2897

Νεκρή ζώνη

Συγγραφέας: Χάρολντ Πίντερ
Μετάφραση: Αντώνης Πέρης
Σκηνοθέτης: Κώστας Φιλίππογλου
Ερμηνεύουν: Γιώργος Αρμένης, Αλέκος Συσσοβίτης, Αντώνης Καρυστινός, Γιάννης Στεφόπουλος

Περιγραφή

H αναξιοπιστία και η ρευστότητα της μνήμης συνδέονται με την αντίληψη πως όλες οι σχέσεις συνιστούν μια μάχη. Πρόκειται για μία μεταφυσική αλληγορική κωμωδία. Η λεπτή γραμμή που η ευφυΐα του Πίντερ συναντά την ποίηση του Μπέκετ.

Περισσότερα

Ο Κώστας Φιλίππογλου σκηνοθετεί το έργο του Χάρολντ Πίντερ «Νεκρή ζώνη» στο θέατρο «Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες» στην καινούρια μετάφραση του Αντώνη Πέρη και σε παραγωγή του Faust.

Φαινομενικά στην «Νεκρή ζώνη» ένας πετυχημένος αλκοολικός ποιητής και συγγραφέας ο Χιρστ, που ζει σε ένα σπίτι του βόρειου Λονδίνου μαζί με τον οικονόμο-γραμματέα του Φόστερ και τον υπηρέτη-σωματοφύλακά του Μπριγκς, προσκαλεί έναν αποτυχημένο ποιητή τον Σπούνερ, που μόλις γνώρισε σε μία παμπ, για να συνεχίσουν να πίνουν και να μιλήσουν. Κατά την διάρκεια της νύχτας και της επόμενης μέρας, ξετυλίγονται ιστορίες, αναμνήσεις, παλιές γνωριμίες και κρυφές επιθυμίες.

Όμως σε αυτό το έργο τίποτα δεν είναι απολύτως αλήθεια και τίποτα δεν είναι απολύτως ψέματα. Το έργο τελειώνει με τους ήρωες να βρίσκονται εγκλωβισμένοι μέσα στο δωμάτιο και μέσα στο μυαλό τους, με την κατάρα να μην μπορούν να αλλάξουν θέμα! Από τώρα και εις το διηνεκές θα βρίσκονται μέσα σε αυτούς τους τέσσερις τοίχους συζητώντας ξανά και ξανά τα ίδια πράγματα, βιώνοντας τις ίδιες καταστάσεις, διότι «Στη νεκρή ζώνη τίποτα δεν κινείται, τίποτα δεν αλλάζει, τίποτα δε γερνάει. Όλα παραμένουν για πάντα παγωμένα και σιωπηλά...»

Η Νεκρή Ζώνη είναι εκείνος ο τόπος, εκείνη η κατάσταση μεταξύ ζωής και θανάτου, που ο χρόνος διαστέλλεται, οι αναμνήσεις και οι εμπειρίες περιπλέκονται και όλα μοιάζουν απολύτως πιθανά, αλλά και απολύτως απίθανα.

Αυτό το έργο ο Πίντερ άρχισε να το γράφει μέσα σε ένα ταξί. Οι διάλογοι άρχισαν να ξεπηδούν μέσα από το ασυνείδητό του. Το στοιχείο του εγκλωβισμού, που είναι έντονο καθ’ όλη τη διάρκεια, οι συμβολισμοί και οι χαρακτήρες που μοιάζουν με τραγικούς κλόουν δείχνουν έντονη συγγένεια με τον Μπέκετ.

Κι επειδή με όλα τα σπουδαία έργα κάνουμε προβολή στην τραγωδία, στην «Νεκρή ζώνη» του Πίντερ, βλέπουμε στους τέσσερις χαρακτήρες του, τον Θεό, τον Εωσφόρο και τους δύο αρχάγγελους, Μιχαήλ και Γαβριήλ να συζητούν, να διαπραγματεύονται, να μαλώνουν και να προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια αναγκαστική συμβίωση εις τους αιώνας των αιώνων..

