Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη με τη σκηνοθέτιδα Violet Louise για την παράσταση «Ιωάννα της Λωραίνης»

Συνέντευξη με τη σκηνοθέτιδα Violet Louise για την παράσταση «Ιωάννα της Λωραίνης»

545

main2 Επιμέλεια συνέντευξης: Κωνσταντίνος Πλατής

 

Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με αυτό ιστορικό πρόσωπο της Γαλλίας;
To προηγούμενο καλοκαίρι, υπήρξε μία πρόταση για συμμετοχή μου σε κάποιες εκδηλώσεις βωβού κινηματογράφου σε ένα φεστιβάλ στη Σίφνο. Αν και τελικά δε μπόρεσα να συμμετάσχω, είχα ήδη αρχίσει να ψάχνω για  μία ταινία, πάνω στην οποία θα μπορούσα να δουλέψω μουσική και ήχο. Συγκλονίστηκα με την ταινία του Δανού σκηνοθέτη Carl Dreyer : To πάθος της Ιωάννας της Λωραίνης (1962). Ο Dreyer επικεντρώθηκε στο πάθος της Ιωάννας, ως προσωπικής δοκιμασίας σώματος και   ψυχής. Η δική μας εκδοχή βασίζεται και αυτή στα πρακτικά της δίκης της, αλλά το κέντρο μας είναι περισσότερο το πολιτικό και το κοινωνικό παρά το βιβλικό του Dreyer.

Η Ιωάννα δεν είναι σε καμία περίπτωση η φεμινίστρια του Μεσαίωνα. Ούτε βασική της επιδίωξη ήταν να ανταγωνιστεί τους άνδρες σε επίπεδο συμπεριφοράς, κοινωνικού στάτους, συσσώρευσης πλούτου. Τα κίνητρά της δεν ήταν υλικά. Είναι η περίπτωση ενός ιδεολόγου που παλεύει για ένα μεγάλο όραμα. Βρέθηκε σε μία μεγάλη συγκυρία αλλαγής του πολιτικού και ιστορικού πλαισίου και μετάβασης στην έννοια του έθνους. Υπερασπίστηκε το δικαίωμα στη ζωή και την ελευθερία των ανθρώπων. Και γνώριζε πως για να μπορέσει να ηγηθεί μίας τόσο μεγάλης προσπάθειας θα έπρεπε να μην τη βλέπουν σα γυναίκα. Να απαρνηθεί τη θηλυκή της πλευρά και να τη θυσιάσει για το μεγάλο της όραμα. Αν πήγαινε στο πεδίο της μάχης φορώντας γυναικεία ρούχα, θα γελούσαν όλοι μαζί της. Η Ιωάννα ίσως είναι μία από τις πιο ευφυείς ιστορικές μορφές που εκμεταλλεύτηκε τις ιστορικές συγκυρίες στο έπακρο και απελευθέρωσε τους Γάλλους από τους Άγγλους εισβολείς.

l2

Στην καθημερινότητα σας αναγνωρίζετε χαρακτήρες όπως αυτός της Ιωάννας της Λωραίνης;
Για να μπορέσει ένας απλός καθημερινός άνθρωπος να πλησιάσει το μέγεθος της Ιωάννας της Λωραίνης, θα πρέπει να κάνει μία μεγαλειώδη υπέρβαση. Θα πρέπει να γίνει ο αποδιοπομπαίος τράγος, το εξιλαστήριο θύμα που με τη θυσία του θα πάρει πάνω του τις αμαρτίες των άλλων και θα θυσιασθεί για το κοινωνικό καλό. Τέτοιες μορφές δεν είναι εύκολο να τις συναντήσεις καθημερινά, αν και μπορεί να είναι καθημερινοί άνθρωποι. Είναι ειδικής κοπής πλάσματα, που ξεπερνώντας το μέτρο και λειτουργώντας σα μονάδες κόντρα σε κάποιο οργανωμένο σύστημα, έχουν προδιαγεγραμμένη πορεία. Την αυτοκαταστροφή τους.

panagiotis

Η πρωτοπορία στο ύφος αλλά και στα μέσα απεικόνισης που χρησιμοποιούνται είναι βασικό στοιχείο της performance;
Δε μπορώ να μιλήσω με όρους πρωτοπορίας. Είναι μεγάλη κουβέντα αυτό. Προσπαθούμε όμως μέσα από τις δουλειές μας να έχουμε ένα προσωπικό ύφος, μία συνέπεια και μία συνέχεια. Χρησιμοποιούμε δημιουργικά όλα τα στοιχεία, το φως, τη μουσική, τον ήχο, την εικόνα, τον ανθρώπινο λόγο, για να αποδώσουμε παραστασιακή την  ιδέα, γιατί οι ιδέες, το πνευματικό στοιχείο σε ένα παραστασιακό γεγονός είναι το πιο σημαντικό στοιχείο από όλα.

pro

Πείτε μας αν θέλετε για τα επόμενα σχέδια σας.
Θα ήθελα να σας πω με μεγάλη μου χαρά τα σχέδια μας, αλλά κάθε φορά που προσπαθώ να προγραμματίσω ανατρέπεται το σύμπαν, ευτυχώς μέχρι στιγμής οι συγκυρίες υπήρξαν ευνοϊκές. Για παράδειγμα πέρυσι το Μάιο θα κάναμε μία προσωπική μας παραγωγή, αλλά μας ανατέθηκε, προς μεγάλη μας χαρά το project των Μαρμαρωμένων Τρωάδων, στο Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας, για την Αφή της Φλόγας. Οπότε, όπως λέει και η Ιωάννα  «Δεν ξέρω τίποτα για το τι θα συμβεί την επόμενη μέρα. Εναποθέτω τις ελπίδες μου στο Θεό»

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