«Το δικό μας Φεστιβάλ, το φεστιβάλ όλων των Ελλήνων»
«Εμείς οι Καβαλιώτες είμαστε ευγνώμονες προς όλους όσους εργάστηκαν τα περασμένα χρόνια για το Φεστιβάλ Φιλίππων», σημείωσε στον δικό του χαιρετισμό ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας Πέτρος Πετρόπουλος, ενώ ανατρέχοντας στην περσινή, πρώτη δική του «εμπλοκή» στη διοργάνωση του θεσμού, υπογράμμισε ότι «φέτος η ευθύνη είναι ακόμη μεγαλύτερη», λόγω του επετειακού χαρακτήρα των 60χρονων, συμπληρώνοντας πως το Φεστιβάλ Φιλίππων είναι «το φεστιβάλ όλων των Ελλήνων».

 «Αχτίδα ελπίδας σε εποχή ζοφερή»
Ο τελευταίος χαιρετισμός της βραδιάς «ήρθε» από τον Άρη Ασπρούλη ο οποίος, έχοντας διττό ρόλο στη διοργάνωση -αφού εκτός από συνεργάτης της Ιόλης Ανδρεάδη στη απόδοση για δυο πρόσωπα του «Ίωνα» είναι και ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Φεστιβάλ Φιλίππων στην Αθήνα- σημείωσε ότι αυτό που συμβαίνει κάθε καλοκαίρι στην Καβάλα «είναι μια αχτίδα φωτός, ελπίδας, παιδείας και παράδοσης σε μια εποχή ζοφερή – κάτι το οποίο μας δίνει κουράγιο να συνεχίσουμε και να πιστέψουμε ότι μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα».

Με επιστολή της χαιρέτησε την έναρξη της διοργάνωσης και η Υπουργός Πολιτισμού & Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου
 Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω το Φεστιβάλ Φιλίππων, που εδώ και εξήντα χρόνια προβάλει με συνέπεια την καλλιτεχνική δημιουργία και συμβάλλει στη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το Φεστιβάλ Φιλίππων, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους και μακροβιότερους καλλιτεχνικούς θεσμούς της χώρας. Από το 1957, το Φεστιβάλ  δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες και στην τοπική κοινότητα να συνδιαλλαχτεί με το αρχαίο και το σύγχρονο θέατρο αλλά και με άλλες μορφές τέχνης όπως η μουσική και ο χορός. Το Φεστιβάλ γιορτάζει τα 60 του χρόνια με τον πιο ουσιαστικό, τον πιο δημιουργικό τρόπο. Πέραν των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων εγκαινιάζεται το Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων και την περιοχή των Κρηνίδων. Σκηνοθέτες της νέας γενιάς, από την Ελλάδα και την Αμερική, θα δημιουργήσουν νέες παραστάσεις εμπνευσμένες από το Αρχαίο Δράμα.  Οι πρόβες, τα εργαστήρια και οι παραστάσεις θα είναι ανοιχτά για το κοινό. Η δημιουργική διαδικασία θα είναι διαμπερής, με στόχο να συνδιαλλαγεί  και να εμπνεύσει. Με τον τρόπο αυτό η νέα γενιά περνά στο προσκήνιο και μάλιστα με εξωστρέφεια. Ταυτόχρονα, φέτος, τιμώμενο πρόσωπο του Φεστιβάλ και επιβλέπων του Διεθνούς Εργαστηρίου, είναι ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, ένας σκηνοθέτης που κατάφερε να ανανεώσει τους όρους με τους οποίους πλησιάζουμε την αρχαία τραγωδία και να δημιουργήσει μια νέα θεατρική γλώσσα, μια γλώσσα προσωπική και οικουμενική ταυτόχρονα. Έναν κώδικα βγαλμένο μέσα από την παράδοση και ταυτόχρονα σε απευθείας συνομιλία με τους μεγάλους δασκάλους του θεάτρου του 20ου αιώνα. Οι παραστάσεις του Θεόδωρου Τερζόπουλου ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο διαπραγματευόμενες την παράδοση σε συνομιλία με την Πολυπολιτισμικότητα, τις ρίζες της τραγωδίας και τον ορίζοντα του θεατρικού σώματος, το παρελθόν και το μέλλον του θεάτρου. Θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια σε όλους όσοι συνέβαλαν τόσο στο οργανωτικό όσο και στο καλλιτεχνικό σκέλος του φεστιβάλ.

 Απoσπάσματα από την συνέντευξη Τύπου μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=88GJx3QlgS8

Παρακολουθείστε εδώ το video trailer του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων https://www.youtube.com/watch?v=QryWLBdgFYo

Δείτε εδώ το έντυπο υλικό του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων https://issuu.com/gullwingx/docs/60presskit

 Η ομιλία του τιμώμενου σκηνοθέτη Θεόδωρου Τερζόπουλου «Σαγήνη και πένθος» θα πραγματοποιηθεί στις 9 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων. Τον Θεόδωρο Τερζόπουλο θα προλογίσει - παρουσιάσει με ομιλία του ο Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών και κριτικός θεάτρου Γιώργος Σαμπατακάκης.

 

