Ηλέκτρα

Αρχείο Παίχτηκε από 25/06/2022 έως 04/09/2022
Διάρκεια: 90'
Κείμενο: του Ευριπίδη
Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης
Δραματουργία: Ειρήνη Μουντράκη (συνεργασία)
Σκηνοθέτης: Γιώργος Λύρας
Σκηνογραφία: Απόλλων Παπαθεοχάρης
Κοστούμια: Απόλλων Παπαθεοχάρης
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Μουσική: Αντώνης Παπακωνσταντίνου
Κίνηση: Θανάσης Ακοκκαλίδης
Ερμηνεύουν:

Διανομή (με σειρά εμφάνισης)
Γεωργός: Γιώργος Δεπάστας
Ηλέκτρα: Μαρία Κίτσου
Ορέστης: Δημήτρης Γκοτσόπουλος
Πυλάδης: Σπύρος Κυριαζόπουλος
Γέροντας: Γιώργος Κωνσταντίνου
Άγγελος: Νίκος Λεκάκης
Κλυταιμνήστρα: Ιώαννα Μαυρέα
Διόσκουροι: Ιάσονας Παπαματθαίου - Αντώνης Σταμόπουλος

Χορός: ​(αλφαβητικά)
Φανή Αποστολίδου
Κορίνα Θεοδωρίδου
Πίνα Κούλογλου
Άννα Κωνσταντίνου
Γωγώ Παπαϊωάννου
Βάσια Χρήστου

Σχετικά

Περιοδεία σε όλη την Ελλάδα

Την ανατρεπτική Ηλέκτρα του Ευριπίδη παρουσιάζουν το καλοκαίρι 2022 οι Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη σε μετάφραση Στρατή Πασχάλη και σκηνοθεσία Γιώργου Λύρα σε περιοδεία σε ολόκληρη την Ελλάδα, με την Μαρία Κίτσου και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο στους ρόλους της Ηλέκτρας και του Ορέστη αντίστοιχα. Στον ρόλο του Παιδαγωγού ο Γιώργος Κωνσταντίνου.

Η Ηλέκτρα του Ευριπίδη είναι ένα πρωτοποριακό και αμφιλεγόμενο έργο, γέννημα μιας εποχής όπου όλες οι βεβαιότητες έχουν γίνει αβεβαιότητες. Ο ποιητής δεν διστάζει να παρουσιάσει επί σκηνής τη δική του εκδοχή του μύθου, με τους ήρωές του σε έναν κόσμο ρεαλιστικής καθημερινότητας να θέτουν επιτακτικά ζητήματα πάνω στις έννοιες της εκδίκησης, της δικαιοσύνης, της ηθικής σύγκρουσης, του πάθους. Μια noir εκδοχή του μύθου, μια τραγωδία εκδίκησης αλλά ταυτόχρονα ένα έργο βαθιά, συγκλονιστικά ανθρώπινο.

Όταν η Ηλέκτρα παρουσιάζεται το 413 π.Χ. η Αθήνα είναι κλονισμένη από τον μακρόχρονο Πόλεμο· σε λίγους μήνες θα έρθει και η οδυνηρή και ταπεινωτική ήττα στη Σικελική Εκστρατεία. Η Ηλέκτρα του Ευριπίδη, πρόδρομος των μεγάλων κειμένων του ελισαβετιανού θεάτρου και απαρχή του ψυχολογικού θεάτρου, βρίσκεται σε ένα επισφαλές σημείο σύγκλισης: εκεί που θεοί και άνθρωποι πρέπει να αναθεωρήσουν τον κόσμο τους σε μια εποχή αμφιβολίας και απομυθοποίησης.

