Αρχική Κριτικές Κριτική για την παράσταση "Ερωτευμένα Άλογα"

Κριτική για την παράσταση "Ερωτευμένα Άλογα"

1010

Από την κριτικό θεάτρου Βαλεντίνη Δαφνούλη

Στη Μονή Λαζαριστών για λίγες παραστάσεις ανέβηκε η νέα παραγωγή της θεατρικής ομάδας «Εν δυνάμει» και σε σκηνοθεσία της Ελένης Ευθυμίου, Ελεύθερα Άλογα, μια παράσταση που εύλογα την χαρακτηρίζει η έννοια της υπερπαραγωγής.

Τα Ελεύθερα Άλογα αποτελούν το τρίτο μέρος μιας θεατρικής τριλογίας από την ομάδα «Εν δυνάμει» με τίτλο Το Άλλο το Κανονικό, ως αποτέλεσμα της ανάγκης των μελών της ομάδας να μοιραστούν ανοικτά προσωπικές τους ιστορίες.  Το πρώτο μέρος της τριλογίας με τίτλο Ο άνθρωπος ανεμιστήρας ή Πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα, παρουσιάστηκε από την ομάδα, μεταξύ άλλων, και στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2015, ενώ Το «Άλλο» σπίτι και δεύτερο μέρος της τριλογίας, παρουσιάστηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Πλέον, στο τελικό μέρος της τριλογίας, οι «Εν δυνάμει» εξερευνούν τι είναι κανονικό και τι Άλλο, μέσω μιας παράστασης παράδοξης μεταξύ εναλλαγών σκληρότητας και τρυφερότητας, θρυμματίζοντας με  ειλικρινά ιδιαίτερο τρόπο, βαθιά κοινωνικά, ριζωμένες νόρμες που πλέον υιοθετούνται άφιλτρα και άδικα, μέσω μιας μοναδικής οπτικοακουστικής εμπειρίας, αφενός με ένα κείμενο που ενημερώνει, συγκινεί και τρέφει, αλλά και με τη συνοδεία μιας παραμυθένιας μουσικής επένδυσης, από την Ελένη Ευθυμίου. Η ομάδα «Εν δυνάμει» σοκάρει με την άψογη ερμηνεία της, μουσικά και υποκριτικά, ανάμεσα σε αυτή την ποικιλόμορφη σύζευξη τεχνών, όπως η σκηνογραφία (Richard Anthony), ο χορός (Τάσος Παπαδόπουλος) και το βίντεο (Δημήτρης Ζάχος).

Τα Ερωτευμένα Άλογα με μοναδικό τρόπο, στοχεύουν να εντοπίσουν τις παλιακές και στερεοτυπικές ιδέες που όρισαν το Άλλο και το διαχώρισαν, όχι μόνο από τη κοινωνία, αλλά και από τις ανθρώπινες ανάγκες του, και έπειτα να αποδείξουν πως ο έρωτας και η σεξουαλική επιθυμία είναι παν-ανθρώπινο δικαίωμα. Μέσω της εξιστόρησης προσωπικών εμπειριών, και αυτήν την πολυάριθμη συλλογική προσπάθεια επί σκηνής, τα Ερωτευμένα Άλογα παλεύουν να μείνουν ερωτευμένα με το ονειρικό και το επιθυμητό, ήτοι ελεύθερα.

 Πάνω στη σκηνή, η πολυμελής ομάδα μοιράζεται τις ιστορίες της τριγυρισμένη από ένα δέντρο και ένα δωμάτιο (Ευαγγελίας Κιρκινέ). Από τη μία το δέντρο ως ξεκάθαρο βιβλικό σύμβολο του προπατορικού αμαρτήματος και της γνώσης, και από την άλλη ένα δωμάτιο, που υπονοεί την ιδιωτικότητα και φιλοξενεί συναισθήματα, και ενδιάμεσα η μάχη για την ελευθερία, μέχρι αυτοί οι χώροι εν τέλει να απελευθερωθούν από τον συσχετισμό τους με την ενοχή και την αμαρτία, σε έναν κόσμο απελευθερωμένο από τέτοιου είδους κατασκευάσματα. Η παράσταση σκοπεύει στο φιλτράρισμα και την αναθεώρηση των στερεοτύπων που κλόνισαν της έννοιες της ελευθερίας, της ισοτιμίας και του σεβασμού για τα άτομα με αναπηρίες, και σπίλωσαν το δικαίωμά τους στην ιδιωτική ζωή, στην ελεύθερη επιλογή συντρόφου και απόκτησης παιδιών, καθώς και στον άφυλο και ποικιλόμορφο έρωτα.

Η ομάδα «Εν δυνάμει» καταφέρνει να ξεκαθαρίσει πως τα ΑΜΕΑ δεν είναι ασεξουαλικά άτομα, ξύνοντας το στίγμα της ανηθικότητας στον έρωτα, τονίζοντας παράλληλα τη σημαντικότητα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και της ενημέρωσης περί αντισύλληψης.

Εν κατακλείδι, η παράσταση είναι ένα σύμπλεγμα συναισθημάτων που κλωτσάει τη κοινωνική συνείδηση, αποτελώντας μια εμπειρία απογυμνωμένη από ταμπού, και αναζητά, όπως όλοι, τον δρόμο προς την ελευθερία και την ισότητα. Οι συντελεστές φρόντισαν για μια άψογη εκτέλεση, ενός θεάματος τόσου απαιτητικού, που κάνει αυτή τη συλλογική προσπάθεια επί σκηνής μια εμπειρία βαθιά συγκινητική, αλλά κυρίως, αξιοσέβαστη.

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ

1 ΣΧΟΛΙΟ