Διαβάστε αναλυτικά το πρόγραμμα του 60ού Φεστιβάλ Φιλίππων 

60 ΧΡΟΝΙΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

Δική μας καλλιέργεια και ευθύνη

 Φέτος γιορτάζουμε, πανηγυρίζουμε τα εξήντα μας χρόνια. Σκεφτήκαμε τι καλύτερο από το να καλέσουμε στη γιορτή μας τους νέους, να τιμήσουμε μαζί τους τους παλιούς δασκάλους μας και όλους εκείνους τους πρωτεργάτες της θεσμοθέτησης του Φεστιβάλ των Φιλίππων. Σκεφτήκαμε η φετινή μας γιορτή να ανοίξει γενναιόδωρα την αγκαλιά της σε νέους δημιουργούς -που έχουν δώσει δείγματα γραφής- να τους καλέσει να πειραματιστούν, να δοκιμαστούν και να εργαστούν πάνω στο αρχαίο δράμα. Να προσπαθήσουν δίπλα στο αρχαίο θέατρο εδώ στις Κρηνίδες, όπως τον παλιό καιρό για ένα μήνα σχεδόν, να δείξουν την εργασία τους, τον κόπο και το όνειρό τους στο κοινό και όχι μόνο αυτό αλλά και ολόκληρη τη διαδικασία των προβών –κυρίως αυτό- η οποία θα είναι ανοιχτή σε όποιον ενδιαφέρεται να την παρακολουθήσει. Θα θυμίζουν το αρχαίο θέατρο και οι Κρηνίδες τον πρώτο εκείνο καιρό που ηθοποιοί, σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, μουσικοί και τεχνικοί ζούσαν εδώ, μαζί, πλάι με τους κατοίκους της περιοχής και το καλοκαίρι ήταν θέατρο, θέατρο δικό τους, δική τους καλλιέργεια και ευθύνη. Και αυτό για μας θα είναι η μεγάλη γιορτή

και ο Πανηγυρισμός. Παράλληλα και στο πλαίσιο αυτής της γιορτής, το φεστιβάλ Φιλίππων θα τιμήσει τον Σκηνοθέτη και δάσκαλο Θεόδωρο Τερζόπουλο που άοκνα εργάζεται πάνω στο αρχαίο δράμα, έχοντας ανοίξει νέους δρόμους ερμηνείας και ακόμα σε συνεργασία με τη Μικρή Άρκτο θα πραγματοποιηθεί μια ομαδική έκθεση- εγκατάσταση στην είσοδο του αρχαίου θεάτρου με έργα νέων εικαστικών πάνω στο μύθο του Διονύσου.

Θοδωρής Γκόνης

 

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

 

8 Ιουλίου
Piaf! The show

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ανοίγει με μια από τις μεγαλύτερες διεθνείς επιτυχίες των τελευταίων

ετών: Piaf! The Show. Ένα οπτικοακουστικό θέαμα, σε σκηνοθεσία Ζιλ Μαρσαλά, που αφηγείται τον πολυκύμαντο βίο του θρυλικού «Σπουργιτιού», της μοναδικής Εντίθ Πιάφ, μέσα από τα τραγούδια της που έγραψαν ιστορία. Στο ρόλο της Piaf ένα από τα λαμπρότερα ταλέντα της σύγχρονης γαλλικής σκηνής, η Αν Καρέρ.

 

14 & 15 Ιουλίου
5η ΕΠΟΧΗ ΤΕΧΝΗΣ
Ταξίδι στο Σταυρό του Νότου

Η 5Η Εποχή Τέχνης γιορτάζει 10 χρόνια παρουσίας στο ελληνικό θέατρο με τη μουσική παράσταση Ταξίδι στο Σταυρό του Νότου σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη. Με όχημα τη μουσική του Θάνου Μικρούτσικου η παράσταση επιχειρεί να φωτίσει τις πολυάριθμες διαστάσεις του ποιητικού έργου του Νίκου Καββαδία. Στιγμές από τη ζωή και τη σκέψη του ανασύρονται μέσω της μουσικής και γίνονται οι εικόνες που θα μας μυήσουν στην ιδιαίτερη προσωπικότητα του και στον έντονο θαλασσινό του βίο. Μεταξύ των ερμηνευτών ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Στέλιος Μάινας, ο Σταύρος Ζαλμάς, η Ελισάβετ Μουτάφη και η Ρίτα Αντωνοπούλου.

 

22 Ιουλίου
ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
Επτά επί Θήβας του Αισχύλου

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, μετά την περσινή μεγάλη επιτυχία του επανέρχεται με την τραγωδία του Αισχύλου Επτά επί Θήβας σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις. Στο ρόλο του Ετεοκλή ο Γιάννης Στάνκογλου. Μαζί του η Κλειώ-Δανάη Οθωναίου, ο Γιώργος Καύκας, ο Αλέξανδρος Τσακίρης και η Ιώβη Φραγκάτου.

 

25 Ιουλίου
ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ-ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Μήδεια του Ευριπίδη

Το Θέατρο Τέχνης σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών και το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων παρουσιάζει τη Μήδεια του Ευριπίδη σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά. Η παράσταση της Μαριάννας Κάλμπαρη επικεντρώνεται στις δύο όψεις του έρωτα, στον τρόπο με τον οποίο το βαθύ σκοτάδι όπου βυθίζεται εκείνος που προδίδεται στον έρωτα, καταπίνει με αγριότητα κάθε τι ωραίο και ευγενές, οδηγώντας την ψυχή στο απόλυτο κακό. Έτσι η Μήδεια θα εκτελέσει το αποτρόπαιο φονικό που καταλήγει στη μόνη για εκείνη δυνατή λύτρωση: τον αφανισμό όχι του ίδιου του Ιάσωνα αλλά κάθε προσώπου που εκείνος αγαπά.

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους η Μαρία Ναυπλιώτου και ο Χάρης Φραγκούλης.

Συμμετέχουν: Φωτεινή Μπαξεβάνη, Γεράσιμος Γεννατάς, Θεοδώρα Τζήμου, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Σύρμω Κεκέ.

 

29 Ιουλίου
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Ειρήνη του Αριστοφάνη

Βασισμένη στην Ειρήνη του Αριστοφάνη η νέα μουσική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου. Το λιμπρέτο ανήκει στον νέο συγγραφέα Δημοσθένη Παπαμάρκο ενώ τη μουσική συνέθεσε ο Νίκος Κυπουργός. Η Ειρήνη παρουσιάστηκε στα Μεγάλα Διονύσια το 421 π.Χ., αποσπώντας το δεύτερο βραβείο, λίγες μόλις ημέρες πριν από τη σύναψη της Νικίειας Ειρήνης, που συνοδευόταν από ελπίδες για το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου. Αυτή ακριβώς η

εύθραυστη, όπως αποδείχθηκε, ισορροπία μεταξύ του πολέμου και της ειρήνης, και το ακανθώδες ερώτημα

κατά πόσο η ειρήνη είναι συνώνυμο της ευτυχίας και της αρετής εμπνέουν τους συντελεστές της ιδιαίτερης

αυτής παράστασης. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, ενώ τον ρόλο του Τρυγαίου ερμηνεύει ο πάντοτε απρόβλεπτος Τζίμης Πανούσης.