Η Ηλέκτρα ζει στο περιθώριο της πόλης και της ζωής, σε έναν ταπεινωτικό γάμο που της επέβαλαν. Ο Ορέστης, επικηρυγμένος από το Παλάτι, έρχεται για να εκδικηθεί τον θάνατο του πατέρα του και τα δεινά του ίδιου και της αδελφής του, οδηγημένος από τον χρησμό του Απόλλωνα. Τα δύο αδέλφια βάζουν σε εφαρμογή το σχέδιό τους για να αποκαταστήσουν την τάξη και να αποδώσουν, όπως πιστεύουν, δικαιοσύνη. Η σκοτεινή προσμονή της εκδίκησης και το χρέος που οδηγεί στη μητροκτονία θα γεννήσουν τη φρίκη και όχι τη λύτρωση. Για πρώτη φορά στον Ευριπίδη, ο φόνος διερευνάται σε σχέση με τις ψυχολογικές του συνέπειες. Η αναμέτρηση με το παράδοξο της ύπαρξης, τα θυελλώδη συναισθήματα, η ανατομία του ψυχισμού των ηρώων και τα καίρια και διαχρονικά διλήμματα καθιστούν την Ηλέκτρα έργο μοναδικά ανατρεπτικό και σύγχρονο.

 

Βοηθός Σκηνοθέτη: Αναστασία Πανοπούλου

Οργάνωση παραγωγής: Ντόρα Βαλσαμάκη

φωτογραφίες παράστασης: Νίκος Ζήκος

Trailer παράστασης: Άλεξ Κωνσταντινίδης

Poster artwork: Θοδωρής Λαλάγκας

Social media Διαφήμιση: Renegade media Βασίλης Ζαρκαδούλας

Δημόσιες σχέσεις: Μαργαρίτα Δρούτσα - [email protected]

Παραγωγή : Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

 

Έναρξη παραστάσεων: 21:30

 

Πρόγραμμα Περιοδείας

25 Ιουνίου Θέατρο Κατράκειο Νίκαιας στις 21.30

26 και 27 Ιουνίου Κηποθέατρο Παπάγου στις 21.00

28 Ιουνίου Θέατρο Άλσους Δ. Κιντής Ηλιούπολη στις 21.30

30 Ιουνίου Αμφιθέατρο Βεάκειο Πειραιάς στις 21.30

1 Ιουλίου Θέατρο Πέτρας Πετρούπολη στις 21.30

2 Ιουλίου Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη Βύρωνας στις 21.30

6 Ιουλίου Ανοιχτό Θέατρο ΕΗΜ Φρόντζος Ιωάννινα στις 21.30

7 Ιουλίου Υπαίθριο Θέατρο Καστράκι Γρεβενών Γρεβενά στις 21.30

8 και 9 Ιουλίου Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων Φίλιπποι στις 21.30

10 Ιουλίου Δημοτικό Θέατρο Ν. Ιωνίας Βόλος στις 21.30

11 Ιουλίου Κηποθέατρο Αλκαζάρ Λάρισα στις 21.30

13 Ιουλίου Ανοιχτό Θέατρο Γιαννιτσών, Γιαννιτσά στις 21.30

14 Ιουλίου Ανοιχτό Θέατρο Λόφου Κιλκίς στις 21.30

15 Ιουλίου Δημοτικό Θερινό Θέατρο Κομοτηνής, Κομοτηνή στις 21.30

16 Ιουλίου Θέατρο Αλτιναλμάζη Αλεξανδρούπολη στις 21.30

17 Ιουλίου Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Ξάνθη στις 21.30

18, 19 και 20 Ιουλίου Θέατρο Δάσους Θεσσαλονίκη στις 21.30

22 Ιουλίου Αμφιθέατρο Σίβηρης, Σίβηρη στις 21.30

23 Ιουλίου Θέατρο Νέων Μουδανιών, Μουδανιά στις 21.30

24 Ιουλίου Φεστιβάλ Ολύμπου Αρχαίο Θέατρο Δίον στις 21.30

25 Ιουλίου Θέατρο Φρύνιχος Δελφοί στις 21.30

27 και 28 Ιουλίου Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκης Ηράκλειο Κρήτης στις 21.30

