U(R)TOPIAS

Διάρκεια: 60'
Σύλληψη: Πατρίσια Απέργη
Δραματουργία: Roberto Fratini Serafide
Σκηνογραφία: Δημήτρης Νασιάκος
Κοστούμια: Ειρήνη Γεωργακίλα
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική σύνθεση: Δημήτρης Καμαρωτός
Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη
Χορεύουν: Σεβαστή Ζαφείρα, FuerzaNegra, Γιάννης Οικονομίδης, Κώστας Phoenix, Σοφία Πουχτού, Χάρης Χατζηανδρέου, Ηλίας Χατζηγεωργίου

Περιγραφή

H ομάδα σύγχρονου χορού Αερίτες, παρουσιάζει, σε παγκόσμια πρεμιέρα, το καινούριο της έργο, με τίτλο U(R)TOPIAS, σε σύλληψη και χορογραφία της Πατρίσια Απέργη, από τις 12 έως τις 21 Νοεμβρίου στο ιστορικό θέατρο Ολύμπια.

Περισσότερα

Με αφορμή την επέτειο για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, οι Αερίτες επιθυμούν να αναφερθούν στις σύγχρονες ουτοπίες.

Τις ουτοπίες που περιμένουμε, τις ουτοπίες που ελπίζουμε,τις ουτοπίες που έχουμε ανάγκη, τις ουτοπίες που θα γεννηθούν, για να αντέξουμε τις δυστοπίες που ήδη κατασκευάσαμε.

Η Ελληνική Επανάσταση ήταν μια ουτοπία που έγινε πραγματικότητα 200 χρόνια μετά. Σήμερα μας φαίνεται αδιανόητη.

Έχοντας λοιπόν ως άξονα την ουτοπία και τα συστατικά της, το έργο επιδιώκει να ανακαλύψει τις ιδέες αυτές, βασιζόμενο όμως στην γνώση του παρελθόντος. Και σε αυτό το σημείο, η ουτοπία γίνεται Ur-topia.

Το πρόθεμα -Ur που σημαίνει αρχαίο, πρωτόγονο, πρωτότυπο, συμβολίζει τον στόχο για τον ορισμό μιας νέας ουτοπίας, που όμως επισκέπτεται την ιστορία μας.

Έτσι, στο έργο, οι Αερίτες, ανακαλύπτουν κομμάτια και θραύσματα του παλιού, και προβάλουν τις δικές τους ιδέες προκειμένου να επανεφεύρουν νέους τρόπους μάχης και αντίστασης.

Για να φανταστούμε την ανεξαρτησία. Να αντιληφθούμε τη μάχη. Να αντέξουμε την πτώση.

Γιατί ποτέ δεν θα μπορέσουμε να φανταστούμε καλύτερο τέλος από εκείνο της επανάστασης.

Μιας επανάστασης που δεν θα φωνάζει μόνο ηχηρά για τις ιδέες της αλλά θα επιβάλει ότι το αύριο ανήκει σε όλους. Της επανάστασης που θα κατασκευάζει το είδος των Ανθρώπων που μας αξίζουν.

Και έτσι ξυπνάει η ιδέα του ηρωισμού. Και σπείρει σπόρους αισιοδοξίας και δύναμης στις παλάμες όλων των ελεύθερων πολιορκημένων.

Είναι καιρός να πολεμήσουμε για ό,τι δεν προλάβαμε. Και ας πέσουμε. Σίγουρα πάντα θα υπάρχει κάποιος να φωνάξει: Πάμε!

Φωτογραφία: Τάσος Βρεττός

Βοηθός Χορογράφου: Εμμανουέλα Σακελλάρη

Εκτέλεση Παραγωγής: Έφη Πανουργιά

Παραγωγή: Τεχνηχώρος, Αερίτες.

*Το έργο έχει επιχορηγηθεί από το ΥΠ.ΠΟ.Α.

ΠΑΤΡΙΣΙΑ ΑΠΕΡΓΗ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Ξεκίνησε χορό στη σχολή της Νίκης Κονταξάκη και στη συνέχεια σπούδασε θεατρολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών), χορό στο Université de Nice Sophia-Antipolis στη Γαλλία και χορογραφία στο Middlesex University στο Λονδίνο.

