260

Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο

Αρχείο Παίχτηκε από 25/02/2017 έως 30/04/2017
στο Σημείο
Διάρκεια: 90'
Συγγραφέας: Μαρσέλ Προυστ
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Διασκευή: Χάρολντ Πίντερ
Σκηνοθέτης: Νίκος Διαμαντής
Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνα Αργυροπούλου, Σταύρος Γιαννακόπουλος, Σπέρη Κανατά, Αγγελίνα Κλαυδιανού, Κωσταντίνος Μαρούγκας, Μάκης Μπογέας, Ιωάννα Τσακίρη

Περιγραφή

Το αριστούργημα του Μαρσέλ Προυστ «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο», στην ιστορική διασκευή του Χάρολντ Πίντερ, ανεβαίνει στο Θέατρο Σημείο από το Σάββατο 25 Φεβρουαρίου.
Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα - ωκεανό 3000 σελίδων, το οποίο για μεγάλο μέρος της κριτικής αποτελεί τον κολοφώνα του κοσμοπολίτικου μοντερνισμού. Έργο ζωής για τον Προυστ, το «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο» διαδραματίζεται σε ελάχιστους τόπους όπως το Παρίσι, το Μπαλμπέκ, η Βενετία, το Κομπραί.

Περισσότερα

“Αυτός ο οποιοσδήποτε τόπος ήταν παράξενος σαν τον τόπο, στον οποίο φτάνουμε και δε μας γνωρίζει ακόμα, σαν ένα τόπο από τον οποίο φύγαμε και μας έχει κιόλας ξεχάσει”. 

Μαρσέλ Προυστ, Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο

Το έργο υπάρχει, αναπνέει και υφίσταται εξαιτίας της ανθρώπινης φαντασίας χωρίς όριο, όπως θρέφεται από τη  μνήμη. Η Μπέλ Επόκ του Προυστ, σηματοδοτεί τεράστιες αλλαγές, σε κοινωνικό όσο και τεχνολογικό επίπεδο. Διαχωρισμός πολιτείας- εκκλησίας, επιδημίες χολέρας, φυματίωσης, τύφου, κοκαΐνη, όπιο, πορνεία και σύφιλη, ευημερία, πρώτος παγκόσμιος πόλεμος. Τραίνα, ποδήλατα, λεωφορεία, αεροπλάνα, τηλεπικοινωνίες.

Η παράσταση:

Από τις πρώτες λέξεις η παράσταση είναι ένα συμβόλαιο με τον θεατή ,μια τεράστια κατάδυση στους χρόνους πριν τον πολιτισμό, εκεί που το εγώ σβήνεται από το σύμπαν. Τα πρόσωπα του Προυστ, φάσματα και αντανακλάσεις διαμορφώνουν ένα τοπίο όπου η ύπαρξη του καθενός αναμετριέται με το σύμπαν. Έρωτες, πάθη, ανθρώπινες σχέσεις, διαδρομές ζωής και ο χρόνος αδυσώπητος βιώνεται σε παραλλαγές. Ένα μητρικό φιλί αναδύεται στο εδώ και στο τώρα, μία καταφυγή στη μήτρα του έκθετου και γυμνού ανθρώπου στα ένστικτα επιβίωσης, στη λαγνεία και στον τρόμο του.

Στη διάρκεια της αναζήτησης του λόγου για την επιβίωση, κάθε πρόσωπο χάνεται σαν υδράργυρος και ο χαμένος χρόνος δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ένας βιωμένος χρόνος ξανακερδισμένος. Η πυξίδα της ύπαρξης είναι ο έρωτας που κατακλύζει με την έκσταση και τη ζήλια του. Έρωτας καταστροφικός, απόλυτος και κτητικός. Δεν υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσα στην αγάπη για τον γονιό και το πάθος  για τον εραστή.

Κανείς δεν έχει εαυτό, εάν δεν πασχίσει να κατέχει τον άλλο. Πίντερ και Προυστ

Για περισσότερο από ένα χρόνο ο νομπελίστας Χάροντ Πίντερ στις αρχές του 1970 ασχολήθηκε με τη διασκευή για τον κινηματογράφο, του έργου ζωής του Μαρσέλ Προυστ Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο. Ο ίδιο χαρακτήρισε αργότερα εκείνο το έτος, ως την καλύτερη χρονιά εργασίας της ζωής του. Με πίστη στο κείμενο του Προυστ, η διασκευή του Πίντερ θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες προσαρμογές που έχουν γραφτεί ποτέ για τον κινηματογράφο.

Μπορεί να μην υλοποιήθηκε ποτέ η ταινία του σκηνοθέτη Joseph Losey, αλλά ο καρπός της εργασίας του Πίντερ, το Σενάριο Προυστ, αποδεικνύει την εκλεκτική συγγένεια των δύο συγγραφέων και τους κοινούς τους τόπους: η εμμονή με τους λαβυρίνθους της μνήμης και τον τρόπο που ορίζουν την προσωπικότητα του υποκειμένου, το ασυνείδητο ως πεδίο μάχης για τα παιχνίδια εξουσίας αρσενικού-θηλυκού και ο υποδόριος σαδισμός της αντρικής φιλίας.

Η μεγάλη τους διαφορά έγκειται στην οικονομία. Ο Πίντερ μεταμορφώνει τον κατακλυσμιαίο λόγο του Προυστ σε ένα λυρικό κολάζ από αυτόνομες αναμνήσεις, που κινούνται μουσικά στο χώρο, άλλοτε σε ρυθμούς μανιασμένου αντάντε, άλλοτε σε τρυφερό αντάτζιο, δημιουργώντας συγκλονιστικές εικόνες, ζωντανούς πίνακες που περιδινούνται ατέρμονα μέσα στο χρόνο της ανθρώπινης ζωής. Η αναπάντεχη συνεύρεση του Πίντερ με τον Προυστ αναδεικνύει το παράδοξο της σκέψης· αυτό που όσο το ζεις σε καταρρακώνει ως ψέμα, όταν το επισκέπτεσαι ξανά χρόνια μετά, σε φωτίζει με την αποκαλυπτική αλήθεια του.

Συντελεστές
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Σκηνοθεσία - Σκηνική επιμέλεια: Νίκος Διαμαντής
Φωτογραφίες: 
Θωμάς Δασκαλάκης
Βίντεο: 
Μαρία Αγγελή

Η παράσταση είναι αυστηρώς ακατάλληλη για ανηλίκους.

7 ΣΧΟΛΙΑ