Μετάφραση: Αντώνης Πέρης
Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου
Συν-σκηνοθεσία: Γιώτα Σερεμέτη
Σκηνικά – κοστούμια: Όλγα Μπρούμα
Βοηθός σκηνογράφου: Σίλια Κόη
Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Φωτιάδη
Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας
Video: Ηλίας Μόσχοβας, Πάνος Οικονόμου
Art direction: Όλγα Μπρούμα
Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού
Παραγωγή: FAUST

16 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Οι εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών και η υπέροχη σκηνοθεσία αποδίδουν στο μέγιστο βαθμό τις σκέψεις και τα νοήματα του Χ. Πίντερ. Συγχαρητήρια στους συντελεστές της παράστασης! Ευχαριστώ θεατρομάνια για την πρόσκληση.

  2. Πολύ καλή παράσταση, ποιητική κι αλληγορική, με άψογη αισθητική και εξαιρετικές ερμηνείες, που καταφέρνει να "εγκλωβίσει" το θεατή στον ονειρικό/εφιαλτικό κόσμο της Νεκρής Ζώνης.
    Όσοι αγαπούν το θέατρο του Πίντερ και του Μπέκετ, να μην τη χάσουν!
    Παρακολούθησα την παράσταση στις 28/12 κι ευχαριστώ πολύ τη Θεατρομάνια για την πρόσκληση.

  3. Πολλά από τα έργα του Πίντερ έχουν λάβει τον τίτλο από μερικούς ως κωμωδία της απειλής. Συχνά εκκινούν από μία φαινομενικά αθώα κατάσταση, και την αποκαλύπτουν ως απειλητική και παράλογη εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο δρουν οι χαρακτήρες, τρόπο ο οποίος μπορεί να φαίνεται ανεξήγητος όχι μόνο στο κοινό, αλλά και στους άλλους χαρακτήρες. Η Σουηδική Ακαδημία όταν τον Οκτώβριο του 2005 η ανακοίνωσε πως ο Πίντερ είναι ο αποδέκτης του Βραβείου Νομπέλ Λογοτεχνίας δήλωσε πως «στα έργα του αποκαλύπτει τον γκρεμό κάτω από την καθημερινή μωρολογία και σπρώχνει προς τα κλειστά δωμάτια της καταπίεσης»
    Καθηλωτικές ερμηνείες σε ένα δύσκολο αλληγορικό κείμενο για υποψιασμένους θεατές. Εξαιρετικοί οι Αλέκος Συσσοβίτης, Αντώνης Καρυστινός, πολύ καλός ο Γιώργος Αρμένης. Θεατρομάνια ευχαριστούμε για τη διπλή πρόσκληση.

  4. Ήταν η πρώτη φορά που παρακολούθησα τέτοιου είδους παράσταση και ομολογώ πως μου άρεσε πολύ. Και οι τέσσερις ηθοποιοί απέδωσαν με εξαιρετικό τρόπο τους χαρακτήρες που υποδύονται, ιδιαίτερα ο Α. Καρυστινός και ο Α. Συσσοβίτης.

  5. Ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη! Ιδιάζουσα παράσταση! Ήταν η πρώτη φορά που έβλεπα ένα έργο του Πίντερ. Σταθερές αξίες οι Γιώργος Αρμένης και Αλέκος Συσσοβίτης. Και η έκπληξη της παράστασης: Αντώνης Καρυστινός και Γιάννης Στεφόπουλος.

  6. Καταπληκτική παράσταση! Ο Πίντερ κριτικάρει θεσμούς, κοινωνικές σχέσεις, την τέχνη και τη θρησκεία. Αποδομεί σε πολλά επίπεδα. Και οι τέσσερις ηθοποιοί ήταν συγκλονιστικοί! Σκηνοθεσία εύρυθμη και σκηνικό πρωτότυπο! Όλα δεμένα σε ένα σύνολο συμπαγές!

  7. Καλησπερα. Χτες ειδα ,μετα απο προσκληαη της Θεατρομανιας,την παρασταση. Μου αρεσε πολυ. Ακρως αλοιγορικηαλοιγορικη, με πολυ ωραιες ερμηνειες και εξαιρετικη επιλογη μουσικης επενδυσης και φωτισμου. Ευχαριστουμε Θεατρομάνια για την προσκληση.