 

 

4 Αυγούστου
Λυσιστράτη του Αριστοφάνη

Ο Πέτρος Φιλιππίδης θα ζωντανέψει ένα μεγάλο συμβολικό και πολιτικό πρόσωπο της παγκόσμιας κωμωδίας, τη Λυσιστράτη. Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης και η Ναταλία Τσαλίκη θα αναμετρηθούν, με το πρώτο και ίσως καλύτερο ζευγάρι που γέννησε ποτέ η κωμική ψυχή (Κινήσιας-Μυρρίνη). Ο Γιάννης Μπέζος στο ρόλο του Πρόβουλου, μιας

προσωπικότητας της ήδη παρηκμασμένης Αθήνας της εποχής, αναλαμβάνει και τη σκηνοθεσία της παράστασης.

 

13 Αυγούστου
Σταύρος Ξαρχάκος-Άλκηστις Πρωτοψάλτη
Η Συνάντηση

Αυτό το καλοκαίρι οι δύο σπουδαίοι καλλιτέχνες θα συνεργαστούν σε μια μουσική συνάντηση υψηλού επιπέδου. Ο Σταύρος Ξαρχάκος θα βρίσκεται επί σκηνής μαζί με την Άλκηστη σε ένα πρόγραμμα που θα διευθύνει ο ίδιος, και κατά την διάρκεια του οποίου θα ακουστούν τα ωραιότερα τραγούδια του, χρωματισμένα φυσικά με την χαρακτηριστική πληθωρική ερμηνεία της Πρωτοψάλτη. Μαζί τους θα βρίσκεται δεκαμελής ορχήστρα αποτελούμενη από εκλεκτούς μουσικούς.

 

19 & 20 Αυγούστου
Όλη η Ελλάδα για τον Μίκη

Ένα αφιέρωμα στον χορωδιακό Μίκη Θεοδωράκη θα παρουσιαστεί στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων. Διακόσιοι χορωδοί απ’ όλη την Ελλάδα σχηματίζουν μία τεράστια χορωδία η οποία ερμηνεύει μερικά από τα αριστουργήματα του μεγάλου μας δημιουργού, συνοδεία 20μελούς Συμφωνικής Μαντολινάτας. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 30 περίπου τραγούδια από τους κυριότερους ποιητικούς κύκλους που έχει μελοποιήσει ο Μίκης Θεοδωράκης σε χορωδιακή

διασκευή και ενορχήστρωση για συμφωνική μαντολινάτα, από τον μαέστρο Παναγή Μπαρμπάτη, ο οποίος θα διευθύνει και το έργο. Τα κείμενα, ειδικά για την παράσταση έγραψε ο Γιώργος Μπλάνας και τη σκηνοθετική επιμέλεια υπογράφει η Σοφία Σπυράτου. Συμμετέχουν διακεκριμένοι σολίστ και ηθοποιοί με συνοδεία Συμφωνικής Μαντολινάτας, η οποία έχει δημιουργηθεί για τις ανάγκες της παράστασης.

 

26 Αυγούστου
Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη

Ο Αιμίλιος Χειλάκης σκηνοθετεί μαζί με τον Μανώλη Δουνιά μια από τις δημοφιλέστερες αρχαίες τραγωδίες, όπου ο Ευριπίδης καταγράφει το χρονικό αναμονής ούριου ανέμου για τον απόπλου των Αχαιών προς την Τροία που οδηγεί στη θυσία της Ιφιγένειας από τον ίδιο της τον πατέρα. Ο Αιμίλιος Χειλάκης με τις Αθηνά Μαξίμου και Λένα Παπαληγούρα ερμηνεύουν όλους τους κεντρικούς ρόλους του έργου, πλαισιωμένοι από έναν επταμελή γυναικείο χορό. Τη μουσική της παράστασης συνθέτει ο Σταμάτης Κραουνάκης.

 

27 Αυγούστου
Ο Μαγικός Αυλός της Κάρμεν Ρουγγέρη

Η Κάρμεν Ρουγγέρη επιχειρεί να γνωρίσει στα παιδιά τον Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, μέσα από την όπερα του Μαγικού Αυλού. Το έργο, διασκευασμένο και σκηνοθετημένο από την ίδια, μεταμορφώνεται σε ένα μουσικό παραμύθι

πλημμυρισμένο από τις υπέροχες μελωδίες του μοναδικού αυτού συνθέτη.

 

 

 

ΦΡΟΥΡΙΟ

9 Ιουλίου
Για όνομα… των Ματιέ Ντελαπόρτ &
Αλεξάντρ ντε λα Πατελιέρ

Η σύγχρονη γαλλική κωμωδία Για όνομα…, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, μετά την τεράστια επιτυχία στην Αθήνα για δύο συνεχόμενες χρονιές ανεβαίνει στην Καβάλα με έναν εξαιρετικό θίασο κωμικών ηθοποιών.

Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Βίκυ Σταυροπούλου, Φάνης Μουρατίδης, Μαρία Κωνσταντάκη, Αντώνης Λουδάρος.

 

 10 Ιουλίου
Αναφορά στον Γκρέκο του Νίκου Καζαντζάκη

Η Αναφορά στον Γκρέκο, είναι το τελευταίο έργο του μεγάλου Έλληνα συγγραφέα. Ένα είδος πνευματικής αυτοβιογραφίας. Δεν αφηγείται το σύνολο της ζωής του, αλλά παρουσιάζει τους σταθμούς της πνευματικής

του πορείας, χωρίς να ακολουθεί την αυστηρή χρονολογική σειρά της πραγματικής του βιογραφίας. Στην παράσταση που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Τάκης Χρυσικάκος, μέσα από τους ήρωες των έργων του Νίκου Καζαντζάκη και τις εξομολογήσεις του συναντάμε το μεγαλείο της Ελλάδας και το ανυπόταχτο πνεύμα του ίδιου του συγγραφέα.

