Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη με το Νίκο Δερτιλή για την παράσταση "Μήδεια"

Συνέντευξη με το Νίκο Δερτιλή για την παράσταση "Μήδεια"

369

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Πλατής

Η Μήδεια μετά τις sold-out παραστάσεις της ανεβαίνει για 3 ακόμη παραστάσεις στο Θέατρο Ροές. Γιατί πιστεύετε ότι ο κόσμος αγκάλιασε τόσο πολύ τη δουλειά σας;
Αν αφαιρέσουμε το γεγονός πως είναι ένα έργο που όμοιο του ίσως να μην βρεις, έπειτα, νομίζω κυρίως γιατί η παράσταση έχει μια αληθινή και βαθιά κατάθεση πρώτα από τον σκηνοθέτη Δημήτρη Γεωργαλά και έπειτα από όλους τους ηθοποιούς. Ο Δημήτρης κατάφερε από την 1η στιγμή να μας πείσει για τον τρόπο που βλέπει αυτό το σπουδαίο έργο, το οποίο τον απασχολούσε χρόνια. Όχι μόνο να μας πείσει αλλά να μας κάνει να νιώσουμε μεγάλο ενθουσιασμό γι αυτόν τον τρόπο. Το να ταυτίζονται όλοι σε μια παράσταση και να τους αγγίζει τόσο, δεν είναι αυτονόητο και όταν συμβαίνει είναι μια σπουδαία αφετηρία. Πόσο μάλιστα όταν αυτό συμβαίνει στην Μήδεια του Ευριπίδη σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά. Οπότε το μόνο που έλειπε μετά ήταν δουλειά, δουλειά,δουλειά.

Πριν λίγες μέρες παίξατε και στη Θεσσαλονίκη. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία;
Πήγαμε ένα δύσκολο τριήμερο της ''17 Νοέμβρη'' όπου η πόλη είχε κοπεί στα 2 και παρ όλα αυτά το θέατρο ήταν μισογεμάτο. Το σπουδαίο όμως δεν ήταν αυτό αλλά ότι το κοινό χειροκρότησε πολύ ζεστά την παράσταση. Το να ακούς από θεατές ''γιατί μόνο 3 παραστάσεις; πότε θα ξανάρθετε;'' νομίζω τα  λέει όλα.

Στην παράσταση έχετε διπλό ρόλο. Πόσο ενδιαφέρον είναι αυτό υποκριτικά και πόσο σας δυσκόλεψε;
Αν βάλεις ότι είμαι και στον χορό ο ρόλος είναι τριπλός. Είναι πολύ ενδιαφέρον, όχι μόνο γιατί είναι τριπλός ρόλος αλλά για το πώς έχει επιλέξει ο σκηνοθέτης να εναλλάσσονται αυτοί μεταξύ τους. Οι εναλλαγές γίνονται ακαριαία και μπροστά στον θεατή. Οπότε μια δυσκολία είναι η ακαριαία εναλλαγή ενέργειας και ατμόσφαιρας που φέρει ο κάθε ρόλος δίνοντας την σκυτάλη στον άλλον. Όσο πιο δύσκολο όμως είναι κάτι στο θέατρο τόσο πιο ενδιαφέρον είναι για εμάς τους ηθοποιούς.

Σας είδαμε και στη μικρή οθόνη σε μια σειρά, που έχει ξεχωρίσει τη φετινή σεζόν, τις "Άγριες Μέλισσες". Πώς ήταν η εμπειρία των γυρισμάτων;
Η εμπειρία μου είναι αυτή που αξίζει στην επιτυχία αυτής της σειράς. Το πώς έχει διαμορφωθεί όλο το χωριό στο studio K είναι κάτι αξιέπαινο, σε βάζει σε μία ατμόσφαιρα σαν να είσαι στο θέατρο, αυτό σε βοηθάει σαν ηθοποιό να είσαι πολύ συγκεντρωμένος σε αυτό που πρέπει να κάνεις στο γύρισμα. Ενώ είχαμε τις κάμερες γύρω μας υπήρχε ατμόσφαιρα και μια αίσθηση ότι γίνεται κάτι που αξίζει.  Στις δικές μου σκηνές σκηνοθέτης ήταν ο Σπύρος Μιχαλόπουλος, ο οποίος με το που μπήκα στο ''Διαφάνι'' ήρθε να με χαιρετήσει τόσο ζεστά, κάνοντάς με να νιώσω ένα σημαντικό κομμάτι της σειράς και να με ενσωματώσει στο έργο. Το ίδιο συνέβη και με όλους τους ηθοποιούς με καλωσόρισαν πολύ ζεστά. Το κλίμα που υπάρχει πίσω από τις κάμερες είναι πολύ θετικό και αυτό βγαίνει και στο αποτέλεσμα, όλοι δουλεύουν με όρεξη για δημιουργία. Το ίδιο ισχύει και με όσους είναι πίσω από τις κάμερες, τεχνικούς, ενδυματολόγους, κομμώσεις, μακιγιάζ  κ.α. Όλα είναι πολύ προσεγμένα. Μακάρι να γίνει ένα παράδειγμα για την Ελληνική τηλεόραση.

