0

Ριχάρδος Β

Σύλληψη: Έφη Μπίρμπα
Σκηνοθέτης: Έφη Μπίρμπα
Σκηνογραφία: Έφη Μπίρμπα
Κοστούμια: Έφη Μπίρμπα
Φωτισμοί: Θύμιος Μπακατάκης
Ερμηνεύουν: Άρης Σερβετάλης, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Τουμπακάρη, Νίκος Καμόντος, Αχιλλέας Χαρίσκος

Περιγραφή

Το Rēs Ratio Network παρουσιάζει την τέταρτη σκηνοθετική δουλειά της Έφης Μπίρμπα, Ριχάρδος Β’, βασισμένη στο έργο του Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Ο Βασιλιάς Ριχάρδος ο Β', για τρεις online παραστάσεις στις 19, 20, 21 Φεβρουαρίου 2021. Μαζί της μια εξαιρετική ομάδα ερμηνευτών με επικεφαλής τον Άρη Σερβετάλη στον ομώνυμο ρόλο και τους Νίκο Καμόντο, Ερμή Μαλκότση, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αχιλλέα Χαρίσκο.

Περισσότερα

Η απόλυτη ήττα ενός πρώην απόλυτου ηγεμόνα

"Ο Σαίξπηρ δεν δραματοποιεί μόνο την ιστορία,

δραματοποιεί και την ψυχολογία.

Μας τη δίνει σε μεγάλες φέτες και κει μέσα,

αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας".

Γιαν Κοτ

Ο βασιλιάς ως ιερό πρόσωπο, ως Ήλιος. Ο βασιλιάς Ριχάρδος ως κεντρικό σώμα που φωτίζει τους δορυφόρους του –τους υπηκόους, τους κόλακες, τους σφετεριστές του θρόνου– τα γρανάζια του Μεγάλου Μηχανισμού της Ιστορίας, διαγράφοντας την πορεία του προς το Πάθος. Ο βασιλιάς Ριχάρδος κρημνίζεται από τις παραδοχές που συγκροτούν την εικόνα του, την ταύτιση με το ιερό και την αναμφισβήτητη αίγλη του προσώπου. Η βασιλεία ως κατασκευή, ως πηλός που πλάθεται με τα χέρια και σχηματοποιείται ως σφαίρα, μια ευπαθής Globus Crusinger, ο Kόσμος στα χέρια του βασιλιά. Ο βασιλιάς πέφτει. Ο τίτλος, η ιδιότητα, η εξουσία, αποσπώνται βίαια από το πρόσωπο του Ριχάρδου εξωθώντας τον να επιστρέψει στον εαυτό. Η τραγωδία της επίγνωσης, ενός κόσμου που απελευθερώνεται από την αυταπάτη.

Αφορμώμενη από τις ανθρώπινες καταστάσεις, τα πάθη, την κατάρρευση της ηθικής τάξης και τον Μέγα Μηχανισμό της Ιστορίας που αποδεικνύεται ισχυρότερος από τα πρόσωπα και την εξουσία, η παράσταση επικεντρώνεται στην τραγικότητα της εκθρόνισης του βασιλιά και της απογύμνωσής του από κάθε ματαιότητα, στον συνειδησιακό σεισμό που έπεται.

(Το έργο που εικονίζεται στην φωτογραφία δημιουργήθηκε από την Έφη Μπίρμπα με την πολύτιμη αρωγή του κεραμίστα Χρήστου Τσούτη, με αφορμή την καλλιτεχνική εργασία της Carolina Vallejo "Jewellery for the Seven Sins-Pride")

Ηχητικός σχεδιασμός: Coti K.
Καλλιτεχνικός συνεργάτης-Βοηθός σκηνοθέτη Α: Σοφία Γεωργοβασίλη
Επιμέλεια κειμένων: Μιχαήλα Πλιαπλιά
Επιμέλεια σκηνικών και κοστουμιών: Αλέγια Παπαγεωργίου
Καλλιτεχνικός συνεργάτης-Ειδικές κατασκευές σκηνογραφίας: Σωκράτης Παπαδόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη Β-διαχείριση ηλεκτρονικού υλικού: Μαριάννα Έλληνα
Κατασκευή κοστουμιών: Tsouknida
Φωτογραφίες παράστασης: Γιώργος Καπλανίδης
Video και teaser παράστασης: Γρηγόρης Πανόπουλος, Μakeyourownfilms

Έγραψαν για την παράσταση

«Στην τέταρτη σκηνοθετική της δουλειά, η Έφη Μπίρμπα, καταφέρνει, με δραματική ένταση και νοηματική φόρτιση, να μιλήσει για το σώμα ως φορέα κοινωνικής κατασκευής, ως ρόλου, έξω από το θέατρο»

Καθημερινή

«Η Έφη Μπίρμπα είναι φανερό στην τέταρτη αυτή σκηνοθεσία της ότι επιχειρεί να καλλιεργήσει στο θέατρό μας ένα σοβαρό εικαστικό θέατρο (ας πούμε, κοντινό του Καστελούτσι), θέατρο εικόνων και κινούμενων εγκαταστάσεων, στο οποίο δραματουργία είναι πια η ίδια η ατμόσφαιρα και το περιβάλλον που δημιουργείται στηρίζεται σε λίγα αλλά έντονα σκηνικά μέσα.»
Εφημερίδα των Συντακτών

«Είναι μια πρόταση πολύ διαφορετική. Ξεχωριστή. Μια παράσταση που συνδύαζε, όχι πάντα με ίσες δόσεις, το θέατρο, το χοροθέατρο, τα εικαστικά.»

Monopoli

«Οι εικόνες που παράγει η Έφη Μπίρμπα δημιουργούν ερωτήματα και δεν προσφέρουν έτοιμες απαντήσεις. Αυτός ο διάλογος είναι και η ουσία της θεατρικής σύνθεσης, και η πρόταση της συγκεκριμένης ομάδας έχει μία ενδιαφέρουσα θέση, η οποία ακόμη και αν δεν απευθύνεται σε καμία περίπτωση σε όλους με την ευρεία έννοια, σίγουρα την έχουμε ανάγκη.»

Clickatlife

«Και αυτός ακριβώς ο Ριχάρδος θέτει σχεδόν επιτακτική την ανάγκη να δοθεί για άλλη μια φορά στον Σερβετάλη η ιδιαίτερη μνεία που του αναλογεί. Η ανατριχιαστικά δυναμική υποκριτική του ικανότητα επιβεβαιώνεται πάλι -από την πρώτη κιόλας παρέμβασή του στη σκηνή.»

Musicity

«Ο Ριχάρδος Β΄, ένα ελάχιστα παιγμένο κείμενο στην Ελλάδα μεταμορφώνεται μέσα από τη συλλογική δουλειά του Rēs Ratio Network σε ένα ολοκληρωμένο δρώμενο, καθώς παραστασιολογικά λειτουργεί άψογα σε όλα τα επίπεδα. Μουσική, φωτισμός, σκηνοθεσία, σκηνικά, ενδυμασίες και βέβαια οι πρωταγωνιστές καταθέτουν μια «εγκεφαλική» δραματουργική εμπειρία που κοχλιώνεται αρμονικά στην κίνηση του έργο.»

Debop

Φωτογραφίες