 

 

12 Ιουλίου
ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Πέτρες στις τσέπες του της Μαρί Τζόουνς

Ο ψεύτικος κόσμος του Χόλυγουντ σε σύγκρουση με τη σκληρή πραγματικότητα μιας επαρχιακής πόλης, μέσα από τα μάτια δυο ανθρώπων, μέσα από τις ζωές 15 χαρακτήρων, μέσα από την απαξίωση και την καταξίωση. Ο Μάκης Παπαδημητρίου και ο Γιώργος Χρυσοστόμου σκηνοθετούν και πρωταγωνιστούν στην «κωμικοτραγωδία» της Μαρί

Τζόουνς για δύο πρόσωπα, σε μετάφραση Αγγελικής Κοκκώνη.

 

 

28 Ιουλίου
Το μόνον της ζωής του ταξείδιον
του Γεωργίου Βιζυηνού

Ο Δήμος Αβδελιώδης μετά την παράσταση Πλάτωνα Απολογία Σωκράτη, επανέρχεται στο Φεστιβάλ Φιλίππων με μια νέα σκηνοθεσία, του αριστουργήματος του Γεωργίου Βιζυηνού, Το μόνον της ζωής του ταξείδιον με ερμηνεύτρια την Ιωάννα Παππά. Πρόκειται για τη βιωματική ιστορία του ίδιου του Βιζυηνού, όταν πριν κλείσει ακόμα τα δέκα του χρόνια και μετά τον πρόωρο θάνατο του Πατέρα, η Μητέρα του τον στέλνει στην Κωνσταντινούπολη για να μάθει την τέχνη του ράπτη, στο εργαστήριο Ραπτικής ενός γέροντος συγγενούς τους, ο οποίος του συμπεριφέρθηκε με μεγάλη σκληρότητα, κάνοντας το μικρό ραφτόπουλο να ζήσει απροετοίμαστο και ανυπεράσπιστο μια βάναυση φυλακή.

Ο δραματικός αυτός εγκλεισμός του, γίνεται η αιτία να γράψει ένα από τα πιο ευφυή και γοητευτικά έργα που γράφτηκαν ποτέ για να κατανοήσουμε την αιτία, τον σκοπό και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της κάθε Τέχνης,

όσο και για τον χαρακτήρα αυτών που φιλοδοξούν να την υπηρετούν.

 

 

22 & 23 Αυγούστου
ΔΗΠΕΘΕ ΚΡΗΤΗΣ
Γουρούνι στο σακί του Ζωρζ Φεντώ

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης παρουσιάζει τη σπαρταριστή κωμωδία του Ζωρζ Φεντώ Γουρούνι στο σακί. Ένα απολαυστικό έργο ενός από τους μεγαλύτερους μάστορες της κωμωδίας, ένα έργο που παρουσιάζει

ενδιαφέροντες χαρακτήρες που χάνονται μέσα σε παρεξηγήσεις και παράλογες καταστάσεις. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ο Δημήτρης Πιατάς, η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου και ο Θανάσης Τσαλταμπάσης, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιάννης Καραχισαρίδης.

 

 

25 Αυγούστου
ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
Ασκητική του Νίκου Καζαντζάκη

Φέτος το καλοκαίρι, με αφορμή τον εορτασμό του «2017 - έτος Νίκου Καζαντζάκη» το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την παράσταση Ασκητική σε σκηνοθεσία Aνδρέα Κουτσουρέλη. Πρόκειται για μια θεατροποιημένη εκδοχή του γνωστού έργου του Νίκου Καζαντζάκη, ενός συμπυκνωμένου κειμένου που εκφράζει τη μεταφυσική πίστη του μεγάλου Κρητικού συγγραφέα. Ο ίδιος υποστήριζε ότι η Ασκητική είναι μια κραυγή και όλο

το έργο του ένα σχόλιο που μεταφέρει την αγωνία του ξεπεράσει τα σύνορα του νου και να λύσει το μυστήριο της ύπαρξης.

 

 

 

60 ΧΡΟΝΙΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

 

8 Ιουλίου - 10 Αυγούστου

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ - ΜΙΚΡΗ ΑΡΚΤΟΣ

ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΑ
Ομαδική εικαστική έκθεση-εγκατάσταση
Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού

Η έκθεση στην είσοδο του αρχαίου θεάτρου αντλεί τον τίτλο και την έμπνευσή της από το ελληνικό επικό ποίημα του Νόννου του Πανοπολίτη, που σώζεται με τον τίτλο «Διονυσιακά βιβλία μη’» (μη’=48) και περιγράφει τη ζωή και τον θρίαμβο του θεού Διονύσου, καθώς και την εκστρατεία του στην Εγγύς Ανατολή και στις Ινδίες, γεωγραφώντας στην

πραγματικότητα όλα τα τότε γνωστά μέρη της Γης. Οι Μούσες, οι Μαινάδες και οι Βάκχες, ο μύθος του Κάδμου και της Ευρώπης, ο Δράκος και ο χρησμός του Μαντείου των Δελφών, η Δήμητρα, η Περσεφόνη, και ο Βάκχος Ζαγρεύς, ο μύθος της Σεμέλης και η γέννηση του δεύτερου Βάκχου, του Διόνυσου, η Ήρα και η τιμωρία της Ιούς, ο Έρωτας, οι Ώρες και ο θεός Ήλιος, η εκστρατεία του Διονύσου, ο Στάφυλος, η Μέθη και ο Βότρυς, η Ίριδα και οι βακχικές γιορτές, αποτελούν το εικονοποιητικό αλφαβητάριο της έκθεσης, που σχεδιάστηκε για τον υπαίθριο χώρο της εισόδου του αρχαίου θεάτρου των Φιλίππων. Τα έργα νέων και διακεκριμένων εικαστικών, γλυπτά και ελαφρές εφήμερες εγκαταστάσεις με λιτά υλικά, αφουγκράζονται τη μυστική ζωή των μύθων του Διονύσου που έχοντας δώσει την εικόνα τους στην πρόσοψη του αρχαίου θεάτρου, εξακολουθούν να στοιχειώνουν την αρχαία γη.