Κερδίσατε μια υποτροφία και φοιτάτε στο θέατρο των Αλλαγών. Τελικά η εκπαίδευση ενός ηθοποιού δεν τελειώνει ποτέ;
Αρχικά θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στο ΘτΑ που ακόμα σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς δίνει αυτήν την υποτροφία και που την εμπιστεύτηκαν σε μένα. Μια ακρόαση σε 3 φάσεις που κράτησε αρκετές ώρες. Μπήκαμε μέρα και βγήκαμε νύχτα. Τόσοι σπουδαίοι καθηγητές παρόντες στην επιτροπή, να επιλέγουν έναν διαγωνιζόμενο μέσα σε τόσα ταλαντούχα παιδιά είναι μεγάλη τιμή. Είναι η 2η σχολή υποκριτικής που μπαίνω συν όσα εργαστήρια. Υπάρχουν τόσες τεχνικές πάνω στο θέατρο στις μέρες μας, και τόσο ενδιαφέρουσες, που δεν σου επιτρέπεται να σταματήσεις να εκπαιδεύεσαι. Αλλά ακόμα και τα ίδια πράγματα να διδαχθείς μετά από καιρό, ίδια με εκείνα που είχες  μάθει στην σχολή σου, έχοντας κάνει κάποιες δουλειές στο θέατρο και έχοντας ωριμάσει πιο πολύ, θα ανακαλύψεις πως διαφορετικά κατανοείς εκείνα, τα ίδια πράγματα που είχες διδαχτεί στο παρελθόν. Επίσης μας κάνει πολύ καλό σε εμάς τους ηθοποιούς αυτή η αίσθηση του μαθητή και η δίψα του, να ανέβει στην σκηνή. Είναι ότι καλύτερο από την μία να υπάρχει μια εμπειρία στην σκηνή και από την άλλη να διατηρεί ο ηθοποιός μια αγνότητα και να αφήνεται και να γίνεται σαν λευκό χαρτί στις οδηγίες του σκηνοθέτη.Η επιστροφή στα ''θρανία'' βοηθάει πολύ σε αυτό. Οπότε για μένα που γύρισα πάλι στα ''θρανία'', το ΘτΑ ήταν η καλύτερη δραματική σχολή που θα μπορούσα να πάρω υποτροφία, επειδή έχεις την πολυτέλεια να διαλέγεις εσύ με ποιους καθηγητές θα κάνεις μάθημα. Είναι η μόνη σχολή που έχεις αυτήν την δυνατότητα.

Υπάρχει κάποιο θεατρικό έργο ή βιβλίο που διαμόρφωσε τον τρόπο σκέψης σας; Αν ναι, ποιο είναι αυτό;
Αν και αγαπάω πολύ τα βιβλία θα πω όχι. Είμαι ένας άνθρωπος που έχω ζήσει πολύ έντονα και ριψοκίνδυνα, έχω ζήσει πολλά και ακραία πράγματα, οπότε ο τρόπος σκέψης μου θέλω δεν θέλω έχει διαμορφωθεί από τα βιώματα μου. Το ότι είμαι εδώ, ζωντανός και δίνω αυτήν την συνέντευξη δεν είναι δικό μου, είναι κάτι σαν ''θαύμα''. Οι πιο πολλοί αγαπημένοι μου άνθρωποι δεν είναι εδώ, πέταξαν ψιλά. Από μικρός έχω αποχαιρετήσει πολλούς αγαπημένους μου ανθρώπους (γονείς, κοπέλα, φίλους).  Έχω σφυρηλατηθεί με έναν πολύ ισχυρό και παράδοξο τρόπο. Μιας και μιλάμε για βιβλία όμως, οφείλω να πω πως έχω υποκλιθεί πολλές φορές στον Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, έχοντας νιώσει δέος σε αυτά που γράφει, σχεδόν σε κάθε βιβλίο του που έχω διαβάσει. Ο τρόπος που νιώθω και που σκέφτομαι είναι τόσο πολυσύνθετος που κάποιες φορές είναι αδύνατον να με καταλάβω και εγώ ο ίδιος.  Διαβάζοντας Ντοστογιέφσκι νιώθω πως κάποιος επιτέλους με βοηθάει, με απόλυτη ακρίβεια να καταλάβω πως νιώθω και σκέφτομαι. Θα μπορούσα να πάρω το ρίσκο και να πω πως, με έχει αγγίξει όσο κανείς άλλος. Μου είναι αδύνατον να επιλέξω ένα έργο του, ούτε καν δύο ή τρία δεν μπορώ να ξεχωρίσω. Θα μπορούσα να πω κάποια από τα πιο γνωστά του, πχ ''Ο Ηλίθιος'' ή ''Το Έγκλημα και τιμωρία'' αλλά δεν έχει μικρότερη αξία από αυτά για μένα ''Ο αιώνιος σύζυγος'' πχ. Κυκλοφορεί κάτι σαν σλόγκαν στο χώρο του θεάτρου.... πρώτα θα διαβάσεις όλο τον Ντοστογιέφσκι και μετά θα ανέβεις στην σκηνή. Υπερβολικό ίσως αλλά αξίζει να διαβάζεις όλο τον Ντοστογιέφσκι.

Επόμενα επαγγελματικά σχέδια;
θα κάνουμε την Μήδεια ξανά στο θέατρο Ροές. Συζητάω κάποια δουλειά στο θέατρο για την άνοιξη αλλά αν δεν ανακοινωθεί δεν μπορώ να πω. Σύντομα θα ξέρουμε.

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