Το 2006 ίδρυσε την ομάδα σύγχρονου χορού Αερίτες, με την οποία έχει χορογραφήσει τα έργα:  Hero (2020), Πολήττες (2018), Cementary (2017), TANZheimer (2014), 

Πλάνητες (2013), Era poVera (2012), The Manifest of the Other (2010), d.opa! (dopamines of post-Athenians) (2009), Ferry Tales (2009), Apolost (2008) και Anorexia Socialis (2007).

Με τα έργα της έχει ταξιδέψει σε πολλά φεστιβάλ και θέατρα σε όλο τον κόσμο.

Επιπλέον, έχει χορογραφήσει θεατρικές παραστάσεις και όπερες, συνεργαζόμενη με πολύ σημαντικούς Έλληνες και ξένους δημιουργούς.

Για την περίοδο 2013-2014 είχε επιλεγεί ως modul-dance artist του ευρωπαϊκού δικτύου EDΝ και για τα έτη 2016-2017 ως associate artist του Maison de la danse (Λυών).

Tο 2017 προσκλήθηκε ως φιλοξενούμενη χορογράφος στην ομάδα χορού EgriBiancoDanza (Τορίνο), όπου χορογράφησε το έργο Prometheus and the Rebels of Today.

To 2018 χορογράφησε την εικαστική εγκατάσταση Τhe Primary Fact του εικαστικού καλλιτέχνη Hikaru Fujii στο πλαίσιο του 5ου Fast Forward Festival της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και το έργο Πολήττες revisited στο αρχαίο στάδιο Επιδαύρου, με 90 σπουδαστές χορού και θεάτρου από όλο τον κόσμο, στο πλαίσιο του Λυκείου Επιδαύρου του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Το 2019 προσκλήθηκε ως μέντορας στο KLUB ZAK της Πολωνίας, για να χορογραφήσει μια ομάδα χορευτών της όπερας του Γκντάνσκ. Ταυτόχρονα, προσκλήθηκε ως χορογράφος να δημιουργήσει ένα καινούριο έργο σε συνεργασία με την ομάδα Aterballetto, στο πλαίσιο του προγράμματος Agora project, στο Ρέτζιο Εμίλια της Ιταλίας. Το 2021 χορογράφησε το έργο National Adulthood με το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Από το 2019 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Είναι συν-συγγραφέας του Βιβλίου «Θέατρο – Θεατρική Αγωγή» του ΙΔΕΚΕ (2007) και μέλος του διεθνούς φεστιβάλ ανερχόμενων καλλιτεχνών International Festival of Emerging Artists (Λονδίνο, 2008).

Διδάσκει χορό και θέατρο στη Λεόντειο Σχολή Αθηνών, όπου και εργάζεται ως σύμβουλος πολιτιστικών προγραμμάτων, ενώ από το 2016-2020 δίδαξε χορογραφία στην ανώτερη επαγγελματική σχολή χορού Άννα Πέτροβα–Μάρω Μαρμαρινού.

Επίσης έχει διδάξει αυτοσχεδιασμό-χορογραφία στο Dance Cultural Centre στο πλαίσιο των Arc for Dance Festival, καθώς και το πρόγραμμα χορού για τους 65+ στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (2013-2020). Έχει δώσει διαλέξεις σχετικά με τη χορογραφία σε διάφορα Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Το 2021 ιδρύει, σε συνεργασία με την 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, την 1η Ακαδημία Χορογραφίας στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του ευρύτερου καλλιτεχνικού σχεδίου των Αεριτών, με τον τίτλο U(R)TOPIAS.

AEΡITEΣ – BIOΓΡΑΦΙΚΟ

Η ομάδα χορού Αερίτες ιδρύθηκε το 2006 από την Πατρίσια Απέργη.

Ο χορός για τους Αερίτες δεν είναι μόνο «μορφολογία», «τύπος» ή «είδος έκφρασης». Επιδιώκουν να είναι το καλλιτεχνικό πείραμα ή έργο που παράγεται από τη σύμπραξη της θεωρητικής, δραματουργικής και κινησιολογικής έρευνας.