 

 

20 Ιουλίου - 10 Αυγούστου
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος

Το Φεστιβάλ Φιλίππων γιορτάζοντας φέτος την επέτειο των 60 χρόνων του οργανώνει ένα διεθνές εργαστήριο αρχαίου δράματος με έδρα τις Κρηνίδες Καβάλας. Πέντε νέες ομάδες θα εργαστούν στην περιοχή από τις 20 Ιουλίου και οι παραστάσεις που θα προκύψουν-όλες βασισμένες στο αρχαίο δράμα- θα παρουσιαστούν στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων 9 και 10 Αυγούστου. Οι δοκιμές και όλη η προετοιμασία της κάθε παράστασης θα λειτουργούν σαν ανοιχτό εργαστήρι για όποιον ενδιαφέρεται να τις παρακολουθήσει. Το ίδιο ανοιχτά θα είναι και τα ξεχωριστά workshops τα οποία θα πραγματοποιήσουν οι σκηνοθέτες των ομάδων -Ιόλη Ανδρεάδη, Σύλβια Λιούλιου, Γεωργία Μαυραγάνη, Γιάννης Ρήγας και Λώρα Τέσμαν- παρουσιάζοντας τον τρόπο δουλειάς τους σχετικά με την παράσταση που πρόκειται να δημιουργήσουν.

Κρηνίδες Καβάλας

 

 

1 Αυγούστου
ΜΙΚΡΗ ΑΡΚΤΟΣ - ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
Κυβέλη Καστοριάδη
- Ορέστης Καλαμπαλίκης
Songs for a blue cloud

Η Κυβέλη Καστοριάδη -κόρη του Κορνήλιου Καστοριάδη- μεγάλωσε και ζει στο Παρίσι. Διατηρεί όμως μια αδιάλειπτη και βαθιά σχέση με την ελληνική μουσική. Γι’ αυτό και η πρώτη της δισκογραφική παραγωγή εκδίδεται στην Ελλάδα από την Μικρή Άρκτο, με τίτλο Sous le ciel de Paris και από την Ελλάδα απευθύνεται στον υπόλοιπο κόσμο.

Στην Ελλάδα βρίσκεται ξανά με αφορμή την κυκλοφορία του δεύτερου cd με τίτλο Songs for a blue cloud, από τη Μικρή Άρκτο με συνοδοιπόρο τον Ορέστη Καλαμπαλίκη στην ενορχήστρωση και στη συνοδεία στην κιθάρα.

Με πυξίδα τις δύο δισκογραφικές της δουλειές, η μουσική παράσταση είναι ένα ταξίδι στο χρόνο με σταθμούς-ορόσημα γνωστά τραγούδια όπως των Μάνου Χατζιδάκι, Γιάννη Αγγελάκα, Λέοναρντ Κοέν, Μπομπ Ντύλαν, Κουρτ Βάιλ, Σερζ Γκενσμπούρ, Μπορίς Βιάν κ.α.

Οικόπεδο Κρέη

 

 

2 Αυγούστου
ΜΙΚΡΗ ΑΡΚΤΟΣ - ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης
Προσωπικό

Είναι δίδυμοι. Ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης είναι δύο νέοι μουσικοί από τα την Κρήτη που μελοποιούν από τα 16 τους χρόνια ποιητικό λόγο. Η πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά περιέχει μελοποιημένα ποιήματα των: Μιχάλη Γκανά, Γκρέγκορυ Κόρσο, Μηνά Δημάκη, Γιάννη Ευθυμιάδη, Πάμπλο Νερούδα, Ντίνου Σιώτη, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Πάουλ Τσέλαν, Φερνάντο Πεσσόα, Τζελαλαντίν Ρουμί με τη συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη.

Η παράσταση βασίζεται στα μελοποιημένα ποιήματα του δίσκου αλλά και σε άλλες γνώριμες μελωδίες. Ένα «προσωπικό» ταξίδι των νέων δημιουργών στα μονοπάτια της ποίησης και της μουσικής.

Οικόπεδο Κρέη

 

 

 

9 Αυγούστου

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ - ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ
Ίων του Ευριπίδη
Μια εκδοχή για δύο πρόσωπα

«Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα» ονομάζεται η παράσταση που θα παρουσιάσει η Ιόλη Ανδρεάδη σε νέα μετάφραση στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων στις 9 Αυγούστου και ώρα 19.00, με το φυσικό φως του ήλιου καθώς δύει, στο πλαίσιο του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων. Επί σκηνής ο φετινός νικητής του Βραβείου «Δημήτρης Χορν», Κωνσταντίνος Μπιμπής, ερμηνεύοντας τον Ίωνα και 7 ακόμα ρόλους. Στον ρόλο της Κρέουσας η Δήμητρα Χατούπη. Μαζί τους, δημιουργώντας ένα ζωντανό ηχοτοπίο, ο μουσικός Νίκος Τουλιάτος.αποφασίζοντας να εξιστορίσει τα πάθη του.

Καθώς δύει ο ήλιος, ο νεαρός Ίωνας -ο μετέπειτα γενάρχης των Ιώνων, των Αθηναίων- καταφτάνει στο μέσο της σκηνής του Αρχαίου Θεάτρου των Φιλίππων, ενώ η Κρέουσα, η μητέρα του, στέκεται στις θέσεις των θεατών και παραμονεύει. Ο ήρωας γοητεύεται από την παράξενη αυτή γυναίκα, νιώθοντας μαζί της μια απόκοσμη οικειότητα. Και για να κατακτήσει την αγάπη της, αποφασίζει να της εξιστορήσει όλα του τα πάθη.