29 Ιουλίου Ερωφίλη Φορτέζα Ρέθυμνο Κρήτης στις 21.30

30 Ιουλίου Θέατρο Ανατολικής Τάφρου Χανιά Κρήτης στις 21.30

3 Αυγούστου Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας, Σαλαμίνα στις 21.30

4 Αυγούστου Πολιτιστικό και Αθλητικό Πάρκο Νέα Μάκρη στις 21.30

5 Αυγούστου Θέατρο Ορέστης Μακρής Χαλκίδα στις 21.30

8 Αυγούστου Αρχαίο Θέατρο Άργους, Άργος στις 21.30

9 και 10 Αυγούστου Κάστρο Καλαμάτας, Καλαμάτα στις 21.30

11 Αυγούστου Αρχαίο Θέατρο Φλόκας, Φλόκα στις 21.30

12 Αυγούστου Αρχαίο Θέατρο Ήλιδας , Ήλιδα στις 21.30

13 Αυγούστου Θέατρο Γεώργιος Παππάς Αίγιο στις 21.30

20 Αυγούστου Ανοιχτό Θέατρο Καστρομηνάς, Χίος στις 21.30

21 και 22 Αυγούστου Κάστρο Μυτιλήνης, Μυτιλήνη στις 21.30

25 Αυγούστου Θέατρο Αλίκη Βουγιουκλάκη Βριλήσσια στις 21.30

26 Αυγούστου Θέατρο Αλέξης Μινωτής Αιγάλεω στις 21.30

27 Αυγούστου Δημοτικό Θέατρο Κορυδαλλού Θανάσης Βέγγος, Κορυδαλλός στις 21.30

28 Αυγούστου Ανοιχτό Θέατρο Κρύας Λιβαδειά στις 21.30

29 Αυγούστου Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Μοσχοποδίου Θήβα στις 21.30

30 Αυγούστου Θέατρο Άλσους Δ. Κιντής Ηλιούπολη στις 21.30

31 Αυγούστου Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης Μενίδι στις 21.30

3 και 4 Σεπτεμβρίου Φάληρο στις 21.30

*Το πρόγραμμα της περιοδείας θα ενημερώνεται συνεχώς και από το viva.gr

Εισιτήρια: Γενική είσοδος 20 Ευρώ, Φοιτητικό-Παιδικό-ΑμΕΑ-Ανέργων 15 Ευρώ
Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/ilektra-tou-eyripidi/


Φωτογραφίες

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Από την θεατρολόγο Μαρινέλλα Φρουζάκη

    Η επιλογή του χωμάτινου σκηνικού, που αποτελούν το ταπεινό σπιτικό της Ηλέκτρας, λίγο έξω από το Άργος και η απουσία της κλασικού τραγικού δίπολου παλάτι – βωμός, προοικονομεί την πρωτότυπη σκηνοθετική προσέγγιση, ή μάλλον, ορθότερα, την «ορθή» προσέγγιση. Και για να μην μας φάει η πολιτική ορθότητα, θα πω ορθή κατ εμέ.

    Ο Γιώργος Λύρας, με όχημα την άρτια μετάφραση του Στρατή Πασχάλη και την δραματουργική επεξεργασία της Ειρήνης Μουντράκη, ξεδιπλώνει τον μύθο με μαεστρία, εισάγοντας τη δική του ματιά, δίχως φιοριτούρες και κομπασμούς.

    Μολονότι τάσσομαι υπέρ της άποψης ότι αν θες να γνωρίσεις απλά ένα τραγικό έργο, αρκεί κάλλιστα να το διαβάσεις στον καναπέ σου, και στο θέατρο πάμε για να δούμε και μια άλλη οπτική, αυτή του σκηνοθέτη - ωστόσο, επειδή πρόσφατα είδα να κατακρεουργείται ένας μύθος χάριν νεωτερισμών, θα πω ότι από τη μια άποψη ως την άλλη απλώνεται μια τεράστια γκρίζα ζώνη, αυτή μέσα στην οποία κινήθηκε ο Γιώργος Λύρας, που μας αφηγήθηκε μια ιστορία με σεβασμό στο έργο του τραγικού ποιητή, και, παράλληλα φέρνοντας την ιστορία στο σήμερα - σημαντικός αρωγός σε αυτό το έργο οι εξαιρετικοί φωτισμοί και το ιδιαίτερο «σκοτεινό» μακιγιάζ. Μου είχε λείψει μια παράσταση που να σου αφήνει μια αίσθηση αυθεντικότητας, σχεδόν στοργής (σκηνικά Απόλλων Παπαθεοχάρης).