Για το σκοπό αυτό, η ομάδα, συνεργάζεται με καλλιτέχνες και θεωρητικούς από διαφορετικά πεδία τεχνών, προκειμένου να δημιουργήσουν κινητικούς κώδικες και καλλιτεχνικούς κόσμους που αναφέρονται στο «σήμερα», σχολιάζουν το «τώρα» και πραγματεύονται τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τις διεκδικήσεις των σύγχρονων πολιτών του κόσμου.

Σκοπός των Αεριτών είναι να δημιουργούν καλλιτεχνικές δράσεις που θα προκύπτουν από τη συνέργεια του χορού με τις αναπαραστατικές τέχνες, την ποίηση, το θέατρο και τις νέες τεχνολογίες.

Η ομάδα έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε διάφορα θέατρα και φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού: 

Fondazione Feltrinelli (Μιλάνο), Fondazione Nazionale della Danza (Ρέτζιο Εμίλια), Αρχαίο Στάδιο ΕπιδαύρουTheater im Pfalzbau (Λουνβιντσχάφεν), Kurtheater (Μπάντεν), Le Toboggan (Λυών), Grec Festival (Βαρκελώνη), KLAP maison pour la dance (Μασσαλία), Ramallah Contemporary Dance Festival (Παλαιστίνη), Arc for Dance Festival (Αθήνα), Zucker Theater Spectakel (Ζυρίχη), Dublin Dance Festival (Δουβλίνο), Hellerau (Δρέσδη), Chateauvallon (Τουλόν), Sibiu International Theater Festival (Σιμπίου), Interplay Festival (Τορίνο), GUIdance – Festival (Γκιμαράες),  CND (Παρίσι), Euroscene (Λειψία),  Biennale de la danse (Λυόν),  European Dance Festival (Λεμεσός),  Salmon Festival (Βαρκελώνη), Modul Dance Festival (Δρέσδη), Modul Dance Conference (Ντίσελντορφ), Les Hivernales (Αβινιόν), Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Φεστιβάλ Δημητρίων (Θεσσαλονίκη), Albania Dance Meeting (Δυρράχιο), Aerowaves Spring Forward (Λιουμπλιάνα), Mouson (Φρανκφούρτη), Resolutions | the Place (Λονδίνο), City to City Cabaret (Zάγκρεμπ), 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Αθήνα (Γκάζι), 4η πλατφόρμα σύγχρονου χορού (Μέγαρο Μουσικής), 14η μπιενάλε νέων καλλιτεχνών, (Όπερα των Σκοπίων), Διεθνές Φεστιβάλ Οχρίδας, Φεστιβάλ σύγχρονου χορού Καϊρου, Όπερα της Αλεξάνδρειας, Onassis Cultural Center (Αθήνα), κ.α.

Φωτογραφίες

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Το θέαμα ήταν μοναδικό. Εξαιρετικοί χορευτές. Μην περιμένετε να δείτε ακροβάτες. Δυστυχώς δεν κατάφερα σε κανένα σημείο να κάνω τη σύζευξη μεταξύ ιστορίας και θεάματος και για αυτό το λόγο επρόκειτο απλά για παρακολούθηση μιας μουσικοχορευτικής πολύ ευχάριστης παράστασης. Η μουσική ήχος ήταν εξαιρετική και ένας από τους λόγους που με κράτησαν μέχρι το τέλος. Συνιστώ σε όποιον μπορεί να ταιριάξει την ιστορία της παράστασης με την ίδια, κι έχει συλλάβει το νόημα, να την παρακολουθήσει.
    Όσον αφορά στο θέατρο ολύμπια, πρόκειται γεια υπερλούξ χώρο. Απίστευτα προσεγμένη εγκατάσταση. Μεγάλη άνεση στα καθίσματα και πάρα πολύ καλή ορατότητα. Σε όποιον το παρακολουθήσει, εύχομαι να το ευχαριστηθεί και μακάρι να καταλάβει κάτι παραπάνω από αυτά που μπόρεσα να καταλάβω εγώ.
    Μεγάλη ανακούφιση από έναν covid free και προσεκτικά ελεγχόμενο χώρο.