Ο Ίων του Ευριπίδη γράφτηκε γύρω στα 412 π.Χ. και αποτελείται από 1622 στίχους. Ο μύθος θέλει την Κρέουσα, κόρη του Βασιλιά της Αθήνας Ερεχθέα, να μένει έγκυος χωρίς τη θέλησή της από το θεό Απόλλωνα και ύστερα από εννέα μήνες να φέρνει στον κόσμο ένα αγόρι, το οποίο γεννά μόνη και αβοήθητη, κρυφά από την οικογένειά της. Με φόβο προς τον πατέρα της και με σεβασμό προς τη βασιλική της γενιά, αποφασίζει, παρότι πονάει για αυτό, να εγκαταλείψει το παιδί με τα σπάργανά του μέσα στην ίδια τη σπηλιά που συνευρέθηκε με τον Φοίβο, ελπίζοντας στον θάνατο του βρέφους ή στην εξαφάνισή του. Με απόφαση του ίδιου του Απόλλωνα, ωστόσο, ο Ερμής μεταφέρει το νεογέννητο στους Δελφούς, στον ομφαλό της γης, για να το αναθρέψει η Πυθία μέσα στο μαντείο και να σωθεί. Ο μικρός μεγαλώνει τρεφόμενος από τις σπονδές και τα πρόσφορα των πιστών και ως έφηβος ορίζεται φύλακας του Μαντείου. Χρόνια μετά, η μητέρα του η Κρέουσα, θα επισκεφτεί το Μαντείο με τον σύζυγό της τον Ξούθο, με σκοπό να πάρει χρησμό, γιατί ο γάμος της παραμένει άκαρπος. Τη στιγμή που το ζεύγος καταφτάνει, από το ιερό βγαίνει ο Ίωνας.

Είναι η τραγωδία αυτή κωμική; Είναι η τραγωδία αυτή μια προπαγάνδα; Μια προσπάθεια του ποιητή να επινοήσει τη θεϊκή προέλευση της ιωνικής φυλής και άρα των Αθηναίων, με σκοπό να δικαιολογηθεί η διεκδίκηση τους για την κυριαρχία του Αιγαίου; Στον Ίωνα αυτά που φαίνονται δεν είναι αυτά που είναι. Το πραγματικό δεν το βλέπεις, σου αποκαλύπτεται. H ορατοποίηση του αόρατου, η εμφάνιση των κρυμμένων, των απόκρυφων στοιχείων μέσα από το κείμενο (νυν οράς α χρη σε οράν, μοτίβο κοινό σε Οιδίποδα και Ίωνα) και τελικά η σύνθεση μιας σκηνικής ιστορίας η οποία φέρνει στο φως αυτά τα οποία υπονοούνται, αποσιωπώνται και αποκρύπτονται, είναι το κεντρικό ζητούμενο αυτής της νέας εκδοχής για δυο πρόσωπα.

Η νέα μετάφραση του Ίωνα του Ευριπίδη από την Ιόλη Ανδρεάδη κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από την Κάπα Εκδοτική.
Λίγα λόγια για την Ιόλη Ανδρεάδη
Η Ιόλη Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο Kings College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε 7 χρόνια στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Έχει υπάρξει ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013 και το 2015. Έκτοτε, η Ιόλη εργάζεται εντατικά στην Ελλάδα. Στη χώρα μας, τα τελευταία δύο χρόνια, έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις: «Αρτώ – Βαν Γκογκ / avec un pistolet» στο Θέατρο Σημείο το 2015, «Οικογένεια Τσέντσι» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τη σεζόν 2015-2016, «Διακόσιες δέκα χιλιάδες οκάδες βαμβακιού – μια παράσταση στο Αρχείο» στο Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς το 2016, «Young Lear» στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2016, «Φονικό στην Εκκλησιά» στο Φεστιβάλ Φιλίππων το 2016, «Το βασίλειο της γης» στο Olvio τη σεζόν 2106 -2017 και «Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου και στο Bob Festival(Φεστιβάλ Αθηνών 2017). Την άνοιξη του 2018 θα παρουσιάσει τον Μισάνθρωπο του Μολιέρου στο Σύγχρονο Θέατρο, σε παραγωγή τηςConstantly Productions.
 

Μετάφραση - Σκηνοθεσία - Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη
Απόδοση για δύο πρόσωπα: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Σκηνογραφία - Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Κατασκευές: Περικλής Πραβήτας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αθηνά Μιτζάλη

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
Ιώ της Λώρα Τέσμαν

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων | Τετάρτη 9 Αυγούστου 2017 | Ώρα 21.00

Η Αμερικανή σκηνοθέτις και συγγραφέας  Laura Tesman  μετά από πρόσκληση του Φεστιβάλ Φιλίππων έρχεται από το Brooklyn College της Νέας Υόρκης στην Ελλάδα, για να παρουσιάζει στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων στις 9 Αυγούστου, για πρώτη φορά, το έργο «Ιώ» που έγραψε ειδικά για το 60ο Φεστιβάλ Φιλίππων και ερευνά το «διάστημα» μεταξύ της Ιούς που βλέπουμε στον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου και της Ιούς για την οποία ακούμε στην Ικέτιδες.

Ένα δυνατό σύνολο τεσσάρων Ελληνίδων ηθοποιών της νέας γενιάς -Μαρία Όλγα Αθηναίου, Τίνα Γιωτοπούλου, Ιφιγένεια Γρίβα και Κλεοπάτρα Μάρκου- συνεργάζονται με τη Laura Tesman και η κάθε μία ερμηνεύει περισσότερους από έναν ρόλους, για να μας περιπλανήσουν σε αυτό το άγνωστο ταξίδι της Ιούς, μια σωματική ανασκαφή στα απομεινάρια του μύθου.

Η ιστορία της Ιούς φτάνει σε εμάς μέσω θραυσμάτων. Η ηρωίδα υπάρχει πάντα σε ένα σύνορο, σε ένα όριο μεταξύ κοριτσίου και γυναίκας. Ανθρώπου και θηρίου. Ταπεινωμένη και φιμωμένη και αενάως κυνηγημένη. Και παρόλα αυτά, αντέχει. Η ιστορία της έχει ειπωθεί και ξαναειπωθεί, αλλά δεν είναι ποτέ δική της. Ποια είναι; Τι την κινεί σε αυτό το μακρύ και επικό ταξίδι της, στο οποίο καταδιώκεται από την ακούραστη αλόγομυγα; Τι μπορούμε να μάθουμε, αν σκάψουμε πιο βαθιά, φέροντας στο φως τις πτυχές της ιστορίας που έχουν χαθεί και ξεχαστεί. Ποια είναι η ιστορία της που δεν έχει ειπωθεί.