    Και ο χορός, αχ αυτός ο χορός ( Άννα Κωνσταντίνου, Βάσια Χρήστου, Γωγώ Παπαϊωάννου , Κορίνα Θεοδωρίδου, Πίνα Κούλογλου, Φανή Αποστολίδου) ίσως ο πιο πλήρως εναρμονισμένος τραγικός χορός που έχω δει ποτέ, με έναν εξαιρετικό ρυθμό, επιτελώντας με χειρουργική ακρίβεια το ρόλο του, δηλαδή να προάγει τη δράση, να συμπάσχει με τον ήρωα, να παρηγορεί, να συμβουλεύει, να νουθετεί, κι όλα αυτά σαν ένα ενιαίο σώμα, ένα απόλυτα εύρυθμο σύνολο (κίνηση: Θανάσης Αποκαλλίδης)

    Οι φωτιστικές επιλογές του Αλέξανδρου Αλεξάνδρου, σε συνδυασμό με την επιβλητική μουσική υπόκρουση του Αντώνη Παπακωνσταντίνου, ενορχήστρωσαν αρμονικά την συνολική ατμόσφαιρα του έργου, σε ένα μαγευτικό αποτέλεσμα. Οι ενδυματολογικές επιλογές του Απόλλωνα Παπαθεοχάρη ενίσχυσαν ακόμα περισσότερο τα ατού της παράστασης, με σκούρες χρωματικές αποχρώσεις, που έκαναν απόλυτα αισθητή την αντίθεση της ταπεινής πλέον υπόστασης της Ηλέκτρας σε σχέση με την αστραφτερή ενδυμασία της Κλυταιμνήστρας και βασίλισσας.

    Οι ερμηνείες ήταν καθηλωτικές στο σύνολό τους. Η Μαρία Κίτσου, με άρτια χρήση όλων των εκφραστικών της μέσων μας χάρισε μια ανεπανάληπτη Ηλέκτρα, με ακαταμάχητο μαγνητισμό, ευστοχία και ακρίβεια, γεμάτη πόνο και συναίσθημα, όπως ήταν άλλωστε αναμενόμενο. Προσωπική έκπληξη αποτέλεσε ο Δημήτρης Γκοτσόπουλος, που δεν είχε τύχει να δω ξανά στη σκηνή. Μια ερμηνεία υπαρξιακή, σχεδόν μυστηριακή, με πίστη, τιμιότητα, καθαρότητα, μέτρο.

    Γνήσια και μεστή εκτέλεση και από τους Γιώργο Δεπάστα (γεωργός), Σπύρο Κυριαζόπουλο (Πυλαδης), Νίκο Λεκάκη (άγγελος) και Ιωάννα Μαυρέα (Κλυταιμνήστρα). Ο κύριος Γιώργος Κωνσταντίνου ως καλοκάγαθος γέροντας παιδαγωγός αποτέλεσε το κρυφό «διαμάντι» της παράστασης και μας χάρισε άλλη μια όμορφη προσθήκη στο ιστορικό πάνθεον των καλλιτεχνικών μας αναμνήσεων. Ιδιαίτερα εύστοχη και η προσθήκη των Διόσκουρων (Ιάσων Παπαματθαίου, Αντώνης Σταμόπουλος) ως από μηχανής θεός σε ένα καθόλα πλήρες, πλούσιο, ολοκληρωμένο τραγικό φινάλε.