Κείμενο - Σκηνοθεσία: Laura Tesman
Μετάφραση Κειμένου, Σύνθεση & Επιμέλεια Μουσικής και Ηχοτοπίων: Ερατώ Κρεμμύδα
Κοστούμια: Teresa Snider-Stein
Παίζουν: Μαρία Όλγα Αθηναίου, Τίνα Γιωτοπούλου, Ιφιγένεια Γρίβα, Κλεοπάτρα Μάρκου.

Η διαδικασία των εντατικών προβών που θα λάβουν χώρα από από τις 20 Ιουλίου έως την πρεμιέρα της παράστασης στην περιοχή των Κρηνίδων, είναι ανοιχτή στο κοινό. 

 

Λίγα Λόγια για τη Laura Tesman

Η Laura Tesman (Νέα Υόρκη) είναι σκηνοθέτις, συγγραφέας και δημιουργός συνεργατικών παραστάσεων. Στη Νέα Υόρκη οι πιο πρόσφατες δουλειές της περιλαμβάνουν: Anna Christie (Lehigh Valley Barge #79), Volupte (Irondale Center), Revolutions (Manhattan Theatre Source), Ti-Jean and His Brothers (Czech National Bohemian Hall), καθώς και τις παραστάσεις θεάτρου της επινόησης (devised theatre): Bound (διασκευή του Προμηθέα Δεσμώτη και του μύθου της Πανδώρας,  4th Street Theater), The Story of an Hour (Irondale Center) και Nocturnal: Portrait of a New York Night in Nine Movements (New Ohio, Fringe NYC). Διεθνείς, συνεργατικές παραστάσεις περιλαμβάνουν: Kuafu (Teatro Due Roma; Circolo Everest, Milan; Opificio dei Sensi, Verona), Echo (Θέατρο Απόλλων, Σύρος), Mythos: Kuafu and Pinocchio (Guling Street Avant-Garde Theatre, Taipei City), In Transit (435 Art Zone, Taipei City Taiwan). Επιλεγμένες δουλειές στην περιφέρεια περιλαμβάνουν: Playboy of the Western World, Caucasian Chalk Circle, Metamorphoses, The Dispute, Bloody Poetry, Vinegar Tom, Doctor Faustus Lights the Lights, και το δικό της έργο Petticoats & Pistols. Είναι ιδρυτικό μέλος και Καλλιτεχνική Συνδιευθύντρια του Spleen Theater και μέλος του World Wide Lab. Είναι μέλος του Lincoln Center Theater Director’s Lab και του Stage Directors and Choreographers. Έχει λάβει τα ακόλουθα βραβεία και χορηγίες: TCG Global Connections IN the LAB Grant, the Leonard and Claire Tow Travel Grant, PSC-CUNY project grants, και έχει διαμείνει και εργαστεί σε residencies στο Watermill Center του Bob Wilson και στο Orchard Project (Hunter, NY). Είναι κάτοχος διδακτορικού τίτλου σπουδών από το University of Colorado (Boulder) και μεταπτυχιακού MA in English and European Renaissance Drama από το University of Warwick (Μεγάλη Βρετανία). Σκηνοθετεί στο Προπτυχιακό στο Θέατρο του Brooklyn College, όπου διδάσκει Σωματοποιημένη Επιτέλεση, Δραματική Λογοτεχνία και Θέατρο της Επινόησης και Συνεργατικό Θέατρο.

 

 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ - ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ
Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη
Πρώτη Απόπειρα

Στην παράσταση της Γεωργίας Μαυραγάνη τρεις γυναίκες θα αφηγηθούν και θα αναπαραστήσουν την ιστορία της Ιφιγένειας στην Αυλίδα με κέντρο τη μεταστροφή και θυσία της. Μια πρώτη μελέτη πάνω στη θυσία και το νόημα της σήμερα. Μεταξύ των τριών πρωταγωνιστριών η Ελίνα Ρίζου και η Κατερίνα Καραδήμα.

Διασκευή: ομάδα Χάπι Εντ
Σκηνική εγκατάσταση: Άρτεμις Φλέσσα
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
 

 

 

10 Αυγούστου
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ - ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ
Οιδίπους Δοκιμές
Κάτω απ’ την προσωπίδα ένα κενό

Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, την ώρα της δύσης του ήλιου, ένας περίπατος-περιήγηση- διείσδυση στο τοπίο, στην ποίηση και στο δράμα. Τρεις ηθοποιοί στα ίχνη του Οιδίποδα, του τραγικού ήρωα που βαίνει προς ανάληψη. Δοκιμές επί τόπου στο υλικό των τραγωδιών που αφηγούνται το μύθο του (Οιδίπους Τύραννος - Οιδίπους επί Κολωνώ) αλλά και μια απόπειρα συνάντησης με το Σεφερικό ποιητικό βλέμμα. Κεντρικό πρόσωπο στην παράσταση της Σύλβιας Λιούλιου η Μαρία Καλλιμάνη. Μαζί της η Χρυσάνθη Αυλωνίτη και ο Άγγελος Σκασίλας.

Δραματουργική επεξεργασία: Νίκος Φλέσσας

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

 

Οιδίπους Δοκιμές

[«κάτω απ’ την προσωπίδα ένα κενό»]

 

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

10 Αυγούστου | ώρα 19.00

Σκηνοθεσία Σύλβια Λιούλιου

 

Ασπιδοφόρος ο ήλιος ανέβαινε πολεμώντας

κι από το βάθος της σπηλιάς μια νυχτερίδα τρομαγμένη

χτύπησε πάνω στο φως σαν τη σαΐτα πάνω στο σκουτάρι:

«Ασίνην τε… Ασίνην τε…». Να ‘ταν αυτή ο βασιλιάς της Ασίνης

που τον γυρεύουμε τόσο προσεχτικά σε τούτη την ακρόπολη

γγίζοντας κάποτε με τα δάχτυλά μας την αφή του πάνω στις πέτρες.

Γιώργος Σεφέρης, Ο Βασιλιάς της Ασίνης

 

«Οιδίπους Δοκιμές [κάτω απ’ την προσωπίδα ένα κενό]» ονομάζεται η παράσταση που θα παρουσιάσει η σκηνοθέτις Σύλβια Λιούλιου με τους συνεργάτες της τον Αύγουστο στο 60ο Φεστιβάλ Φιλίππων.

Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, την ώρα της δύσης του ήλιου, ένας περίπατος-περιήγηση-διείσδυση στο τοπίο, στην ποίηση και στο δράμα. Τρεις ηθοποιοί κι ένας μουσικός στα ίχνη του Οιδίποδα, του τραγικού ήρωα που βαίνει προς ανάληψη. Δοκιμές επί τόπου στο υλικό των τραγωδιών που αφηγούνται το μύθο του (Οιδίπους Τύραννος - Οιδίπους επί Κολωνώ) αλλά και μια απόπειρα συνάντησης με το Σεφερικό ποιητικό βλέμμα.

Δημιουργική Ομάδα: Σύλβια Λιούλιου, Νίκος Φλέσσας, Μαρία Καλλιμάνη, Άγγελος Σκασίλας, Χρυσάνθη Αυλωνίτη, Μανούσος Πλουμίδης.

 

Λίγα λόγια για τη Σύλβια Λιούλιου

Η Σύλβια Λιούλιου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σπούδασε θεατρολογία στο Royal Holloway University of London (BA Classics and Drama) και υποκριτική στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας. Πραγματοποίησε τις σπουδές της στη σκηνοθεσία στη Royal Academy of Dramatic Art (RADA: ΜΑ Text and Performance) απ’ όπου αποφοίτησε με διάκριση το Σεπτέμβριο του 2010. Από το 2003 έχει εργαστεί εξαντλητικά ως βοηθός σκηνοθέτη και ως υπεύθυνη παραγωγής σε σημαντικές παραστάσεις. Έχει αρθρογραφήσει για το θέατρο και έχει επιμεληθεί θεατρολογικά εκδόσεις και τηλεοπτικές εκπομπές, ενώ διδάσκει υποκριτική έως σήμερα.

Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις: «Πελεκάνος» του Όγκουστ Στρίντμπεργκ (bios, 2010), «Μια Μετέωρη Κυρία», performance βασισμένη σε ποίηση της Κικής Δημουλά (IMK, 2011), «Ο Λάμπρος, Ζακύνθου αρ. 12», μια «θεατρική ανασκαφή» πάνω σε ένα ερειπωμένο ποίημα του Διονυσίου Σολωμού (Φεστιβάλ Αθηνών, 2012), «Στο Σπίτι Περιμένοντας τη Βροχή» του Ζαν Λυκ Λαγκάρς (ΙΜΚ, 2013), «Αέρας» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη (Πόλη θέατρο, 2014), «Αίας» του Σοφοκλή, (Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 2015), «Ευτυχισμένες Μέρες» του Σάμιουλ Μπέκετ (bios, 2016).

Το Φεστιβάλ Φιλίππων γιορτάζει φέτος τα 60 του χρόνια δημιουργώντας ένα Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων και την περιοχή των Κρινήδων, τιμώντας τον σκηνοθέτη Θεόδωρο Τερζόπουλο και προσκαλώντας σκηνοθέτες και ομάδες της νέας γενιάς, από την Ελλάδα και την Αμερική, να δημιουργήσουν το καλοκαίρι του 2017 πέντε νέες παραστάσεις εμπνευσμένες από το Αρχαίο Δράμα. Οι εργασίες των ομάδων ξεκινούν στις 20 Ιουλίου και οι παραστάσεις θα παρουσιαστούν στις 9 & 10 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων.

*Φωτογραφίες Νύσος Βασιλόπουλος

 

 

- Το Φεστιβάλ Φιλίππων τιμά τον σκηνοθέτη Θεόδωρο Τερζόπουλο

Ο Σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος

Ομιλία του Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου Πατρών Γιώργου Σαμπατακάκη

 

Σαγήνη και πένθος

Ομιλία του τιμώμενου,

Σκηνοθέτη Θεόδωρου Δ. Τερζόπουλου

Το θέατρο τείνει να μην έχει σταθερά σημεία αναφοράς, ρίζες κι εθνικά χαρακτηριστικά. Πολλά ερωτήματα προκύπτουν για τη φύση του θεάτρου σήμερα, για τον επαναπροσδιορισμό της λειτουργίας και των στόχων του, για το μέλλον του. Σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη και να κοιτάξει κανείς αντικρίζει την ίδια θεατρική εικόνα, πέρα από μερικές εξαιρέσεις. Καταργούνται βασικές αρχές της παιδείας, καταργείται η ιστορικότητα, παράγονται θεάματα χωρίς θεατρικές ρίζες, χωρίς πνευματικότητα και χωρίς αισθητική. Ο Θεόδωρος Δ. Τερζόπουλος θα μιλήσει για κάποιες αρχές, που τείνουν να εξαφανιστούν στην εποχή μας. Στο κέντρο του προβληματισμού η Σαγήνη και το Πένθος.

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

26 Αυγούστου
ΜΙΚΤΗ ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
Ν. ΠΕΡΑΜΟΥ
Στοχασμοί του Καζαντζάκη
σε μείζονα κλίμακα

Ο Νίκος Καζαντζάκης υπήρξε στοχαστής και φιλόσοφος, Έλληνας- Κρητικός στην καταγωγή, ο οποίος όμως ανήκει σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να βρούνε την ουσία της ζωής, οπουδήποτε στον πλανήτη. Με αφορμή το γεγονός της συμπλήρωσης 60 χρόνια από τον θάνατο του και την κήρυξη επίσημα της χρονιάς από το Υπουργείο Πολιτισμού ως “έτος Νίκου Καζαντζάκη”, η Μικτή Πολυφωνική Χορωδία του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου της Ν. Περάμου, τιμά τη μνήμη του παγκόσμια αναγνωρισμένου, πολυσυζητημένου συγγραφέα και διανοητή, και παρουσιάζει στο κοινό το αφιέρωμα με τίτλο Στοχασμοί του Καζαντζάκη σε μείζονα κλίμακα, σε σκηνοθεσία Άκη Τσονίδη.

Φρούριο